Εργασίες για τα νεοδημοτικά

Κοιτάξτε, το πρόβλημα δεν ήταν, ούτε είναι στον μουσικό. Ο κιθαρίστας ουδεμία ευθύνη έχει για την ροή του προγράμματος, προφανώς. Ούτε για την κατάπτωση και εκφυλισμό του δημοτικού τραγουδιού-έτσι όπως έχει επικρατήσει να παίζεται πλέον (δεν εξετάζω την επιλογή της κιθάρας και του ήχου).
Την έχει ο συνθέτης (& στιχουργός) αυτών των εκτρωμάτων που τα βαπτίζει δημοτικά και τα δίνει σε φίρμες τύπου Καψάλη, Γρίβα και Σαφέτη. Τα ΜΜΕ με την σαθρότητά τους βάζουν πλάτες.

Από την άλλη, η φύση των πανηγυριών, με παραγγελίες, χαρτούρα και σειρά χορού ή γύρω από τον πλάτανο της πλατείας που πληρώνει ο πρώτος, έχει αντικατασταθεί με τα πατάρια, τα ηχητικά των 800 ντεσιμπέλ και τα φώτα.
Επίσης, οι νέες γενιές, δεν ακούν παραδοσιακά παρ’ ότι θα ξεσαλώσουν στο χωριό τους όταν γίνει το πανηγύρι. Οπότε δεν έχουν απαιτήσεις σε τραγούδια. Είναι εύκολος “πελάτης” και ό,τι του παίξεις θα το δεχτεί.
Κι από τη στιγμή που είναι ελεύθερος χορός και δεν πληρώνεις τότε κι ο τραγουδιστής θα πει ό,τι γουστάρει βλ. Ζαφειρένια μου, θα αλλάξω γειτονιά κλπ

Κάπως έτσι φτάσαμε σήμερα στο να ξεχάσουμε το Διαμάντι δαχτυλίδι και να λέμε το Να χα τη γειτόνισσα τη βλάχα.

Περαστικά μας.

υ.γ.1 Παράλληλη “εξέλιξη” και στο Λαϊκό τραγούδι.
υ.γ.2 Το μόνο αξιόλογο σημείο των σαβουρονεοδημοτικών είναι ο τρόπος παιξίματος της κιθάρας. Είναι μοναδικός.

5 «Μου αρέσει»

μια διορθωση… επειδη πολυς λογος γινεται για τα ‘‘πανυγυρια’’… το δημοτικο δεν παιζεται μονο εκει, αλλα και σε γαμους, βαφτισεις,χορους και διαφορες αλλες εκδηλωσεις και αυθορμητα γλεντια. το οτι ο λαος μας ακομα σε αυτα τα σημαντικα γεγονοτα θελει την παραδοσιακη του μουσικη, αυτο λεει πολλα… τωρα η σαβουρα, υπαρχει γενικα στη ζωη μας, οχι μονο στη μουσικη.

και αυτος εχει αλλαξει πλεον, κοπηκαν οι μαγκιες.

5 «Μου αρέσει»

Εδώ είναι η αναφορά: Theodosiou, A. (2013) «Fantasia Repertoire. Alaturka, Arabesk and Gypsy Musicians in Epirus, Greece», στο Pennanen, R., P. Poulos and A. Theodosiou (eds.) (2013). Ottoman Intimacies, Balkan Musical Realities. Athens: Finnish Institute of Athens, pp. 135-156 | Aspasia (Sissie) Theodosiou - Academia.edu

Μπορείς να ζητήσεις το άρθρο από τη συγγραφέα. Μπορώ κι εγώ να σκανάρω το άρθρο και να το παραθέσω αν ενδιαφέρεται κανείς.

