Tanbur

Χαίρετε.

Μια μικρή έρευνα που έκανα για το εν λόγω όργανο δεν οδήγησε κάπου εκτος απο μερικα βιντεα που βρηκα με ταξιμια κατα κυριο λογο.
Ο λόγος λοιπον σε σας για οποιαδηποτε πληροφορια (που και ποσο πωλειται, που διδασκεται, τεχνικα/ιστορικα στοιχεια κλπ)

:089:

Φίλε Χουζάμ, με αυτό το όνομα είναι γνωστή μία τεράστια οικογένεια οργάνων που απαντώνται από το Μαγκρέμπ και τα δυτικά βαλκάνια μέχρι την Ινδία και πιο πέρα. Ταμπουράς, θαμπούρα, σάζι, μπαγλαμάς, μπουζούκι, ικιτέλι, καραντουζένι, γιογκάρι, μπουλγαρί, τζιβούρι, καβόρο, γόνατο και άλλες ονομασίες αναφέρονται όλες ανεξαιρέτως σε μία οικογένεια, αυτή των «μακρυμάνικων λαούτων» με μία ως τρεις χορδές ή ζεύγη χορδών. Τώρα, τι πληροφορίες να βρείς… Αν πάντως σε ενδιαφέρει, στείλε πμ για κάποια στοιχεία που έχω μαζέψει εγώ, μαζί με φωτογραφίες, αλλά στα αγγλικά.

Για το που διδάσκεται: στα ελληνικά μουσικά λύκεια αλλά μερικοί θέλουν να σταματήσει αυτό…

Κατάλαβα…
Όντως δυσεύρετο τελικά. Δεν ήξερα οτι διδάσκεται σε μουσικά σχολεία πάντως(ελπίζω όχι μόνο εκεί).
Νόμιζα μόνο σάζι/ταμπουρά και τα τοιαύτα είχαν.
Κάναν έμπορο στην Ελλάδα ξέρουμε;

Χουζάμ, θα πρέπει να μας εξηγήσεις τι ακριβώς εννοείς εσύ με τον προσδιορισμό tanbur. Ο όρος δεν είναι τόσο δόκιμος ώστε να περιγράφει ένα μόνο συγκεκριμένο όργανο. Ταμπουράδες ή σάζια βρίσκονται πράγματι σήμερα προς πώληση στην Ελλάδα σε πάρα πολλά μαγαζιά και διδάσκονται. Ο Περικλής Παπαπετρόπουλος είναι ένας από τους καλύτερους δάσκαλους. Π. μ. αν θέλεις τηλέφωνο.

Αναφερομουν σε αυτό το όργανο νομίζοντας ότι tanbur είναι το όνομά του (ή ίσως έτσι να χρησιμοποιείται στο ιντερνετ και εκεί να μπερδευτήκαμε) και όχι κατι πιο γενικευμένο.

Απ όσον κατάλαβα επίσης έχει διαφορά με τα σαζοειδή στην τεχνική του. Κάποιος έμπορος που μιλήσαμε μου είπε ότι είναι το μοναδικό (πλην των άταστων βεβαίως) όργανο που έχει όλες τις υποδιαιρέσεις του τόνου επάνω του.

Παρεμπιπτόντως τον Παπαπετρόπουλο τον έχω ακουστά απο πρόσφατες έρευνες που εκανα για τον “Λαβυρινθο” του Ross Daly. :088:

Εντάξει, κατάλαβα. Πριν πιάσεις αυτό το όργανο στα χέρια σου πρέπει να ασχοληθείς σοβαρότατα (άρα και επί αρκετό χρόνο) με ανατολική / βυζαντινή μουσική. Αλλοιώς, δεν έχει νόημα: πάρε ένα σαζάκι και κάνε το κέφι σου. Αν ήδη έχεις αρκετές θεωρητικές γνώσεις ψάξʼ το, μάλλον με παραγγελία από Τουρκία θα καλυφθείς. Για διδασκαλία, ρίξε μια ματιά στο Λαβύρινθο και στο Μουσικό Χωριό. Εκεί, θα σε βοηθήσουν και για εξεύρεση κατάλληλου οργάνου.

