Παραδοσιακό βιολί - εκμάθηση

Αρχισα μαθηματα στο βιολι με δασκαλο που γνωριζει κλασσικο (σε δημοτικο ωδειο λογω του οτι ειναι φθηνοτερο), διοτι εχοντας ψαξει αρκετα διαπιστωσα οτι η βαση ειναι η ιδια, και οτι η γνωση λιγης θεωριας θα ειναι προς οφελος μου. Ποτε πρεπει ομως να απευθυνθω σε καποιον που παιζει παραδοσιακα? Εννοω σε ποιο σημειο θα εχω μαθει τα βασικα για να ειμαι πλεον ετοιμος να συνεχισω με τα της παραδοσης?

Αν ας πουμε υπαρχει μια σειρα π.χ. σταση σωματος, δοξαρι, νοτες, κλιμακες, δρομοι κτλ εγω εχοντας μαθει τις κλιμακες θα πρεπει πλεον να ψαξω παραδοσιακο δασκαλο για τους δρομους ή ειναι καλο να μαθω και τις κλιμακες επισης παραδοσιακα? Δεν ξερω ποσες ειναι οι κλιμακες και ποσο ευκολα μαθαινονται, απλα με ενδιαφερει να μου πει καποιος που ξερει που ξεκινουν οι διαφορες στην εκμαθηση του οργανου γενικοτερα.

Το θέμα έχει συζητηθεί αρκετά στο παρελθόν. Είναι δύσκολο κάποιος να σου δώσει μια καλή …συνταγή για το τι να κάνεις.

όπως και με τα υπόλοιπα όργανα,το τι δρόμο θα ακολουθήσεις εξαρτάται από το τι απαιτήσεις έχεις από τον εαυτό σου και τον δάσκαλο που ψάχνεις. Σίγουρα υπάρχουν παραδοσιακοί που γνωρίζουν το όργανο αρκετά καλά τεχνικά, (όπως και κλασικοί που δεν το γνωρίζουν αρκετά καλά).
Δεν είμαι βέβαιος ότι έχει πολύ νόημα να απομονώνουμε το τεχνικό μέρος του οργάνου χωρίς να μιλάμε για μουσική. όσες φορές προσπάθησα να δουλέψω ξέρα…ασκήσεις κλίμακες κλπ, μετά από ένα σημείο, αν δεν ξέρεις γιατί τα κάνεις όλα αυτά, καταλήγεις να κάνεις μια τρύπα στο νερό. Προσωπική μου άποψη βέβαια αυτό, είμαι σίγουρος ότι κάποιοι διαφωνούν.
Θα έλεγα, προσπάθησε από τα αρχικά ακόμα στάδια να διαλέξεις πρώτα τι ήχους θέλεις να βγάλεις και μετά να δουλέψεις συγκεκριμένα για να βρεις το τεχνικό σου λεξιλόγιο. Αν πεις ότι θα κάνεις ασκήσεις μέχρι να γίνεις γρήγορος και ακριβής, και μετά θα κάνεις μουσική, το πιθανότερο είναι να βαρεθείς πολύ σύντομα.
Γενικά μιλώντας, ένα ωδείο θα σε ξεκινήσει από κατωτέρα, θα σου δίνει κάθε χρονιά συγκεκριμένη ύλη να καλύψεις σε κάποιο χρονικό διάστημα, και προς το καλοκαίρι θα κοιτάξει να δεις πόσα από αυτά έχεις καταφέρει, πράγμα όχι ιδιαίτερα αρνητικό αλλά πάλι, όχι ο ορισμός της μουσικής αναζήτησης…
Στο θέμα της θεωρίας, το ωδείο θα σου δείξει κυρίως τον δυτικό τρόπο σκέψης, πράγμα πάλι χρήσιμο αλλά μην ξεχνάς ότι υπάρχει ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος από διαστήματα και κλίμακες που δεν θα βρεις εύκολα εκεί.
Υπάρχουν βιολιστές που δεν έχουν διαβάσει ποτέ παρτιτούρα και δεν πάτησαν ούτε για 5 λεπτά στο ωδείο και υπάρχουν και άλλοι που το γύρισαν, έχοντας κάνει χρόνια ωδείου. Από κάποιο σημείο και μετά είναι καθαρά θέμα προσωπικότητας, συνθηκών αλλά και επιλογών, ο καθένας βρήκε τον δρόμο που του ταίριαζε.
Απλά θα έλεγα, αν γνωρίζεις οτι θέλεις να παίξεις παραδοσιακά μην μείνεις πολύ καιρό μακρυά από μουσικούς που ειδικεύονται σε αυτό. Το τεχνικό και θεωρητικό μέρος πάντα εξελίσσεται ανάλογα όμως με τις μουσικές μας απαιτήσεις και ανάγκες, όχι μόνο του.

