Βιβλίο για το Χιώτη.

Διαφημίζεται σήμερα στην “Ελευθεροτυπία” ένα καινούριο βιβλίο για το Χιώτη που κυκλοφόρησε ο Αντώνης Κασίτας, με τίτλο: “Ο μάγκας που έβαλε κολόνια στο τραγούδι” !!! …
Πληροφορίες [b][u] εδώ[/b][/u] και [b][u]εδώ.[/b][/u].

Εγώ πάντως θα αντιπρότεινα όποιος θέλει να δει μια σοβαρή αναφορά για το Χιώτη με βιογραφικά στοιχεία ουσιαστικά,
[όχι με γαργαλιστικές και περιττές λεπτομέρειες, άχρηστες εντελώς]
και κυρίως μια πλήρη καταγραφή της δισκογραφικής του δουλειάς, να αναζητήσει το βιβλίο: “Οκτώ λαϊκά πορτραίτα” του Γιώργου Αλτή, από τις εκδόσεις “Λαϊκό Τραγούδι”.

… το οποίο έχει παρουσιαστεί και στην Κλίκα, στη Βιβλιοπαρουσίαση.

Αυτό από μόνο του, φτάνει για να σε αποτρέψει…

Προσπάθησα αλλά ειλικρινά δεν μπόρεσα να καταλάβω τι θέλει να πει ο συγγραφέας. Δηλαδή πριν το τραγούδι, μύριζε; Ηταν άοσμο; Του έλειπε κάτι;
Κολώνια βάζουμε είτε για να καλύψουμε τη βρώμα μας (βλέπε χρήση της κολώνιας από τους Γάλλους κάποιους αιώνες πριν) είτε για να γίνουμε πιο θελκτικοί. Που κολλάει αυτό με το τραγούδι μας; Εκτός αν γίνεται η σύνδεση Αστοί-κολώνια-σαλόνια κλπ. που τη βρίσκω πάλι λιγουλάκι περίεργη…
Ο συμβολισμός της κολώνιας είναι προβληματικός για μένα παρά τις ενδεχόμενα καλές προθέσεις του συγγραφέα. Φυσικά δεν κρίνω το περιεχόμενο του βιβλίου γιατί δεν το έχω διαβάσει.

Προφανώς με το “έβαλε κολόνια” εννοεί ότι το “κυρίλεψε”, το έβαλε στα σαλόνια, το σύστησε στην αστική τάξη. Ήθελε να βρει έναν ευρηματικό τίτλο αλλά δεν του βγήκε.

… εν πάσει περιπτώσει, βρε παιδιά, πολύ στενόμυαλο να απορρίπτει κανείς τον (δημιουργό) Μ.Χ. την σήμερον ημέρα. Γούστα είναι αυτά, αλλά η πολύ “μονοκαλλιέργεια” το αδυνατίζει το χωράφι …

{ προχρονολογημλενη απάντηση .για λόγους χώρου - … εμμέσως, Νίκο, νομίζω ότι κάτι υπέφωσκε (σε βάρος του)… sorry, να δεν κατάλαβα καλά…}

Να με συμπαθάτε που μπαίνω έτσι, αλλα το μπράβο είναι λίγο! Μας έχουν πρήξει με τις @!$#%&*&^%!!!

Μήπως τελικά διάβασε κανείς το εν λόγω βιβλίο;

Βρήκα ένα review που ο επίλογος τελειώνει παραπέμποντας στα τελευταία γεγονότα που περιγράφονται στο βιβλίο και λέει:

Πηγή: http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=524035

… εκείνη η τελευταία δημόσια πράξη του, που επιβάρυνε χωρίς επιστροφή την ήδη κλονισμένη του καρδιά. Αξίζει να τη θυμίσουμε:

Ήταν ένα Μαρτιάτικο απομεσήμερο του 1970 έξω από τις φυλακές του Ωροπού, όπου κρατιόνταν τότε από την Χούντα ο Μίκης Θεοδωράκης, όταν ο Χιώτης με την κιθάρα του στέκει κατάφατσα απέναντι στο καθεστώς και παίζει και τραγουδά για τον μεγάλο φίλο του: «σε πότισα ροδόσταμο». Γεγονός που του στοίχισε τέτοιο ξύλο από τα όργανα της Χούντας, που τον οδήγησε για μια βδομάδα στον «Ευαγγελισμό», σε πλήρη απομόνωση, την οποία μόνο ο Γιάννης Παπαϊωάννου με τον γνωστό «τσαμπουκά» του κατόρθωσε να σπάσει και να τον δει. Και εκείνο το Μάρτιο έφυγε…

Δηλαδή λίγο-πολύ μας λέει ότι έπαθε ανακοπή καρδιάς από το πολύ ξύλο. Κατά πόσο αληθεύει αυτό πάλι;;;;;

Όσο θαυμαστής, άσχετος, “υπερβολικός”, νοσταλγός και ρομαντικός μπορεί να είναι ο συγγραφέας, είναι λίγο περίεργο να γράφει τελείως φαντασίες. Κάτι θα έχει ακούσει κάπου…

Από την άλλη ο Θεοδωράκης δεν αναφέρει κάτι τέτοιο, εκτός και αν το υπονοεί. Το οποίο μου φαίνεται περίεργο αφού ο Θεοδωράκης σε όσες φορές τον έχω ακούσει να μιλάει, τουλάχιστον για θέματα βασανιστηρίων, ξύλου κλπ., τα λέει καθαρά και δεν τα υπονοεί εκτός και αν δεν έμαθε ποτέ το συγκεκριμένο γεγονός (που μάλλον θα ήταν απίθανο να μην το μάθαινε).

