Σε ποιές πληροφορίες να βασιστεί κανείς σχετικά με τους δρόμους;

Ωραία, αυτό είναι μιά επιπλέον διευκρίνηση.
Υπάρχει μεν το 1/4 αλλά δεν μεταχειρίζεται μόνο του αλλά μόνο σε συνδιασμό
μέ άλλο διάστημα, π.χ. 3/4 = 1/4 + 2/4.

Εδώ όμως παραλείπεις το Μι. Δηλαδή: Ρε - Μι 3/4 και Μι - Φα 3/4 :slightly_smiling_face:

μα γι’αυτό ψάχνουμε τα μακάμια, για να καταλάβουμε τι συμβαίνει. το κιουρντί με λα ύφεση είναι σαφώς το καρτσιγάρ, τρέχα γύρευε γιατί το λένε κιουρντί κάποιοι. το ουσάκ έχει μαλακό μι (ελαφρώς χαμηλωμένο), που σε όργανα με πιο μεγάλα διαστήματα ανεβοκατεβαίνει μι/μιb. απλά πράγματα, και φαίνονται σαφώς στο ρεμπέτικο/σμυρνέικο/λαΐκό ρεπερτόριο.
το 1/9 ή 2/9 του τόνου ακούγονται με λίγη εξάσκηση. αν ακούσεις για 2-3 λεπτά ένα ταξίμι σε ούτι με τέτοια μαλακά διαστήματα, θα συνηθίσει το αυτί και μετά το συγκερασμένο θα σου ακούγεται σκληρό. εννοείται πως όσο εξασκείται κανείς (ή τα ακούει από τα γενοφάσκια του) τόσο καλύτερα νοιώθει τα διαστήματα.

Μα και αυτό είναι το πρόβλημα, Νίκο.
Νομίζω ότι σχεδόν όλοι το λένε αυτό Κιουρντί, όχι μόνο κάποιοι.Όταν λέει π.χ. ο Γκούμας ότι
αυτό ήταν το Κιουρντί που μεταδινόταν σε όλους τους μπουζουξήδες…
Τώρα θα έπρεπε όλοι να το λένε καρτσιγάρ.
Και αν εγώ το ονομάζω καρτσιγάρ, θα με ρωτάν οι άλλοι, τι εννοώ…
Δηλαδή πρέπει να χρησιμοποιώ το λάθος όνομα για να με καταλαβαίνουν αμέσως…

1 «Μου αρέσει»

Και κάτι ακόμα.
Είναι μεν σωστό να ψάχνουμε την αλήθεια αλλά το αποτέλεσμα μπορεί να καταλήγει σε μεγάλη μπερδεμάρα, όπως στην προκειμένη περίπτωση.

1 «Μου αρέσει»

αν πεις καρτσιγάρ όλοι θα καταλάβουνε, μην ανησυχείς. το μπέρδεμα έχει ήδη γίνει, και τώρα προσπαθούμε να το ξεμπλέξουμε.

Θα το δοκιμάσω στην πράξη:slightly_smiling_face:
Εγώ νομίζω ότι μόνο περίπου 10% γνωρίζουν την αλήθεια εν τω μεταξύ.
Δηλαδή τα άτομα που ασχολήθηκαν με την προέλευση των δρόμων μας και έτσι ανακάλειψαν την αλήθεια.
Και μετά άρχισαν να πείθουν σιγα-σιγά τους “αγράμματους”.
Εσύ πόσοι νομίζεις ότι γνωρίζουν την πραγματικότητα;

δεν νομίζω ότι συμφωνώ με τον τρόπο που τέθηκε η ερώτηση, περί αλήθειας. η ουσία είναι ποιός μπορεί να παίξει ένα τραγούδι όμορφα και να συγκινήσει, ή να κάνει ένα ταξίμι με ύφος και φαντασία. αν αυτός είναι ο νίκος βραχνάς ή ο ευγένιος βούλγαρης, είναι άλλο θέμα.

Νίκο, σ’αυτό έχεις απολύτως δίκαιο.
Άλλο η ονομασία και άλλο η καλή γνώση τως δρόμων και το ταλέντο φυσικά.
Η αλήθεια που εννοώ εγώ αφορά μόνο την σωστή ονομασία των δρόμων.
Το πάιξιμο αίναι μετά τουλάχιστο ένα επίπεδο παραπάνω.

1 «Μου αρέσει»

Εγώ πάντως δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι γι’ αυτό τον δρόμο (με ελαττωμένη 4η, Λα ύφεση αντί Λα) υπάρχει και η ονομασία κιουρντί.

Αυτό που λέει ο Γκούμας θα ισχύει, ασφαλώς, αλλά σε ποια γενιά αναφέρεται; Σήμερα η άλλη σειρά ονομασιών, η μακαμίστικη, είναι σίγουρα γνωστή σε πολλούς, συμπεριλαμβανομένων και αρκετών μπουζουξήδων κλπ. ρεμπετομουσικών.

Ότι υπάρχει σύγχυση, υπάρχει. Αυτό κανείς δεν το αρνείται.

Ακριβώς.

Και το ίδιο και για κάθε ένατο, δωδέκατο και γενικώς ό,τι θα ονομάζαμε «μικροδιάστημα».

