Κοιτάξτε παρακαλώ αυτό το βιντεάκι (κλειστός Αργιθέας, βιολί-λαούτο). Η εντύπωσή μου είναι ότι παίζουν από Ρε με κούρδισμα 1,5 τόνο κάτω από το διαπασών και κατά τα άλλα συμβατικό (βιολί σε 5ες, λαούτο σε κλασικό στεριανό κούρδισμα), με αποτέλεσμα να ακούγεται Σι.
-
Ισχύει;
-
Συνηθίζεται;
Σε άλλα βιντεάκια και ηχογραφήσεις, χωρίς να φαίνονται τα δάχτυλα των μουσικών, βρήκα τον ίδιο σκοπό παιγμένο και με κλαρίνο, σε τόνο Σι αλλά και σε τόνο Σι ύφεση. Προσπάθησα να φανταστώ πώς προκύπτει κάτι τέτοιο, και κατέληξα ότι το Σι πρέπει να είναι πάτημα Ρε σε κλαρίνο Λα (1,5 τόνο κάτω από το ονομαστικό ύψος, δηλαδή το ίδιο όπως στο βιντεάκι που σας παραπέμπω) και το Σι ύφεση πρέπει να είναι πάτημα Ντο σε κλαρίνο Σι μπεμόλ.
-
Υπάρχουν κλαρίνα σ’ αυτές τις τονικότητες, και συνηθίζονται; Το σι μπεμόλ πρέπει να υπάρχει, για το λα κυρίως ρωτώ. (Ο Κλειστός από Σι θα μπορούσε να είναι και πάτημα Ντο σε κλαρίνο Σι, αν υπάρχει, αλλά υπάρχει;)
-
Ποια είναι γενικώς η σχέση ανάμεσα στην τονικότητα ενός κλαρίνου και στα υπόλοιπα (κούρδισμα εγχόρδων, τονική που τελικά ακούγεται το κάθε κομμάτι); Δηλαδή, ειδικότερα:
α-οι κλαριντζήδες έχουν προτίμηση σε ορισμένους τόνους για κάθε δρόμο λόγω βολικότερων πατημάτων, ή αλλάζουν ελεύθερα ανάλογα με το τι βολεύει τον τραγουδιστή; Το κλαρίνο βρίσκει τον τραγουδιστή ή ο τραγουδιστής το κλαρίνο; Είναι πιθανό ο ένας κλαριντζής να διαλέγει δακτυλισμούς Ρε κι ο άλλος Ντο για το ίδιο κομμάτι, και μάλιστα στην Αργιθέα όπου απ’ ό,τι καταλαβαίνω τα πράγματα είναι πολύ πιο πρακτικά παρά θεωρητικά; (θεωρώ πιο πρακτικό να παίζει το όργανο έναν, άντε δύο τόνους για κάθε δρόμο και το βρίσκει ο τραγουδιστής, και πιο θεωρητικό το να τραγουδάει ο τραγουδιστής εκεί που τον βολεύει και να τον βρίσκει το όργανο)
β-τα έγχορδα βρίσκουν το κλαρίνο αλλάζοντας κούρδισμα ή αλλάζοντας πατήματα;
Συγχωρήστε μου τις πολυδιακλαδούμενες ερωτήσεις, αλλά όσες φορές έχω μιλήσει είτε με κλαριντζήδες είτε με λαουτιέρηδες κλαριντζήδων δε φωτίστηκα ιδιαίτερα. Συνήθως λένε “εγώ παίζω αυτό, ο άλλος δεν ξέρω πώς την παλεύει”, ή “ο καθένας παίζει τα πάντα”, ή παρόμοιες αοριστολογίες. Στην πραγματικότητα η απορία μου είναι μία, αλλά δεν ξέρω πώς να τη χωρέσω σε μία μονοκόμματη ερώτηση.
(Παρακαλώ μη μου πείτε “οι λαϊκοί οργανοπαίχτες δεν ασχολούνται με νότες”. Το έχουμε πει αυτό, πάμε παραπέρα.)