Μια μικρη βοηθεια σχετικα με το ρυθμο στα παρακατω τραγουδια

ρυθμοί

(Basilis86) #1

Γεια σας και και Καλο Πασχα

θελω τη βοηθεια σας πανω σε δυο τραγουδια σχετικα με τον ρυθμο τους επειδη εκατσα να τα βγαλω και τα παιζω μονο με ακοη-μνημη και θελω να συγχρονισω το ποδι να βαραει ακριβως.
Α.Το Ξενιτεμένο (Κώστας Ρούκουνας)

τωρα σχετικα με αυτο το τραγουδι 1).το μονο που μπορεσα να καταλαβω και να κανω εντελως μπακαλικα ομως :)ειναι 3 αργα χτυπηματα στην αρχη και 3 γρηγορα σε καθε φραση(εισαγωγης) ή μιση φραση(στα λογια)
2).σχετικα με το ονομα του δρομου ενα επιπλεον ερωτημα το λεμε ρε ουσακ με σολ# αντι για λα ή ειναι καποιος αλλος δρομος?

Β)ΣΤΗΣ ΑΡΕΤΟΥΣΑΣ ΤΗ ΣΠΗΛΙΑ, 1934, ΡΙΤΑ ΑΜΠΑΤΖΗ

εδω μου συμβαινει το εντελως αναποδο με το παραπανω… παλι εντελως μπακαλικα:)το μονο που μπορεσα να κανω ειναι 3 γρηγορα χτυπηματα στην αρχη ακολουθουμενα απο 3 αργα .

Ειναι και τα δυο της σμυρνεικης σχολης του ρεμπετικου…απταλικα? μπερδευομαι στο ρυθμο τους σε σχεση με τα πειραιωτικα 9αρια των μετεπειτα χρονων, οποια συμβουλη-εξηγηση ή παραπομπη καπου να διαβασω για ξεφυγω απ τις μπακαλο-λυσεις μου θα ηταν ευπροσδεκτη.
Να ειστε καλα


(Aeron) #2

Αν μπορείς να μετρήσεις αυτό εδώ τότε θα μετρήσεις μια χαρά και τα δυο τραγούδια που παλεύεις.


(Petros Veneris) #3

Στο πρώτο ο ρυθμός είναι παλιό ζεϊμπέκικο 9/8, αλλά σε πολλά σημεία παραλείπονται τα χτυπήματα ή δεν ακούγονται ή παίζονται με παραλλαγές. Ο ρυθμός είναι αυτός.

8 16 16 8 8 8 16 16 8 8 8
Τ Τ Τ
Β1 Κ Κ Β5 Κ Β1 Κ Κ Β5 Κ Κ

Το δεύτερο είναι 9/8 απτάλικο

8 8 8 16 8 16 8 8 16 8 16
Τ Τ Τ Τ Τ Τ Τ
Β5 Κ Κ Β1 Κ Κ Β5 Κ Β1 Κ Κ

Αντιγράφω τις επεξηγήσεις για τα παραπάνω:

Ο πρώτος ρυθμός-παράδειγμα που παραθέτουμε είναι:

Ρυθμός (2/4)

8 8 8 8
Τ Τ
B1 Κ B5 K
v v v v

Επεξήγηση:

1. Ρυθμός (2/4):
Οι αριθμοί οι οποίοι βρίσκονται στην αρχή κάθε μέτρου (είναι ο ρυθμός του κομματιού) καθορίζουν το πλήθος και τη διάρκεια των «χτυπημάτων» που πρέπει να κάνει ο μουσικός για να ανταποκριθεί ρυθμικά στο κομμάτι. Στο παραπάνω σχήμα ο ρυθμός του πρώτου μέτρου (και του κομματιού) είναι 2/4 (διαβάζεται 2 τέταρτα). Το κλάσμα λοιπόν του ρυθμού ενός κομματιού σημαίνει ότι: Ο αριθμητής του κλάσματος (π.χ. 2) ορίζει το πλήθος των «χτυπημάτων» τα οποία βρίσκονται σε κάθε μέτρο (δηλαδή εδώ 2 χτυπήματα). Ο παρανομαστής (π.χ. 4) ορίζει τη σχετική διάρκεια κάθε χτυπήματος (π.χ. διάρκεια ενός τετάρτου το καθένα). Πρακτικά, ο απλούστερος τρόπος μετρήματος γίνεται με το πόδι – χτυπάμε το πόδι στο έδαφος, ισόχρονα – και είναι ο εξής:
• Α. Βλέπουμε τον παρανομαστή του ρυθμού (π.χ. 4), και καταλαβαίνουμε ότι το κάθε χτύπημα του ποδιού ισοδυναμεί με χρονική αξία 1/Χ (π.χ. αξία ενός τετάρτου).
• Β. Βλέπουμε τον αριθμητή του ρυθμού (π.χ. 2), και καταλαβαίνουμε ότι χτυπώντας 2 φορές το πόδι μας έχουμε καλύψει το πρώτο μέτρο του τραγουδιού. (τα επόμενα δυο χτυπήματα καλύπτουν το δεύτερο μέτρο κ.ο.κ.)