Η δικιά μου εντύπωση είναι ότι οι νέοι Ρόμα/Γύφτοι μουσικοί κρατάνε και την τοπική παράδοση, παρόλο την κλίση τους προς το Hüsnü ύφος/το αραμπέσκ/την τούρκικη μουσική (που κατά τη γνώμη μου δεν είναι “κατώτερη” αισθητικώς ή καλλιτεχνικώς, απλώς διαφορετική). Βέβαια, δεν έχω τις γνώσεις που έχουν πολλά μέλη εδώ, ούτε τις ευκαιρίες να ακούω ζωντανά δημοτικά. Όμως αυτά που ακούω στο youtube μου αρέσουν, άσχετα αν είναι δημοτικά ή νεοδημοτικά στο είδος. https://youtu.be/SRtuMsM-gKY. Και ένα άλλο: https://youtu.be/Hynb-4SQ734. Θα βάλω κι ένα νεοδημοτικό (ειδικά αφιερωμένο στο φίλο Michael :slightly_smiling_face:): https://youtu.be/9m-tkqLkU4g. Και ένα λαικοδημοτικό: https://youtu.be/YKPUzTB2B_E. Δεν ξέρω κατά πόσον αυτά τα παιδιά εκπροσωπούν την “γνήσια” δημοτική μουσική παράδοση όπως παιζόταν και τραγουδιόταν στα χωριά καπότε, αλλά από την άλλη δεν ξέρω αν είναι καν δυνατόν να αναστήσουμε αυτήν τη μουσική στην σημερινή εποχή, μια που οι συνθήκες ζωής έχουν αλλάξει τόσο ριζικά…

1 «Μου αρέσει»

Να αναστήσουμε; Γιατί, πότε πέθανε;

Οι συνθήκες ζωής άλλαξαν όχι τα προβλήματα του κόσμου.

Δηλαδή σαν να λέμε ότι στα σπίτια δεν μαγειρεύουμε πια φασολάδα, φακές ή τραχανά. Τρώμε όλοι γκουρμεδιές και μοντέρνα κουζίνα.

3 «Μου αρέσει»

ευχαριστω καλη μου! :slightly_smiling_face: πασιγνωστα και τα δυο. να σου πω απλα οτι αμα ησουν μεσα στη δουλεια μας, δεν θα χρειαζοταν να διαβασεις καμια μελετη απο κανεναν κυριο, διοτι πολυ απλα θα τα ζουσες ολα αυτα απο κοντα και δεν θα ειχες καμια απορια. οταν εισαι επαγγελματιας παιζεις και τα παλια και τα καινουργια και οτι θελει το κοινο. αν δεν εχεις ‘‘οικονομικες δυσκολιες’’ παιζεις οτι θες εσυ και οπου θες εσυ. βασικα ο καθε καλλιτεχνης λειτουργει απο μονος του. δεν υπαρχουν ταμπελες… αυτες τις βαζουν οι απ’εξω που δεν ξερουν και φανταζονται διαφορα. :sunglasses:

3 «Μου αρέσει»

Από πού κι ως πού αυτό;

Έχω διαβάσει ακόμη και εργασία που να αναφέρεται εμμέσως και σ’ εμένα τον ίδιο (όχι προσωπικά βέβαια: σε ομάδες και ρεύματα στα οποία εντασσόμουν κι εγώ), και με βοήθησε να κατανοήσω πράγματα που δεν είχα σκεφτεί ποτέ. Το ότι τα είχα ζήσει αυτοπροσώπως δε σημαίνει ότι είχα κάνει και κάθε πιθανή σκέψη πάνω σε ό,τι είχα ζήσει.

Φαντάζομαι πόσο περισσότερα έχει να μάθει ένας βετεράνος στρατιώτης, λ.χ., διαβάζοντας μελέτες τίποτα κυρίων για τους πολέμους όπου συμμετείχε ο ίδιος.

2 «Μου αρέσει»

Ναι, Περικλή, αυτά να τα πεις στους επιζώντες του κάθε πολέμου!
“Εγώ πεθαίνω στη μάχη κι εσύ γράφεις για μένα μπροστά στο τζάκι!”

