«Ρεμπέτικα εξωτικά μουσικά ταξίδια!»

ΚΥΡΙΑΚΗ 27/06/2021

13:00 Κατάλληλο για όλους ΤΟ ΑΛΑΤΙ ΤΗΣ ΓΗΣ (ΝΕΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ) ΜΟΥΣΙΚΑ / Παράδοση


Μετάδοση παγκοσμίως (Live Streaming)\ 524x22

Σειρά εκπομπών για την ελληνική μουσική παράδοση.

Δείτε σήμερα: «Ρεμπέτικα εξωτικά μουσικά ταξίδια!»

Η εκπομπή «Το Αλάτι της Γης» και ο Λάμπρος Λιάβας την Κυριακή
27 Ιουνίου, ώρα 13.00-15.00 υποδέχονται μια δυναμική ρεμπέτικη παρέα
με μουσικά σχήματα που μας ταξιδεύουν από την Αφρική και την Ανατολή
μέχρι τη Σεβίλη, τη Χαβάη και τα …φίνα ακρογιάλια της Παραγουάης!
Εξωτικά μουσικά ταξίδια με ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια της φυγής
και του ονείρου, τόσο από την προπολεμική δισκογραφία όσο και -ως
διέξοδος- την ασφυκτική περίοδο του εμφυλίου και των αρχών της δεκαετίας
του ’50.
«Έλα μικρό να φύγουμε να πάμε σ’ άλλα μέρη / εκεί που είναι όλα όμορφα και
πάντα καλοκαίρι» τραγουδούσε ο Στράτος Παγιουμτζής, ενώ ο Μάρκος και ο
Απόστολος Χατζηχρήστος έβαζαν πλώρη για το Μαρόκο και ο Βασίλης
Τσιτσάνης ονειρευόταν μουσική απόδραση στα …ανύπαρκτα ακρογιάλια της
Παραγουάης!
Στην εκπομπή ακούγονται μια σειρά από χαρακτηριστικά τραγούδια της
φυγής σε μέρη εξωτικά κι ονειρεμένα, όπου παρελαύνουν λάγνες καλλονές
από την Αραπιά και τα ανατολίτικα χαρέμια, πασάδες και μαχαραγιάδες,
τσιγγάνες και σεβιλιάνες!
Κύριοι καλεσμένοι είναι ο Βασίλης Σκούτας (μπουζούκι-τραγούδι) και
ο Δημήτρης Μηταράκης (κιθάρα-τραγούδι), μαζί με τον συνεργάτη τους
στο «Ρεμπέτικο τρίο» Γιάννη Ζαρία (βιολί).
Στην παρέα έρχονται να προστεθούν καλοί φίλοι και συνεργάτες τους με τα
μουσικά σχήματα «Ρεμπετιέν» (Αυγερινή Γάτση, Φώτης Βεργόπουλος,
Κωστης Κωστάκης, Γιαννης Κάτος) και Παλιοπαρέα» (Μανώλης Μανιός,
Σταύρος Μαραγκός, Σπύρος Χαϊκάλης, Θοδωρής Μαραϊδώνης). Συμμετέχουν
επίσης οι μουσικοί: Ανθούλα Μίχου (τραγούδι), Χαρούλα Τσαλπαρά
(ακορντεόν-τραγούδι) και Κώστας Γεράκης (κοντραμπάσο).

Έρευνα-Κείμενα-Παρουσίαση: Λάμπρος Λιάβας
Σκηνοθεσία: Μανώλης Φιλαΐτης
Διεύθυνση φωτογραφίας: Σταμάτης Γιαννούλης
Εκτέλεση παραγωγής: FOSS

Παρουσίαση: Λάμπρος Λιάβας

Διαθέσιμο στο ERTFLIX.