Βασίλη νομίζω πρώτα από όλα θα πρέπει να ακούσεις τον εαυτό σου. Τι τραγούδια θες να παίξεις; Γιατί μαθαίνεις βιολί; Σου αρέσει να παίζεις κλασσικά κομμάτια; Σου αρέσει όταν είσαι σε μια παρέα να παίξεις ένα σκοπό και να χορέψουν και να τραγουδήσουν οι φίλοι σου; Τι ακριβώς είναι αυτό που σε έκανε να πάρεις αυτή την απόφαση; Αν σου αρέσουν τα κλασσικά, θα μάθεις κλασσικό βιολί, αν σου αρέσουν τα παραδοσιακά, θα μάθεις παραδοσιακό. Σε κάποια ωδεία διδάσκεται παραδοσιακό βιολί αν ψάξεις καλά. Οπωσδήποτε είτε τον ένα δρόμο θα ακολουθήσεις είτε τον άλλο, θα ξεκινήσεις με κάποιες ασκήσεις και με απλά κομμάτια, χωρίς να παραλείψεις τις κλίμακες της δυτικοευρωπαϊκής μουσικής ή τους λαϊκούς δρόμους αντίστοιχα.

Σιγουρα εχω σκοπο να συνεχισω με παραδοσιακο δασκαλο υστερα, απλα θελω να γνωρισω και να συνηθισω λιγο το οργανο. Αυτο που ρωταω ειναι μεχρι ποιο σημειο μπορω να φτασω στο δημοτικο ωδειο? (ειναι πολυ φθηνοτερα απο οτι τα μαθηματα με δασκαλο) Που αρχιζει δηλαδη καθαρα να ειναι κλασσικα αυτα που θα μαθαινω? (αρα και δεν θα με βοηθησουν πολυ) Οι κλιμακες δεν θα μου φανουν χρησιμες σε λαικα τραγουδια, μονο με τους δρομους πρεπει να ασχοληθω?

όταν είχα προσπαθήσει (χωρίς επιτυχία) να μάθω βιολί, είχα επιλέξει κλασσική βιολίστρια που το έχει γυρίσει χρόνια τώρα σε παραδοσιακά. θεωρώ ότι είναι καλός συνδυασμός.

Mε τα μαθηματα μου προεκυψαν 2 νεες αποριες. Αφου περασω το σταδιο των ασκησεων εξοικειωσης και αρχισω τις κλιμακες, αυτες θα ειναι χρησιμες για το παραδοσιακο παιξιμο η εχουν μεγαλες διαφορες με τους δρομους?

Επισης, τι ειναι συγκερασμενο και τι ασυγκεραστο παιξιμο και πρεπει εγω να αποφυγω να μαθω το συγκερασμενο, αφου τα παραδοσιακα ειναι ασυγκεραστα?

