Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς (graphic novel)

Δεν το ξέρω, μου έστειλαν το λινκ .
Το κειμενάκι στη σελίδα μου φάνηκε τελείως άσχετο.
Ξέρει κανείς τίποτα για αυτό το βιβλιαράκι;

Εδώ λεπτομέρειες και συνέντευξη:

ΥΓ: Μια λεζάντα με στίχους που βλέπω (ρε μάγκα το μαχαίρι σου) μάλλον τα μπουρδούκλωσε…

Εγώ θα πιαστώ από ένα σημείο που δεν το έχει μπουρδουκλώσει, όμως μπουρδουκλώνει εμένα:

Η «Τετράς η Ξακουστή του Πειραιώς» σχηματίστηκε το 1934, ήταν η πρώτη κομπανία με μπουζουκομπαγλαμάδες σπεσιαλίστες μουσικούς.

Πασίγνωστη, κοινότοπη πληροφορία. Όμως τι ακριβώς σημαίνει;

  • Πριν εμφανιστεί η πρώτη κομπανία με μπουζουκομπαγλαμάδες δεν είχαν παίξει ποτέ μπουζούκια με μπαγλαμάδες μαζί;
  • Είχαν παίξει, αλλά όχι επαγγελματικά;
  • Και επίσης: μπουζούκια και μπαγλαμάδες εκτός κομπανίας μπουζουκομπαγλαμάδων είχαν παίξει επαγγελματικά;

Για το τελευταίο, θαρρώ πως θυμάμαι από παλιότερες συζητήσεις να βρίσκουμε μπουζουξήδες στον Χατζηπανταζή (Της Ασιάτιδος Μούσης ερασταί), που συμμετείχαν σε ορχήστρες καφέ-αμάν. Δηλαδή, το όργανο υπήρχε μεν και σε επαγγελματικές σκηνές, αλλά όχι στο κλασικό του ρεμπέτικο πλαίσιο (διαφορετική κομπανία, κατά βάση διαφορετικό ρεπερτόριο, και -υποθέτω- συνοδευτικός ρόλος).

Για τα υπόλοιπα τι ακριβώς ξέρουμε;

1 Like

Το σκίτσο δεν με πείθει. Ο Σκαμπαρδώνης δεν μ’ αρέσει. Άλλο τίποτα, δεν χρειάζομαι…

Πάντως ειδικά το εξώφυλλο το 'κανε άλλος:

To graphic novel βασίστηκε στο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη «Όλα Βαίνουν Καλώς Εναντίον Μας», φιλοτεχνήθηκε από τον Δημήτρη Κερασίδη και το εξώφυλλο σχεδιάστηκε από τον Κωνσταντίνο Σκλαβενίτη!

Ούτε το εξώφυλλο

(ΟΚ, νόμιζα ότι είχες δει μόνο το εξώφυλλο…)

Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο του Σκαμπαρδώνη, αλλά στη συνέντευξη τον βρίσκω πιο συγκροτημένο από αυτόν που κάνει τις ερωτήσεις. Εκείνος όλο προσπαθεί να το γυρίσει σε εντυπωσιακά κλισέ, ο Σκαμπαρδώνης τον γειώνει.

Επίσης, ο Σκαμπαρδώνης ξέρει πώς κλίνεται αυτή η ρημάδα η Τετράς, ενώ ο άλλος το τερματίζει:

  • ΜΙΛΑΝΕ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΤΕΤΡΑΣ Η ΞΑΚΟΥΣΤΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ»
  • Τι είναι αυτό που κάνει την ιστορία του «Τετράς της Ξακουστής του Πειραιώς» ενδιαφέρουσα;

Πέρα πάντως από τους πολλούς που σκοτώνουν τη λέξη «τετράς», αυτή η αντίληψη ότι «το συγκρότημα λεγόταν έτσι», λες κι ήταν ποπ μπάντα που λεγόταν «The Beatles» κι όχι «Τhe Beetles», ή «the Τάδε» κι όχι σκέτο «Τάδε», δείχνει ότι συνολικά απέχουμε ακόμη αρκετά από το να δούμε τα τότε πράγματα όπως ήταν, έξω από το πρίσμα που έχουμε συνηθίσει βλέποντας άλλα πράγματα που ήταν αλλιώς.

1 Like

αυτοι οι παλιοι, θα ταιζουν πολυ κοσμο για πολλες γενιες ακομα…

2 Likes

Εμένα πάλι δεν μου φαίνεται και ωραίο το ότι ο παραλληλισμός με το Hendrix καταλαμβάνει τόση έκταση σε ένα χώρο που πρέπει να αποδόσεις σύντομα το θέμα σου.
Επίσης, από που κι ως που οι ηχογραφήσεις του Μπάτη εντοπίζονται απ’ τις αρχές του αιώνα;

1 Like

Άλλη μια λεπτομέρεια: κάτι κτίρια σαν αυτό του εξωφύλλου, που σήμερα τα ξέρουμε για παλιά, δε θα έπρεπε τότε να ήταν καινούργια; Δε λέω, και δυο χρόνια να έμεινε ακατοίκητο θα μπορούσαν να σκάσουν οι μπογιές και να σκεβρώσουν τα παντζούρια, αλλά εξυπηρετεί κάτι αυτή η «πατίνα του χρόνου»;

1 Like

Το σχέδιο μου θύμισε αρκετά το ¨Κακό Βοτάνι" του David Prudhomme. Δεν με πείθει από τα λίγα καρέ που είδα, αν και μου φάνηκε ειλικρινής ο δημιουργός (Κερασίδης). Για δημοσιογράφους και σκαμπαρδώνηδες ουδέν σχόλιον, άσχετοι οι μεν και φαφλατάδες οι δε…
Θα ήθελα να το διαβάσω πάντως, αν πέσει στα χέρια μου. Μην κρίνω έτσι άδικα.

Και σε άλλους στίχους τα ΄χει μπουρδουκλώσει: ώρες με ρίχνει στο νταλκά… (σε νταλγκά είπε ο Μάρκος!). Αν θέλεις, κύριε, να φτιάξεις graphic novel για την Τετράς, τους στίχους (και όχι μόνο, βέβαια!) της Τετράς πρέπει να τους έχεις μάθει απ’ έξω κι ανακατωτά….