Τα συναισθήματα του παταριού δεν θα τα καταλάβει ποτέ ο θεωρητικός!

Θα έγραφα κι άλλα αλλά πάω για τα παιδιά!

1 «Μου αρέσει»

Άρα εκτός από τους μουσικολόγους απαξιώνουμε και τους ιστορικούς, έτσι; Εμ βέβαια, πού να ξέρουν αυτοί οι κύριοι με τα πτυχία τους.

Γι΄αυτή την πολύ συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχω να πω κάτι: ούτε επαγγελματίας του παταριού είμαι, ούτε σχετικές μελέτες έχω διαβάσει. Για άλλες περιπτώσεις, που τις ξέρω στο πετσί μου και μπορώ να έχω άποψη, τοποθετήθηκα ήδη.

Αλλά γιά να δούμε λίγο: τι ακριβώς σημαίνει η φράση «καταλαβαίνω τα συναισθήματα»;

Σημαίνει κάτι ιδιαίτερα δύσκολο. Ελάχιστοι άνθρωποι είναι σε θέση να το κάνουν για τον εαυτό τους, κι αυτοί συνήθως έχουν περάσει έστω και άτυπα μια σχετική εκπαίδευση. Και το κύριο εμπόδιο στο να κατανοήσω τα συναισθήματά μου είναι ακριβώς το γεγονός ότι τα βιώνω.

Για τον άλλο είναι σχετικά πιο εύκολο να το κάνεις, και πάλι όμως μέσα στα πλαίσια του δύσκολου. Μερικοί συνάνθρωποί μας είναι προικισμένοι με μια ενσυναίσθηση άνω του μέσου όρου (ή την έχουν καλλιεργήσει), και είναι σε θέση να κατανοήσουν τα συναισθήματα του άλλου «ενστικτωδώς», όπως θα λέγαμε υπεραπλουστεύοντας. Αλλά βέβαια δεν ποντάρουμε στη στατιστικά μικρή πιθανότητα να πέσουμε σ’ έναν τέτοιο άνθρωπο: κυρίως υπάρχει η μέθοδος να αποκρυπτογραφούμε και να κατανοούμε συναισθήματα. Δηλαδή μια επιστήμη, φτιαγμένη από ανθρώπους που έκατσαν δίπλα στο τζάκι τους και μελέτησαν πράγματα με τα οποία οι ίδιοι δεν είχαν συναισθηματική εμπλοκή.

Χωρίς το τζάκι του αναλυτή, παιδιά, θα ήμασταν στα σπήλαια και θα συνεννοούμασταν με ροπαλιές.


Edit: προφανώς δεν εννοώ ότι ο κάθε θεωρητικός μελετητής οποιουδήποτε πράγματος είναι εκ προοιμίου σωστός.

3 «Μου αρέσει»

Αυτό είπα εγώ, ρε Περικλή;
Ας κάνω μία προσπάθεια ακόμη να γίνω κατανοητός.

Ο ιστορικός θα καταγράψει τα γεγονότα στεγνά και αντικειμενικά. Σύμφωνοι!
Θα βρει και τους πολιτικούς λόγους που προκάλεσαν τον πόλεμο; Ωραία!
Θα αναλύσει και τις οικονομικοκοινωνικές συνέπειες αυτού; Δεκτών!
Κι άλλα τόσα ακόμη όμορφα και μπλα-μπλα; Καμία αντίρρηση!
Μέχρις εκεί όμως.

Δεν ξέρει και ούτε μπορεί να μεταφέρει με λέξεις τι ένοιωσε κι έζησε ο φαντάρος.

Άλλο παράδειγμα: Ήρθες στο πανηγύρι του Αη Συμιού. Το είδες, το γνώρισες. Μπορείς να γράψεις μία εξαιρετική εργασία για αυτό. Έχεις και πολύ όμορφο γραπτό λόγο, σίγουρα θα είναι.
Τι κατάλαβες και τι ένιωσες για τα …“ενδότερα” της παρέας ή το τραγούδι και το χορό του μπάρμπα Τάδε;
Τίποτα απολύτως, κατά την δική μου γνώμη!
Γιατί;
Διότι δεν είναι μαθηματικά ή γραμματική αυτά τα πράγματα, ρε φίλε!! Τόσο απλά!

