Ανακοίνωση για το 7ο Σεμινάριο-Συνάντηση για το ρεμπέτικο τραγούδι στη Σκύρο 12 έως 19 Ιουλίου 2015-Πρακτικά 6ου Σεμιναρίου
Αγαπητοί φίλοι/ες
Το7ο Σεμινάριο-συνάντηση για το ρεμπέτικο τραγούδι θα πραγματοποιηθεί
στη Σκύρο, στο λαογραφικό Μουσείο «Μάνου και Αναστασίας Φαλτάϊτς», το καλοκαίρι από 12 έως 19 Ιουλίου 2015.
Υπεύθυνος των μουσικών μαθημάτων είναι ο Σπύρος Γκούμας και οργανωτικός υπεύθυνος ο Γιώργος Μακρής. Το αναλυτικό πρόγραμμα μαθημάτων, οι ομιλίες και οι παράλληλες εκδηλώσεις θα ανακοινωθούν αργότερα στους ιστοχώρους: www.rebetikoseminar.comwww.rebetikoseminar.orgwww.spirosgoumas.gr
πληροφορίες τηλ: 210-6410211 6972335227
e-mail: makres@otenet.grinfo@spirosgoumas.gr
Επειδή ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος θα κρατηθεί απόλυτη σειρά προτεραιότητας. Σας παρακαλούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας τηλεφωνικά ή μέσω e-mail για να δηλώσετε καταρχήν την πρόθεση σας να συμμετέχετε στο σεμινάριο.
Announcement of the 7th Seminar-Meeting on the rebetiko-Skyros 12-19 July, 2015 Proceedings of the 6th Seminar
Dear friends
The 7th seminar-meeting on the rebetiko song will take place at the folk museum
“Manos and Anastasia Faltaits” in Skyros Island 12-19 July 2015.
Responsible for the lessons is the Musician Spyros Goumas, Responsible for administration is George Makris.
Detailed information about the seminar (lessons, speeches etc) will be announced later on websites: www.rebetikoseminar.comwww.rebetikoseminar.orgwww.spirosgoumas.gr
Information tel: 0030 210-6410211 or 0030 6972335227
E-mail: makres@otenet.grinfo@spirosgoumas.gr
Because the number of participants is limited we’ll keep priority. Please contact us by phone or e-mail in order to declare your intention to participate.
Ενδιαφέρουσες οι εισηγήσεις (τη δεύτερη την είχα παρακολουθήσει στο Ταχυδρομείο του Πειραιά). Ακολουθούν κάποιες παρατηρήσεις:
Ως προς την πρώτη εισήγηση: από πού γνωρίζουμε για το περιστατικό του 1902 που παίζουν τα «Πολιτάκια» ενώπιον των βασιλέων; Επίσης στις Πηγές των Εικόνων, η φωτό με τα Πολιτάκια είναι από τη σελ. 127 και όχι 111 του Καλυβιώτη.
Ως προς τη δεύτερη εισήγηση: Στο σχεδιάγραμμα του κ. Βλάχου, η επιγραφή «Μαρίνα Ζέας» θα έλεγα ότι πρέπει να γίνει «Όρμος Φρεαττύδας», η δε επιγραφή «Τερψιχόρη» πρέπει να έρθει πολύ δεξιότερα (όπως κοιτάμε το σχεδιάγραμμα αφού έχουμε κάνει «περιστροφή» προς τα δεξιά) και να «κάτσει» δεξιότερα της επιγραφής «Φρεαττύδα» (δηλ. «Τερψιχόρη» είναι ο σημερινός «Αχινός» για τους γνωρίζοντες την περιοχή).
Στο «Κάτω στα Λεμονάδικα» ο υπόψη στίχος είναι: «δεν μας φοβίζει ο θάνατος/μόνʼ μας τρομάζει η πείνα»
Στα περί Μπαγιαντέρα: νομίζω πως δεν τελείωσε απλώς σχολαρχείο (Α΄Γυμνασίου) αλλά προτελευταία τάξη του Γυμνασίου, όπως λέει στην προδημοσίευση της αυτοβιογραφίας του (Λαϊκό τραγούδι, τχ. 15/2006)
Ευχαριστούμε για τις παρατηρήσεις παρασάνταλε.
Η Φωτο με τα “πολιτάκια” είναι πραγματικά από τη σελίδα 127, το λάθος είναι δικό μου.
Για τα υπόλοιπα θα απαντήσουν οι εισηγητές.
Πρωτογενείς πηγές δεν έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα. Στο συγκεντρωτικό βιβλίο του Παν. Κουνάδη “Εις ανάμνησιν στιγμών ελκυστικών” (Τόμος Β΄, σ. 267 και 268) αναφέρονται τρεις μεταγενέστερες πηγές, που όμως και οι τρεις κάνουν λάθος στην χρονολογία: 1906 αντί 1902. Αυτό μπορεί και να σημαίνει ότι κάποιοι αντέγραψαν κάποιους. Για τις εικόνες, και οι δύο (σ. 111 και 127) αναφέρονται στην ίδια ορχήστρα, που λεγόταν και “Τα Πολιτάκια” και “Σμυρναίικη Εστουδιαντίνα”. Φυσικά, η φωτογραφία της σ. 127 είναι πολύ μεταγενέστερη.
