Ως επί το πλείστον, αλλά πάντως από την έκδοση του βιβλίου του Πετρόπουλου και μετά, με την έννοια “ρεμπέτικο” εννοούμε σήμερα τα “περιθωριακά”, τα “βαρειά”, τα “χασικλίδικα”, τα “τραγούδια της παρανομίας”, που κατά προτίμησιν παίζονται με μπουζούκι, και σε μεγάλο βαθμό στηρίζονται στους δρόμους και τα ντουζένια.
Γι αυτό και τα άλλα τραγούδια της μουσικής αυτής περιοχής, τα κατατάσσομε σε “Σμυρνέϊκα” (άλλη μιά παρεξήγηση, διότι άλλη η Μικρασιάτικη Σκηνή πριν το 22, κι άλλα τα “Σμυρνέϊκα” σαντουρόβιολα του Πειραιά της προφυγιάς), και σε “λαϊκά” όπως επιμένει ο Τσιτσάνης.
Τόχουμε πει κι άλλοτε, αυτά που σήμερα ονομάζομε “ρεμπέτικα” τραγούδια, παλιά τα λέγανε “μάγκικα”, “μουρμούρικα”, “μόρτικα” κ.λ.
Όμως:
-
Γιά πρώτη φορά, διαβάζομε τη λέξη “ρεμπέτικο” στον δίσκο 78 στροφών στις αρχές του αιώνα, κάτω από τον τίτλο “ΤΙΚ ΤΑΚ”. Είναι μιά Εστουδιαντίνα, δηλαδή πρόκειται γιά τραγούδι ΚΑΝΤΑΔΟΡΙΚΟ.
-
Γιάννιώτικα Σμυρνιώτικα Πολίτικα
Μακρόσυρτα τραγούδια Ανατολίτικα
λυπητερά…
Αν αυτά λέγονταν τότε “ρεμπέτικα”, γιατί ο Παλαμάς δεν έγραψε¨
Ρεμπέτικα, Σμυρνιώτικα, Πολίτικα… κ.λ.;
-
Ο Χατζηδάκις ανακάλυψε το “ρεμπέτικο” τραγούδι με το “Μες στον οντά”, των Περιστέρη-Βαμβακάρη. Πρόκειται δηλαδή γιά τραγούδι ΚΑΝΤΑΔΟΡΙΚΟ.
-
Ο Κατσαρός βάζει τον χαρακτηρισμό “ρεμπέτικο”, μόνο στα ΚΑΝΤΑΔΟΡΙΚΑ τραγούδια του.
Μήπως λοιπόν την έχουμε πατήσει, όταν ψάχνομε να βρούμε ποιός ήταν πραγματικός “ρεμπέτης” και ποιό “ρεμπέτισα”, ανάλογα με το χασίσι που φουμάριζαν κάποιοι και τις παρανομίες που διέπρατταν κάποιοι άλλοι;
Μήπως δηλαδή, “ρεμπέτικο” είναι το κανταδόρικο “πρίμο-σεγκόντο”, και “ρεμπέτης” είναι ο ξενύχτης μποέμ μεσοαστός;
Μήπως δηλαδή “ρεμπέτικο” και “πατινάδα” είναι ταυτόσημα;
Θάθελα ν’ ακούσω κι άλλες απόψεις, αλλά παρακαλώ όποιος κατέχει στοιχεία, αποδείξεις ή και απλές ενδείξεις, γιά να στηρίξει ή γιά να αντιπαραθέσει σ’ αυτή την άποψη, ας τα καταθέσει.