Αυτά και τέλος από μένα.

υ.γ.

Καλά, κόψε μέτρα κι εσύ γιατί πάνε όλα τα παιδάκια, που λέει και το ανέκδοτο!

1 «Μου αρέσει»

Δημήτρη, δε νομίζω πως παρανόησα, ούτε η αναλυτικότερη εξήγησή σου μου δείχνει κάτι που δεν είχα καταλάβει από πριν. Αλλά επειδή είναι αναλυτικότερη, είναι και πιο συζητήσιμη. Πάμε λοιπόν:

Συνήθως αυτό είναι ούτως ή άλλως έξω από το αντικείμενο του ιστορικού. Είναι όμως μέσα στο αντικείμενο πολλών λογοτεχνών. Κάνας-δυο από κείνους δεν τα 'χουν καταφέρει και άσχημα, δε συμφωνείς;

Τι σε κάνει να πιστεύεις ότι δε θα δω παρά μόνο μαθηματικά και γραμματική;

Ή: έστω (για τη συζήτηση) ότι δε βλέπω παρά μόνο αυτό. Τι σε κάνει να πιστεύεις ότι μόλις αναλύσω τη γραμματική του πανηγυριού θα νιώσω έτοιμος να γράψω «τα πάντα» για το πανηγύρι; Κι όχι ότι θα υποψιαστώ ότι υπάρχει και κάτι ακόμη που μου διαφεύγει και που ίσως, με ταπεινότητα και υπομονή, να το κατανοήσω μετά από πολύν καιρό και πολλή τριβή;

Εδώ που τα λέμε, τι σε κάνει να πιστεύεις ότι τη μελέτη θα τη γράψω εγώ και όχι λ.χ. εσύ που τα έχεις ΚΑΙ βιωμένα;

Και τέλος πάντων γιατί να επιμείνουμε στο τι πιστεύεις, όταν εγώ έχω δει με τα μάτια μου βιβλία να μου εξηγούν τι έκανα και τι ένοιωθα εγώ ο ίδιος στην τάδε ή δείνα περίπτωση; Αν εσύ δεν έχεις δει τέτοια, λογικό είναι να νομίζεις ότι είναι αδύνατο να συμβεί, αλλά εγώ δε σου λέω τι νομίζω αλλά τι είδα.

2 «Μου αρέσει»

Περικλή, έχεις τον μαγικό τρόπο που το “Τέλος από μένα” δεν μπορώ να το τηρήσω! :slightly_smiling_face:

Θα μπορούσα να αναφέρω χίλια δυο ακόμη παραδείγματα ώστε να καταδείξω αυτό που λέω με τα συναισθήματα . Δεν φτάνει μία καταγραφή/παρατήρηση ώστε να αποδώσει τον ψυχισμό του βιώσαντος.

Ναι, συμφωνώ. Απλά τα έχουν καταφέρει καλύτερα από τους άλλους. Δεν μπορεί όμως κανείς τους να πει στον παππού σήμερα: “Έλα καλέ μου, να σου πούμε εμείς τι πέρασες στην Κορυτσά, που είχε 1 μέτρο χιόνι και να σου εξηγήσουμε για τα κρυοπαγήματα”.
Αν εσύ νομίζεις ότι μπορούν τότε πάσο.