Μάλιστα. Έλεγα μήπως υπήρχε κάτι πέραν των αναφερομένων στον Κουνάδη. Επί των χρονολογιών (1902 και 1906) και των αναφερόμενων γεγονότων, τώρα, έχω να παρατηρήσω τα εξής: αν προσέξουμε τις τρεις αφηγήσεις, διαπιστώνουμε ότι έχουμε να κάνουμε με δύο διαφορετικά γεγονότα. Το ένα είναι η αναφερόμενη από τον Καρακάση (και μόνο από τον Καρακάση, προσοχή) στέψη του Εδουάρδου, και το άλλο γεγονός (που αναφέρει ο Σολομωνίδης και η Επιφανίου-Πετράκη) είναι αυτό προς τιμήν του Γερμανού αυτοκράτορα.
Τα περί στέψης του Εδουάρδου και της παρουσίας της εστουντιαντίνας εκεί δεν μπορώ να τα κρίνω, αλλά διατηρώ όλου του κόσμου τις επιφυλάξεις. Για το άλλο γεγονός όμως, έχουμε τεκμήριο.
Στο σμυρνέικο «δεκαπενθήμερον εικονογραφημένον περιοδικόν» Κόσμος, αριθ. 61 (1/7/1911) αναπαράγεται Δελτίο Τύπου στα αγγλικά, με λεζάντα: «Τα Πολιτάκια της Σμύρνης εις το Λονδίνον», όπου σχολιάζεται από 4 αγγλικές εφημερίδες η επιτυχία που είχαν εκεί τα Πολιτάκια. Αριστερά μάλιστα σαν υπότιτλο στο αγγλικό κείμενο διαβάζουμε: «Specially engaged to appear before their Imperial Magesties the GERMAN EMPEROR and EMPRESS at the Garden Party given by Lord Loudesborough on May 16th 1911».
Άρα, σε συνδυασμό με τα αναφερόμενα από τον Σολομωνίδη (που κάνει λόγο για τον Γουλιέλμο της Γερμανίας που επεσκέφθη το Λονδίνο καλεσμένος από τον λόρδο Λουβεσμπίρουγκ) και την Επιφανίου-Πετράκη (που κάνει λόγο για συγκέντρωση στο Λονδίνο προς τιμή του Γερμανού αυτοκράτορα), νομίζω πως μπορούμε πλέον να ταυτοποιήσουμε πλήρως τη συγκεκριμένη εμφάνιση των Πολιτακίων, που όμως δεν έγινε το 1906 αλλά το 1911.
Σε επίρρωση, έρχεται και άρθρο στην εφημερίδα Καιροί στις 11/8/1911 («Ελληνικόν Τραγούδι»): «Εις την Αγγλίαν άλλως τε υπάρχει το προηγούμενον, ότι το ελληνικόν τραγούδι ήρεσε πολύ. Τα “Πολιτάκια” τα οποία επήγαν εκεί με τον Σιδέρην επί κεφαλής εξετρέλλαναν κόσμον, δεν θα έφευγαν δε, αν δεν κατελαμβάνοντο από την ιδιαιτέραν νοσταλγίαν, από την οποίαν καταλαμβάνεται μόνον ο Έλλην».
Μπράβο Παρασάνταλε. Το τεκμήριο πράγματι, σπάει κόκκαλα και μάλιστα με ακρίβεια ημέρας της εβδομάδας. Και διορθώνει και το όνομα του λόρδου, που καθόλου δεν μου πήγαινε για Εγγλέζος, έτσι όπως τον ανέφερε ο Σολομωνίδης. Τώρα βέβαια, για το κατά πόσον στους Άγγλους “άρεσε πολύ το Ελληνικόν Τραγούδι”, εδώ έχω πλέον εγώ τις δικές μου επιφυλάξεις, που φτάνουν και μέχρις ελαφρού, ειρωνικού μειδιάματος. Είναι πασίγνωστη η στάση όλων, ουσιαστικά, των ξένων περιηγητών (βεβαιότατα και των Άγγλων) απέναντι στην ελληνική παραδοσιακή μουσική, όπως τουλάχιστον αυτή αποδιδόταν από αγωγιάτες, βαστάζους κλπ. Άν όμως συνδυάσουμε με τα από πρώτο χέρι λεγόμενα της Αγγέλας Παπάζογλου στο αρθράκι του σεμιναρίου της Σκύρου (δύο ορχήστρες το κέντρο, μία για τα δημοτικά και τα σμυρναίικα,τα Πολιτάκια για τα ευρωπαϊκά) μου έρχεται πολύ λογικό να φανταστώ κάποιους “διακεκριμένους” Αγγλολεβαντίνους της Σμύρνης να συστήνουν στο Λόρδο τα “Πολιτάκια” ως κατάλληλα δια βρετανικά ώτα.
Τελικές πληροφορίες για τα μαθήματα του 7ου σεμινάριου-συνάντησης για το ρεμπέτικο τραγούδι, τη διαμονή, την μετακίνηση και τις ανοιχτές στο κοινό εκδηλώσεις: Σκύρος-Μουσείο Φαλτάϊτς 12-19 Ιουλίου 2015