2. 8 8 8 8:
Τα 4 οχτάρια σημαίνουν 4 χτυπήματα ογδόου (4 χτυπήματα του 1/8 το καθένα). Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, τα χτυπήματα ογδόων παίζονται ως εξής:
• Το πρώτο όγδοο στη Θέση (στο «πέσιμο») του πρώτου χτυπήματος του ποδιού.
• Το δεύτερο όγδοο στην Άρση (στο «σήκωμα») του πρώτου χτυπήματος του ποδιού.
• Το τρίτο όγδοο στη Θέση (στο «πέσιμο») του δεύτερου χτυπήματος του ποδιού.
• Το τέταρτο όγδοο στη Άρση (στο «σήκωμα») του δεύτερου χτυπήματος του ποδιού.

Άλλα χτυπήματα που θα συναντήσετε είναι:
• 4 (χτυπήματα του 1/4ου το καθένα)
• 8 (χτυπήματα του 1/8ου το καθένα)
• 16 (χτυπήματα του 1/16ου το καθένα)
• 32 (χτυπήματα του 1/32ου το καθένα)
Η (σχετική) διάρκεια κάθε χτυπήματος έχει ως εξής: ένα χτύπημα του 1/4 (ενός τετάρτου) είναι ισόχρονο (διαρκεί το ίδιο) με 2 χτυπήματα του 1/8 (ενός ογδόου) ή με 4 χτυπήματα του 1/16 (ενός δεκάτου έκτου) κ.ο.κ.

3. T | T |:
Ένδειξη τονισμένου ( Τ ) ή άτονου ( | ) χτυπήματος. Τα τονισμένα χτυπήματα (συνήθως) γίνονται στη Θέση (στο «πέσιμο» του μετρήματος με το πόδι) ενώ τα άτονα στην Άρση (στο «σήκωμα» του μετρήματος με το πόδι).

4. Β1 K B5 K:
Ένδειξη τι είδους χτυπήματα μπορεί να είναι αυτά (π.χ. προς τα ʼπάνω, μόνο μπάσσο κ.λ.π.). Και έχουμε:
Β1: Χτύπημα Μπάσου. Χτυπάμε την κύρια νότα της συγχορδίας (π.χ. χτυπάμε ΛΑ Μπάσο στη συγχορδία ΛΑ Μινόρε)
Β5: Χτύπημα Μπάσου. Χτυπάμε την Πέμπτη νότα της συγχορδίας (π.χ. χτυπάμε ΜΙ Μπάσο στη συγχορδία ΛΑ Μινόρε – Η ΜΙ είναι η πέμπτη βαθμίδα της ΛΑ)
Β7: Χτύπημα Μπάσου. Χτυπάμε την έβδομη νότα της συγχορδίας (π.χ. χτυπάμε ΣΟΛ Μπάσο στη συγχορδία ΛΑ Μινόρε – Η ΣΟΛ είναι η έβδομη βαθμίδα της ΛΑ)
Κ: Χτύπημα Καντίνι: Χτυπάμε και ταυτόχρονα και τις τρεις κάτω χορδές με το δείκτη, τον μέσο και τον παράμεσο.
i: Χτύπημα δείκτη (στην Τρίτη χορδή – ΣΟΛ)
m: Χτύπημα μέσου (στην δεύτερη χορδή – ΣΙ)
a: Χτύπημα παράμεσου (στην Πρώτη χορδή – ΜΙ)
m+a: Ταυτόχρονο χτύπημα μέσου και παράμεσου (αντίστοιχα στη δεύτερη και πρώτη χορδή)
-: Παύση (σταματάμε τις χορδές)