Οι κλίμακες για έναν μουσικό έχουν, εκτός από την θεωρητική τους αξία και πρακτική σημασία. Μπορούν να βοηθήσουν στον τεχνικό έλεγχο του οργάνου. Οι ευρωπαϊκές κλίμακες κατά κάποιο τρόπο συμπεριλαμβάνονται στους μεσογειακούς δρόμους έτσι και αλλιώς. Οτι κλίμακα και να παίξεις καλό θα σου κάνει τεχνικά. Από κει και πέρα θα εστιάσεις σε αυτά που σε απασχολούν περισσότερο μουσικά.
Σχετικά με το συγκερασμένο παίξιμο: Και να θέλεις να παίξεις σαν πιάνο δεν νομίζω οτι μπορείς. Το βιολί δεν είναι συγκερασμένο όργανο και οι περισσότεροι συμβιβασμοί γίνονται γύρω από τις ανοιχτές χορδές.Κανείς δεν παίζει συγκερασμένα, απλά οι κλασικοί παίζουν μεγάλα και μικρά ημιτόνια για να ταιριάζουν αρμονικά σε μια τονικότητα, ενώ ο παραδοσιακός έχει κυρίως τον μελωδικό ρόλο να αποδώσει οπότε δεν χρειάζεται να σκέφτεται αρμονικά στον ίδιο βαθμό. Η απόδοση διαστημάτων έχει να κάνει και με τα ακούσματα μας, όλοι ακούμε λίγο διαφορετικά. Μην κολλάς σε τέτοια πράγματα για τώρα. όσο βελτιώνεται ο τεχνικός σου έλεγχος θα εξελίσσεται και το γούστο και η μουσική σου άποψη.

καλή τύχη

Ευχαριστω κατ αρχην για τις απαντησεις σας.

Δεν παιζει να κανω μαθηματα με αναγνωρισμενο δασκαλο γιατι δεν εχω λεφτα για τετοιο πραγμα + οτι ο νυν δασκαλος ξερω πως ειναι πολυ καλος, απλα δεν ειναι του παραδοσιακου.

Μια ακομα απορια που μου προεκυψε. Μαθαινω τα βασικα απο θεωρια, δηλαδη να διαβαζω νοτες κτλ. Ως τωρα ξερω τις ανοιχτες χορδες οταν τις βλεπω στο πενταγραμμο. (π.χ. η Μι ειναι αυτη που γραφεται στο πανω διαστημα) αλλα θα ειμαι σε θεση να αναγνωριζω ποια νοτα ειναι ποια στο βιολι? Πως ξερει καποιος σε ποιο σημειο παταει τη χορδη για να βγαλει ας πουμε την Λα που γραφεται πανω απο το πενταγραμμο?

Υπομονή Βασίλη, όλα θα έρθουν αλλά δεν μπορούν να έρθουν όλα μαζί. Ο πιό αρμόδιος να απαντήσει στην παραπάνω σου ερώτηση, ο δάσκαλός σου, αυτό θα σου έλεγε.

Αρχικα να πω οτι ειμαι ακομα σε πολυ αρχικο σταδιο, την αλλη εβδομαδα ας πουμε θα αρχισω να χρησιμοποιω δευτερο δαχτυλο.

Μετα απο συζητηση που ειχα με τον δασκαλο αναφερθηκαν τα εξης

Ρωτησα ποια η διαφορα συγκερασμενου/ασυγκεραστου παιξιματος και μου εδειξε οτι ειναι στο να κρατας σωστα τον τονο, δηλαδη στο ασυγκεραστο εφερνε πιο κοντα το 2ο δαχτυλο στο πρωτο, ουσιαστικα καταλαβα οτι εγω που θελω να παιζω παραδοσιακα δεν εχω την υποχρεωση να ειμαι ακριβως στην αποσταση που θεωρειται τονος.

Μου ειπε επισης οτι το να βγαλεις ενα τραγουδι χωρις παρτιτουρα ειναι κατι που μπορουν να κανουν τοσο οι κλασσικοι οσο και οι παραδοσιακοι και οτι κι εκεινος μπορει να παιξει παραδοσιακα. Δεν εχει γνωση ομως απο δρομους κτλ, εχει αποκλειστικα κλασσικες γνωσεις οποτε εδω θελω να ρωτησω εσας αν αυτο ειναι οντως εφικτο.

