Αφιέρωμα στο Γ.Κατσαρό στην Αμοργό από το Σπ. Δελέγκο

Αφιέρωμα στο ρεμπέτη κιθαρίστα Γ.Κατσαρό-Θεολογίτη [1888-1997],
κιθάρα+τραγούδι+φώτο+σχολιασμοί:Σπύρος Δελέγκος
-Παρ 19/7,21.30 στη λόζα της Λαγκάδας στην Αιγιάλη Αμοργού.
-Σαβ 20/7 21.00 στη λόζα της Χώρας της Αμοργού
-Κυρ 21/7 21.30 στα Κατάπολα

Έτσι μπράβο!!! Συμπληρώνω μόνος μου-για όποιον δεν γνωρίζει-οτι ο Κατσαρός-Θεολογίτης ήταν Αμοργιανός.
Δεν το επαναλαμβάνεται άλλη μια το Αύγουστο κατά τις 5 του μήνα που θα είμαστε και εμείς εκεί…

Καλή επιτυχία!

ενδιαφέρον ακούγεται, θα ήθελα κάποια στιγμή να σας ακούσω!

Να `στε καλά παίδες! Δεν έχω προγραμματίσει προς το παρόν κάπου αλλού να το παρουσιάσω…
Υ.Γ. Μόνος μου είμαι…Ούτως ή άλλως ο Κατσαρός αποδίδεται από ένα άτομο…
Δύο βίντεο πάνω στη δουλειά μου στον Κατσαρό:


Ωραία πράγματα, και μόνο που φαντάζομαι τον ήχο αυτόν στη Λόζα, ταιριάζει γάντι. Καλά να περάσετε

μόλις άκουσα τα βιντεάκια, ωραία παιξίματα! τί κιθαρόνι είναι αυτό;

Είναι γερμανικό Hornsteiner.
Liga rosa, αν δεν κάνω λάθος, έχουμε μιλήσει ξανά στο παρελθόν για αυτό με αφορμή τους Μπάσο-Καντίνι…
Ίσως να είναι και προπολεμικό…Πάντως έχει πολύ καλό ήχο με χαρακτηριστικό βάθος!

α, μάλιστα… δεν είχα κάνει την σύνδεση!
εύχομαι να πήγε καλά η αμοργός, και να έχει συνέχεια. ελπίζω να γνωριστούμε και από κοντά κάποια στιγμή.
νίκος

Να `σαι καλά, Νίκο!

Παιδιά,κάτι άσχετο,αλλά έχω μια απορία. Τη δημοσίευση για το αφιέρωμα στον Κατσαρό δεν την είχα κάνει στην κατηγορία “Παραδοσιακή μουσική”. Πως εμφανίστηκε εδώ; Έχει να κάνει με τους συντονιστές;

Σωστά Σπύρο!!! Πολλές φορές μεταφέρουμε θέματα τα οποία έχουν μπει σε λάθος κατηγορία.

Πάντως ,νομίζω ότι ο Κατσαρός ανήκει περισσότερο στην κατηγορία του Ρεμπέτικου παρά της Παραδοσιακής μουσικής. Βέβαια, το Ρεμπέτικο ,μέχρι ενός βαθμού , εντάσσεται στα πλάισια της Παραδοσιακής. Αλλά με αυτήν τη λογική θα έπρεπε να μπουν κι άλλα πολλά θέματα στην κατηγορία της Παραδοσιακής…Εν πάσει περιπτώσει, ευχαριστώ για την εξήγηση!

Εγώ θα έλεγα να μην επιχειρούμε “κατατάξεις” του τύπου “Ο Κατσαρός ανήκει στο ρεμπέτικο” ή “ … στην παραδοσιακή μουσική”. Όπως παρατήρησα και σε άλλο θέμα χτές, υπήρξε εποχή όπου ακόμα δεν είχαν καθιερωθεί “κατηγορίες” στους καλλιτέχνες τής για κάθε εποχή σύγχρονης μουσικής. Για να καταλήξουμε (σώνει και καλά, γιατί μόνο έτσι γίνεται) σε ποιάν κατηγορία ανήκει ο Κατσαρός, και όλοι γενικά οι καλλιτέχνες παλαιότερων κυρίως εποχών, θα έπρεπε να συλλεγεί η δισκογραφία του, να ελεγχθούν και τα στοιχεία της βιογραφίας του σε ό τι αφορά εμφανίσεις σε κέντρα, συναυλίες κλπ. και τελικά να αποφασίσουμε (π.χ.) 55 % ρεμπέτικα, 32 % δημοτικά, 9 % ρεμπετοδημοτικοφανή, 3 % επιθεωρησιακά, 2 % αντιστασιακά κλπ κλπ άρα, Ρεμπέτης ο Κατσαρός. Δεν σας κρύβω, κύριε Δελέγκο, ότι όταν πρωτοδιάβασα την αναγγελία σας για το Αφιέρωμα στην Αμοργό, σκέφτηκα πόσο λίγο ανταποκρίνεται στην εν γένει ζωή του Γιώργου Κατσαρού, έτσι όπως τον ξέρουμε σήμερα πιά, ο χαρακτηρισμός “Ρεμπέτης κιθαρίστας” αλλά, τι να κάνουμε, κάτι έπρεπε να λεχθεί. Ελπίζω, μιά και δεν μπόρεσα να είμαι εκεί, ότι πήγαν όλα καλά.

