Rebet guitarS speelt Κώστας Μπέζος

Διαφωνώ κάθετα: Ως πασίγνωστον, ένα από τα ασθενή σημεία του google translator είναι ότι η όποια γλώσσα, πρώτα μεταφράζεται στα αγγλικά και μετά, η αγγλική μετάφραση μεταφράζεται στη γλώσσα που ζητήσαμε. Έτσι λοιπόν, για να περιορίσω στο ελάχιστο τις τυχόν αστοχίες, ζήτησα αγγλική μετάφραση. Ιδού:

Charis Konstantinou (guitar and vocals) and Jaap Faber (guitar) usually play rebétika from the 1920s and 1930s, the heyday of this Greek folk music. They do this with two guitars. At the time, the guitar was more popular in Greece than the Greek bouzouki, as witnessed by recordings from that time.
During this Flex Night Live they will play music by - and tell stories about - the mysterious journalist-musician Kostas Bezos, alias A. Kostis (1905-1943). He recorded his music with the same line-up: two guitars. His musical oeuvre was a special mix of Greek rebétika and so-called Hawaiias, folk music inspired by Hawaiian culture. Before the Second World War, Athens was one big melting pot of cultures. His lyrics are often grimly comical, with many references to the fringe of society.

Επιπλέον, επειδή τυχαίνει να ξέρω και Γερμανικά, γλώσσα πολύ κοντινή στα Ολλανδικά (σχεδόν μία διάλεκτος των Γερμανικών), συνέκρινα το ολλανδικό κείμενο με την αγγλική μετάφραση και δεν βρήκα σημαντικά λάθη, παρερμηνείες κλπ. Οπότε, έχουμε και λέμε:

Δηλαδή, πριν το 1920 και μετά το 1930, η ελληνική αυτή λαϊκή μουσική (τα ρεμπέτικα δηλαδή) ήταν σε παρακμή;

Πού το βρήκαν αυτό; Σίγουρα, την εποχή που ηχογραφήθηκαν τα κομμάτια του Μπέζου, ο Μάρκος και η παρέα του δεν είχαν ξεκινήσει ηχογραφήσεις, αλλά τα λαϊκά τραγούδια της εποχής, τα Σμυρναίικα δηλαδή, δεν παίζονταν με κιθάρες, με εντελώς διαφορετικά όργανα παίζονταν. Και τα «πρω - πειραιώτικα» («όρος» δικός μου για τα τραγούδια που άκουγε ο Μάρκος και παρακινήθηκε να μάθει μπουζούκι) ούτε αυτά παίζονταν με κιθάρες, με μπουζούκι παίζονταν.

Τί ακριβώς ήταν το μουσικό έργο του Μπέζου που σχετίζεται με ρεμπέτικα, εξηγείται αναλυτικά εδώ (PDF, Πρακτικά 5ου σεμινάριου – συνάντηση για το ρεμπέτικο, σελ. 27 κ. ε.). Φυσικά, δεν υπάρχει η παραμικρή συνάφεια με τον πολιτισμό της …. Χαβάης… (η εκτεταμένη χρήση Χαβάγιας από το μετέπειτα συγκρότημα “Άσπρα πουλιά” είναι άλλο…)

Υ.γ. Τον κύριο Χάρη Κωνσταντίνου δεν τον γνωρίζω, ούτε γνωρίζω αν εκείνος ή κάποιος άλλος είναι ο συντάκτης του κειμένου που συνοδεύει το βίντεο που ανεβάστηκε.

2 «Μου αρέσει»