Κατάλαβα.
Δηλαδή βρισκόμαστε τώρα σε μία εποχή που αλλάζουν τα πράγματα, δηλαδή οι ονομασίες των δρόμων, ιδού και η μεγάλη σύγχυση.
Οι σύγχρονοι μουσικοί πρέπει να μάθουν λοιπόν και τις δύο πλευρές, ώσπου να εξαφανιστούν οι παλιές ονομασίες…
Θα διαρκέσει σίγουρα μερικά χρονάκια…

εμένα δεν με ενδιαφέρει να αλλάξουν οι ονομασίες ντε και καλά, αλλά να καταλαβαίνουμε τί συμβαίνει. και ιδανικά να καταλαβαίνουμε ο ένας τί εννοεί ο άλλος, και ας προέρχεται από άλλο μουσικό ύφος.

Ακριβώς εδώ βλέπω και εγώ το πρόβλημα, στην κατανόηση.
Δηλαδή, όπως ονομάζουμε τους φθόγκους και λέμε σε κάποιον καινούργιο μουσικό,
αυτό λέγεταο ΝΤΟ, αυτό ΡΕ κλπ, έτσι θα πρέπει να του πούμε και στους δρόμους.
Αυτός ο δρόμος λέγεται ουσάκ. Τώρα είναι λίγο δύσκολο αυτό.
Σκέφτηκα, ότι θα μπορούσαμε κα κάνουμε μία καινούργια λίστα που περιέχει τα
σωστά ονόματα (σύμφωνα με τα μακάμια) και να την θέσουμε σε αναλογία με τις “παλιές” ονομασίες.
Τα διαστήματα των δρόμων θα παραμείνουν φυσικά σωστά.
Δηλαδή θα προσπαθήσω να το κάνω τουλάχιστο γιά μένα. Απλώς γιά να βάλω κάποια τάξη μέσα στο σύστημα και ελπίζω να μειώσω την σύγχυση έτσι.

αν πάρεις τον δρόμο μόνο σαν 7 σταθερές νότες (κλίμακα), είσαι εξαρχής λάθος και δεν έχεις ούτε το μισό από τον δρόμο. από την άλλη, αν τον δεις σαν σύνθεση 4/5χορδων με συμπεριφορές και φράσεις που απορρέουν από αυτά, ακόμα κι αν δεν αποφασίσεις ένα όνομα τουλάχιστον ξέρεις να τον χρησιμοποιήσεις.

Και επί πλέον, το κακό είναι ότι δεν υπάρχουν μόνο τα δύο μπλόκ, μακαμιστές και μη.
Και ανάμεσα στους μακαμιστές υπάρχουν διαφωνίες. Π.χ. Ο Ζώτος διαφονεί με Παγιάτη και Μυστακίδη στους δρόμους Χουσάμ και Σεγκιάχ (σύμφωνα με την εργασία “Χρήστος Ζώτος: Από την Θεωρία στην Πράξη. Δρόμοι, ταξίμια και τεχνικές συνοδείας” του Μάριου Σαρακατσιάνου, στο Τ.Ε.Ι. Άρτας").
Τότε αναρωτιέμαι ποιά είναι η σωστή άποψι;

Δηλαδή η ονομασία των 4/5χόρδων είναι πάντα σωστή; Αυτο δεν το πρόσεξα ακόμη…

@delaflota γιατί όχι; θα μπορούσαμε να ανοίξουμε ένα καινούργιο θέμα όπου στο πρώτο μήνυμα να γίνεται σταδιακά η σύνθεση της λίστας (με αλλεπάλληλες επεξεργασίες του πρώτου μηνύματος) και στα επόμενα μηνύματα να γίνεται σχολιασμός και συζήτηση επ’ αυτού. Θες να το ξεκινήσεις εσύ το θέμα; :slight_smile:

@liga_rosa θα μπορούσε να συνδυαστεί και με το κείμενο για τους δρόμους που είχες από το παλιό group.

Ευχαριστώ γιά την τιμή, Χρήστο, αλλά νομίζω ότι υπάρχουν εδώ αρκετά άτομα που κατέχουν την ύλη πολύ καλύτερα απο μένα. Ας το πάρουμε σαν καλή ιδέα. Ποιός θα την πραγματοποιήσει δεν παίζει και τον μεγάλο ρόλο. Εγώ θα πρότεινα τον Νίκο Σαρηγιαννη π.χ. :slight_smile:
Αν όμως δεν βρεθεί κανείς, τότε τ’αρχινάω και γω…

Κατάλαβα :slight_smile:
Τότε το ξεκινάω εγώ.
Μάλλον αυτό το σημείο είναι το πιό εύκολο.
Τα δυσκολότερα έρχονται αργότερα γιά αυτούς που ξέρουν τα πράγματα καλύτερα…
Ίσως χρειαστούμε μία ταμπέλα την οποία θα μπορούσαμε να την κάνουμε copy&paste
για να έχουμε το νεότερο πόστινγ σωστό και ολοκληρωμένο με τις διορθώσεις, δηλαδή να μην ψάχνει κανείς σε όλο το thread για να βρίσκει την σωστή έκδοση…

προσωπικά ό,τι είχα να πω το είπα στο κείμενο που παρέθεσε ο χρήστος… υπάρχει και η πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με αυτό.

Τόσο το καλύτερο τότε λοιπόν.
Αυτό που ήθελα εγώ και δεν το βρήκα πουθενά είναι μία σύντομη συνγκεντρωμένη λίστα
για να βλέπει ο κάθε ενδιαφερόμενος ποιός δρόμος είναι πως, παλιό όνομα και καινούργιο…

Συγγνώμη ρε παιδιά, μη μου πείτε ότι πληροφορίες του τύπου «το ρεμπέτικο Σεγκιάχ αντιστοιχεί στο μακάμ Χουζάμ και αντιστρόφως» δεν υπάρχουν πουθενά γραμμένες συγκεντρωτικά!

2 «Μου αρέσει»