1 «Μου αρέσει»

Υπενθυμίζω ότι όπως είχα επισημάνει και με προηγηθείσα (9/6) δημοσίευσή μου σε παρεμφερές θέμα

οι επαναλαμβανόμενες δημοσιεύσεις σε ύφος “υπομνήσεων” για εκπομπές τρίτων σε άλλα μέσα, δεν βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα της δικής μας σελίδας.

να υποθεσουμε οτι γινεται και με αυτην την εκπομπη κατι αναλογο οπως και στα ‘‘παντελονια ειναι περιεργα ρουχα’’ ? δλδ παρελαυνουν οι ιδιοι και οι ιδιοι…?

εγω συμφωνω με τον κυριο σπυρο. καλα κανει και το βαζει. ειναι κατι που αφορα τους μουσικους του ειδους αν θελουν να το δουν. δεν κανει καμια διαφημηση σε κανενα. για καλο δικο μας το κανει.

μήπως εχουμε και αλλους Μιχάλη ? αυτοί είμαστε ( λίγοι ίσως ) .

Δεν ξέρω αν παίζει αυτό που λες σε αυτή την εκπομπή, αλλά για μερικούς, (πραγματικά καταπληκτικούς μουσικούς), έχω αρχίσει και τους βλέπω λίγο σαν μαϊντανούς. Δεν λέω ότι δεν το αξίζουν αλλά έχει γίνει λίγο προβλέψιμο. Υπάρχουν πραγματικά εκατοντάδες σχήματα που παίζουν ρεμπέτικο εκεί έξω και με πραγματικά ποιοτικό αποτέλεσμα. Θεωρώ ότι υπάρχουν επιλογές, από το να βλέπεις τα ίδια πρόσωπα πότε σε τρίο, ντουέτο. εξάδα, δωδεκάδα κ.ο.κ.
Οπωσδήποτε δεν μιλάω για την αξία αυτών των μουσικών που για μένα είναι αποδεδειγμένη και αδιαμφισβήτητη.

2 «Μου αρέσει»

οχι κυριε σπυρο… στις συγκεκριμενες εκπομπες συμμετεχουν συχνα τα ιδια προσωπα. τωρα θα μου πεις μπορει γενικα πλεον σε ολες τις εκπομπες να συμβαινει αυτο (εχω παψει απο καιρο να βλεπω τις εκπομπες στα μεγαλα ιδιωτικα). αλλα σιγουρα υπαρχουν καλλιτεχνες που μενουν στην αφανεια… αδικια…

1 «Μου αρέσει»

Ευτυχώς υπάρχουν πολλοί καλοί μουσικοί στην πραγματική ζωή, και η τηλεόραση ποτέ δεν είχε σχέση ούτε θα εκφράσει ποτέ την πραγματική ζωή.

4 «Μου αρέσει»

Για μένα Νίκο το θέμα έχει και μια άλλη πλευρά. Δεν είναι μόνο αυτοί το ρεμπέτικο σήμερα. Όλο αυτό μου κάνει λίγο “φτώχεια”. Λίγο η “μουσική των λίγων για λίγους” γενικά μου δημιουργεί μια αίσθηση περίεργη. Όντως δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα.
Έχω πάθει σχετικό σοκ, με την καλή έννοια, πόσα μαγαζιά και μαγαζάκια έχουν ζωντανό σχήμα με αξιοπρεπή παιξίματα. Ειδικά όταν έχω ζήσει τα τέλη της δεκαετίας του 80, και την δεκαετία του 90, που πραγματικά τα μαγαζιά με καλό ρεμπέτικο σχήμα ήταν λίγα.
Όπως και να έχει διευκρινίζω για άλλη μια φορά ότι δεν αναφέρομαι στην αξία των μουσικών.

