"Από τον ταμπουρά στο μπουζούκι", Β' έκδοση

Η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Η Ιστορία της Ελληνικής Μουσικής (78 στροφές), βρίσκεται στην ιδιαίτερα ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσει την ολοκλήρωση, -κατόπιν πολυετούς έρευνας και συγγραφής του Σταύρου Κουρούση-, της Β΄ έκδοσης «Από το Ταμπουρά στο Μπουζούκι», η οποία είχε σημειώσει με την Α’ έκδοσή του το έτος 2013 σημαντική επιτυχία και το 2014 έλαβε το Α΄ Βραβείο Best Discography από το Association for Recorded Sound Collections (ARSC) ARSC της Αμερικής.

Η B΄ έκδοση δημοσιεύεται πλέον σε δύο τόμους , -λόγω πληθώρας στοιχείων-, και περιλαμβάνουν καινούργιο και πλούσιο ανέκδοτο υλικό αναφορικά με την ιστορία και εξέλιξη του ταμπουρά ανά τους αιώνες.

Ο αναγνώστης στον πρώτο τόμο θα περιηγηθεί στη διαδρομή του οργάνου από τους αρχαίους χρόνους έως και το Βυζάντιο, μέσα από δυσεύρετες ιστορικές πηγές. Θα πληροφορηθεί για τους ξένους συγγραφείς και διανοούμενους που αναφέρθηκαν αναλυτικά στα όργανα της οικογένειας του ταμπουρά, από το 800 μ.Χ. έως τα τέλη του 19ου αιώνα. Πάνω από 100 άγνωστες επί τω πλείστω, μαρτυρίες Ελλήνων και ξένων περιηγητών, με αφετηρία την εποχή της Τουρκοκρατίας, από τον 16ο αιώνα έως και τις αρχές του 20ου.

Ξεχωρίζουν ανάμεσα σε άλλες, οι αναφορές στους Έλληνες αγωνιστές του ‘21, όπως του Κολοκοτρώνη, του Μπότσαρη, του Τσιγγουράκου, του Κασομούλη κ.ά, η άγνωστη μαρτυρία Γερμανού περιηγητή που περιγράφει τον Νικηταρά να παίζει τον ταμπουρά και να χορεύουν οι σύντροφοί του, οι παραγγελίες μπουζουκιών και ταμπουράδων από τον Αλή Πασά για τους μουσικούς της Αυλής του εν έτη 1817, και άλλα εντελώς άγνωστα ντοκουμέντα που συνθέτουν ένα παζλ αντιθέσεων στη συναρπαστική διαδρομή του λαού μας προς το δρόμο της ελευθερίας μέσα από τις μουσικές τους συνήθειες .Τα συγκεντρωμένα στοιχεία αποτυπώνουν μια πλήρη εικόνα του ταμπουρά ως το αυθεντικότερο μέσο έκφρασης του ελληνικού λαού ανά τους αιώνες και το κύριο όργανο της δημοτικής του παράδοσης. Αφουγκραστείτε από που προερχόμαστε ως μουσικός λαός και προβληματιστείτε και εσείς μαζί με το συγγραφέα, για την επιτακτική μουσική ανάγκη της αποκατάστασης και επαναφοράς του ταμπουρά στη σύγχρονη δημοτική μας παράδοση. Το σπάνιο και πληθωρικό εικονογραφικό υλικό (γκραβούρες επιχρωματισμένες και μη, καθώς και φωτογραφίες) κοσμεί τα κείμενα με την συνοδεία του και καταδεικνύει την αξία του συγκεκριμένου μουσικού οργάνου στην Ελληνική μουσική παράδοση ανά τους αιώνες.

Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση δεν μπορούμε να παραλείψουμε την ιδιάζουσα αξία του συνοδευτικού ψηφιακού δίσκου (cd), ο οποίος περιέχει σημαντικότατες και ιδιαίτερα σπάνιες ηχογραφήσεις: Εκδίδονται για πρώτη φορά δύο εκ των έξι ηχογραφήσεων που πραγματοποιήθηκαν στο Γκέρλιτς της Πρωσίας εν έτη 1917 και που αποτελούν τις πρώτες ιστορικές ηχητικές καταγραφές του οργάνου. Σε αυτές συμμετέχουν οι μπουζουξήδες Αντώνιος Λίνγκος και Κώστας Καλαμαράς. Επίσης τα πρώτα ηχητικά δείγματα του οργάνου στην εμπορική δισκογραφία, μέσα από το πλήρες έργο των: Κωνσταντίνου Κοκοτή, Μανώλη Καραπιπέρη και Θανάση Μανέτα με το Σωτήρη Γαβαλά ως τραγουδιστή. Πολλές από αυτές τις ηχογραφήσεις δεν κυκλοφόρησαν ποτέ και είχαν συμπεριληφθεί, -για πρώτη φορά-, στην πρώτη έκδοση του παρόντος πονήματος, ως απευθείας ψηφιοποίηση από τις αυθεντικές μήτρες.