Συγκεκριμένα είπε:

Πηγή: http://www2.rizospastis.gr/wwwengine/story.do?id=4633267&publDate=

«Μια μέρα νομίζω ήταν Φλεβάρης, Μάρτης του '70, όλο το στρατόπεδο είμαστε μέσα, κοιμόμαστε όλοι, και κάποιος φρουρός (…) με ξύπνησε. “Κύριε Μίκη”, μου λέει, “κάποιοι τραγουδάνε δικά σας τραγούδια”. Βγήκα λοιπόν κι ήρθα εδώ. Φύσαγε λίγος αέρας και με τον αέρα ερχότανε το Ροδόσταμο. Ηταν μια παρέα τρεις - τέσσερις άντρες, μια γυναίκα και βάδιζαν αργά στο μόλο. Εγώ γνώρισα από το ύφος που τραγουδούσε, μου ‘ρθε ότι είναι ο Χιώτης. Κατάλαβα, αλλά δεν ήμουνα βέβαιος. Αυτοί όμως βάδιζαν μ’ ένα τρόπο επίσημο, θα 'λεγα. Αργά, ιεροτελεστικά. Εβλεπαν προς εμάς και προχωρούσαν.

Σιγά - σιγά άρχισαν να ξυπνούν κι οι άλλοι κρατούμενοι και γέμισε εδώ όλο το συρματόπλεγμα απ’ τους κρατούμενους. Και έφυγε ένας ενωματάρχης από το διοικητήριο και πήγε εκεί. Είδαμε ότι συνομιλούσαν μαζί, δεν τον έπιασαν το Χιώτη. Και τον άφησαν. Εφύγαμε κι εμείς. Την άλλη μέρα μαθαίνουμε από τον Τύπο ότι ο Μανώλης Χιώτης είχε πάει στον Ωρωπό, το απόγευμα, γύρισε στο σπίτι του στον Ωρωπό και έπαθε καρδιακή προσβολή και πέθανε».

O Mάκης Δελαπόρτας έχει γράψει ένα ωραίο βιβλίο για τον Χιώτη και τη Λίντα…απορώ πως δεν αναφερθηκε καθόλου!Ήμουν και στην παρουσίασή του!Καλά ο τίτλος του άλλου βιβλίου…κολόνια στο τραγούδι…Έλεος ρε παιδιά και μόνο από κει καταλαβαίνεις τι περιεχόμενο θα έχει!

Σίγουρα ο τίτλος του βιβλίου δεν είναι και ό,τι το καλύτερο…
Ελπίζω το περιεχόμενο του να προσθέσει —στην ήδη υπάρχουσα γνώση-- και να μην μπερδέψει με υποκειμενικές ασάφειες που ήδη βλέπω να βγαίνουν στη φόρα…

Καποια αναγνωστρια εγραψε καλα λογια , αλλα σιγουρα ο καθενας μας βλεπει κατι απο τη δικη του σκοπια …
Αυτο με την “κολωνια” καποιους τους ενοχλησε , εμενα με αγγιξε σαν μια “αρωματισμενη” λεξη , δηλαδη
επειδη αναφερεται σε ρεμπετικο , απαγορευεται η χρηση της ? Μην ειμαστε πια τοσο αυστηροι …

Ειδικα στον Χιωτη παει γαντι , ετσι λαμπερος που ηταν (και απο εμφανιση) και απο πενια (δεξιοτεχνης) και απ`ολα !

Εν τω μεταξύ, επανέφερα το θέμα για να θίξω τις τυχόν ανακρίβειες ή να ακουστούν διαφορετικές απόψεις για το περιεχόμενο του βιβλίου, και επί της ουσίας δεν έχει ειπωθεί κάτι. Τουλάχιστον να μπορέσει κάποιος ψιλοάσχετος να αποφύγει τέτοια βιβλία γνωρίζοντας το γιατί.

Δυστυχώς, όχι για να ξεκινήσει πάλι κουβέντα με την άποψη μας για τον τίτλο.

Όσο για το βιβλίο του Δελαπόρτα που αναφέρει κάποιος πιο πίσω, δεν είχα δει την παρουσίασή του αλλά είχα δεί συνέντευξη της Λίντα για την “προώθηση” του βιβλίου. Αυτό που κατάλαβα είναι ότι εστιάζει στα χρόνια της επιτυχίας από αφηγήσεις (όχι πολύ λεπτομερείς) της Λίντα χωρίς να μας λέει και ιδιαίτερα πολλά για την ζωή του Χιώτη ως μουσικό και συνθέτη πριν ή μετά από αυτήν.

Συνεπώς, εάν συγκαταλέγεται στις βιογραφίες είναι ελλιπές. Εάν συγκαταλέγεται στα λευκώματα είναι μάλλον πιο ταιριαστό.

Για να επανέλθω, εάν διάβασε κάποιος την “κολόνια” ας μας πεί αν λέει και άλλα ανακριβή γεγονότα μέσα, ή ας μας πεί κάποιος που έχει παραπάνω γνώσεις αν αληθεύουν.