5. v ^ v ^:
Ένδειξη για τη φορά της πένας. " v " = φορά προς τα κάτω, " ^ " = φορά προς τα πάνω.
Στους περισσότερους ελληνικούς ρυθμούς συνήθως η πένα πάει συνέχεια προς τα κάτω σε όλα τα χτυπήματα. Σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει καμία επεξήγηση σχετικά με τη φορά της πένας στο ρυθμό.

Ελπίζω να βοηθήσουν αυτά.

Για το πρώτο καλύτερα να το βγάλεις από εδώ που είναι πιο καθαρό.
https://www.youtube.com/watch?v=mJrxdEaZjM0


(Petros Veneris) #4

Βοήθημα για το ρυθμό του ζεϊμπέκικου
http://wiki.kithara.gr/images/4/42/9-8zeimpekiko1.mid


(Νίκος Σαρηγιάννης) #5

Όπως λέει κι ο Πετρος, το πρώτο είναι ζεϊμπέκικο και το δεύτερο απταλικο. Σωστά το μετράς με αργά και γρήγορα ως χορευτής, αλλά ως μουσικός καλύτερα να το δεις ως 2+2+2+3 το πρωτο και 3+2+2+2 το δεύτερο. Είναι και δύο 9/8, απλά η τριάδα ( τα τρία γρήγορα που μετράς) το ζεϊμπέκικο την έχει στο τέλος ενώ το απταλικο στην αρχή. Έχουν και άλλες διαφορές, κυρίως ομως στην αισθηση του ρυθμού και την δομή της μελωδιας.
Μέτρα τις δυάδες και τις τριάδες με σταθερό χτύπημα στο χέρι (ογδοα) και θα σου βγει ο ρυθμός. Οι δυάδες είναι ισχυρο-ασθενες (τα αργά χτυπηματα που λες είναι τα ισχυρά/μπάσα), ενώ οι τριάδες ισχυρο-ασθενες-ασθενες (τα τρία γρήγορα χτυπήματα που λες).
Φυσικά βοηθάει να ακούς και τα μπάσα της κιθάρας στην αρχή, μετά δώσε βάση και στα καντινια.


(Δημήτρης Ν.) #6

Για την ακρίβεια, το πρώτο είναι ζεϊμπέκικο και το δεύτερο είναι …ζεϊμπέκικο, επίσης!!:127:


(Νίκος Σαρηγιάννης) #7

Ο ξενιτεμένος είναι ζεϊμπέκικο και η αρετουσα απταλικο. Εσύ δημητρη ποιο θεωρεις απταλικο;


(Δημήτρης Ν.) #8

Και το απτάλικο, ζεϊμπέκικο είναι, Νίκο.


(Petros Veneris) #9

Καλησπέρα Δημήτρη. Κι εγώ αυτό ξέρω. Θεωρείς ότι δεν ήταν αρκετή η περιγραφή που το ανέφερα σαν απτάλικο και έπρεπε να αντί αυτού να γράψω ζεϊμπέκικο απτάλικο? Ρωτάω αν είναι λάθος ο χαρακτηρισμός και δε γίνεται κατανοητό αν αναφερθεί σαν απτάλικο.


(Basilis86) #10

ευχαριστω παρα πολυ ολους σας κατατοπιστικοτατες απαντησεις να ειστε καλα !!!


(Δημήτρης Ν.) #11

Η παρακάτω φράση είναι αυτή που αφήνει λάθος εντυπώσεις, Πέτρο.

Κατά τα άλλα, με μια απλή και γρήγορη ματιά, μια χαρά τα έγραψες!


(Takisthedog) #12

αυτο θα πει βγαζω απ’ τη μυγα ξυγκι…


#13

???

Είσαι σίγουρος ότι ξέρεις τι σημαίνει αυτή η έκφραση, Τάκη;