Ο δεύτερος τόμος που τελεί υπό δημοσίευση, αφορά αποκλειστικά στο ρεμπέτικο τραγούδι και περιλαμβάνει επίσης άγνωστα στοιχεία και ντοκουμέντα γύρω από την γέννηση και εξέλιξή του.


11 «Μου αρέσει»

Συγχαρητήρια Σταύρο, περιμέναμε πολύ καιρό αυτή την έκδοση. Αναμένω να την πάρω επιτέλους στα χέρια μου στην τελική της μορφή.
Εδώ και μια δεκαετία, από την πρώτη έκδοση, δεν είχες σταματήσει την έρευνα και την συλλογή στοιχείων. Εν τω μεταξύ το φως που έριξες στα ντουζένια έχει πλέον αποδώσει καρπούς, με πολύ κόσμο να ασχολείται ενεργά με τα κουρδίσματα (μέχρι και ένας εξαιρετικός δίσκος από τον Αντρέα και και τον Ευριπίδη στην Θεσσαλονίκη).
Σε ευχαριστούμε πολύ για την δουλειά και το μεράκι σου, και εύχομαι αντίστοιχη συνέχεια και σε άλλα πεδία έρευνας γύρω από το ρεμπέτικο.

3 «Μου αρέσει»

Καλοτάξιδο!
Μήπως γίνει και καμία επανέκδοση της Α’ έκδοσης; Δεν υπάρχει πουθενά, προς αγορά.

Μπράβο Σταύρο. Καλοτάξιδη και η νέα έκδοση.

Καλοτάξιδο Σταύρο.Διαμάντια οι ερευνές και οι εκδόσεις σου.

Κανα μαγαζι γνωριζετε να το παραγγειλουμε? Μονο την α εκδοση βρισκω

Έχουν ανακοινωθεί Πολιτεία και Ιανός, αλλά ακόμα καλύτερα να μιλησετε απευθείας με την εταιρίας που το εξέδωσε:

1 «Μου αρέσει»

Που τη βρήκες? Διότι εγώ τη βλέπω παντού εξαντλημένη?

Η πρώτη έκδοση είναι εξαντλημένη εδώ και πολλά χρόνια, αλλά η δεύτερη που βγήκε τώρα περιέχει όλα τα στοιχεία της πρώτης επικαιροποιημένα και εμπλουτισμένα. Πλέον χρειάστηκαν δύο τόμοι για όλο το υλικό που είχε συγκεντρωθεί.

Η δεύτερη έκδοση είναι διαθέσιμη τώρα στις 78strofes.gr

Το site ομως αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα που μαλλον θα επιλυθεί Δευτέρα η Τρίτη, οπότε δεν εμφανίζει την τιμή και δεν δίνει επιλογή αγοράς μέσω καλαθιού.

Το βιβλίο κοστίζει 30€ με τα μεταφορικά του μέσα.

Μπορεί όποιος θέλει να το αγοράσει με μεταφορά σε τράπεζα Πειραιώς (αν γινει πληρωμη απο αλλη τραπεζα τα έξοδα συναλλαγής πρέπει να βαρύνουν τον αγοραστή, περιπου 2 ευρω).

Αλλιώς απο εβδομάδα με όλους τους γνωστούς ηλεκτρονικους τροπους (κάρτες, κ.τ.λ.).

Επίσης μπορεί να επικοινωνήσει απευθείας με την εταιρία ή τον συγγραφέα.

Σωστή η σημείωση του Νίκου, επίσης να πω οτι όλα οσα αναφέρω πιο πάνω ειναι κατόπιν επικοινωνίας με την εταιρεία που είχα σήμερα για να το παραγγείλω.

Για την ιστορία επέλεξα την μεταφορά μέσω τραπέζης.

