Αυτό το περίεργο όργανο ήρθε για μερικές μέρες στα χέρια μου εντελώς τυχαία. Ο κάτοχός του μου είπε: «…μια μαντόλα αντιγραφή από τις παλιές», συμπληρώνοντας με μια χειρονομία που έδειχνε το σχήμα, με νόημα, σαν να θεωρούσε αυτονόητο ότι θα καταλάβαινα.
Πράγματι, κατάλαβα. «Από τις παλιές;» του είπα, με την ίδια χειρονομία και με φωνή γεμάτη υπονοούμενα.
Κι όμως, δεν ήξερα ότι τέτοια όργανα ήταν γνωστά. Είχα διαβάσει στα Ελληνικά Λαϊκά Όργανα του Στ. Καρακάση (Δίφρος 1970) ότι κάποιος οργανοποιός στην Κρήτη είχε φτιάξει μια τέτοια μαντόλα, και λόγω του αξιοπερίεργου το είχα συγκρατήσει. Νόμιζα όμως ότι επρόκειτο για μια μοναδική κατασκευή, ή έστω ότι μπορεί να έκανε μερικές αλλά όχι τόσες ώστε να θεωρείται διαδεδομένο και αναγνωρίσιμο όργανο.
Εξακολουθώ να αγνοώ πόση διάδοση απέκτησε το όργανο. Ίσως ο άνθρωπος, με το να το γνωρίζει, απλώς φανταζόταν ότι το γνωρίζουν όλοι. Ίσως πάλι και να το γνωρίζουν όντως. Πάντως τόσο μοναδικό όσο νόμιζα δεν ήταν. Βρήκα κι αυτή τη φωτογραφία στο ίντερνετ, σ’ έναν ιστότοπο που άνοιξα προχτές αλλά σήμερα μού κάνει κόγξες, κι έτσι δε γνωρίζω στοιχεία, θυμάμαι μόνο ότι είναι από την Κρήτη:
Στον Καρακάση διαβάζουμε το όνομα του μάστορα: Μανόλης Βλαχάκης. Η φωτογραφία του στο βιβλίο (του Σωτήρη Τσιάνη, Sam Chianis) είναι του 1968. Η μαντόλα που παρουσιάζω είναι του γιου του, και είναι του 1999:
Στον Καρακάση διαβάζουμε επίσης ότι τα τάστα δεν είναι κάθετα αλλά κλίνουν (λοξεύουν). Αυτό είναι το πιο αξιοπερίεργο σημείο του οργάνου. Και σ’ αυτό που παρουσιάζω, γίνεται το ίδιο (δεν είναι θέμα προοπτικής στη φωτογραφία). Δεν μπορώ να φανταστώ τι λογική λειτουργίας έχει αυτό το σύστημα. Όπως είναι εύλογο, τα τάστα φαλτσάρουν. Ίσως πρέπει να μπει λοξά κι ο καβαλάρης. Δεν τον κούνησα. Πάντως δεν μπορώ να φανταστώ ότι δύο γενιές οργανοποιών εφαρμόζουν αυτή την πατέντα μόνο με το θράσος της άγνοιας: προφανώς ξέρουν γιατί τα τάστα μπαίνουν έτσι όπως μπαίνουν συνήθως, και ποια λογική διέπει τη λειτουργία τους, και θα σκέφτηκαν κάποιο τρόπο που η ίδια λογική (γιατί άλλη δεν υπάρχει σ’ αυτό τον κόσμο) μπορεί να εφαρμοστεί και με λοξά τάστα.
Το όργανο είναι παραλλαγή της πλακέ μαντόλας. Το καπάκι έχει το σπάσιμο των μαντολίνων, πολύ ελαφρό. Το ηχείο είναι κούφιο μέχρι περίπου την αρχή του κέρατου. Το ίδιο το κέρατο είναι μασίφ, κολλημένο στο ηχείο και στην κεφαλή.
Υπάρχουν διάφορες φθορές, αλλά δεν έχει κακό ήχο. Φωνακλάδικο πολύ. Επιφυλάσσομαι και για ένα δείγμα ήχου.