Γιατί κύριε Νίκο είναι απαραίτητη η γνώση Βυζαντινής για να παιχτεί όργανο με υποδιαιρέσεις; Βέβαια ότι μάθει κανείς καλό είναι αλλα όλοι όσοι δεν ξέρουν βυζαντινή και είναι είτε βιολιτζήδες είτε τραγουδιστές δεν αποδίδουν μικροδιαστήματα ενστικτωδώς; Κατανοώ οτι υπάρχει μια επιστήμη πίσω απο αυτές τις υποδιαιρέσεις αλλα αυτή η επιστήμη φτιάχτηκε με βάση τα ανθρώπινα ένστικτα και το τι εκλαμβάνεται ως σωστό και φυσικό στο ανθρώπινο αυτί.Οργανα όπως το βιολί δεν νομίζω οτι μπορούν να παίξουν εντελώς συγκερασμένα. Αν εξαιρέσουμε τις ανοικτές χορδές τα υπόλοιπα είναι εντελώς"κινητά". Ο κάθε άνθρωπος που κρατάει ένα βιολί στα χέρια του θα χρωματίσει το μουσικό κείμενο με βάση αυτά τα ένστικτα.
Πιστεύετε αυτά τα ένστικτα δεν είναι αρκετά για να βοηθήσουν κάποιον να αποδώσει οποιοδήποτε είδος μουσικής με εκφραστικά διαστήματα;

Αν μη τι άλλο πιστεύω κάποιος θα έπρεπε να μελετήσει πολύ περισσότερο για να αποδώσει συγκερασμένα διαστήματα ( όπως αυτοί που κουρδίζουν πιάνα, που πρέπει επι χρόνια να εκπαιδεύσουν τα αυτιά τους να ακούνε ελαφρώς…φάλτσα)

ευχαριστώ

φίλε huzzam κοίτα σε αυτό το θέμα: (ο σύνδεσμος δεν μπόρεσε να ανακτηθεί)

είναι αυτό που ψάχνεις;;;

Όχι Γιώργο.Αυτό είναι γυαλί ταμπούρ δηλαδή τσιμπούς με δοξάρι.

Η αναφορά στην εκτενή μελέτη της ανατολίτικης μουσικής κλπ νομίζω λαμβάνει υπ όψιν και το οικονομικό θέμα, καθώς ένα μέσο σάζι έχει περι τα 150 και το tanbur (από μικρή έρευνα που έκανα επαναλαμβάνω) περί τα … 500 ευρω. Ένας ακόμα λόγος για την διαφορά τιμής των δυο οργάνων ήταν και η έλλειψη πληθώρας κατασκευαστών, εν αντιθέσει με σάζι/ούτι, όπως ειπώθηκε στο τηλέφωνο με τον προαναφερθέντα έμπορο.

Συμφωνώ πάντως στο ότι κάποιος μπορεί διαισθητικά να “βρει” τους δρόμους έστω και αν δεν ξέρει τα ονόματα όλων. Το κυρίως θέμα πρέπει να είναι η τεχνική δεξιού και αριστερού που φαντάζομαι μοιάζει με το σάζι.

Χουζάμ και Αλέξανδρε, και με τους δύο σας συμφωνώ. Γιαυτό και η εναλλακτική μου πρόταση «πάρε ένα σαζάκι να κάνεις το κέφι σου». Διαθέτει υποδιαιρέσεις ασυγκέραστες και αυτό.

Η μορφή του ταμπούρ με ιδιαίτερα μακρύ μανίκι αναπτύχθηκε στο παλατιανό περιβάλλον από μουσικούς με πολύ καλές θεωρητικές βάσεις, ώστε ακριβώς λόγω του μεγάλου του μήκους να μπορεί να δεχτεί πυκνή σειρά μπερντέδων για ακριβέστερη απόδοση των διαστημάτων όλων των μακάμ. Είναι αν θέλεις, Αλέξανδρε, το ακριβώς αντίθετο του άταστου οργάνου: δεν αποδίδει τα διαστήματα με την προσωπική αίσθηση του καλλιτέχνη αλλά βάσει της αποκρυσταλλωμένης (και ξερής!) θεωρίας, όπου αυτή έχει αναπτυχθεί και εφαρμόζεται. Από την άλλη μεριά, το μεγάλο μήκος του μπράτσου περιορίζει αρκετά τις δυνατότητες οργανοπαικτικής ευελιξίας, ταχύτητας κλπ. Θα επιλέξει λοιπόν κάποιος, συνήθως, αυτό το όργανο κυρίως για την καλύτερη ακρίβεια στα διαστήματα. Φυσικά, δεν απαγορεύεται σε κανέναν να πάρει ένα τέτοιο ταμπούρ και να παίζει απʼ όλα, όχι μόνο «κλασική» μουσική. Αν διαθέτει το (πάντα απαραίτητο…) μεράκι, θα το φχαριστηθεί.

