"Τα Σκέτα": Σωκράτης Μάλαμας

Χαιρετώ την παρέα.
Είχα γράψει την άποψή μου στο προηγούμενο θέμα, αν και από τότε βγήκαν περισσότερα τραγούδια σε γενικές γραμμές παραμένω σταθερός σε αυτά που έλεγα. Τα περισσότερα κομμάτια μου άρεσαν, μεγάλη διαφορά έκαναν κομμάτια με πρώτη εκτέλεση άλλης αισθητικής (με πλήκτρα, ντραμς, ηλεκτρικό ήχο κλπ). Οι εκτελέσεις με Πάππο, Σιώτα, Καραπατάκη θεώρησα ότι τρόπον τινά “πρόδωσαν” το σκοπό του εγχειρήματος, δηλαδή λιτές (σε καμμία περίπτωση όχι απλοϊκές) διασκευές για δυο κιθάρες, μου άρεσαν παρολαυτά.

Να αναφερθώ σε μερικά σχόλια.

Αρχικά, είναι νομίζω άδικο να κάνουμε μια ευθεία σύγκριση της πρώτης εκτέλεσης με το συγκεκριμένο εγχείρημα από άποψη ερμηνείας. Η επιλογή γίνεται με βάση τους συνθέτες, τα τραγούδια έχουν τραγουδηθεί από διάφορους τραγουδιστές αρκετά ετερόκλητους. Είναι λογικό να υπάρχουν περισσότερες συγγένειες με κάποιους και μεγαλύτερη απόσταση με άλλους για το Μάλαμα και για κάθε τραγουδιστή. Τουλάχιστον ο Μάλαμας το προσεγγίζει τίμια για μένα, γιατί προσπαθεί να κάνει τα κομμάτια δικά του, και νομίζω τα καταφέρνει. Το αν τα λέει καλύτερα από την πρώτη εκτέλεση, νομίζω είναι ένα ερώτημα με ελάχιστη σημασία.

Δεδομένου ότι έχει “βγάλει” ήδη έναν ολόκληρο δίσκο (λογαριάζοντας τον αριθμό των διασκευών ως τώρα), Δευτέρα τη Δευτέρα στο διαδίκτυο, δε νομίζω ότι αυτή η δουλειά θα κυκλοφορήσει με τον παραδοσιακό τρόπο σε cd. Ποιός θα το αγόραζε, όταν έχει ήδη -και μάλιστα νόμιμα- όλα τα κομμάτια στη διάθεσή του? Τη θεωρώ σωστή προσέγγιση αυτή ειδικά επειδή αυτά τα τραγούδια είναι διασκευές. Υπάρχουν δεκάδες διασκευές και ζωντανές ηχογραφήσεις στο διαδίκτυο, εδώ απλά γίνεται ντόρος επειδή είναι ο Μάλαμας που είναι φίρμα. Να βγάζει λοιπόν μια φίρμα δίσκο μόνο διασκευές το κατακρίνουμε (κ εγώ μαζί), να τις βγάλει σε δίσκο από live πάλι κάτι δεν κάθεται καλά (συν ότι δεν υπάρχει η ελευθερία να “πειραχτούν” τα κομμάτια όσο θα ήθελε ο καλλιτέχνης)… πώς αλλιώς να γίνει? Με πειρατικά bootlegs?

Το πιο σημαντικό είναι η αισθητική. Τα τραγούδια είναι διασκευασμένα με τρόπο ώστε να παραμένουν λαϊκά, με μια σημερινή νοηματοδότηση του όρου. Αυτό μπορούμε να το καταλάβουμε και αναφέρθηκε και πιο πάνω. Πολλές μεγάλες επιτυχίες και φωνές αν έβγαιναν σήμερα δε θα έκαναν την ίδια πορεία, είναι απόλυτα λογικό αυτό. Κρίνω τις συγκεκριμένες διασκευές επιτυχείς γτ φέρνουν τα τραγούδια αυτά στο σήμερα με τρόπο που να συνεχίζουν να επιτελούν το βασικό σκοπό για τον οποίο γράφτηκαν, σε μια κοινωνία με αρκετά διαφορετικά χαρακτηριστικά (όπως και με αρκετά ίδια χαρακτηριστικά).

3 «Μου αρέσει»