Επισης ειπε οτι αλλο παιξιμο ακους απο τσιγγανους, αλλο απο σκυλαδες και αλλο απο παραδοσιακους, κατι το οποιο ειναι λογικο αλλα μου προξενει την απορια, τι ακριβως διαφοροποιει το παιξιμο στο βιολι? Ακους το ιδιο τραγουδι απο ενα λαικο και ενα σκυλα και του σκυλα βγαινει πιο τσιριχτο ας πουμε?

Σιγουρα θα πειτε οτι βιαζομαι και συμφωνω, αλλα δε μπορω και την πληρη αγνοια. Πως βγαζεις ενα τραγουδι μονος σου σιγα σιγα? Ποιες γνωσεις εννοω σου επιτρεπουν να παρεις το βιολι και να αρχισεις να φτιαχνεις μια γνωστη σε σενα μελωδια?

http://taksimvenota.com/Scores.html

Βρηκα αυτη τη σελιδα η οποια εχει ταξιμια παιγμενα με φλαουτο νομιζω και ρωτησα τον Τουρκο δημιουργο ο οποιος μου ειπε οτι οι παρτιτουρες ειναι ιδιες για ολα τα οργανα. Εχει ταξιμια για καθε δρομο και θελω να ρωτησω αν θα βοηθησει να τυπωσω μερικα για να ασχοληθω με αυτα στο μαθημα αφου αυτα με αφορουν. Θελω να εχω τεχνικη αλλα δε με ενδιαφερει καθολου η δυτικη μουσικη, μονο τα νησιωτικα-λαικα.

Φίλε Βασίλη, δεν ξέρω αν είναι σωστό να υποβάλλεις στην κρίση του φόρουμ ό,τι σου λέει ο δάσκαλος.

Κανένας δάσκαλος δε θα μπορέσει να σου προσφέρει τίποτε αν δεν τον εμπιστευτείς. Αυτό δεν είναι θεωρητικός συλλογισμός, είναι κάτι πολύ απτό και πρακτικό: σε μια ερώτηση τύπου «πώς μεταφράζεται σε τεχνική το διαφορετικό άκουσμα του γύφτου, του σκυλά και του τάδε», αναπόφευκτα την απάντηση δε θα την καταλάβεις όσο η δική σου τεχνική γνώση του οργάνου είναι στα πρώτα της στάδια. Άρα ή παίρνεις την απάντηση έτσι όπως είναι ή την απορρίπτεις. Αν θες απόδειξη, θα περιμένεις.

Λοιπόν, τον εμπιστεύεσαι το δάσκαλό σου ή όχι; Αν ναι, μη διπλοτσεκάρεις τις απαντήσεις του. (Το πολύ πολύ να κάνει κι αυτός κανένα λάθος σαν άνθρωπος. Το να του παραδοθείς, να τον δεχτείς ως οδηγό σου είναι πιο σημαντικό από το να γίνει κάπου κι ένα λάθος.) Αν όχι, παράτα τον.

Παρεξηγησες, ο δασκαλος ειναι πολυ καλος και το ξερω στα σιγουρα αυτο, οποτε και τον εμπιστευομαι. Απλα μονος του μου ειπε οτι δεν εχει γνωσεις αναφορικα με την παραδοση, κι επειδη στο φορουμ αυτο οι περισσοτεροι ασχολουνται με τη λαικη-παραδοσιακη μουσικη ρωτησα για τους δρομους, γιατι ο ιδιος μου ειπε να του παω οτιδηποτε βρω σχετικο με την παραδοση που να μπορει να βοηθησει στο μαθημα εμενα. Αν λοιπον ο κανονικος τροπος εκμαθησης των δρομων δεν βασιζεται σε παρτιτουρα κι εγω του παω παρτιτουρα χιτζαζ ξερω γω αυτο δε θα ειναι καλο για μενα, δε πρεπει να ρωτησω λοιπον καποιους που παιζουν παραδοσιακα?

Α, τότε αλλάζει. Έχεις δίκιο, παρανόησα.

