Οι λαϊκοί συνθέτες και τα μουσικά κέντρα που εμφανίζονταν το 1948

Είμαστε σίγουροι ότι ο Ρουκουνής λέγεται Ζαχαρίας; Γιατί την ίδια εποχή περίπου υπάρχει Ρουκουνής Αρτέμις που είναι καλός αμανετζής. Δείγματα παρακάτω:

1 «Μου αρέσει»

Φίλε Δημήτρη γεια σου!

Αν ακολουθήσουμε την διαφήμιση του “Αθλητισμού της Ελλάδος” θα λέγαμε ότι ο Ρούκουνας δεν είναι στο αρχικό σχήμα στου “Τζίμυ του χοντρού”.

Αυτό επιβεβαιώνεται από άλλη φωτογραφία της ιστοσελίδας mpouzoukimpouzouksides.blogspot.com όπου παρουσιάζονται οι μουσικοί που βρίσκονται και στην καταχώρηση της εφημερίδας. Με την υποσημείωση ότι στην φωτογραφία βρίσκουμε και τον Γιώργο Μανισαλή, ο οποίος δεν αναφέρεται στην διαφήμιση του “Αθλητισμού της Ελλάδος”.

Όμως, λόγω των γεγονότων με τον ξυλοδαρμό της Σωτηρίας Μπέλλου από τους Χίτες, δεν αποκλείεται, μετά την φυγή της Μπέλλου από το σχήμα του Τσιτσάνη, να αντικαταστάθηκε με τους Ρούκουνα και Καπλάνη, τον οποίο Καπλάνη σίγουρα δεν βρίσκουμε στην διαφήμιση του “Αθλητισμού της Έλλάδος”.

Έτσι, ή η φωτογραφία που μας πόσταρες αφορά άλλη χρονιά, ή είναι της ίδιας περιόδου αλλά μετά την αποχώρηση της Μπέλλου από τον Τζίμη τον Χοντρό.

Κατά πάσα πιθανότητα το “Ρούκουνης” ήταν ψευδώνυμο του Ζαχαρία Κασιμάτη.

Όλα τα παραπάνω με κάθε επιφύλαξη.

1 «Μου αρέσει»

Τελικά ΝΑΙ είναι ο Κώστας Ρούκουνας.

Επειδή οι αμφιβολίες υπάρχουν για να επιλύονται, ανεβάζω διαφήμιση από την εφημερίδα “Καθημερινή” της ίδιας περιόδου και συγκεκριμένα στις 6 Οκτωβρίου 1948, όπου αποκαθίσταται η αλήθεια για τους μουσικούς που συμμετείχαν στο σχήμα του Τζίμη του Χοντρού. Το “Ρούκουνης” του “Αθλητισμού της Ελλάδος” αφορά τον Κώστα Ρούκουνα, και όχι τον Ζαχαρία Κασιμάτη όπως έγραψα στο προηγούμενο κείμενο.

Έτσι στα παρακάτω βάλε ένα μεγάλο Χ.

Μας απομένουν ο Καπλάνης της φωτογραφίας που δεν αναφέρεται στις διαφημίσεις των δυο εφημερίδων, καθώς και ο Μανίσαλης που τον βρίσκουμε στις αρχές Δεκέμβρη στο Ροσινιόλ, με το Ντούο Χάρμα και τον Καλδάρα.

Αυτά.

1 «Μου αρέσει»

5 αναρτήσεις διαχωρίσθηκαν σε ένα νέο νήμα: Πληροφορίες για τον Νίκο Τουρκάκη

@fotis_anikanopoihtos Μήπως η διαφημιση της καθημερινης ειναι απο τις 8 Οκτωβρη?γιατι αυτο λεει το ονομα του αρχειου.

Η σωστή ημερομηνία είναι αυτή που έγραψα στο κείμενο και όχι αυτή που πέρασα στο αρχείο.

Άρα η διαφήμιση του Τζίμη του χοντρού στην Καθημερινή είναι στις 6 Οκτωβρίου 1948, μία μέρα πριν την διαφήμιση στον “Αθλητισμό της Ελλάδος”.

Ας ανεβάσω πάλι το αρχείο με την σωστή ημερομηνία.

Την επόμενη μέρα (7/10/1948) στην Καθημερινή, ανέβηκε διαφήμιση του Τζίμη παρόμοια με αυτής του "Αθλητισμού της Ελλάδος, με την διαφορά ότι αντί για “Ρούκουνης” γράφει “Ρούκουνας”. Άρα το λάθος έγινε από τον “Αθλητισμό της Ελλάδος” που έγραψε Ρούκουνης αντί το σωστού Ρούκουνας.

