Λέτε δηλαδή η πόλκα να είναι ξεχωριστή περίπτωση από τους υπόλοιπους ευρωπαϊκούς χορούς;
Ας κάτσουμε να δούμε τι γνωρίζουμε σχετικά…
α) Από την εποχή των Κρητικών Επαναστάσεων, και με τις αλλεπάλληλες επισκέψεις των συμμαχικών στόλων, στην Κρήτη εμφανίστηκε ένας καινούργιος χορός, η πόλκα, που χορεύεται μέχρι σήμερα (Δ. Σαμίου, Τορτούλοι Σητείας 1977). Στο βίντεο ακούμε μια μουσική που παραπέμπει σε ευρωπαϊκή, παρά την έντονη διασκευή στο ύφος, κι έναν κανονικό αν και εύθυμο χορό με ζευγάρια. Ένα από τα τέσσερα ζευγάρια είναι μόνο γυναίκες. (Το είχα αναφέρει και σε προηγούμενο μήνυμα, αλλά το χωριό δεν είναι τελικά ο Κρούστας αλλά οι Τορτούλοι.)
β) Στην Τζια και στην Ανάφη υπάρχει η πόλκα, που χορεύεται παρόμοια (στην Τζια με το πιο «σεμνό» πιάσιμο από μακριά, που προαναφέρθηκε). Η μουσική είναι με την τσαμπούνα, και δε θυμίζει καθόλου ευρωπαϊκή, είναι τυπική αιγαιοπελαγίτικη μουσική της τσαμπούνας, μοτιβική, και με άλλο ρυθμό μάλιστα - τον ίδιο όπως στον συρτό και τον μπάλο της τσαμπούνας στα ίδια νησιά. Έχω κάνει προσωπικά σχετική έρευνα, αλλά δεν άνοιξα θέματα σχετικά με την προέλευση των χορών, γιατί από χορούς και χορολογική έρευνα δεν κατέχω και θα έμπαινα σε επισφαλή εδάφη. Το μόνο που έχω να καταθέσω είναι ότι στην Τζια, που καμιά φορά την τραγουδάνε κιόλας την πόλκα, υπάρχει ένα στιχάκι που λέει «πόλκα τα 'χεις τα μαλλιά» (πόλκα ήταν επίσης κάποιο χτένισμα), και οι ντόπιοι θεωρούν ότι το όνομα του χορού προέρχεται από τον στίχο. Άρα ούτε που διανοούνται ότι είναι ξενόφερτος χορός, άρα εδώ και κάποιες γενιές όλοι την βρήκαν να είναι εκεί πριν από τους ίδιους.
Βιβλιογραφικά γνωρίζω ότι και στη Νάξο χόρευαν πόλκα με την τσαμπούνα, με ντόπιους σκοπούς. Σήμερα δεν υπάρχει αυτό.
γ) Στην Τήνο υπάρχει μια δημοσιευμένη ηχογράφηση του τελευταίου ζευγαριού τσαμπουνιέρηδων, που δεν παίζουν πια και αν ζουν θα κοντεύουν εκατό χρονών, με τίτλο «Polka & Waltz», αλλά ακούγεται μόνο το βαλς, η πόλκα λείπει από τον δίσκο. Είναι του Βολφ Ντίτριχ, ενός ερευνητή που αφενός εκπλήσσει συνέχεια με τα δυσεύρετα και άγνωστα πράγματα που φέρνει στην επιφάνεια, αλλά αφετέρου συνηθίζει να κάνει μπάχαλο τα ονόματα ανθρώπων, χωριών και τραγουδιών, να βάζει άλλα κομμάτια με άλλους τίτλους κλπ…
δ) Στην Πάτμο και τη Λέρο χορεύεται ο χορός της σκούπας. Είναι πόλκα πάλι, αλλά εδώ χορεύεται με μια αστεία παραλλαγή: μαζί με όλα τα ζευγάρια υπάρχει κι ένας έξτρα άντρας, που χορεύει αγκαλιά με τη σκούπα. Σε συχνά αλλά απροσδόκητα σημεία οι οργανοπαίχτες φωνάζουν «αλλαγή!», οπότε όλοι παρατάνε την ντάμα τους, ο σόλο πετάει τη σκούπα όσο πιο μακριά μπορεί, αρπάζουν όποια άλλη ντάμα βρουν κοντά, και μένει με τη σκούπα κάποιος άλλος. Στην Πάτμο το λένε «κολλητό» και παίζεται (και;) με τσαμπούνα, στη Λέρο το λένε «σκούπα» και παίζεται με τα βιολιά. Είναι ο ίδιος σκοπός, ένα εύθυμο νησιώτικο με δίστιχα, μεταξύ των οποίων το πιο χαρακτηριστικό λέει «Μαυρομάτα μαυρομάτα, συ μου μάρανες τα νιάτα».
Τον χορό της σκούπας τον έχω δει και σε σύγχρονο βιντεάκι από ποντιακό γάμο, με μουσική καθαρά ποντιακή. Επίσης, από αφηγήσεις στόμα με στόμα έχω ακούσει ότι υπάρχει/υπήρχε και στη Ρόδο, όπου μάλιστα αντί «αλλαγή» το παράγγελμα είναι «σαγκελετά!», που σημαίνει «σανζέ λε νταμ» (changez les dames: αλλάξτε ντάμες).
Αυτό το σύστημα, είτε με σκούπα είτε απλώς μ’ έναν παραπανίσιο καβαλιέρο, υπάρχει και σε πραγματικούς ευρωπαϊκούς χορούς (Γαλλίας, Ιρλανδίας…) όπου άλλωστε είναι γενικότερη συνήθεια να αλλάζουν τα ζευγάρια και στο τέλος να έχουν χορέψει όλοι με όλες.
Κατά τα άλλα:
-Στην Ικαρία, όπως αναφέρθηκε, χορεύουν βαλς και ταγκό (ταγκό δηλαδή, ο θεός να το κάνει…). Το έχω δει σε πανηγύρι, και νομίζω ότι αυτά τα δύο ήταν μόνο, δε θυμάμαι πόλκα ή άλλον ευρωπαϊκό χορό.
-Στο Οροπέδιο Λασιθίου και επίσης στην Κύθνο έχω ακούσει από οργανοπαίχτες περίπου 80-90 χρονών σήμερα ότι στα νιάτα τους έπαιζαν φοξ τροτ και φοξ αγκλέ, ταγκό, βαλς (συνήθως ένα συγκεκριμένο, τα Κύματα του Δουνάβεως) κλπ. Από οργανοπαίχτη της ίδιας γενιάς είδα μια μοναδική φορά (ανάμεσα σε πολλές δεκάδες γλέντια) να παίζει ταγκό και στην Κάρπαθο, με τη λύρα με τα κουδουνάκια, και χόρεψαν όλοι οι συμμαθητές του με τις συμμαθήτριες-συζύγους τους…
-Τέλος, έχω μιαν αόριστη ανάμνηση ότι πριν καμιά τριανταριά χρόνια πρέπει να είχα ακούσει, σε παράσταση Καραγκιόζη, μια από τις πιο γνωστές διεθνώς πόλκες, τη Ροζαμούνδη ή Beer Barrel Polka, εκεί όπου κατά κανόνα μπαίνει χασαποσέρβικο.
Για τα περισσότερα που αναφέρω υπάρχουν και βιντεάκια στο ΥΤ.