5 «Μου αρέσει»

Δεν έχω ιδέα τι κυκλοφορεί στην τηλεόραση, και αν κάποιοι μουσικοί επισκιάζουν άλλους. Αλλά κάποια από τα ονόματα που διαβάζω στο ενημερωτικό της εκπομπής ξέρω ότι αναδύθηκαν μέσα από ζόρικα μεροκάματα σε ταβερνάκια στα οποία ξεκίνησαν σε μια εποχή γενικότερης καλαμπορτζίας, και ότι δούλεψαν για να κάνουν τη διαφορά, τη στιγμή που ήταν πολύ αμφίβολο αν θα την αντιλαμβανόταν κανείς, εκτός από ελάχιστους «προσεχτικούς ακροατές» που συνήθως ήταν κι οι ίδιοι μουσικοί.

Οπότε, χαίρομαι να βλέπω ότι τώρα απολαμβάνουν μια καταξίωση. Δεν τους χαρίστηκε.

Κατά τα άλλα, όταν μέσα από μια θάλασσα άγνωστων μουσικών, που μπορεί να είναι εξαιρετικοί, κάποιος τύχει να πρωτογίνει γνωστός, είναι πολύ κλασικό φαινόμενο να τον προβάλλουν μετά όλοι, αφού κάποιος έκανε τον κόπο να τον ανακαλύψει και οι υπόλοιποι βαριούνται να ανακαλύψουν άλλους. Δηλαδή, το να γίνεις γνωστός είναι ο καλύτερος τρόπος να γίνεις ακόμα πιο γνωστός!

Γενικά συμφωνώ με τον Νίκο. Ειδικά για το συγκεκριμένο συμφωνώ με τον Σπύρο. Είναι καθαρά ρεμπέτικου ενδιαφέροντος και έχει λόγο κοινοποίησης στο ρεμπέτικο φόρουμ. Απλώς, όταν δεν είναι παρά μία ανάμεσα σε δεκάδες σχεδόν μηχανικές, και λιγότερο σχετικές, κοινοποιήσεις, ε, κάπου χάνεται… Σαν τη μία αλήθεια που είπε κάποτε ο ψεύτης βοσκός.

4 «Μου αρέσει»

Δεν διαφωνώ με αυτό που λες, ίσα ίσα. Εξάλλου πιστεύω ότι και σήμερα το βασικό μεροκάματο το βγάζουν ακόμα μέσα από τα ταβερνάκια. Το ότι το καταλαβαίνω όμως, δεν με αποτρέπει από το να μου μένει μια γεύση “κλίκας”.
Βέβαια, το θέμα το έχω εγώ, μάλλον, επειδή μεγαλώνω και ψάχνω να βρω κάτι για να γκρινιάζω.

Συμπλήρωση: Τώρα θα μου πεις, αυτό δεν έκαναν και οι ρεμπέτες? Ή οι μικρασιάτες μουσικοί? Μέσα σε όλα για όσο καιρό μας θέλουν. Ίσως να είναι η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων μέσα σε αυτή την δουλειά.

1 «Μου αρέσει»

Όσο διαβάζω αυτά που γράφεις τόσο μου γεννιούνται θέματα. Θα πρέπει να σε ευχαριστήσω.
Έτσι όπως το βλέπω προσωπικά, για μένα έχει να κάνει με το ρεμπέτικο ως είδος μουσικής. Η διαδρομή που περιγράφεις όντως εξυπηρετεί τον μουσικό. Αυτό που δεν ξέρω είναι αν εξυπηρετεί το είδος όμως. Με την έννοια ότι ίσως να “ωφελούσε” περισσότερο το ρεμπέτικο ως είδος, μια μεγαλύτερη ποικιλία που θα αποτύπωνε όσο το δυνατόν πιο πιστά την πραγματικότητα.

Σίγουρα, αλλά έτσι κι αλλιώς το είδος δε θα ωφεληθεί τόσο με το να μάθουν εκατομμύρια ακροατές κάποιους μουσικούς, όσο με το να μάθουν οι πραγματικά ενδιαφερόμενοι περισσότερους μουσικούς, με άλλα λόγια να βρουν οι μουσικοί περισσότερα ευήκοα ώτα.