Αλλά αν δεν έχει γνώσεις σχετικά μ’ αυτό που σε ενδιαφέρει, πού πάτε;

Ασφαλώς κι ένα παραδοσιακό κομμάτι μπορεί να γραφτεί σε παρτιτούρα. Ίσως υπάρχουν 2-3 διαφορετικά συστήματα καταγραφής που κανένα δεν τυγχάνει απόλυτης αποδοχής, αλλά αυτό δεν είναι θέμα. Θα διαλέξετε αυτό που ξέρει να διαβάσει ο δάσκαλός σου κι όχι εκείνο που χρησιμοποιεί σημαδάκια που δεν τα 'χει ξαναδεί, και αυτό είναι όλο.

Αλλού βρίσκονται τα σοβαρά ζητήματα. Η παραδοσιακή μουσική είναι ένας κόσμος, και αυτό που συμβατικά ονομάζουμε δυτική μουσική ένας άλλος. Όχι ότι τους χωρίζουν αδιαπέραστα φράγματα, αλλά ο καθένας είναι ολοκληρωμένος, με δικούς του κανόνες και κώδικες. Ο βασικός χειρισμός του βιολιού παραμένει ο ίδιος: χοντρά χοντρά, τόσο ο παραδοσιακός παίχτης όσο και ο «δυτικός» με το ένα χέρι πατάνε τις χορδές και με το άλλο κουνάνε το δοξάρι. Τι θέλουν όμως να κάνουν μ’ αυτό τον τρόπο; Άλλο πράγμα ο ένας κι άλλο ο άλλος.

Φαντάσου κάποιον που, επειδή ξέρει αγγλικά και γαλλικά, έχει μια γενική εξοικείωση με το λατινικό αλφάβητο. Θα του πάρει μια-δυο μέρες να μάθει πώς προφέρονται τα ίδια γράμματα στη γερμανική γλώσσα (τα περισσότερα προφέρονται ίδια, δε θα δεις ποτέ το a να προφέρεται b, απλώς θα συναντήσεις κάποιες επιμέρους διαφορές). Αν το μάθει αυτό, μπορεί να διαβάσει ένα γερμανικό κείμενο με στοιχειωδώς σωστή προφορά, και να γίνει κατανοητός από έναν Γερμανό. Ο ίδιος όμως δε θα ξέρει τι σημαίνουν αυτά που διαβάζει. Πόσο μάλλον δε θα είναι σε θέση να καταλάβει την απάντηση του Γερμανού.

Συμπέρασμα: δεν πάμε σε δάσκαλο Αγγλικής για γερμανικά.

Θα μου πεις, μα τόσο πολύ διαφέρουν; Ε ναι, τόσο. Δεν είναι πολύ. Ο βασικός στόχος για τον οποίο ένας Γερμανός μιλάει είναι ο ίδιος όπως και για τον Άγγλο. Να επικοινωνήσει θέλει. Και υπάρχουν και δομικές ομοιότητες ανάμεσα στις δύο γλώσσες. Κάποιες λέξεις είναι κοινές. Αλλά δεν παύουν να είναι δύο διαφορετικές γλώσσες, διαμορφωμένες μέσα σε χιλιετίες η καθεμία υπό άλλες συνθήκες και επιδράσεις. Όποιος ξέρει τη μία σε καμιά περίπτωση δεν κατανοεί αυτόματα την άλλη.

Βασίλη πιστεύω κι εγώ ότι πρέπει να προχωρήσεις και να μελετήσεις ό,τι σου δίνει ο δάσκαλος. Το κλασσικό βιολί είναι ένα όργανο δύσκολο, αλλά αν προχωρήσεις κάποια χρόνια θα μάθεις μουσική και μετά θα μπορείς να παίξεις και άλλα πράγματα και όχι μόνον ελληνικά.
Θα αναφέρω για την ιστορία ότι όσα χρόνια ήμουν στη Γαλλία γνώριζα καλούς κλασσικούς μουσικούς οι οποίοι χωρίς καν ακούσματα (που να τα βρουν, Γάλλοι ήταν) “την έψαχναν” με μουσικές του κόσμου και ήταν σε θέση να παίξουν ένα κομμάτι με εντυπωσιακή ομοιότητα προς το πρωτότυπο… οπότε Βασίλη δουλειά και υπομονή, ό,τι κερδίζεις θα είναι εφόδιο για το μέλλον.
Πάντως αν δεν θες να κάνεις αυτήν την “παράκαμψη” μέσω κλασσικής μουσικής (γιατί κάτι τέτοιο αντιλαμβάνομαι ότι σε ενοχλεί τελικά…) ψάξε μήπως κάποιος Δήμος έχει τμήμα παραδοσιακής,