Τι θα πει ο μουσικολόγος δηλ, για να γυρίσω στο θέμα μας, στον μουσικό: “Έλα, καλλιτέχνη μου, να σου πω τι νιώθεις όταν παίζεις στο πατάρι”;
Κοροϊδευόμαστε τώρα;
Θα έρθει ο Λιάβας κι ο Κοκκώνης να πει τι ακριβώς και σε ποιον;

Τι άλλο θα δεις δηλ; Την ένταση και τον ιδρώτα του Τάδε όταν τραγουδοχορεύει; Την ψυχούλα του θα την δεις; Πρέπει να το βιώσεις εκ των έσω, Περικλή.
Πήγαινε στα αναστενάρια, κοίτα απ’ έξω και κάτσε μετά να κάνεις μάθημα συναισθημάτων στους πανηγυριστές εκεί.

Κατανοώ ότι επειδή είσαι του θεωρητικού, νομίζεις ότι όλα καλύπτονται ή είναι φανερά. Δεν ισχύει.
Θα καταλάβαινες τι σου λέω εάν γινόσουνα μουσικός παταριού για λίγο, από μουσικός συναυλίας ή δωματίου, που λέω εγώ.
Δεν το λέω υποτιμητικά. Είναι άλλο πράγμα, απλά.

Μα, αυτό ακριβώς είναι που λέω κι εγώ. Εγώ που τα έχω βιωμένα τα ξέρω καλύτερα. Εσύ όσο καλά και να τα δεις, θα υστερείς ελλείψει των προσωπικών εμπειριών.

Επειδή κι εγώ διάβαζα, άκουγα και είχα τρελή αγωνία για το τι νιώθεις την πρώτη φορά που κάνεις σεξ. Πώς είναι, ρε παιδί μου; Τι κάνουμε και πώς; Κι αν αυτό; Κι αν το άλλο;
Άκουγα ανθρώπους μεγαλύτερους να μου τα λένε, που είχαν την εμπειρία, που το είχαν βιώσει. Είχα γίνει “σεξολόγος” στη θεωρία. Ε, και;
Φαντάσου ή ακόμη καλύτερα, θυμήσου όταν τελικά έφτασε η ώρα της πρώτης φοράς!

Είμαι σίγουρος ότι θα απολαύσω την απάντησή σου (τι σεντόνι θα γράψεις πάλι!!! :slight_smile: ) αλλά αυτή τη φορά θα επιμείνω στο “Τέλος από μένα”. Να μην επαναλαμβάνομαι και σας κουράζω.
Καλημέρα.

1 «Μου αρέσει»

Το θέμα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και χαίρομαι να το διαβάζω, ειδικά όταν γράφουν άνθρωποι με τόσο διαφορετικά μεταξύ τους μουσικά βιώματα. Σας παρακαλω λοιπόν, μην βιάζεστε να το τελειώσετε :slightly_smiling_face:

Επιτρέψτε μου να φλυρίσω για άλλη μια φορά.
Θα ήταν εύκολο να συμπεράνουμε πως, υποστηρίζουμε οτι,
1.ο καλός παραδοσιακός μουσικός είναι καταδικασμένος να είναι μουσικο-ακαδημαικά αμόρφωτος, η τουλάχιστον να μην έχει καμία ανάγκη να εκφραστεί ακαδημαϊκά, σε σημείο να κάνει έρευνα γιατί… ήδη κολυμπάει σε αυτό τον ήχο…τι να σου μάθουν τα βιβλία αμα δε τριφτείς στο πατάρι…καλό ταξίμι βγαίνει άμα πιείς 1 λίτρο τσίπουρο…κλπ
2. Ο Μουσικολόγος είναι καταδικασμένος να μη νιώθει.

Η δική μου η ερώτηση είναι απλά: γιατί;

Έχω γνωρίσει τρομερούς ερμηνευτές που αισθάνθηκαν το κάλεσμα να καταγράψουν ακαδημαϊκά όλη αυτή τους τη γνώση.

Έχω γνωρίσει επίσης εθνομουσικολόγους που πέρασαν μια ολόκληρη ζωή σε μια ξένη χώρα, αγκαλιά με μουσικούς, μαθαίνοντας τόσο τον ήχο, όσο και την γλώσσα και την κουλτούρα και γύρισαν ικανοί μουσικοί.

