Site σχετικό με το ρεμπέτικο (Πρώιμο sealabs)

To parakato site

http://research.umbc.edu/efhm/3/

einai para poly endiaferon. Episkeutite to.

Εγώ το επισκέφθηκα και το διάβασα (ολόκληρο). Πρόκειται για μια συρραφή από «εθνομουσικολογικά» άρθρα με επίκεντρο την Μεσόγειο. Ενα απ’ όλα ασχολείται με το ρεμπέτικο, την κρητική μουσική κλπ. Είναι ένα γενικόλογο - ενίοτε δε και αφελές – πόνημα της κ. Tullia Magrini από το οποίο - αν μη τι άλλο - απουσιάζει η στοιχειώδης βιβλιογραφία, την οποία, όσοι έχουν ασχοληθεί ακόμη κι ερασιτεχνικά, την έχουν κάπου στο σπίτι τους. Η Magrini ξεκινάει με τη γνωστή σε όλους μας Holst, συνεχίζει με τους Dietrich, Torp, Herzfeld, και Signell.
Δεν ξέρω τι να πω. Τείνω να πιστέψω ότι αυτοί οι ξενόγλωσσοι (που είναι καθοριστικό για τις πηγές) μελετητές έχουν μια δικιά τους κλίκα που ο ένας αναφέρεται στον άλλο ωσάν να έγραφαν άρθρα για την Μιγαδική Θεωρία της Ελαστικότητας. Τους διακρίνει μια ελαφρότητα αλλά και ένα πάθος, παρόμοιο με αυτό που διακατέχει κάποιους έλληνες που αιφνιδίως (μετά την προβολή του Buena Vista Social Club) αγάπησαν στο έπακρο την Κουβανέζικη μουσική.
Παίρνουν έναν λαλίστατο εκπρόσωπο της ελληνικής μουσικής (έναν λυράρη στην προκείμενη περίπτωση) και αφού τον αναδείξουν σε «αντιπροσωπευτικό δείγμα», τον ρωτάνε πότε παντρεύτηκε, πόσα παιδιά έκανε, σε ποια μαγαζιά έπαιξε και τα τοιαύτα. Πράγματα δηλαδή που βρίσκεις στο ληξιαρχείο με περισσότερη ασφάλεια (ως προς το αληθές) στο κάτω κάτω.
Με όλο το σέβας για τη δουλειά της Magrini που μπορείτε να γνωρίσετε στο http://www.research.umbc.edu/efhm/3/magrini/bio.htm αλλά δεν φτάνει. Πρέπει να εργασθεί ΣΚΛΗΡΑ για πολλά χρόνια ακόμα, και να αφήσει τις ημιτελείς δουλειές στο συρτάρι της όπως όλοι όσοι σέβονται το χώρο που υπηρετούνε. Πρόκειται για κουλτουριαρισμούς απ’ αυτούς που προκαλούνε την χλεύη (το λεγόμενο κράξιμο) των νεώτερων.

Αυτά

ΚΚ

Den diafono mazi sou KK. To site den einai plires. San on-line periodiko kai malista shetika mikris emvelias den tha mporouse na einai telios ikanopoiitiko.

Oson afora tin bibliografia tis isos apousiazoun kapoia aparaitita onomata (Petropoulos;) alla auto einai ena genikotero provlima gia tous xenoglosous meletites tis ellinikis mousikis kai ofeiletai sto oti leipoun metafraseis. Akoma kai etsi omos oi anthropoi autoi ehoun dikeoma na meletane ta ellinika tektenomena esto kai me ta ta dika tous, kat΄ emas, elatomatika mesa.

Epeisis i Magrini einai koinoniki anthropologos kai auto synepagete enan poly sygekrimeno tropo doulias. Oi koinoniki anthropologi den douleuoun opos oi istoriki (arhiakes meletes, kritiki ton pigon ktl) oi opos oi mousikologi (tehnikes analysis) alla koitane perisotero to biografiko kai biomatiko periehomeno piso apo diafora koinonika fenomena. Prokeitai gia sygekrimeni methodologia (me ta syn kai me ta plin tis).