Λοιπον απο οσα ρωτησα το δασκαλο εβγαλα το συμπερασμα οτι η λειτουργια πανω κατω ειναι ιδια. Δηλαδη μαθαινεις τις κλιμακες, ακους ενα τραγουδι και βρισκεις σε ποια κλιμακα ειναι και το βγαζεις. Ποια ειναι η βασικη διαφορα των δρομων με τις δυτικες κλιμακες μπορει να μου πει καποιος αν γινεται και με κατι σαν παραδειγμα?

Γιατι αμα ειναι μπορω να συνεχισω κανονικα και απλα αντι να ασχοληθω με την εκμαθηση του οργανου πανω στις δυτικες κλιμακες να εξασκησω χερια/αυτι κατευθειαν στους δρομους, αφου με ενδιαφερει αποκλειστικα η ελληνικη λαικη παραδοσιακη μουσικη.

να το πώ λίγο απλοϊκά: η κλίμακα είναι μια συγκεκριμένη διαδοχή διαστημάτων, ένας τρόπος να χωρίσεις την οκτάβα σε 7 ή 5 ή όσα “σκαλοπάτια” της κλίμακας (σκάλας) θέλεις. το ίδιο σχήμα επαναλαμβάνεται σε όλες τις οκτάβες, χωρίς να καθορίζεται κάποια μελωδική πορεία.
ο δρόμος βασίζεται περισσότερο σε συνδυασμό τετραχόρδων και πενταχόρδων, δηλαδή 4 ή 5 νότες στη σειρά. συνεπώς μπορεί η μελωδία να έχει έκταση μόνο ενός 4/5χόρδου, να ξεκινάει και να καταλήγει στη βάση, στην κορυφή ή στην “μέση” του δρόμου, να έχει άλλη εξέλιξη κάτω από τη βάση και πάνω από την κορυφή, επίσης να μην είναι σταθεροί οι φθόγγοι αλλά να ακολουθούν την μελωδική κίνηση και τέλος να συνδυάζονται διάφοροι δρόμοι μεταξύ τους.
το αν θα είναι συγκερασμένο ή ασυγκέραστο το παίξιμο είναι ένα άλλο θέμα, ειδικά στο βιολί που επιτρέπει (και επιβάλλει) το ασυγκέραστο παίξιμο ανοίγοντας ακόμα περισσότερες μελωδικές δυνατότητες.
μερικά παραδείγματα: ο “θερμαστής” έχει μόνο πέντε νότες έκταση, ένα πλήρες πεντάχορδο. “η μόνη μου παρηγοριά” ξεκινάει από την κορυφή. η “πεντάμορφη” λειτουργεί αλλιώς κάτω από τη βάση (αρχή μελωδίας). ο “γιοβάν τσαούς” έχει κάποιους σταθερούς φθόγγους και οι υπόλοιποι ανεβοκατεβαίνουν αναλόγως την κίνηση της μελωδίας. στον “κοκαινοπότη” εναλλάσονται δυο-τρείς δρόμοι.
ελπίζω να βοήθησα και να μην σε έμπλεξα περισσότερο. ό,τι θες εδώ είμαστε.

Δε μπορω να πω οτι καταλαβα ακριβως τι παιζει με τους δρομους, αν και οπως το εχω στο νου μου φανταζομαι οτι ξεροντας τι δρομος ειναι ενα τραγουδι μπορεις μετα να αναγνωρισεις αν πρεπει να βαλεις διεση-υφεση σε μια νοτα. Ομως επαιξα τον Χιτζαζ στο βιολι (οπως τον βρηκα σε αυτο το site http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php) και ο ηχος ηταν γνωριμος.