Για το γιαϊλί ταμπούρ τώρα, και αυτό γεννήθηκε μέσα από τις «ορχήστρες λεπτών οργάνων» (ince saz) της αυτοκρατορικής αυλής για παρόμοιους λόγους, με τις επιπλέον δυνατότητες βέβαια που δίνει ένα δοξάρι. Όποιος θέλει όμως, μπορεί να παίξει σε αυτό και το «αϊβαλιώτικο ζεϊμπέκικο». Δεν θα του ξεφύγει τίποτα αλλά, ακροβασίες τύπου Μπατζανόπουλου δεν έχει, εδώ…

Αρκετά κατατοπιστικές απαντήσεις, ευχαριστώ πολύ.

Η αλήθεια είναι ότι το tanbur μου έκανε κλικ κυρίως λόγω του ήχου του αφ' ενός και αφ' ετέρου γιατί σκέφτομαι δειλά-δειλά να επεκταθώ προς τα ... τεταρτημόρια. Όχι απευθείας σε άταστο βέβαια μην πάθουμε καμια λαχτάρα (είχα ήδη αρκετές "κακές" εμπειριες με ούτια που έπιασα και τα άφησα στο δίλεπτο). Πέρα από τεχνικές λεπτομέρειες, ο ήχος του μου φαίνεται πιο γλυκός απ το σάζι. 

(Φαντάζομαι και ο μεγάλος Ross Daly που κατα πάσα πιθανότητα θα επισκεφθώ το καλοκαίρι για κάποιο σεμινάριο θα με βοηθήσει να διαλευκάνω την κατάσταση, απλώς καλό είναι να μαζέψουμε μερικές γνώμες ακόμα…)

Γεια σου Ανδρέα (Huzzam)…σχετικά με το θέμα είχαν γίνει παλιότερα κάποιες συζητήσεις που μπορείς να δείς εδώ Θαμπούρα - Μουσικό Όργανο (εκεί θα βρείς και κάποιους κατασκευαστές.Σημείωσε τη δικιά μου αγαπημένη μαστόρισα την Elif Kizilhan ,που περα απ τους προφανείς λόγους–είναι πολύ γκιουζελίκι η κοπέλα- άκουσα ότι κάνει και πολύ καλά ταμπούρια :slight_smile: )

Απο κεί και πέρα ενώ μπορώ να καταλάβω το σκεπτικό του Νίκου Πολίτη και το λόγο που προτείνει το σαζι αντι του ταμπούρ, παρόλα αυτά να πώ ότι η μόνη ομοιότητα μεταξύ των δύο όργάνων είναι ότι και τα δύο είναι έγχορδα και παίζονται με πένα…
Κατα τ άλλα δεν έχουν καμία απολύτως σχέση…ούτε η τεχνική,ούτε το ύφος,ούτε η πένα,ούτε το ηχοχρωμα του οργάνου…ούτε τα διαστήματα φυσικά. Κυριως η τεχνική του είναι κάτι πολύ ιδιαίτερο.Τα γλισάντα,τα βιμπράτα του,οι τσαπμάδες(carpma) δεν σχετίζονται με το παίξιμο του σαζιού που δεν εμβαθύνει πολύ στην ανάλυση των μακαμιών.
Αποψη μου αν θες πραγματικά να μπείς στο τριπάκι του ταμπούρ πρέπει να πάρεις το real thing :slight_smile:

Οσο για δασκάλους.Στην Αρτα στο ΤΕΙ Παραδοσιακής μουσικής διδάσκει ο Baris Bal φοβερός παίχτης ταμπουρ και λάφτας όπως επίσης και ο Παπαπετρόπουλος…αλλά αυτόν μάλλον θα τον γνωρίσεις στην Κρήτη να πάς στον Ρος…

Νίκος

…Χρήστος

Βλεπω συνδυαζει … βουνο και θαλασσα η κοπελα.

Κατα τ αλλα δεν ξερω, κατα ποσον ειναι “προθαλαμος” το σαζι για αλλα ομοειδη οργανα, παντως επειδη ειμαι γενικα φυσει αναποφασιστος με τα οργανα (σκεφτομαι ν ανοιξω κανα μουσειο ερασιτεχνικων οργανων) και ενδεχομενως εγινε αντιληπτο (ή ειπώθηκε ως σενάριο για να μην τα “κλαιω” αν δεν ασχοληθω σοβαρα με το θεμα).
Απο τιμες -εν Ελλαδι- ξερουμε τιποτα, ετσι για μια εκτιμηση;

Ευχαριστω πολυ και τον δευτερο Νικο.