Και εγώ εύχομαι να πήγαν όλα καλά! Πολύ ωραίο παίξιμο και φωνή Σπύρο!

Οσο για τον Κατσαρό, μεγάλη πορεία είχε και πλούσια, έχω την εντύπωση ότι είναι μια κατηγορία από μόνος του, παρόλο που προσωπικά τον τοποθετώ στον ρεμπέτικο χώρο, παρέα με τον Κωστή και άλλους.
Δυσκολεύομαι όμως να τον χαρακτηρίσω σαν ρεμπέτη όπως έχουμε συνηθίσει γιατί κάτι έχει που ξεφεύγει, κατά τη γνώμη μου, χωρίς όμως να μπορώ να το ορίσω.

“Τσιμπητή” πάντως κιθάρα, μόνο ο Κατσαρός έπαιξε. Ούτε ο (Ελληνοαμερικάνος) Δούσας, ούτε ο “Κωστής”, που ποτέ δεν πάτησε το πόδι του στην Αμερική. Και κακώς έχει επικρατήσει να θεωρούμε ιδιαίτερο “αμερικάνικο ρεμπέτικο” ύφος παιξίματος, την “τσιμπητή” κιθάρα, που αποκλειστικά τον Κατσαρό χαρακτηρίζει. Όσο για το σε ποιόν χώρο ανήκει ο “Κωστής”, ο Κ. Μπέζος δηλαδή, έκανε κάποια φορά την πλάκα του (φυσικά, με το αζημίωτο) ηχογραφώντας δώδεκα κομμάτια που άντε, ας τα πούμε ρεμπέτικα, αλλά ο κατ’ εξοχήν χώρος του είναι αυτός του ελαφρού τραγουδιού, ακολουθούμενος σε πολύ μικρότερο βαθμό από την επιθεώρηση. Ρεμπέτης, ούτε αυτός υπήρξε.