Μια ερωτηση που μου προεκυψε ειναι. Στο παραδοσιακο βιολι δεν χρειαζεται να κρατας την τονικοτητα? Αν δηλαδη παιξεις 2 νοτες που κανονικα ειναι ημιτονιο σαν τονο δεν χαλας το αποτελεσμα?

ωχ, φοβάμαι πως σε έμπλεξα περισσότερο…
ο δρόμος είναι το υλικό για να φτιαχτεί η μελωδία. άκου κάποια κομμάτια που είναι γραμμένα στον ίδιο δρόμο, έχουν παρόμοιο άκουσμα.
η διαφορά στο βιολί είναι πως μπορείς, πολύ μπακαλίστικα, να “εκτείνεις” ή να “συμπιέσεις” έναν τόνο (ή ένα ημιτόνιο). λίγο όμως, όχι να πάρεις ένα ημιτόνιο και να το ξεχειλώσεις μέχρι τον τόνο!
όπως και νάχει, αυτά δεν εξηγούνται εύκολα από το πληκτρολόγιο, ειδικά αν δεν έχεις ήδη μια τριβή. καλύτερα να απευθυνθείς στον δάσκαλό σου, να στα εξηγήσει από κοντά και πάνω στο όργανο.

Δεν τα ξερει ο δασκαλος τα περι δρομων, του πηγα βεβαια τον Χιτζαζ, τον εβγαλε με τη μια και μου πε να του παω κι αλλα τετοια για να τα κανουμε αλλα δεν εχει τριβη σε αυτα, κλασσικο ξερει και συνοδευει ροκ/μεταλ.

Υπαρχει κανα βιβλιο που να μπορει να με βοηθησει σχετικα με τους δρομους? Εχω ηδη εκτυπωσει τους δρομους που βρηκα στο site που ανεφερα παραπανω. Αλλα ενα βιβλιο μπορει να βοηθησει περισσοτερο με τα σχολια και τη θεωρια που θα περιεχει μεσα.

Βασίλη, παρόλο που τα πράγματα είναι όπως τα λέει ο Λίγκα, εντούτοις για κάποιον που μόλις ξεκινάει να ασχολείται με τους δρόμους μπορεί να ισχύσει η απλούστευση ότι «δρόμος είναι μια κλίμακα».

Κλίμακα ξέρουμε τι είναι, έτσι; Παίρνεις ένα διάστημα οκτάβας, π.χ. Ντο-Ντο, και το χωρίζεις σε 7 διαστήματα. Οπότε έχεις 8 νότες (μαζί με τις δύο ακριανές). Το διάστημα ανάμεσα σε κάθε δύο διπλανές νότες είναι είτε ένα είτε δύο ημιτόνια (είτε, σπανίως, τρία). Έτσι, αν παίξεις όλο φυσικές νότες (χωρίς υφέσεις - διέσεις) θα έχεις Ντο - Ρε - Μι - Φα - Σολ - Λα - Σι - Ντο, και τα διαστήματά σου είναι τόνος - τόνος - ημιτόνιο - τόνος - τόνος - τόνος - ημιτόνιο (ΤΤΗΤΤΤΗ). Εντάξει μέχρι εδώ; Η συγκεκριμένη κλίμακα λέγεται Ντο ματζόρε (ή Ντο μείζων).

Αν μοιράσεις μερικές υφέσεις και διέσεις, μπορείς να δημιουργήσεις διαφορετικές κλίμακες. Κάθε κλίμακα έχει ένα χαρακτηριστικό άκουσμα, κοινό σε όσα τραγούδια χρησιμοποιούν αυτή την κλίμακα.