καλά ρε παιδάκια αφού έχουμε θέμα για το Ταμπούρ (Θαμπούρα) γιατί δεν το κλειδώνετε αυτό εδώ … τσ τσ τσ

Αποπροσανατολιζόμαστε … :082:

Πάλι καλά που υπάρχει και ο Μούλτι…

Εδώ είναι οι πληροφορίες που ζητάς huzzam το επαναλαμβάνω μήπως και σου διέφυγε. Δεν έχει νόημα να αναλύουμε το ίδιο όργανο σε δυο μέρη.

Κλειδώστε το.

Από συντονιστή: Δεν μπορείς να απαιτείς το κλείδωμα ενός θέματος, μόνο και μόνο επειδή ξέφυγε ή γιατί το βαριέσαι.
Εάν ήταν επί προσωπικού, κάτι θα κάναμε. Δεν είναι όμως…!!!

(ούπς please delete)

Φυσικά ξέφυγε … αλλά ποιός είπε ότι βαριέμαι να το διαβάζω.

Λάθος να ακούγομαι σαν να απαιτώ. Μήπως όμως εσύ το νοιώθεις έτσι; Κακώς. Γιατί εγώ το ένοιωθα σαν προτροπή όταν το έγραφα.
Αλλά νομίζω ότι η λογική το απαιτεί κ συντονιστή, αν θες, αυτή την λέξη να χρησιμοποιούμε. Κακό να προτρέπω σε ότι απαιτεί η λογική; Δέχομαι φυσικά ότι ξέφυγε αλλά…

Ουσιαστικά την λέω και στον κύριο Νίκο με λίγο χιούμορ … Έλπιζα ότι θα θυμόταν τις συζητήσεις μας όταν ανακάλυψε σε ποιο όργανο αναφέρεται ο huzzam και θα έκανε τις απαραίτητες ενέργειες. Έστω να δείξει τις συζητήσεις μας πριν αρχίσει την συζήτηση ξανά από την αρχή. Εκτός αν δεν του άρεσε όπως τα λέγαμε τότε; Δεν βλέπω το λόγο για κάτι τέτοιο.

Ξόδεψα κάποιο χρόνο για να ανεβάσω σχετικά με αυτό το όργανο, ελπίζοντας ότι θα βρω άλλους ενδιαφερόμενους γνώστες ή μη και ίσως να κεντρίσω και το ενδιαφέρον σε κάποιους που θα ενδιαφέρονταν στην συνέχεια. Παράληψη μου είναι ότι στον τίτλο όταν άνοιξα το θέμα έπρεπε να βάλω “Θαμπούρα (Tanbur)”.
Αν θέλει κάποιος διαχειριστής να το κάνει τώρα ελεύθερα (δειλή παράκληση). Ή, αν θέλει να συχγωνεύσει τα δυο θέματα με τον τίτλο που πιστεύει εξυπηρετεί καλύτερα δεν χρειάζεται να με ενημερώσει καν.

Το θέμα δεν είναι προσωπικό ! Πρέπει το θέμα της Θαμπούρας (όπως και της λάφτας και του κανονιού) να είναι Εθνικό διότι σε αυτό το όργανο αναλύεται με ευχέρεια η αρχαία ελληνική μουσική θεωρία και η εξέλιξη της μέχρι σήμερα στην πράξη της ελληνικής μουσικής που αναπτύχθηκε (τελικά) στην Πόλη αιώνες και σήμερα ονομάζουμε βυζαντινή (εκκλησιαστική ή κοσμική) ή κλασσική οθωμανική (ύμνοι σούφι και οργανικές φόρμες). Η θαμπούρα κατά κοινή ομολογία είναι το πλεον κατάλληλο όργανο για την θεωρητική μελέτη της μουσικής μας ( Χρύσανθου Μέγα θεωρητικό 1830) ή τον Καρά (Θεωρητικό Ελληνικής Μουσικής 1980).

Για να τελειώνω …αν θυμάμαι αρχίζω με μια ερώτηση (γιατί ρε παιδιά …) και τελειώνω με μια προτροπή που φάνηκε ως απαίτηση. Απάντηση δεν πήρα μόνο … μουτζούρα.

Άντε και καλή καρδιά …

Από συντονιστή: Πυθαγόρειε, τις απαραίτητες ενέργειες που ζητάς τις έχει ήδη κάνει ο Multi Kulti στο # 13, λίγο πρίν. Ο Χουζάμ (και όποιος άλλος ενδιαφέρεται) έχει ήδη αρκετές πληροφορίες λοιπόν, στις οποίες περιλαμβάνονται και εκείνες που εσύ έχεις παραθέσει. Όλα τα υπόλοιπα είναι εκ περισσού και, πράγματι, κάθε περαιτέρω ενέργεια μπορεί να αποπροσανατολίσει.