Λίστα λαϊκών δρόμων

Καλησπέρα.

Εδώ και λίγο καιρό έχω αρχίσει να διαβάζω θεωρία μουσικής - μη φανταστείτε κάτι ιδιαίτερο, ψιλοπράγματα. Απλά δε με καλύπτει πια να βγάζω τραγούδια επιτόπου με το αφτί. Θέλω να μάθω κλίμακες (δρόμοι, η ίδια έννοια δεν είναι αν δεν κάνω λάθος;). Εψαξα στο φόρουμ για μια λίστα λαϊκών δρόμων, πέρα από διάσπαρτες δημοσιεύσεις δε βρήκα κάτι. Αναρωτιέμαι εάν υπάρχει πουθενά στο Ιντερνετ κάποιο e-book ή σελίδα που να τα καλύπτει.
Από ότι έχω καταλάβει υπάρχουν διαφορετικές ονομασίες για τις ίδιες κλίμακες (major, minor κλπ για τους Δυτικούς, Φρύγιος, Δώριος κλπ για εμάς και Ραστ, Ουσακ κλπ για τους Ανατολίτες;

Οποιαδήποτε βοήθεια είναι ευπρόσδεκτη! :slight_smile:

ψάξε στην δημόσια ομάδα “συλλογή δρόμων”, από το μενού “δικτύωση” της κεραμιδί μπάρας του φόρουμ από πάνω.
θα διαπιστώσεις αρκετές διαφορές με την δυτικοευρωπαϊκή αρμονία -και ομοιότητες βεβαίως. καλή τύχη!

Δες επίσης στη δημόσια ομάδα “Κιθάρα και Ρεμπέτικο” όπου και είναι αναρτημένες οι σημειώσεις του Δημήτρη Μυστακίδη για τη λαϊκή κιθάρα.

Ευχαριστώ για τους συνδέσμους. Πρέπει να αρχίσω να μαθαίνω πεντάγραμμο μου φαίνεται… :084:

Γεια σου autir, άρχισα κι εγώ να διαβάζω θεωρία πριν λίγες μέρες, δρόμους, ακόρντα κ.λ.π. και τώρα βλέπω ότι όλα όσα έπαιζα τόσο καιρό αρχίζουν να αποκτούν νόημα. Θα ήθελα βεβαίως αν μπορούσε να μου πει κάποιος σε μερικές γραμμές τη σειρά με την οποία θα ήταν καλό να μελετήσω. Δηλαδή πρώτα δρόμους μετά ακόρντα ή ανάποδα κ.ο.κ. και επίσης πως συνδέονται αυτά… δεν ξέρω αν τα λέω καλά ή να διατελώ εν πλήρη σύγχυση…

Δεν είναι τόσο απλή η απάντηση όσο η ερώτηση!!! Θα προσπαθήσω όσο μπορώ πιο απλά.
Το …“σωστό” είναι να μαθαίνουμε τον κάθε δρόμο πρώτα και να βρίσκουμε και τις ανάλογες συγχορδίες που τον συνοδεύουν. Έτσι, σε ένα ταξίμι ή και σύνθεση ξέρουμε τα τονικά κέντρα που περνάμε.

Άρα Δημήτρη Ν. θεωρώ ότι είναι σοφότερο να ακολουθούμε παράλληλα δρόμους και συγχορδίες. Λέω σοφότερο και όχι “σωστό” γιατί αν κατάλαβα καλά, σωστό θεωρείς εσύ ότι είναι διαφορετικό για τον καθένα, έτσι? Ευχαριστώ πάντως για την απάντηση. Κάθε μικρή απάντηση είναι ένα βήμα για μένα. Ευχαριστώ.

Το σωστό το έχω σε εισαγωγικά διότι στην διδασκαλία γενικά, δεν υπάρχει μόνο ένας σωστός δρόμος. Ο τερματισμός του “ταξιδιού” στο σωστό σημείο μάς ενδιαφέρει.

