Ως αλβανική πολιτιστική κληρονομιά θεωρεί το Ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι από η ΟΥΝΕΣΚΟ. Πρόκειται σαφώς για διαστρέβλωση της πραγματικότητας.
Το πολυφωνικό τραγούδι της Ηπείρου (συμπεριλαμβανομένης και της Βορείου Ηπείρου, της σημερινής νότιας Αλβανίας) είναι ένα εξαιρετικό δείγμα του πολιτισμού της περιοχής.
Ένα βασικό στοιχείο, που χαρακτηρίζει την πολυφωνική μουσική της Ηπείρου είναι η έκφραση του ιδιαίτερου κοινωνικού περιβάλλοντος. Το Ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι αποτελεί μια από τις πιο ενδιαφέρουσες μουσικές φόρμες στην ανατολική Μεσόγειο και στα Βαλκάνια, αλλά και στο παγκόσμιο ρεπερτόριο της λαϊκής πολυφωνίας.
Η καταγωγή αυτής της πολυφωνικής φόρμας, παρόλο που η έρευνα δεν έχει καταλήξει ακόμη σε βέβαια συμπεράσματα, πιθανά να ανάγεται σε πολύ παλιές (ίσως ακόμη και προελληνικές) εποχές. Οι μελωδίες των πολυφωνικών τραγουδιών (μαζί με ορισμένα ακόμη της Ηπείρου και της Θεσσαλίας) είναι οι μοναδικές στον ελλαδικό χώρο που έχουν διατηρήσει την ανημίτονη πεντατονική κλίμακα (κλίμακα που αποτελείται από πέντε νότες χωρίς ημιτόνια).
Η κλίμακα αυτή, σύμφωνα με κάποιους μουσικολόγους, ταυτίζεται με το δώριο τρόπο των αρχαίων Ελλήνων, την κατεξοχήν «ελληνική αρμονία». Δίπλα στην κλίμακά του, στοιχεία που συνηγορούν στην παλαιότατη καταγωγή του είδους αποτελούν ο φωνητικός, ομαδικός, ρητορικός και τροπικός του χαρακτήρας. Στις μέρες μας το ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι το συναντάμε στα βορειοδυτικά του Νομού Ιωαννίνων (χωριά του Πωγωνίου, Παρακάλαμος, χωριά βόρεια της Κόνιτσας), σε ελάχιστα χωριά στα βορειοανατολικά της Θεσπρωτίας (Τσαμαντάς, Λιάς, Βαβούρι, Πόβλα) και, κυρίως, στη Βόρειο Ήπειρο, στα χωριά της ελληνικής μειονότητας στα νότια της Αλβανίας (Δερόπολη, Άνω Πωγώνι, Βουθρωτό, Χειμάρα).
[b]Πηγή.[/b]
Αφού είναι πια γνωστό παγκοσμίως ότι ούτε τα σύγχρονα κρατικά σύνορα ούτε η σημερινή καθομιλούμενη γλώσσα μπορούν να αποτελέσουν και σύνορα ενός πολιτισμού του οποίου τα ίχνη χάνονται στο βάθος των αιώνων, γιατί η Ουνέσκο προχωρά σε τέτοιες γελοιότητες;
Βεβαίως και εντοπίζονται ομοιότητες σήμερα στο πολυφωνικό τραγούδι των Ελλήνων και των δυο όμορων περιοχών και των Αλβανών της Ν. Αλβανίας, αφού οι σημερινοί κάτοικοι των περιοχών αυτών είναι οι κληρονόμοι αυτής της μουσικής παράδοσης.
Τι σχέση όμως μπορούν να έχουν τα σημερινά σύνορα, ακόμα και η γλώσσα, ώστε να θεωρηθούν τεκμήριο, να μπει σφραγίδα προέλευσης και να κατοχυρωθεί σε μια εθνότητα μια μουσική παράδοση της οποίας οι ρίζες χάνονται στα βάθη των αιώνων;