Ε, αυτό έτσι κι αλλιώς δε θα γίνει από την τηλεόραση, ούτε από άλλους μέινστριμ διαύλους. Ό,τι δε γίνεται από την άμεση επαφή (του τύπου με πήρε ένας φίλος ν’ ακούσουμε ένα σχήμα που δεν το ήξερα), γίνεται από το ίντερνετ.

1 «Μου αρέσει»

Για αυτό επιμένω για τις ανακοινώσεις τέτοιου είδους, γιατί το λιγότερο κέρδος για τα μέλη μας είναι η “παραγωγή διαλόγου” και η ανταλλαγή γνώμης.(όπως πχ η ανάρτηση της Eva Broman για τα νεοδημοτικά)

2 «Μου αρέσει»

Σιγα βρε παιδια τωρα, δεν νομιζω οτι ειναι θεμα συζητησης το αν θα ανακοινωθει στο φορουμ μια εκπομπη περιεχομενου με τα ρεμπετικα! Μαλλον καλο ειναι και μαλλον κινηση στο φορουμ δινει! Τελοσπαντων. Παντως αν και δεν εχω παρακολουθησει ολες τις εκπομπες του Λιαβα, οσες εχω δει με αγαπημενες τα ηπερωτικα και τα σαρακατσανικα λογω παιδικης ηλικιας και καταγωγης, καθως και το θεατρο σκιων, ειναι ωραιες εκπομπες με ενα πολυ σημαντικο στοιχειο που δεν εχω γενικα βρει. Εχουν καλο, πολυ καλο ηχο. Πεφτει δουλεια στην ηχοληψια που αλλες εκπομπες με πολυ πιο μεγαλο και πολλες φορες κρατικο μπατζετ, δεν εκαναν ποτε. Οι μουσικοι που βλεπω ειναι αυτο που λεμε η ‘‘ελιτ’’ του χωρου τους, τουλαχιστον απο κοινο και δημοσιοτητα, αλλα ειναι και μουσικοι μεγατονων. Εστω καποιοι. Για μενα ο Μηταρακης και ο Σκουτας φυσικα, ειναι μουσικοι με πολυ βαθος και αισθητικη και παντα τους χαιρομαι. Ο Βεργοπουλος σαν μπουζουκι εχει πολυ ωραια πενια! Και πολλους αλλους που βλεπω και καποιοι αγνωστοι που ειναι θετικο. Για μενα αγνωστοι εννοω. Ας ελπιζουμε να ακουσουμε ωραια πραματα! Και θα συμφωνησω με πεπε οτι τους πιο πολλους τους εχουμε μαθει απο βιντεακια στο χωρο εργασιας τους, που ειναι τα ταβερνακια! Δεν ειναι γκλαμουραδες με λεφτα απο υπουργους να κρεμονται απο τις τσεπες τους! Αυτοδημιουργητοι ειναι οι πιο πολλοι

Μπράβο, αυτή είναι η λέξη.

1 «Μου αρέσει»

Δεν ξέρω και κανέναν του ρεμπέτικου που να μην είναι αυτοδημιούργητος. Τι σημαίνει αυτή η λέξη όταν αναφερόμαστε σε μουσικούς του ρεμπέτικου? Ότι δεν τον επέβαλε κάποια εταιρία?
Μην λέμε λέξεις που δεν έχουν σημασία.

1 «Μου αρέσει»

Ντάξει… Ας πούμε πως εννοούμε ότι σε κανένα στάδιο, ούτε στην αρχή ούτε αργότερα, δεν τον προώθησε κανένας ισχυρός μηχανισμός.

Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι οι διαχωρισμοί σε ρεμπέτικο, λαϊκό, σκυλάδικο κλπ. είναι φτιαχτοί και θεωρητικοί, οπότε στον ενιαίο αυτό ευρύτερο χώρο θα βρεις φυσικά και ετεροδημιούργητους.