ωραία πραματα … για μαθαίνουν οι νέοι και να μην ξεχνούν οι παλιοί …

Ένα πολύ ωραίο site, για Δρόμους και όχι μόνο, είναι αυτό εδώ --> http://www.btinternet.com/~christopher.blackmore/rebetiko/roads.html

Με προσοχή όμως γιατί το χουζάμ και το σεγκιά είναι ανεστραμμένα σε σχέση με τη μέθοδο του Δημήτρη Μυστακίδη. Ετσι τα έχει και ο Παγιατής. Επίσης το Σουζινάκ είναι το Νικρίζ. Το οποίο σε άνοδο το Ντο γίνεται Ντο#.
Οι πιο εμπειροι να με διορθώσουν αν κάνω λάθος.

Κλίμακα είναι η οδός για να οδεύουμε από οκτάβα σε οκτάβα. Η λέξη Χρωματική Κλίμακα σημαίνει ότι περιέχει ΟΛΕΣ τις νότες.

Οποιαδήποτε άλλη κλίμακα (υπάρχουν εκατοντάδες) κατασκευάζεται επιλέγοντας μόνο ορισμένες νότες από την Χρωματική Κλίμακα.
Κλίμακα Ματζόρε: Στη Δυτική Μουσική , είναι μια κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 3η και 4η και 7η και 8η.

Δρόμο θεωρούμε ότι είναι ένας τρόπος χειρισμού των νοτών μιας κλίμακας ώστε να παράγουμε μια δομή διαστημάτων διαφορετική απʼ αυτή της κλίμακας ματζόρε έτσι ώστε να παράγουμε μια κλίμακα που θα έχει διαφορετική ποιότητα ήχου αλλά και διάθεση (πχ ο δρόμος Phrygian είναι λυπητερός ).

Ο όρος ʽʼΔρόμοςʼʼ επίσης ορίζει και την εθνικομουσικολογική κατάσταση, που είναι η μελέτη της κοινωνικής και πολιτιστικής άποψης της μουσικής και χορού σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο

Εδώ μια λίστα με 164 τραγούδια λαϊκών δρόμων:

http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?t=24437

Εδώ υπάρχει παγίδα. Η λέξη χρωματική σημαίνει παράλληλα και κάτι τελείως διαφορετικό: μια κλίμακα που να περιέχει διαστήματα τριημιτονίου με ένα ημιτόνιο πριν και ένα μετά (π.χ. Χιτζάζ: ημιτόνιο, τριημιτόνιο, ημιτόνιο - Ρε-Μιb-Φα#-Σολ). 1 ημιτόνιο = 1 τάστο παραπέρα. Πρέπει από τα συμφραζόμενα να καταλαβαίνει κανείς αν η λέξη λέγεται με την έννοια που δίνει ο Στέφανος (συνήθως στους πιο δυτικούς) ή τη δεύτερη (συνήθως στους πιο βυζαντινούς).

Γενικότερα στην Τροπική μουσική «Χρωματικό» σημαίνει κάτι τελείως διαφορετικό από ότι στη μη Tροπική.

Επειδή ναι μεν έχω ακούσει και διαβάσει κάτι για τροπική μουσική-Ισλαμική , Ινδική…που είναι κυρίως μονοφωνική - εδώ αυτά που αναφέρονται από pepe & ath.nasi αφορούν τη μουσική της Αναγέννησης (εκκλησιαστικοί τρόποι) ή κάποια άλλη επινόηση ??

Να θέματα που μπορούν και πρέπει να ανοίξουν σε ξεχωριστά threads με πχ τίτλους:

«Χρωματικό» στην Τροπική μουσική
«Χρωματικό» Βυζαντινό
Δυτική VS Βυζαντινή Χρωματική κλίμακα

Την καθ’ ημάς ανατολική: μακάμια, βυζαντινούς ήχους, και εν μέρει λαϊκούς δρόμους. «Τρόπος» (mode) είναι ο γενικός όρος για τα τρία αυτά και όλα τα ανάλογα άλλων συγγενών μουσικών.