Νομίζω το να διαχωρίζουμε τους δύο κλάδους τόσο αυστηρά δεν είναι πάντα η αλήθεια.

4 «Μου αρέσει»

Εγώ πάντως δεν ισχυρίστηκα τίποτα από τα δύο.

Εντάξει λοιπόν. Μόνο μη βιάζεσαι. Είπα εγώ ποτέ ότι θα γράψω κάτι σήμερα; :rofl: Νομίζω πως το ξέρεις ότι όσο περισσότερο έχω μπει μέσα, τόσο περισσότερο πείθομαι για ό,τι υποστηρίζω, ενώ για άλλα θέματα που είμαι πιο απέξω θα 'χεις βαρεθεί να διαβάζεις «νομίζω», «διορθώστε με» κλπ. στα μηνύματά μου.

Προφανώς αντιλαμβάνομαι ότι το «εγώ» και το «εσύ» είναι απλώς παραδείγματα, για τις ανάγκες της συζήτησης. Αλλά αυτό που θα έκανα «εγώ», ή το κάνω ήδη, αυτό κάνουν κι άλλοι. Εφόσον βέβαια τους ενδιαφέρει να μιλήσουν και για το από μέσα. Όσοι περιορίζουν το ενδιαφέρον τους στο να βγάλουν τη γραμματική και τα μαθηματικά του αντικειμένου που παρατηρούν, γράφουν για τη γραμματική και τα μαθηματικά. Που φυσικά είναι κι αυτό χρήσιμο (προσωπικά το τοποθετώ αρκετά ψηλά στις υπηρεσίες που μπορεί να μας προσφέρει η μουσικολογία, απλώς δεν είναι αυτό που συζητάμε αυτή τη στιγμή…)

Τα Αναστενάρια που ανέφερες είναι πολύ καλό παράδειγμα. Με την εξωπραγματική θεαματικότητά τους έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον πάρα πολλών μελετητών, κανέναν δεν έχω διαβάσει μέχρι τώρα που να με ικανοποιεί στο πόσο εμβάθυνε, και όμως οι προσπάθειες συνεχίζονται! Του καθενός η αποτυχία βάζει ένα λιθαράκι για την πιθανή επιτυχία κάποιου επόμενου. (Μερικοί δε, σήκωσαν μεν τα χέρια αφού δεν τα κατάφεραν, τους κέρδισε όμως το ίδιο το Αναστενάρι και είναι κάθε χρόνο εκεί, πάνω στα κάρβουνα…)

3 «Μου αρέσει»

και τα δυο ειναι λαθος κατα την γνωμη μου.

3 «Μου αρέσει»

Εμ βέβαια. Και κατά τη γνώμη του Αλέξανδρου! (Και τη δική μου, και υποθέτω όλων.)

5 «Μου αρέσει»

Παρατηρώ ότι ακόμα διατηρείται μία εικόνα, για τους ακαδημαϊκούς, ότι ίσως είναι αποστειρωμένοι και κάθονται και βγάζουν θεωρίες. Νομίζω ότι πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν ότι η κάθε επιστήμη είναι διαφορετική και θα υπάρχουν διαφορετικά μοντέλα ανάλυσης για το κάθε τι.

Ας πούμε, αναφέρθηκε πιο πάνω η Θεοδοσίου, η οποία είναι σοβαρότατη και αξιολογότατη επιστήμονας αλλά δεν είναι μουσικολόγος. Είναι ανθρωπολόγος και από ότι θυμάμαι έχει κάνει επιτόπια έρευνα στον Παρακάλαμο (και αλλού). Οπότε, έχει άλλη ειδίκευση απ’ ότι ο Κοκκώνης και αναλύει άλλα πράγματα. Το λέω για να μην μπερδεύουμε τις ειδικότητες. Αλλά και στην (υποτίθεται) ίδια ειδικότητα, αλλιώς θα δει τα πράγματα ο Κοκκώνης και αλλιώς θα τα δει ο Λιάβας πχ. Ένα ψάξιμο στο διαδίκτυο, στα βιογραφικά και στα λοιπά, λύνει κάθε απορία.

