Για τους περισσότερους που ασχολούνται με το Ρεμπέτικο, Σύρος σημαίνει Βαμβακάρης. Ισχύει όμως ακόμα και σήμερα?
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Προσωπικά επισκέπτομαι τη Σύρο εδώ και 3 χρόνια συχνά πυκνά χειμώνα καλοκαίρι. Υπάρχουν φίλοι εκπαιδευτικοί εκεί που μένουν μόνιμα τα τελευταία 2-3 χρόνια και έτσι μου δίνεται η ευκαιρία να κάνω συχνές επισκέψεις. Ένας από τους φίλους ασχολείται με το Ρεμπέτικο και παρακολουθεί τα γεγονότα στο νησί μήνα με το μήνα να αλλάζουν προς το χειρότερο σε βάρος τις ιστορίας του. Όμως δε χρειάζεται κάποιος να μένει εκεί για να το καταλάβει. Τα μαγαζιά που έμειναν φέτο και που παίζουν Ρεμπέτικο είναι … ένα με δύο! Το “εικοσηπενταράκι” έκλεισε, και προσπαθούν να κλείσουν και το τελευταίο σημαντικό και κλασικό στην άνω Σύρο το “Αυλιδάκι”.
Σήμερα θέλω να πιστεύω ότι πλέον δεν υπάρχει κανένας λόγος γενικά στο να καταδιώκονται ποινικά τα κουτούκια. Κάποτε τα θεωρούσαν κέντρα χρήσης χασίς αλλά σήμερα περισσότερα ναρκωτικά βρίσκει κάποιος σε Club παρά σε κουτούκια. Ποιοί λοιπόν είναι σήμερα οι λόγοι που κάποιοι στη Σύρο προσπαθούν να κλείσουν τα Ρεμπετομάγαζα?
Για το “εικοσηπενταράκι” παρόλο που το έζησα περνώντας 2 βραδιές εκεί με καλά ποιοτικά Ρεμπέτικα, δεν μπορώ να πω κάτι αφού πλέων έκλεισε. Παραθέτω όμως URL κατοίκου άνω Σύρου που κατήγγειλε συγκεκριμένα το “Αυλιδάκι”.
http://eyploia.aigaio-net.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=2238
Δεν μπορώ να γράψω πολλά για το τι εστί “Αυλιδάκι” εδώ μιας που προφανώς ίσως να κατηγορηθώ για διαφήμιση. Το μόνο που μπορώ να πω είναι αν σας βγάλει ο δρόμος στην Σύρο κάντε τον κόπο να περάσετε από εκεί. Τα όσα αναφέρει ο γρόθος στο παραπάνω URL θα καταλάβετε ότι πρόκειται για γελοιότητες Η αναφορά αυτή στάλθηκε στα αρμόδια υπουργία οπου και έγινε επιτόπιος έλεγχος από υπηρεσίες ελέγχου. Το “Αυλιδάκι” βρέθηκε καθόλα νόμιμο. Παρόλαυτά και την Παρασκευή 12/6 που ήμουν εκεί έστειλαν αστυνομία για να σταματήσει η μουσική χαλώντας τη βραδιά
Το ερώτημα όμως παραμένει. Γιατί στη Σύρο τα Ρεμπετάδικα κλείνουν και όσα ακόμα λειτουργούν γίνονται προσπάθειες (κυρίως από ντόπιους!) να κλείσουν? Για ποιά παράδοση μιλάμε? Θα αφήσουν η Σάκης ο Καρβέλας η Πέγκι και τα λοιπά εφήμερα μαϊμούνια που σήμερα ζουν και βασιλεύουν στα “σαλέ της παραλιακής” κάτι για τις επόμενες γενιές? Και αυτοί που άφησαν και τα κατάφεραν πριν 70 χρόνια γιατί τους αρνούνται οι ίδιοι οι συντοπίτες τους?
Ο μοναδικός που υποστηρίζει ουσιαστικά προς το παρόν τα Ρεμπετομάγαζα στην άνω Σύρο είναι ο Δήμαρχός της. Πόσο όμως θα συνεχίσει να το κάνει όταν υπάρχουν χαφιέδες του είδους στο παραπάνω URL?
Τέλος ξεκινώ αυτό το θέμα γιατί προσωπικά νιώθω αγανάκτηση όταν καταλαβαίνω τι σημαίνει Ρεμπέτικο και από την άλλη να βρίσκω δίπλα στη γειτονιά που μεγάλωσε ο Βαμβακάρης ακόμα και σήμερα ρουφιάνους.
Μιχάλης Μαρκομανωλάκης