Παρατηρώ ότι ακόμα διατηρείται μία εικόνα, για τους ακαδημαϊκούς, ότι ίσως είναι αποστειρωμένοι και κάθονται και βγάζουν θεωρίες. Νομίζω ότι πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν ότι η κάθε επιστήμη είναι διαφορετική και θα υπάρχουν διαφορετικά μοντέλα ανάλυσης για το κάθε τι.
Ας πούμε, αναφέρθηκε πιο πάνω η Θεοδοσίου, η οποία είναι σοβαρότατη και αξιολογότατη επιστήμονας αλλά δεν είναι μουσικολόγος. Είναι ανθρωπολόγος και από ότι θυμάμαι έχει κάνει επιτόπια έρευνα στον Παρακάλαμο (και αλλού). Οπότε, έχει άλλη ειδίκευση απ’ ότι ο Κοκκώνης και αναλύει άλλα πράγματα. Το λέω για να μην μπερδεύουμε τις ειδικότητες. Αλλά και στην (υποτίθεται) ίδια ειδικότητα, αλλιώς θα δει τα πράγματα ο Κοκκώνης και αλλιώς θα τα δει ο Λιάβας πχ. Ένα ψάξιμο στο διαδίκτυο, στα βιογραφικά και στα λοιπά, λύνει κάθε απορία.
Να πάμε και από την άλλη πλευρά όμως. Ένα κάρο παίχτες και ερμηνευτές έχουν βγάλει και μεθόδους και έχουν αναλύσει πράγματα και έχουν σπουδάσει. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναφέρω ονόματα. Εμένα προσωπικά, μου φαίνεται ότι οι παίκτες δεν είναι αυτό το πράγμα που νομίζουμε ότι μόνο παίζουν και δεν γράφουν ή δεν μιλάνε για αυτά που παίζουν. Δηλαδή, θέλει και χρόνο και διάθεση και να έχεις και κάποιο κίνητρο (και χρηματικό, γιατί όχι;) για να γράψεις κάτι. Αυτό που ξέρω είναι ότι οι περισσότεροι από τα παιδιά που έγραψαν τις πτυχιακές και παρατίθενται στην δημοσίευση στην αρχή, ήταν ή είναι ενεργοί μουσικοί. Όπως προείπα: ένα ψάξιμο στο διαδίκτυο λύνει οποιαδήποτε απορία. Δηλαδή, ένας πολύ μεγάλος αριθμός που ήταν και είναι στη σχολή που ήμουν, ήταν “της πιάτσας” πριν εισαχθούν.
(Ένας λόγος που έγινε αυτό είναι και το χαρτί, αλλά είναι άλλο καπέλο αυτό, για άλλη συζήτηση.)
Γιατί τα λέω όλα αυτά; Γιατί πιστεύω, θεωρώ, νομίζω (πείτε το όπως θέλετε) ότι όλοι αυτοί είναι διαφορετικοί και τα λένε διαφορετικά. Και συνεννόηση δε θα βγάλουν και θα διαφωνήσουν και άλλα πράγματα ξέρουν και από αλλού είναι ο καθένας και μπορεί να σφάζονται για το ποιος τα ξέρει πιο καλά και πάει λέγοντας. Οπότε, νομίζω ότι πρέπει να λαμβάνεται ο καθείς ανα περίπτωση. Και ναι, όλοι αυτοί πίνουν τσίπουρα και χορεύουν και κάνουν και ράνουν, δεν είναι “λόρδοι”.
Να πω και μια περίπτωση: έγινε στο χωριό της γιαγιάς μου μια ιστορική εκδήλωση για κάτι συμβάντα πριν πολλά χρόνια. Οι άνθρωποι που οργάνωναν την εκδήλωση προσκάλεσαν όλους όσους ήξεραν για αυτά, να μιλήσουν. Να δώσουν μαρτυρίες δηλαδή. Δηλαδή, δεν πήγαν οι ιστορικοί να πουν “Έλα γιαγιά να σε τα πω” παρά είπαν “Έλα γιαγιά να με τα πεις”. Η δε γιαγιά μου, για τον οποιονδήποτε λόγο, δεν ήθελε να πει. Της άρεσε όμως η εκδήλωση και δεν είπε ότι είπαν κάτι λάθος. Οπότε, δεν νομίζω ότι ακαδημαϊκός θα πάει να το παίξει έξυπνος, την σήμερον, σε οποιονδήποτε ντόπιο, είναι και ανήθικο και αντιδεοντολογικό. Αντιθέτως, νομίζω ότι πολλοί που είναι από το τάδε ή το δείνα μέρος, θέλουν να καταγράψουν και να αναλύσουν και να αναδείξουν αυτό που ξέρουν και αυτό για το οποίο είναι περήφανοι, την ταυτότητά τους δηλαδή.
Κάτι τελευταίο: έχω την αίσθηση ότι γενικά υπάρχει μια αντιπάθεια ως προς τον ηλεκτρικό ήχο και τα εφφέ. Ρωτάω λοιπόν. Αν το ρεπερτόριο δεν παιζόταν με ηλεκτρικό ήχο, θα ήταν αρεστό; Αν όχι γιατί; Λόγω μουσικής; Λόγω στίχου;
Αυτά τα ολίγα, ελπίζω να μην καίω την συζήτηση.