Να πάμε και από την άλλη πλευρά όμως. Ένα κάρο παίχτες και ερμηνευτές έχουν βγάλει και μεθόδους και έχουν αναλύσει πράγματα και έχουν σπουδάσει. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναφέρω ονόματα. Εμένα προσωπικά, μου φαίνεται ότι οι παίκτες δεν είναι αυτό το πράγμα που νομίζουμε ότι μόνο παίζουν και δεν γράφουν ή δεν μιλάνε για αυτά που παίζουν. Δηλαδή, θέλει και χρόνο και διάθεση και να έχεις και κάποιο κίνητρο (και χρηματικό, γιατί όχι;) για να γράψεις κάτι. Αυτό που ξέρω είναι ότι οι περισσότεροι από τα παιδιά που έγραψαν τις πτυχιακές και παρατίθενται στην δημοσίευση στην αρχή, ήταν ή είναι ενεργοί μουσικοί. Όπως προείπα: ένα ψάξιμο στο διαδίκτυο λύνει οποιαδήποτε απορία. Δηλαδή, ένας πολύ μεγάλος αριθμός που ήταν και είναι στη σχολή που ήμουν, ήταν “της πιάτσας” πριν εισαχθούν.
(Ένας λόγος που έγινε αυτό είναι και το χαρτί, αλλά είναι άλλο καπέλο αυτό, για άλλη συζήτηση.)

Γιατί τα λέω όλα αυτά; Γιατί πιστεύω, θεωρώ, νομίζω (πείτε το όπως θέλετε) ότι όλοι αυτοί είναι διαφορετικοί και τα λένε διαφορετικά. Και συνεννόηση δε θα βγάλουν και θα διαφωνήσουν και άλλα πράγματα ξέρουν και από αλλού είναι ο καθένας και μπορεί να σφάζονται για το ποιος τα ξέρει πιο καλά και πάει λέγοντας. Οπότε, νομίζω ότι πρέπει να λαμβάνεται ο καθείς ανα περίπτωση. Και ναι, όλοι αυτοί πίνουν τσίπουρα και χορεύουν και κάνουν και ράνουν, δεν είναι “λόρδοι”.

Να πω και μια περίπτωση: έγινε στο χωριό της γιαγιάς μου μια ιστορική εκδήλωση για κάτι συμβάντα πριν πολλά χρόνια. Οι άνθρωποι που οργάνωναν την εκδήλωση προσκάλεσαν όλους όσους ήξεραν για αυτά, να μιλήσουν. Να δώσουν μαρτυρίες δηλαδή. Δηλαδή, δεν πήγαν οι ιστορικοί να πουν “Έλα γιαγιά να σε τα πω” παρά είπαν “Έλα γιαγιά να με τα πεις”. Η δε γιαγιά μου, για τον οποιονδήποτε λόγο, δεν ήθελε να πει. Της άρεσε όμως η εκδήλωση και δεν είπε ότι είπαν κάτι λάθος. Οπότε, δεν νομίζω ότι ακαδημαϊκός θα πάει να το παίξει έξυπνος, την σήμερον, σε οποιονδήποτε ντόπιο, είναι και ανήθικο και αντιδεοντολογικό. Αντιθέτως, νομίζω ότι πολλοί που είναι από το τάδε ή το δείνα μέρος, θέλουν να καταγράψουν και να αναλύσουν και να αναδείξουν αυτό που ξέρουν και αυτό για το οποίο είναι περήφανοι, την ταυτότητά τους δηλαδή.