Veveos akoma kai me auta ta "elafrintika " to arthro tis den einai “syntaraktiko”. Einai omos panta endiaferon na koitame kai ti theoroun gia tin elliniki mousiki oi xenoi. Einai mia ygieis stasi. Paradigma: posoi ellines gnorizoun oi tha mporousan na dianoithoun oti oi lyra den einai to paradosiako organo ton kriton alla apenantias einai/eitan to violi (symfona me tous Papadaki, Magrini). Kathe amfisvitisi ethnikon mython, esto kai an telika apodihti lanthasmeni, einai ygieis kai euprosdektoi kata tin gnomi mou. Kai se tetoiou eidous “amfisvitiseis” ehoun na paixoun enan simantiko rolo kai oi xenoi meletites.

Και η δικιά γνώμη συνοψίζεται στο συνεχές σκάλισμα των πηγών και απόλυτη περιφρόνηση προς κάθε αστήρικτη και ατεκμηρίωτη δοξασία, πεποίθηση, κυρίαρχη άποψη κλπ. Δεν πρόσεξα όμως κάτι που να μαρτυρά μιαν άλλη οπτική γωνία έστω. Δε μιλάω για στοιχεία, ξέρω πόσο δύσκολο είναι για τους ξενόγλωσσους � και όχι μόνο.

Δείτε γιατί ενοχλούμαι: Προ ετών, στο παλιό φόρουμ, είχε ξεσπάσει μια ιδιότυπη διαμάχη με εκπροσώπους της σκανδιναβικής «ρεμπετολογικής σχολής» που μας είχαν κοινοποιήσει τις θεωρίες τους περί τουρκικής επίδρασης στα ελληνικά μουσικά πράγματα (μελωδίες, στίχους, δρόμους, όργανα κλπ), ότι το ρεμπέτικο είναι το τραγούδι των χασισοποτών και των εγκληματιών και λοιπές μεταξικές θεωρίες περί καθαρισμού της ελληνικής μουσικής. Δεν ξέρω αν είχαν επίγνωση του πόσο μας είχαν στοιχίσει αυτές οι εποχές, αλλά είδατε; Το απλό αναμάσημα, η υποτίμηση της ιστορικής έρευνας και η επιπολαιότητα εν γένει που οδηγούν; Και για να εξηγούμαστε, δεν ισχυρίζομαι ότι είχαν άδικο � αλλά ούτε και δίκιο. Ομως η έκδοση άρθρου για τη μουσική ενός λαού είναι υπόθεση που ξεπερνάει τη συντακτική επιτροπή ενός επιστημονικού περιοδικού.

Εδώ υπάρχουν άνθρωποι � ελληνόγλωσσοι έ; � που τρέφουν απεριόριστη αγάπη και θαυμασμό για την ηπειρώτικη μουσική αλλά οι απαιτήσεις που εγείρει το υπό έρευνα θέμα είναι τεράστιες. Ξέρω κάποιον που ενώ είχε ξεκινήσει για τη Ηπειρώτικη μουσική κατέληξε να κάνει λαογραφικές, ιστορικές και μελέτες χορογραφίας (!), λέγοντας ότι είναι i{πολύ μεγάλο το αντικείμενο για έναν άνθρωπο}. Ας μελετήσουμε πρώτα, μου είπε, το πορτραίτο της Ηπείρου και βλέπουμε για τη μουσική της, εμείς ή οι επόμενοι.

Αυτή τη στάση τη θεωρώ έντιμη και κυρίως χρήσιμη!

Αυτά, και χαίρομαι που μας γνωστοποιήσατε το σχετικό site. Αν μη τι άλλο, έχει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία για τη βαλκανική μουσική για την οποία το ενδιαφέρον μου συνεχώς αυξάνεται.

ΚΚ

thx

Ρε παιδια τη έγινε το
www.hydralix.softnet.tuc.gr/rebetiko/index.php
ξέρει κανείς;

μεταφέρθηκε εδώ πλέον:

http://rebetiko.sealabs.net

παρεπιπτοντως, το site αυτό είναι πραγματικά θησαυρός.