Νέα μελέτη: Προπολεμικό Ρεμπέτικο - Βαγγέλη Πετρινιώτη

Το εν λόγω βιβλίο παρουσιάστηκε τις τελευταίες ημέρες. Το έχει διαβάσει κάποιος;

Στην παρουσίαση αναφέρθηκε ότι:

“Το προπολεμικό έργο των τριών πρώτων προσώπων αποτελεί και το αντικείμενο μελέτης της παρούσας έκδοσης.”

Και

“Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη λεπτομερή καταγραφή της μελωδίας του μπουζουκιού (ή του μπαγλαμά στην περίπτωση του Μπάτη) και στη σε βάθος μουσικολογική και στιχουργική ανάλυση των τραγουδιών, με ειδική αναφορά στον τρόπο παιξίματος, τα ντουζένια και την ερμηνευτική-εκτελεστική τεχνική. Τέλος, παρατίθεται η συγκριτική μελέτη των τριών και τα συμπεράσματα της έρευνας.”

Αν κάποιος έχει διαβάσει τη μελέτη μπορεί να μας παραθέσει την άποψή του;
Γνωρίζει κανείς εδώ τον συγγραφέα Βαγγέλη Πετρινιώτη;

1 Like

Ο θείος Γούγλης.

Νεαρό παιδί, δεν έχει τριανταρίσει. Μουσικός, παίζει μπουζούκι και τραγουδάει σ’ ένα μίννμαλ σχήμα (2 άτομα, μπουζούκι-κιθάρα) με έμφαση στο προπολεμικό πειραιώτικο. Δάσκαλος σε μουσικά σχολεία. Το βιβλίο είναι η διπλωματική του (μάστερ δηλαδή) από το Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Παν/μίου Μακεδονίας. Υπάρχει ονλάιν. Κατά κανόνα όταν ένα μάστερ ή διδακτορικό εκδίδεται σε βιβλίο, είναι πάντα ξαναδουλεμένο, ώστε τα σημεία που υπάρχουν επειδή αποτελούν απαραίτητη τυπική προϋπόθεση για την απόκτηση του ακαδημαϊκού τίτλου να προσαρμοστούν στις λιγότερο εξειδικευμένες ανάγκες μιας έκδοσης για το γενικό κοινό.

Παρά ταύτα, συνήθως όταν κανείς το εκδίδει παύει να το διαθέτει και δωρεάν στην ψηφιακή και αρχική του μορφή, για προφανείς εμπορικούς λόγους. Εδώ, προς τιμήν του, δεν το έκανε.

Θα το διαβάσουμε με ενδιαφέρον. Μία ένσταση έχω ήδη, που όμως θα αναιρεθεί αν στο βιβλίο (το τυπωμένο) έχουν ήδη δοθεί οι κατάλληλες εξηγήσεις: Η επέμβαση στην πασίγνωστη φωτογραφία της Τετράδος, ώστε να αφαιρεθεί ο τέταρτος της παρέας, σωστό θα ήταν να αναφερθεί, με παράθεση και της αρχικής φωτογραφίας, προαιρετικά και άλλης μίας με ολόκληρη την «αφίσα» του «ρομαντικού μπάρ».

Από τα βίντεο που είδα ψάχνοντας για άλλο πράγμα (για το βιβλίο), μ’ άρεσε πολύ αυτός ο μουσικός, και όλο μαζί το ντουέτο με την εξαιρετική Δέσποινα Ψαθά. Αν μάθω ότι παίζουν στα μέρη μου, θα τρέξω.

Η εργασία όμως με απογοήτευσε. Τη βρίσκω αφελή, σχεδόν σχολική αν εξαιρέσουμε την έκταση. Συλλογή πληροφοριών από τις εντελώς προφανείς πηγές, χωρίς εμβάθυνση και ουσιαστικά χωρίς συμπεράσματα, με μόνο καινούργιο στοιχείο την ανάλυση των παιξιμάτων (η οποία δίνει ενδιαφέρουσες πληροφορίες βέβαια, αλλά όχι επιστημονκές, από μόνες τους τουλάχιστον, όπως θα περίμενε κανείς από ένα μάστερ).

Φαντάζομαι το βιβλίο να είναι πιο μεστό.

Ο κλασικός τρόπος αναφοράς σε τέτοιες περιπτώσεις είναι: «[τίτλος κανονικής φωτογραφίας] (λεπτομέρεια)», π.χ. «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς», προέλευση Πετρόπουλος ή οτιδήποτε (λεπτομέρεια)». Δεν έχει σημασία αν το τμήμα που αναπαράγεις δεν είναι ακριβώς λεπτομέρεια αλλά κεντρικότατο, έτσι λέγεται. Υποθέτω πως θα το αναφέρει εκεί που λέει «εικόνα εξωφύλλου». Δεν υπάρχει υποχρέωση να πεις ή να δείξεις και την ολόκληρη.

Τώρα, γιατί την έκοψε; Ε, προφανές είναι. Αν κράταγε και τον Στράτο θα ήταν ένα έμμεσο ψέμα - τι μας τον μοστράρεις αφού δε μιλάς γι’ αυτόν μέσα;

Ναι. Αλλά καλύτερο είναι να την δείξεις και ολόκληρη, να σχηματίσει άποψη ο αναγνώστης.