Κάτι τελευταίο: έχω την αίσθηση ότι γενικά υπάρχει μια αντιπάθεια ως προς τον ηλεκτρικό ήχο και τα εφφέ. Ρωτάω λοιπόν. Αν το ρεπερτόριο δεν παιζόταν με ηλεκτρικό ήχο, θα ήταν αρεστό; Αν όχι γιατί; Λόγω μουσικής; Λόγω στίχου;

Αυτά τα ολίγα, ελπίζω να μην καίω την συζήτηση.

4 «Μου αρέσει»

Ωραία παρέμβαση. Πολύ ψωμί.

Αυτό είναι γενικά ένα σχετικά καινούργιο φαινόμενο με ανοδικές τάσεις. Φυσικά, το να είναι ο μουσικός και μουσικολόγος (και αντιστρόφως) δεν μπορεί παρά να ωφελήσει τόσο τη μουσική όσο και τη μουσικολογία.

Σ’ εμένα πάντως όχι.

Ο στίχος απορρίπτεται αυτοτελώς. Το ίδιο και πολλές ενορχηστρώσεις (στο μέτρο που μπορεί να γίνει η νοερή αναγωγή από το ηλεκτρικό στο σκέτο).

Για τη μουσική δεν είναι τόσο μονοκόμματο το πράγμα. Συνήθως όταν σ’ αρέσει κάποιο είδος, π.χ. ηπειρώτικα, από μουσική θα ξεχωρίσεις μεν κάποια αγαπημένα σου επειδή κάτι έχουν και τα ξεχωρίζεις, αλλά θα υπάρχει και ένας σωρός που σου αρέσουν απλώς επειδή σου αρέσει γενικά το είδος, χωρίς να είναι κάτι ιδιαίτερο το καθένα τους.

Πολλά λοιπόν νεοδημοτικά δεν υστερούν, σε μελωδία, από αυτά τα παραδοσιακά που μπορεί (για τα προσωπικά μου αφτιά) να είναι απλώς συλλήβδην ευχάριστα. Αυτό που μ’ ενοχλεί είναι η κουτσή μίμηση, π.χ. μελωδίες που να είναι στους στάνταρ ρυθμούς και κλίμακες αλλά να αλλοιώνει τους παραδοσιακούς κανόνες για το ταίριασμα των συλλαβών στα μουσικά μέτρα.

1 «Μου αρέσει»

Και βέβαια ξέχασα να προσθέσω ότι όποιος ακούσει κάπου μουσική παιγμένη έτσι όπως του αρέσει, με τα όργανα που θεωρεί σωστά και το ύφος που προσιδιάζει στην αντίληψή του για την παράδοση κλπ κλπ, και αντί για σκέτα είναι με ενισχυτές (με καλό ήχο), δε νομίζω να ενοχληθεί.

Εξαιρούνται βέβαια περιπτώσεις όπου και μόνο η ύπαρξη ενίσχυσης αλλοιώνει τη μουσική. Στην Κάρπαθο που έχω υπόψη μου, η τοπική μουσική είναι τέτοια που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να παιχτεί από ηχεία. Και όμως στα περισσότερα χωριά, στα πανηύρια, βάζουν ηχεία, με αποτέλεσμα μια θλιβερή αλλοίωση που απορείς σε ποιον αρέσει, αφού στα γλέντια εκτός πανηγυριών, σκέτα, ΟΛΟΙ γλεντούν αλλιώς.

Κι άλλη μια συμπλήρωση:

Ή, άλλο παράδειγμα για να δείξω τι εννοώ: μελωδίες που παραπέμπουν σε κάτι (π.χ. ηπειρώτικο) να επενδύουν στίχους που παραπέμπουν σε κάτι άλλο (π.χ. σκυλάδικο).

1 «Μου αρέσει»

Και λόγω μουσικής, και λόγω στίχου, και λόγω ηλεκτρισμού, και λόγω γενικής σημερινής ατμόσφαιρας, είτε σε πανηγύρι είτε σε οικογενειακή εκδήλωση. Τί να λέμε τώρα…. Άκου αυτόν τον ήχο και σύγκρινέ τον με αυτόν

1 «Μου αρέσει»