Υπάρχουν ήδη δύο post για το βιβλίο αυτό -άλλωστε από αυτό εδώ το φόρουμ το έμαθα και εγώ- αλλά βλέπω πως έχουν κλείσει από τους διοικούντες και κρατούντες την ιστοσελίδα , γι’αυτό και ανοίγω νέο νήμα.
Παράγγειλα το βιβλίο αφού όπως είπα είδα εδώ την παρουσίαση του και σήμερα μόλις άρχισα να το διαβάζω. Πρόκειται τελικά για ένα βιβλίο που μετά από μια εισαγωγική παρουσίαση της εποχής και ένα μικρό βιογραφικό των 4ρων της Ξακουστής Τετράδος, στο σύνολό του ασχολείται με την παρουσίαση και ανάλυση τραγουδιώνπου έγραψαν (με τη σειρά) οι Δελιάς, Μπάτης, Μάρκος. Εξ’ου και η photo των τριών στο εξώφυλλο…
Για κάθε τραγούδι, ανάλυση (3-4ρων σελίδων) κυρίως της τροπικότητας της μελωδίας, αναφορά στις συγχορδίες, στιχουργική ανάλυση και κατόπιν σε παρτιτούρα αυτό που παίζει στο μπουζούκι η μελωδία.
Μέχρι εδώ, θα μπορούσε να είναι υπέραρκετο αν το κύριο ενδιαφέρον του αναγνώστη είναι η εκμάθηση του τρίχορδου μέσα από παρτιτούρες, όμως εδώ έχω μια παρατήρηση για το βιβλίο (που έχει να κάνει και για τον λόγο που το αγόρασα βέβαια) :
Από ένα βιβλίο που καταπιάνεται με την μουσικολογική ανάλυση αυτών των τραγουδιών, και μάλιστα γραμμένο από έναν συγραφέα-μουσικό που έχει ανώτατη μουσική εκπαίδευση, και που με την ίδια άνεση θα μπορούσε φαντάζομαι να αναλύσει μια jazz παρτιτούρα, περίμενα -όταν το αγόρασα- να έχει και ανάλυση της αρμονίας όπως αυτή παράγεται από κιθάρα και μπαγλαμά (στην περίπτωση μας).
Δηλαδή : πράγματι στο πρώτο τραγούδι του βιβλίου “το Σακάκι” μαθαίνουμε πως η αρμονία είναι μία συνεχής συγχορδία Ρε. Αυτό όμως που λείπει είναι με ποιό τρόπο παίζει-αναλύει η κιθάρα αυτό το Ρε. Με ακκόρντα; Με μπασογραμμή; Αν ναί, τότε τι νότες βάζει μέσα ; Μόνο την τονική την πέμπτη και την τρίτη ή και άλλες ; Επίσης, τι ρυθμό ακολουθεί ; Πως δίνει αυτά τα 9/8α; Kαι αυτός ο μπαγλαμάς με το μονότονο παίξιμό του, πως πατάει στον ρυθμό ; Κάνει και γεμίσματα ή όχι και που ;
Αυτά όλα θα τα ήθελα γραμμένα σε μια παρτιτούρα για τα τρία όργανα και βέβαια, αφού αυτό είναι ήδη κάτι που μέσες-άκρες μπορώ να το καταφέρω, θα ήθελα την ερμηνεία τέτοιων εναρμονίσεων γιατί σίγουρα ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες είτε δυτικής εναρμόνισης (από μελετημένους μουσικούς) είτε εμπειρικούς.
Γενικά πάντως μπορεί να εύχεται κανείς και άλλες τέτοιες προσπάθειες από νέους μουσικούς, ιδίως σε έναν τέτοιο μουσικό χώρο που εκ φύσεως λειτουργούσε προφορικά και δια ζώσης και βέβαια πολύ συχνά με μυστικοπάθεια.