Ο Ναύτης για μένα δεν έκανε καμιά χοντράδα και δεν προκάλεσε κανένα κακό. Πώς θα μπορούσε να κάνει εξάλλου, δεν είχε καμιά θέση που να μπορεί να παίρνει αποφάσεις. Πρίν την απαγόρευση του βιολιού από τον διευθυντή της ΕΙΡ Σίμωνα Καρά το 1955, όπως μου είπε κάποιος Χανιώτης (λαουτιέρης), λυράρηδες και βιολάτορες δεν είχαν καμιά αντιπαλότητα (κάτι που είχε αναφέρει και ο λύραρης Μουντάκης). Πολλοί ήταν μεταξύ τους φίλοι και συνεργάζονταν σε πολλά γλέντια, ακόμη και ο Ναύτης είχε κάποιες συνεργασίες με τον λυράρη Μουντάκη, μέχρι τότε δεν ήταν αντιλυρικός. Τα στρατόπεδα και η αντιπαλότητα προέκυψαν μετά την απαγόρευση του βιολιού από τον Καρά, που για μένα αυτό δεν ήταν απλά μια χοντράδα αλλά κάτι παραπάνω. Ο Ναύτης σαν ένας γνωστός βιολάτορας του νησιού, ίσως να είπε - έγραψε κάποιες υπερβολές, που όπως φαίνεται έτρεφε μεγάλο μίσος για τον Καρά μετά από την απόφασή του αυτή.
Απ’ ότι φαίνεται και είναι αρκετά γνωστό, παίζονταν και λύρες, βιολιά, λαουτοειδή, διάφορα πνευστά και άλλα παραδοσιακά. Το κλαρίνο είναι το πιο νεόφερτο και σύγχρονο πνευστό, κατέχει σήμερα την πρώτη θέση ανάμεσα σε αυτά, στις περισσότερες στεριανές περιοχές της Ελλάδας.
Και μένα έτσι μου φαίνεται, γιατί το βιολί είναι και πιο ολοκληρωμένο σαν τοξοτό όργανο με μεγαλύτερες εκτελεστικές δυνατότητες. Η λύρα στην Κρήτη εδώ και κάποια χρόνια έχει δεχτεί κάποιες αλλαγές στην κατασκευή, που την κάνουν σύγχρονη, βάζουν π.χ. μηχανικά κλειδιά αντί για στριφτάρια (όχι όλες υπάρχουν και κάποιες εξαιρέσεις) κλπ. Βέβαια είμαι της άποψης ότι πρέπει να προβάλλονται και να παίζονται όλα τα όργανα στο νησί, μιας και υπάρχουν αρκετά, χωρίς να υπάρχει αντιπαλότητα, όπως γίνεται π.χ. στη Θράκη που κι εκεί παίζονται αρκετά όργανα. Δεν νομίζω εκεί, και όχι μόνο δηλαδή, να ενόχλησε ποτέ κανέναν το κλαρίνο που είναι σχετικά νεόφερτο και σύγχρονο πνευστό.
Νομίζω ότι σήμερα τουλάχιστον, οι λυράρηδες και οι βιολάτορες είναι της ίδιας τάξης, όπως και ο κόσμος που γλεντάει με αυτούς. Επίσης, το κόστος αγοράς αυτών των οργάνων σήμερα που παίζουν αυτοί οι οργανοπαίχτες - μουσικοί δεν αλλάζει, κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα.