Πρώτη ηχογράφηση στο μπουζούκι

Giasas ,

loipon. H Basiki erotisei eitanai gia tin proti Hxografisi Bouzoukiou, xoris na eiparchi gnosi oti eiparxounai pio palies Hxografisis Bouzoukiopu sto Eksoteriko !
Efoson eiparxounai duo eidon „Hxografiseon“,kai gia na min eiparxei paraksigisi, edo tora ena Summary apo ta postings me ta stixeia autou tou Topic: ( Gia na Mberdeutouma oloi mas ligaki )

Stin Ellada :

1917 duo exmaloti tou A Pang. Polemou Enas Syrianos + enas Skiathitis

===Edo den eimai sygouros ean autoi oi duo exmalotoi, eitanai exmalomani stn germania===

( paleotero Posting tou Frank )

==================================================

1931 : Manetas / Spaxanis „ Kale Amna den mporo / Distixa tou Manga“

( Panagiotis Kounadis)

==================================================

1931 Manetas „ Ta distixa tou Manga“

( Ted Damoris, apo etiketes diskon )

==================================================

1932 Mbatis „Mbatis o DerBisis + Souxei Laxei „
Bambakaris „ Efoumernae ena Brady + Taksimi Sef „

( Panajotis Kounadis )

==================================================

1933 Mbatis “

Bambakaris “ Na rxosouna Bre Manga mou “

Kykloforia ton Diskon 1933 H 1934

(Apo Posting tou Ari anaferomenos stis Eksis Bibliografies
Rembetiki Anthologia tou Sxoleri
Ntombra kai starata tou G. Papaioanou
Autobiografia tou Perpiniadi )

==================================================

1934 Bambakaris “ Na rxosouna Bre manga mou + Hsouna Ksupoliti “

( Unkown Autor )

==================================================

Eksoteriko:

Γερμανία ( koita na dis !!!) 1917 (“Χήρα ν’ αλλάξεις τ’ όνομα”, σμυρνέικο)
Μπουζούκι: Καλαμαράς

2)a.Αμερική 1926 (“Τρεις λυγαριές”, συρτός)
Μπουζούκι: Νοκότης
b.Αμερική 1928 (“Από κάτω απ’ τις ντομάτες”, ρεμπέτικο)
Μπουζούκι: Καραπιπέρης

(Posting tou Ted Damoris, stixeia apo etiketes Diskon )

==================================================

USA 1929 Xalkias „ Minore tou Teke „

( Apo Posting tou K. Ferry)

==================================================

USA 1931 Ioannis Grigoriou ( Xalkias ) „Minore tou Teke“

( Panajotis Kounadis )

==================================================

Ante na Breis Akri tora… pios eitanai o protos…
Tha xeromouna ean yparchounai alla tosa endiaferoumana stixia gia auto to Thema.

Aegeos

Φιλε aegeos,

α)η πρωτη ηχογράφηση μπουζουκιου γίνεται στην Γερμανία το 1917 απο ένα συριανό μπουζουξή (Καλαμαράς) και ένα σκιαθίτη τραγουδιστή (Παπαδιαμάντης, αδελφός του γνωστού συγγραφέα), οι οποίοι είναι αιχμάλωτοι του 1ου Παγκ. Πολέμου. Το τραγούδι είναι το “Χήρα ν’ αλλάξεις τ’ όνομα”. Πρόκειται για δίσκο εκτός εμπορίου που έγινε επειδή οι Γερμανοί θέλησαν να καταγράψουν την λαϊκή μουσική των αιχμαλώτων τους. Τα στοιχεία προέρχονται από τον Μάρκο Δραγούμη που βρήκε αυτές τις ηχογραφήσεις (άρθρο στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία) και από τον Δ. Μανιάτη που τα αναπαράγει στο βιβλίο του “Φωνογραφιτζήδες”.

β) ακολουθούν ηχογραφήσεις στην Αμερική από τους Καραπιπέρη, Χαλικιά και άλλους. Δες το σχετικό CD του Κουνάδη στην ΜΒΙ και κάποια της Rounder.

γ) στην Ελλάδα ηχογραφούνται και κυκλοφορούν πρώτα τα “Δίστιχα του Μάγκα” από τον μπουζουξή Μανέτα με τραγουδιστή τον Σπαχάνη, στην Columbia to 1931. Ο δίσκος δεν πάει καλά και το πείραμα δεν επαναλαμβάνεται άμεσα. Το συγκεκριμένο τραγούδι είναι ανατυπωμένο στο CD της Rounder με τίτλο “Μουρμούρικα” (ROUN1120) http://www.rounder.com/Album.asp?catalog_id=5518

δ) Μετά ηχογραφεί πάλι η Columbia τους Μπάτη (“Μπάτης ο Δερβίσης”) και Μάρκο (“Εφουμέρναμ’ ένα βράδυ”) αλλά δεν τα κυκλοφορεί. Στοιχεία γι αυτήν την ιστορία θα βρείς σε ολα σχεδόν τα σχετικά βιβλία, με πιο αξιόπιστους τους Κουνάδη/Μανιάτη.

ε) τέλος, ηχογραφεί η Odeon τον Μάρκο (“Καραντουζένι”) το οποίο κυκλοφορεί με επιτυχία και μπαίνει το νερό στ’ αυλάκι του. Η πλήρης ανανεωμένη & συμπληρωμένη δισκογραφία του Μάρκου υπάρχει στο βιβλίο του Κουνάδη “Εις ανάμνησιν στιγμών ελκυστικών”.

Αυτά

Να μερικοί τίτλοι της Rounder:

Greek Songs, Dances and Rembetiko 1999 (EDIS9019) 
Athenians 
  
Bouzouki Pioneer, 1932-1940 -1998 (ROUN1139) 
Markos Vamvarkis 

Rembetissa -1996 (ROUN1080) 
Roza Eskenazi 
  
Rembetica -- Historic Urban Folk Songs from Greece -1992 (ROUN1079) 
Various Artists 
  
Great Voices of Constantinople -- 1927-1933 -1997 (ROUN1113) 
Various Artists 
  
Mourmoϊrika: Songs of the Greek Underworld 1930-1955 -1999 (ROUN1120) 
Various Artists 
  
My Only Consolation: Classic Pireotic Rembetica 1932-1946 -1999 (ROUN1136) 
Various Artists 
  
Women of Rembetica -2000 (ROUN1121) 
Various Artists 
  
1936-1946 -1997 (ROUN1124) 
Vassilis Tsitsanis 

AN

File Frank,

se euxaristo para poly gia ton kopo sou!
Siga siga Brisko tin Akri…oti afora auto to thema.

Gia to CD ta “Mourmourika” tis Rounder eidi to parangila, mazi me alla duo CD.

Ta BiBlia pou anaferis, tin Aniksi pou tha kateBo stin Ellada, tha rikso mia matia na ta agoraso.

Thanks for the INFORMATIONS.
Ta leme.

aegeos

Ari,
molis tora eida to Posting sou.

Kai pali se euxaristo gia ton kopo sou.
Mou dieukolines to psaksimo.
Eidi eiparchoune duo tria CD apo auta pou anaferis sto Rafi mou…

ta leme
Aegeos

YG simera tha sou stilo to kommati pou eitheles.
rikse argotera mia matia sto e-mail (tou Soto)pou mou edoses.

aegeos

Για την εκτός Ελλάδας ελληνική δισκογραφία έχουν γραφτεί πολλές αυθαίρετες απόψεις, ειδικά σε ό,τι αφορά το χρόνο έκδοσης και ηχογράφησης. Για παράδειγμα, ο Ράνιος, στη cd συλλογή με τον απαράδεκτο τίτλο “Πενιές με φούντες”, τοποθετεί την ηχογράφηση του “Θα σπάσω κούπες” στα 1905 και τις ηχογραφήσεις του Ψαμαθιανού στα 1909. Θα μπορούσε να ήταν σωστές. Δεν το αποκλείω. Το ίδιο όμως αυθαίρετα θεωρούσαν -για πολλά χρόνια- ως παλιότερη ηχογράφηση το “Καραντουζένι” του Μάρκου με ημερομηνία 1934.
Οσο λοιπόν δεν δημοσιεύονται τα στοιχεία των αντίστοιχων 78άρηδων, ώστε να μπορεί να γίνει ο ανάλογος συσχετισμός και να πιστοποιηθεί η χρονιά έκδοσης, θα παραμένει αυτή η συνήθης σύγχιση.
ΑΝ

ΥΓ: Ποιο οργανικό κομμάτι του Μάρκου θεωρείται ότι είναι ή μοιάζει στο “Ησουνα ξυπόλητη”; Γιατί αν εννοούν το “Αράπ” (η μόνη του σχέση με το εν λόγω τραγούδι είναι ο κοινός δρόμος), τότε κατάφεραν πάλι να μας …κουφάνουν.

Mia erotisei,

pios einai o logos pou den dimosieuontai ta stoixeia ton 78aridon ? Moipos tis ODEON, tis Columbia (kai oles oi alles eteries) den tous endioaferi na xronologisoune tis Hxografisis tous kai an idi tis exoune xronologisei ( den pisteuo na min eiparchi mia sxetiki statistiki ) giati den tis Dimosieuoun? Pou einai diladi to ProBlima tous ?

Kai etsi opos Blepoumai, Bgenoun diafora stoixia stin fora xoris na kataliksoume 100 % stin alitheia.

YG. autos pou anafere ton Bambakari me tin protoHxografisi ton tragoudion “Na rxosouna Bre manga mou + Hsouna Ksupoliti to 1934”, kseri giati den eBale ton onoma tou… kato apo auta ta stoixia

aegeos

YG Ari to elabes exthes to Tragoudi…??

Aν και κατά βάθος δεν με απασχολούν οι χρονολογίες και τα “παρατράγουδα” των ηχογραφημάτων παρά μόνο η “αισθαντικότητα” του αποτελέσματος, έχω να προτείνω ένα νέο βιβλίο:
“Σμύρνη, η μουσική ζωή 1900-1922, H διασκέδαση, τα μουσικά καταστήματα, οι ηχογραφήσεις δίσκων” του Aριστομένη Kαλυβιώτη σε επιμέλεια Nίκου Διονυσόπουλου (Eκδόσεις Music Corner & Tήνελα, Δεκ. 2002).

Στη μελέτη αυτή αναδεικνύονται όλες οι πτυχές της πολύμορφης μουσικής ζωής της Σμύρνης. Γίνεται καταγραφή των καταστημάτων που πουλούσαν μουσικά όργανα και δίσκους γραμμοφώνου, καταγράφονται (με ντοκουμέντα) οι “ιδιαίτερες” σχέσεις των μαγαζατόρων αυτών με τις νεοσύστατες δισκογραφικές εταιρίες - που εξορμούσαν ανά τον κόσμο για καταγραφή τραγουδιών- και τους μουσικούς, δίνονται αναλυτικοί πίνακες των τραγουδιών που ηχογραφήθηκαν πριν το 1922 (Σε Kωνσταντινούπολη, Σμύρνη και ελάχιστα στην Aθήνα), υπάρχουν ντοκουμέντα-επιστολές αλληλογραφίας των εταιριών δίσκων με τους μηχανικούς ήχου που έστελναν στις πόλεις για τις ηχογραφήσεις, αναφέρονται βιογραφικά μουσικών που έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο στις ηχογραφήσεις της περιόδου, υπάρχουν φωτογραφίες-ντοκουμέντα και ένας δίσκος (ακτίνας) με 18 τραγούδια της περιόδου 1906-1912 που τεκμηριώνουν τα γραφόμενα και αναδεικνύουν για άλλη μια φορά το μεγαλείο αυτής της πολυπολιτισμικής πόλης, της Σμύρνης.
Tα στοιχεία έχουν προκύψει από έρευνα του A. Kαλυβιώτη με τη συνδρομή-σπουδαία συμβολή- του Hugo Str…tbaum, καθως και από μια αναλυτική βιβλιογραφία επί του θέματος (από Δ. Aρχιγένη, Λ. Kαρακάση, Σ. Προκοπίου, Π. Eνεπεκίδη, Π. Kουνάδη κλπ).
Aξίζει να το μελετήσει ο καθένας μας. Θα είναι μια καλή αρχή για το τι συνέβη τότε και λίγο μετά και στον ελλαδικό χώρο.

Kαλή και δημιουργική χρονιά σε όλους!!!
Iωάννα

Μια ερώτηση για το βιβλίο: στο συνοδευτικό CD υπάρχει ένα τραγούδι που το λέει ο Γιάννης Αγγελόπουλος (μέσα στο βιβλίο υπάρχει και η ετικέτα του δίσκου, άρα δεν αμφισβητείται). Ακούγοντας το προσεκτικά και έχοντας ακούσει πάρα πολλή δισκογραφία του εξαιρετικού λυρικού καλλιτέχνη Γ. Αγγελόπουλου, κατέληξα πως πρόκειται για άλλο πρόσωπο. Θα ήθελα πραγματικά, αν κάποιος από έχει άποψη επ’ αυτού, να την καταθέσει. Με γελάνε τ’ αυτιά μου, ή όντως έχουμε 2 Αγγελόπουλους;

Aegeos το πήρα και σ’ ευχαριστώ.
ΑΝ

Ευχαριστούμε, Ιωάννα, γιά την είδηση, χρόνια περίμενα αυτή την έκδοση του Νίκου και (απ’ ό,τι ξέρω) κανένας δεν την ανήγγειλε.
Βέβαια, πρέπει να διευκρινίσω (χωρίς να ξέρω αν το κάνει ήδη ο Διονυσόπουλος, που πολύ το ελπίζω) πως ΑΥΤΗΝ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ, και Μ’ ΑΥΤΕΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΙΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ (Αρχιγένης, Καρακάσης, Προκοπίου κ.λ.) τ’ ανέλυσε, εξέθεσε και “δημοσίευσε” πρώτος ο Σπύρος Παπαϊωάννου (ο ΜΕΓΑΣ) στις αρχές της δεκαετίας του 80, στην ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ραδιοφωνική του σειρά των ΕΚΑΤΟ ΚΑΙ εκπομπών με τον τίτλο “Το ρεμπέτικο τραγούδι”, στο Β! Πρόγραμμα της Αθηνάς Μιχαλίτση (τότε).
Όπως είπα κι άλλοτε, έχω απομαγνητοφωνημένα όλα τα κείμενα, και χρόνια τώρα προσπαθώ να πείσω τον Σπύρο να τα εκδώσει, αλλά φαίνεται πως τον πρόλαβε ο Διονυσόπουλος, γιά το καλό όλων μας. Έστω, αλλά καλά κάνομε να μην ξεχνάμε τον Σπύρο, όπως τον… ξέχασε ο φίλος μας ο Κουνάδης.

Και a propos, Φραγκίσκο, τον είδα πριν από δεκαπέντε μέρες, και μούπε πως τα 10-12 τραγούδια που ο Μπέζος έγραψε ως Α.Κωστής, τα έγραψε ΟΛΑ σε δύο μέρες, το 1932, κι ήταν τότε αμούστακο αγόρι, κι ήταν η πρώτη του τραγουδιστική εμφάνιση, πολύ πριν τ’ “ʼσπρα πουλιά”. Επιμένει μάλιστα ο Κουνάδης πως το “Ήσουνα ξυπόλητη” ανήκει (στίχοι-μουσική) στον Μπέζο, αλλά εγώ το αμφισβητώ σοβαρά.

ʼντε, ʼρη, ξυπνήσαμε γιά τα καλά με τον νέο χρόνο!

Στη Ραδιοτηλεόραση της περασμένης βδομάδας, στα πλαίσια μιάς συνέντευξης με τον Λάκη Παπαστάθη γιά την εκπομπή Παρασκήνιο, δημοσιεύτηκε και μιά φωτογραφία όπου φαίνονται με τη σειρά (από αριστερά προς τα δεξιά): (α) Ο υποφαινόμενος (β) ο Γιώργος Παπαδάκης (τότε ακόμα απλός… ηχολήπτης) (γ) Ο οπερατέρ Νίκος Πετανίδης (δ) ο δημοσιογράφος Δημήτρης Γκιώνης (ε) Ο Βασίλης Τσιτσάνης και (δ) Ο Θοδωρής Μαργκάς (τότε ακόμα απλώς βοηθός οπερατέρ).

Πρόκειται γιά μιά φωτογραφία του 1975, από τα γυρίσματα του “Παρασκήνιου” γιά τον Τσιτσάνη. Η ιστορική σημασία αυτής της εκπομπής, είναι πως πρόκειται γιά την πρώτη φορά που απέσπασα από τον Τσιτσάνη την πληροφορία γιά τον μουσικολόγο Ιωάννη Ψαρούδα, που λογόκρινε (επί Μεταξά) τα “μπεμόλια”. Ο ίδιος μάλιστα ο Τσιτσάνης, στην ερώτησή μου “τι είναι τα μπεμόλια;” έπιασε το μπουζούκι κι έπαιξε την “Αλανιάρα” του Μάρκου, όπως του την είχε “κόψει” ο Ψαρούδας: “Κάθε βράδυ θα ΣΕΕΕΕΕΕ (ΣΕΕΕΕ… ΣΕΕΕ…) περιμένω” κι επέμενε στο ημιτόνιο του ΣΕΕΕΕ! Ισχυρίστηκε μάλιστα πως ο ίδιος το Τσιτσάνης “διόρθωσε” το ΣΕΕΕΕ, και τόκανε… ματζόρε γιά να βοηθήσει το Μάρκο να περάσει τη λογοκρισία.

Από τότε, αυτή η ιστορία έκανε… το γύρω του κόσμου του ρεμπέτικου!

Στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού ΠΑΛΚΟ, υπάρχουν στοιχεία γιά παλιώτερες ηχογραφήσεις (και προ του 1900 νομίζω…).
ΛΑΜ

'Εχει κανείς το τηλέφωνο των εκδόσεων Music Corner να κυττάξω να πάρω το βιβλίο “Σμύρνη, η μουσική ζωή 1900-1922, H διασκέδαση, τα μουσικά καταστήματα, οι ηχογραφήσεις δίσκων” του Aριστομένη Kαλυβιώτη σε επιμέλεια Nίκου Διονυσόπουλου ?
Λαμ

Το βιβλίο υπάρχει στα κεντρικά βιβλιοπωλεία και συνοδεύεται απο cd με κόστος 22 ευρώ.

Music Corner: Πανεπιστημίου 56, Tηλ: 210-3304000

Αυτή την Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου, στις 12.30 το μεσημέρι, στο ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (Κυδαθηναίων 11, Πλάκα) θα γίνει η παρουσίαση του βιβλίου -που ανέφερα πιο πάνω- “Σμύρνη, η μουσική ζωή 1900-1922, H διασκέδαση, τα μουσικά καταστήματα, οι ηχογραφήσεις δίσκων” του Aριστομένη Kαλυβιώτη σε επιμέλεια Nίκου Διονυσόπουλου.
Θα μιλήσουν ο μουσικολόγος Μάρκος Δραγούμης, ο Παναγιώτης Κουνάδης, ο Αιμίλιος Καλιακάτσος, ο Νίκος Διονυσόπουλος και βέβαια ο συγγραφέας Αριστομένης Καλυβιώτης.

ego, distixos eimai ligo makria…:frowning:

Παιδιά, για την συζήτηση που προηγήθηκε υπάρχουν καινούργια στοιχεία που είναι
όπως καταλάβατε μοναδικά ντοκουμέντα !
Κάνω copy paste από τη σελίδα του Παραδοξολόγου

Μιά ματιά στο παρελθόν, μιά συμβουλή γιά το μέλλον

[i](Μέρος Α΄)

Μιά φορά κι έναν καιρό, πριν 87 ακριβώς χρόνια και κατά την διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Γκοερλιτς στη Γερμανία «φιλοξενούσε» αρκετούς Έλληνες ανάμεσα σε δεκάδες άλλες εθνικότητες. Εκείνη την εποχή, σε πολλά στρατόπεδα συγκέντρωσης αιχμαλώτων, γίνονται ηχογραφήσεις μουσικού και γενικότερα λαογραφικού ενδιαφέροντος σε κυλίνδρους. Την γενική εποπτεία του προγράμματος είχαν ο Καρλ Στουμφ (διευθυντής της Πρωσσικής Επιτροπής Φωνογράφου) και ο Γκεόρκ Σουένεμαν. Το αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς μεταφράζεται σήμερα σε 1000 ηχητικά ντοκουμέντα. Παράλληλα γίνονται από τον Βίλχελμ Ντοεγκεν και την εταιρεία Λίντσροεμ ηχογραφήσεις πάνω σε δίσκους με γραμμόφωνο. Τη εποπτεία των ηχογραφήσεων στο στρατόπεδο του Γκοερλιτς είχε ο Αουγκούστ Χαϊσενμπεργκ. Εκεί έγιναν τον Ιούλιο του 1917 ηχογραφήσεις με Έλληνες αιχμαλώτους.

Στις 12.07.1917 ο Παναγιώτης Κ., ετών 24 από το Πέρα Χωριό Λιβαδειάς τραγούδησε έναν ποιμενικό σκοπό, και ο Μιχάλης Δ., ετών 40 από το Σταυρί, δήμου Οιτύλου, νομού Λακωνίας, τραγούδησε δύο Μοιρολόγια. Στις 13.07.1917 ο Μ. Σ., ετών 23 από τα Δημοτικά Ανδριανούπολης, τραγούδησε ένα τραγούδι του γάμου, ο Ιωάννης Π., ετών 24, από το Ματζούκι Αρτας έπαιξε με φλογέρα τη «Λαφίνα» κι άλλα 2 τραγούδια του γάμου. Στις 16.07.1917 ο Δημήτρης Σ., ετών 23, απ΄τη Χαλκίδα είπε ένα τραγούδι και ο Γεώργιος Δ., ετών 23, από Ρόκα Φιλλιπιάδος έναν ποιμενικό τραγούδι. Στις 17.07.1917 ηχογράφησαν τον Θεόδωρο Χ., ετών 27, από την Νικόπολη της Μ. Ασίας να τραγουδά τα 5 Τραγούδια, τον Ανδρέα Κ., ετών 24, από την Λιβαδειά σ΄ ένα τραγούδι γιά το τόπο του, ένα γιά τον Κολοκοτρώνη, κι ένα τροπάρι, τον Βασίλειο Σ., ετών 24, από την Σκριπού Βοιωτίας με το τραγούδι Γιαννάκης Καλάρης μαζί με τον Β. Μ., τον Δημήτρη Τ., ετών 26 από τη Νικομήδεια Μ. Ασίας στο τραγούδι «Ο Ξένος», τον Σπυρίδωνα Γ., ετών 24, από Σούλι Κορινθίας να παίζει ένα κομμάτι με τη φλογέρα του και να τραγουδά ένα ερωτικό, τον Μιχάλη Π., ετών 23, από τον Κίσσαμο να παίζει με την Λύρα του και να τραγουδά δυό κρητικά κομμάτια καθώς κι ένα δρόμο με φλογέρα, και τους Απόστολο Π., (φωνή) ετών 24 από την Σκιάθο και Κωνσταντίνο Κ., (μπουζούκι) από την Σύρο, ετών 23 στο τραγούδι «η Χήρα». Μιά ηχογράφηση που μέχρι αποδείξεως του εναντίου θεωρείται η πρώτη ηχογράφηση μπουζουκιού…(συνεχίζεται) [/i]

b[/b]

http://www.paradoxon-klangorchester.de/
και μετα => παραμυθι

Αυτά είναι τα πρώτα στοιχεία για το θέμα που με πολύ κόπο μάζεψε ο Παραδοξολόγος
και σ’ αυτή την προσπάθεια έχω τη χαρά να συμμετέχω.

Αιγαίος

Καλό!
Να κάνω την ερώτηση που όλοι σίγουρα θέλουν να κάνουν:
Βρέθηκε η ηχογράφηση;
ΑΝ