Ναι εχεις δικιο, δεν ειδα τα “εξαντλημένο”

Καλησπέρα και καλή χρονιά στην παρέα,
Να ενημερώσω ότι το βιβλίο είναι πλέον διαθέσιμο και στην Πολιτεία: ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΜΠΟΥΡΑ ΣΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ (ΠΡΩΤΟΣ ΤΟΜΟΣ +CD) / ΚΟΥΡΟΥΣΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ

2 «Μου αρέσει»

Ωραία, θα το ξεφυλλίσω σε πρώτη ευκαιρία.

Βλέπω στα στοιχεία που παραθέτει το σάιτ της ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ:
“Επιμέλεια και διόρθωση κειμένων: Μάνθος Μανιός, Ελένη Σπυροπούλου
Τελική επιμέλεια κειμένων: Γιώργος Πολίτης”

Η απορία μου είναι:
Οι δύο πρώτοι επιμελητές/διορθωτές το πήγαν μέχρι κάπου το έργο τους και μετά συνέχισε ο “τελικός επιμελητής” ή ολοκλήρωσαν την επιμέλεια/διόρθωση και μετά το ξανακοίταξε ο “τελικός επιμελητής”;

Βρέθηκα σήμερα στην ΠΟΛΙΤΕΙΑ και ξεφύλλισα το βιβλίο.

Ωραίο τυποτεχνικά αλλά μεγάλη η γραμματοσειρά. Μπράβο για τα νέα κειμενικά ευρήματα (κάποια αντλημένα και από τα «Αστικολαϊκά παραλειπόμενα» εδώ στο Φόρουμ, χωρίς ακριβόλογη παραπομπή, μια και γράφεται απρόσεχτα «Αστικολαϊκά-παραλειπόμενα»…).

Όσον αφορά τη γλωσσική φροντίδα του βιβλίου, μια και είναι το πρώτο που προσέχω, από ένα πρώτο αλλά εκτενές ξεφύλλισμα θα έλεγα ότι η τριάδα των διορθωτών/επιμελητών δεν ανταποκρίθηκε στο ύψος των περιστάσεων. Λάθη αρκετά και καραμπινάτα. Όσον αφορά μάλιστα τα πάμπολλα παραθέματα παλαιών κειμένων σε πολυτονικό, αλλού λείπουν τόνοι, αλλού μπαίνουν τόνοι αχρείαστοι, αλλού είναι παρατονισμένες οι λέξεις, αλλού είναι γραμμένες ανορθόγραφα κλπ

Το βιβλίο δεν το έχω παραλάβει ακόμη και σε καμία περίπτωση δεν είμαι σε θέση να το αξιολογήσω όπως εσύ, αλλά μου έκανε εντύπωση ενα βιβλίο που διαβάζω αυτή την περίοδο που έχει παραπομπή στο φόρουμ.
Κλασικα θα ανοίξω το αντίστοιχο νήμα οταν το τελειώσω (αν δεν υπάρχει ήδη).

1 «Μου αρέσει»

Όσον αφορά τα πολυτονικά κείμενα τηρήθηκε η ορθογραφία των πρωτότυπων κειμένων στις αρχικές πηγές.

Δηλ. για παράδειγμα, στη σελίδα 149, όπου αναδημοσιεύεται το πασίγνωστο κομμάτι από το «Τριφυλιακόν Ημερολόγιον» του 1908, η ορθογραφία είναι αυτή;

«της ωραία κωμοπόλεως»
«προμυθοποθούνται»
«διλίας»,
«φυλατικής υπηρεφανείας»
«χίρας»
«συγχρόνων» (αντί «συγχρόνως»)

2 «Μου αρέσει»

Κι άλλα παραδείγματα, για να δούμε εάν “τηρήθηκε η ορθογραφία των πρωτότυπων κειμένων στις αρχικές πηγές”:

Σελ. 118: τι είναι «οικοωθέντες»; Το σωστό είναι… «οικειωθέντες»!
Σελ. 126: τι είναι αυτό το «περίσματος»; Το σωστό είναι… «πείσματος»!
Σελ. 151: έγραψε ο Χατζόπουλος βιβλίο «Ο πύργος του Ασπροπόταμου»; Όχι…. «του Ακροπόταμου» έγραψε
Σελ. 173: τι είναι το «Αρχιδούκος»; Το σωστό είναι… «Αρχιδουκός»…
κλπ κλπ

3 «Μου αρέσει»