Ο Νίκος Βραχνάς παίζει τον Θερμαστή

Ε τι να πει κανείς!

4 Likes

Ο Κώστας (@neapoliotis) μπορεί να μας πει περισσότερα γι’ αυτό το βίντεο αφού είναι και από το προσωπικό του αρχείο! (σύμφωνα με την περιγραφή που έχει βάλει στο Youtube)

2 Likes

Τρομερός.

Δεν είναι μόνο που έχει το χρώμα (και βέβαια το χρώμα δε βγαίνει έτσι γενικώς από «το βίωμα» ή «από την ψυχή», βγαίνει από το όργανο και τον τρόπο που το χρησιμοποιείς - αλλιώς κάθε γνήσιος λαϊκός τύπος με ψυχή, που υπάρχουν τόσοι, θα ήταν Βραχνάς ή Βαμβακάρης).

Ετούτος είναι και δεξιοτέχνης. Παρατηρώ κάτι λεπτομερειούλες: σχεδόν όλες του οι νότες είναι καρφωτές και ίσες σε διάρκεια, σαν ένα μονότονο γάζωμα. Αλλά έχει και μία κάθε τόσο, κυρίως στο ψηλό μέρος της εισαγωγής, που δεν είναι καρφωτή, είναι στολισμένη μ’ ένα ελάχιστο σκέρτσο (δεν προλαβαίνω καν να καταλάβω τι: τρίλια; γλίστρημα;) που κάνει τη διαφορά. Σχεδόν κρυφές νοτούλες, καθόλου δεν μπαίνει στον κόπο να τις αναδείξει, να μας πει «πρόσεξε τώρα τι θα κάνω»: όποιος αρέσκεται να ακούει αναλυτικά θα τις προσέξει, οι άλλοι απλώς θα απολαύσουν έναν ήχο που κυλάει γάργαρα χωρίς τελικά να είναι αυτό το μονότονο γάζωμα που λέγαμε.

Απορία: γιατί τον λέγανε Μουστάκια; Αφού δεν έχει μουστάκι (ούτε σε πιο παλιές φτγρ που τον έχω δει νεότερο είχε).

6 Likes

Μοναδικό παίξιμο. Με το προσωπικό του ύφος κι όλας μιας και σε κάμποσα κομμάτια παρεκκλίνει λίγο της βασικής μελωδίας χωρίς να ξεφύγει όμως.
Δείτε τον τρόπο που παίζει το Θερμαστή όπως και τον Αλανιάρη (διαφορετικά στο τρίλεπτο και αλλιώς στο μάζεμα εκείνο στο 50λεπτο βίντεο.) Κατ’ εμέ σε αυτά τα 2 κρατάει πάνω κάτω το ίδιο ‘‘στυλ’’. Στα μάτια σου τα αράπικα βλέπουμε τα 3 γρήγορα γεμίσματα τα οποία συνοδεύονται από τα 3 πιο αργά για την ολοκλήρωση του μέτρου. Στο χθες το βράδυ στο σκοτάδι το κάνει ασήκωτο -όπως του αρμόζει- με τον τρόπο που παίζει ενώ ακόμα και σε (πολύ) απλές μελωδίες, όπως Ατσιγγάνα, τις φτιάχνει να ακούγονται ‘‘πολυφωνικά’’.
Τέλος, πιστεύω ότι ο τρόπος που παίζει το δικό του κομμάτι, τον παπά, βλέπουμε όλα αυτά συγκεντωμένα, όλη την εμπειρία που είχε μαζέψει να βγαίνει στο όργανο. Σε κάποια σημεία γεμάτες μονάχα στα πατήματα του ζειμπέκικου, παρακάτω το ‘‘φορτώνει’’ με τα 3 γρήγορα+3 αργά και μετέπειτα εκεί που ανεβαίνει στην οκτάβα έχουμε συνεχόμενα γεμίσματα αρχικά και για τελείωμα της φράσης τα τριάρια.
Αν οι ηχογραφήσεις του '30 είναι το μάθημα κορμού, το στυλ του Βραχνά είναι μάθημα ειδικότητας τελευταίου έτους και τελικής διαμόρφωσης ύφους (όσων θέλουν) για μένα!

Αλήθεια εκτός από αυτά τα τραγούδια που έχουν ανέβει, ξέρουμε ποια ακόμη έπαιζε;

1 Like

Νομίζω πως είναι τράβηγμα της χορδής προς τα κάτω (pull-off)

1 Like