Αν αρτί για Ντο - Ντο πιάσεις οποιαδήποτε άλλη οκτάβα και βάλεις έτσι τις υφέσεις και διέσεις ώστε να έχεις τα ίδια διαστήματα, το αποτέλεσμα θα είναι πρακτικά-ακουστικά το ίδιο. Για παράδειγμα η Ρε μείζων έχει Ρε - Μι - Φα# - Σολ - Λα - Σι - Ντο# - Ρε: τα διαστήματα είναι και πάλι ΤΤΗΤΤΤΗ, και οποιοδήποτε τραγούδι σε μείζονα κλίμακα μπορείς χωρίς να το αλλοιώσεις να το παίξεις εξίσου καλά από Ντο (δηλ. σε κλίμακα Ντο μείζονα) ή από Ρε (δηλ. σε κλίμακα Ρε μείζονα), ή και από κάθε άλλη βάση, εφόσον προσθέσεις τις κατάλληλες διέσεις - υφέσεις ώστε να παραμείνουν ίδια τα διαστήματα.

Λοιπόν.

Στη δυτική μουσική χρησιμοποιούνται κατά βάση δύο κλίμακες, η μείζων ή ματζόρε και η ελάσσων ή μινόρε (η ελάσσων έχει και κάποιες παραλλαγές). Στα ρεμπέτικα όμως χρησιμοποιούνται και μερικές ακόμα. Αυτές οι παραπανήσιες είναι οι κλίμακες των λαϊκών δρόμων. Κλίμακες δηλαδή όπου η σειρά των διαστημάτων δεν ταυτίζεται με τη σειρά των διαστημάτων καμιάς δυτικής κλίμακας.

Αυτά προς το παρόν. Η βαθύτερη κατανόηση αυτών των αρχικών πληροφοριών θα σε οδηγήσει μετά από αρκετό καιρό να τις αναιρέσεις, και να έρθεις σ’ αυτό που λέει ο Λίγκα σχετικά με τα 4χορδα, τα 5χορδα, τη μελωδική εξέλιξη κλπ… Αλλά αυτά δε θα τα καταλάβεις πριν μαζέψεις κάποια πρώτη ύλη, οπότε άσ’ τα προς το παρόν.

Κατά βάση το βιολί, όπως και κάθε όργανο, παίζει τα τραγούδια όπως είναι. Όπου ένα τραγούδι έχει κάποιο διάστημα τόνου ή ημιτονίου, είτε παίζεις βιολί είτε μπουζούκι είτε απλώς τραγουδάς, το διάστημα μένει ίδιο. Αν το αλλάξεις, αλλάζει η μελωδία και γίνεται από αγνώριστη έως λάθος.

Βέβαια το βιολί έχει μια ιδιαιτερότητα έναντι π.χ. του μπουζουκιού: καθώς δεν έχει τάστα, μπορείς το διάστημα ανάμεσα σε δύο παραδιπλανές νότες (π.χ. Ντο - Μι) να το «κόψεις» παρεμβάλλοντας την ενδιάμεση νότα όχι μόνο πάνω στο ακριβές σημείο του ενός, δύο ή τριών ημιτονίων (Π.χ. Ντο - Ρε - Μι: το Ρε είναι ένα τόνο από το Ντο και έναν από το Μι) ή Ντο - Ρε ύφεση - Μι (το Ρε με ύφεση είναι 1 ημιτόνιο από το Ντο και 3 ημιτόνια από το Μι), αλλά και στα σημεία που δεν αντιστοιχούν σε ακέραιο πολλαπλάσιο του ημιτονίου. Αν πέσεις λίγο παραδίπλα από το ακριβές Ρε ύφεση, με αυστηρά δυτικό κριτήριο θα είσαι στο ρε ύφεση αλλά φαλτσάροντας. Στην ανατολική μουσική, όπου περιλαμβάνονται και όλα μας τα δημοτικά - παραδοσιακά καθώς και τα σαντουροβιολιτζήδικα ρεμπέτικα κ.ά., υπάρχει συγκεκριμένος κώδικας ώστε αυτά τα «φάλτσα» να αξιοποιούνται. Αυτό είναι πάλι κάτι για αργότερα όμως.