Όλα πήγαν πολύ καλά με το αφιέρωμα κ. Πολίτη και ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σας. Ελπίζω να σας δοθεί η ευκαιρία να το παρακολουθήσετε κάποια στιγμή.
Την κατάταξη σε κάποια κατηγορία - σχετικά με τον Κατσαρό-, που με συμβουλεύσατε να αποφύγω, την κάνατε και εσείς, καθώς αποφασίσατε ότι το θέμα του αφιερώματος στον Κατσαρό θα πρέπει να δημοσιευτεί στην κατηγορία της παραδοσιακής μουσικής και όχι στην τρέχουσα του ρεμπέτικου…
Εγώ επέλεξα την τρέχουσα κατηγορία του ρεμπέτικου προς ευκολία των χρηστών του φόρουμ, που νομίζω, ότι για ένα θέμα, όπως ο Κατσαρός, θα το αναζητούσαν εκεί -καλώς ή κακώς-, και όχι στην κατηγορία της παραδοσιακής μουσικής. Αυτό υπαγόρευσε η αντίληψή μου σχετικά με την κατηγοριοποίηση που έχει το ρεμπέτικο φόρουμ και νομίζω ότι δεν είναι λαθεμένη.
Νομίζω ,ότι όλοι καταλαβαίνουμε ότι ο χαρακτηρισμός «Ρεμπέτης Κιθαρίστας», που γίνεται ανάλαφρα στη ροή του λόγου σε ένα φόρουμ, και όχι σε ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον, δίνει έμφαση στην κυρίαρχη πλευρά του Κατσαρού που έχει να κάνει με το ότι ηχογράφησε κυρίως ρεμπέτικα ,μιας και στη συνείδηση των περισσοτέρων –πάλι, καλώς ή κακώς- ανήκει εκεί, αν και, όπως είναι γνωστό, έχει ηχογραφήσει και επιθεωρησιακά, καντάδες κ.α. Οπότε να ξεκαθαρίσω ότι δεν εννοώ ότι ο Κατσαρός ήταν κατά ανάγκην ρεμπέτης.
Τώρα, αν θέλουμε να εξετάσουμε το ζήτημα κάπως πιο ακαδημαϊκά, αν και μια απλή και σύντομη αναγγελία σε ένα φόρουμ προς πληροφόρηση των ενδιαφερομένων του έκανα (χωρίς να σημαίνει ότι θα πρέπει να λέγονται αυθαιρεσίες, κοινώς χοντράδες) λέω εν τάχει τα παρακάτω:
Πράγματι, το να κατηγοριοποιήσουμε έναν καλλιτέχνη ή ένα μουσικό φαινόμενο με σχολαστικότητα-επιστημονικότητα απαιτεί μια αρκετά σοβαρή, χρονοβόρα και επίπονη έρευνα, που άλλοτε γίνεται και άλλοτε όχι. Οπότε, μάλλον δεν μπορούμε να αποφανθούμε στην παρούσα φάση για το αν ο Κατσαρός ανήκει στην Παραδοσιακή ή Ρεμπέτικη μουσική, πέρα από το αντικειμενικό ζήτημα που αφορά τους ορισμούς που δίνει ο καθένας στους τελευταίους όρους.
Επίσης, είναι πράγματι γνωστό ότι οι περισσότερες ταμπέλες-χαρακτηρισμοί προκύπτουν εκ των υστέρων από την ιστορική ματιά –σοβαρή ή μη- και πολύ λιγότερο κατά την εποχή που ζήσανε οι υπό εξέταση καλλιτέχνες.
Από την άλλη εδώ το ρεμπέτικο φόρουμ έχει κατηγοριοποιήσει κάποια θέματα για λόγους πρακτικούς και ευκολίας του κάθε χρήστη, και πολύ σωστά έχει πράξει.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, νομίζω ότι, λόγω του ότι στην συνείδηση των πολλών ο Κατσαρός με την κιθάρα του έχει να κάνει κυρίως με το ρεμπέτικο, θα έπρεπε να μπει το θέμα στην κατηγορία του Ρεμπέτικου. Επαναλαμβάνω ότι από την αντίληψή μου κάποιος από το ρεμπέτικο φόρουμ που ενδιαφέρεται για τον Κατσαρό ,δεν θα ψάξει στην κατηγορία της παραδοσιακής.
Επευκαιρίας, να συνεχίσω το σκεπτικό σας κ. Πολίτη, λέγοντας ότι αρκετοί όροι νοηματοδοτούνται με διαφορετικούς τρόπους ανάλογα με την εποχή ,αλλά και τις εκάστοτε αντιλήψεις. Όλοι γνωρίζουμε πόσο ρευστοί είναι οι όροι ρεμπέτικο και παραδοσιακό σήμερα. Φερ ειπείν, σήμερα για κάποιους ρεμπέτικο είναι και ο Τζουανάκος, για κάποιους όλους όχι, για κάποιους ο πρώιμος Καζαντζίδης ανήκει στο ρεμπέτικο ,για κάποιους όχι, το ίδιο ισχύει για μια σειρά καλλιτεχνών της πρώιμης φάσης, όπως Μ. Παπαγκίκα, κ.α.
Πάντως, είτε ανήκουν, είτε όχι στο ρεμπέτικο - πάντα σε σχέση με τον εκάστοτε ορισμό-, αυτοί που τους μνημονεύουν και τους ακούν είναι οι άνθρωποι που αγαπούν και παίζουν αυτή τη μουσική, δηλ το ρεμπέτικο. Εγώ προσωπικά δεν γνωρίζω κανέναν από το χώρο του ελαφρού τραγουδιού, που ακούει φανατικά π.χ. Αττίκ, να ακούει με τον ίδιο φανατισμό το σαφώς μικρό ρεπερτόριο των ελαφρών, έναντι των ρεμπέτικων, του Κατσαρού. Κι αν υπάρχουν κάποιοι, είναι σίγουρα ελάχιστοι.
Βέβαια ,τα τελευταία δεν διαμορφώνουν μια ερευνητική ματιά, αλλά την τρέχουσα μέση οπτική σχετικά με το ζήτημα.
Κ. Πολίτη, θίξατε ένα πολύ μεγάλο και σοβαρό θέμα, που αξίζει τον κόπο να συζητηθεί διεξοδικά κάποια στιγμή.

Ευχαριστώ πολύ!

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 05:56 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 05:51 —

Να σαι καλά,Διονύση! Πράγματι ο Κατσαρός είναι πολύ ξεχωριστό κεφάλαιο...Γι αυτό και μπήκα στην διαδικασία να ασχοληθώ και να κάνω αυτό το αφιέρωμα το οποίο έχει ακόμα πολύ δρόμο…

Κύριε Δελέγκο, εγώ ευχαριστώ πολύ! Αν διαθέσετε το χρόνο (προειδοποιώ: θα χρειαστεί αρκετός) και με οδηγό τις λέξεις – κλειδιά “αστικό λαϊκό τραγούδι” κάνετε αναζήτηση στα παλαιότερα αρχεία του φόρουμ, θα δήτε ότι το θέμα έχει συζητηθεί αρκετές φορές εδώ, αν και όχι τόσο διεξοδικά όσο θα χρειαζόταν. Πάντως, άκρη δεν βρέθηκε και οι όροι Μουρμούρικο, Ρεμπέτικο, Σμυρναίικο, λαϊκό κλπ κλπ παραμένουν αρκετά συγκεχυμένοι, όπως εμείς τους παραλάβαμε. Ας ελπίσουμε ότι η νεότερη γενιά ερευνητών θα καταφέρει ώστε να βρεθεί μία κατάταξη που να ανταποκρίνεται σωστότερα στις ανάγκες μας.