Στις 7 Οκτωβρίου έγιναν τα εγκαίνια της νέας ρεμπέτικης περιόδου του Τζίμη του Χοντρού.

Τέλος να συμπληρώσω στα προαναφερθέντα, διαφήμιση κοσμικής ταβέρνας με το όνομα “Ρούκουνας”, που ανέβηκε στην Καθημερινή στις 30/10/1948. Δεν γνωρίζω αν είχε σχέση με τον Κώστα Ρούκουνα.

%CE%9A%CE%91%CE%98%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%99%CE%9D%CE%97%2030-10-1948

2 «Μου αρέσει»

4 αναρτήσεις διαχωρίσθηκαν σε ένα νέο νήμα: Μπουζουκτσής, μπουζουκίστες και μπουζουκάδες

Ναι είναι ο Χάρης Λεμονόπουλος. Σε διαφήμιση της ταβέρνας “Ορφανός” στις 24/4/1949, ο Χάρης Λεμονόπουλος, συμμετέχει στην κομπανία παίζοντας κιθάρα, μπουζούκι και βιολί.

1 «Μου αρέσει»

Φίλες και φίλοι του Φόρουμ, καιρό τώρα, ήθελα να ξεκαθαρίσω την παρακάτω αμφιβολία για τον ξυλοδαρμό της Σωτηρίας Μπέλλου, από του χίτες αδερφούς Κατελαναίους, στον «Τζίμη τον χοντρό».

Πράγματι, το συμβάν αυτό έγινε την συγκεκριμένη περίοδο, όπως είχαμε επισημάνει στο αρχικό κείμενο. Όπως προκύπτει από την δραματική αφήγηση του Σώτου Αλεξίου στο βιβλίο του «Ο Ξακουστός Τσιτσάνης», η Σωτηρία Μπέλλου αρνήθηκε να τραγουδήσει το τραγούδι-παραγγελιά «Του αετού ο γιος», όπως της ζήτησε επιτακτικά ο ένας από τους τρεις αδερφούς Κατελαναίους.

Αντίθετα, άρχισε να τραγουδάει το «Κάποια μάνα αναστενάζει», αλλάζοντας τους στίχους «ο λεβέντης να γυρίσει από την μαύρη ξενιτειά» με τους στίχους «ο λεβέντης να γυρίσει από την μαύρη Ικαριά».

Την έκρηξη των αδερφών Κατελαναίων, οι οποίοι έβριζαν χυδαία την Σ.Μπέλλου από την πρώτη στιγμή που μπήκαν στο μαγαζί του Τζίμη, χαρακτηρίζοντας την «παλιοκομμούνι», «παλιοπουτάνα» και «βουργάρα», δεν μπόρεσε να αποσοβήσει ο Σπύρος Περιστέρης, ο οποίος βλέποντας την σκηνή άρχισε να παίζει στο πιάνο το τραγούδι «Του αετού ο γιος».

Οι δύο από τους τρεις αδερφούς Κατελαναίους, οι οποίοι όση ώρα ήταν στο μαγαζί κράδαιναν επιδεικτικά τα πιστόλια τους, ακολούθησαν την Σωτηρία Μπέλλου στις τουαλέτες και παρά την πρόθεση του μάγειρα του μαγαζιού να την υπερασπιστεί, την έδειραν, αφήνοντας την αιμόφυρτη.

Ο «Τζίμης ο χοντρός» μάλιστα ζήτησε από το συγκρότημα να βρει άλλη τραγουδίστρια, γιατί αλλιώς θα του καίγανε το μαγαζί.

Ο Β.Τσιτσάνης αναφέρθηκε χρόνια αργότερα, χωρίς πολλά λόγια, στο συμβάν της Μπέλλου με τους χίτες.

Στο γνωστό βιβλίο του Κώστα Χατζηδουλή, «Βασίλης Τσιτσάνης-Η ζωή μου το έργο μου», ερωτάται για την συνεργασία του με Σωτηρία Μπέλλου και απαντάει ως εξής:

Τσιτσάνης: Την πήρα μαζί μου, στου «Τζίμη» για δουλειά. Τότε πρωτοανέβηκε στο πάλκο με λαϊκό συγκρότημα. Μετά από λίγο καιρό κάτι συνέβη και έφυγε. Όχι με μένα, με το μαγαζί. Η συνεργασία μας όμως δεν σταμάτησε, στους δίσκους εννοώ, και συνέχιζα να γράφω για τη φωνή της…

Αν και θα περίμενε κανείς, μετά τον ξυλοδαρμό της, να σταματήσει κάθε συνεργασία με τον Βασίλη Τσιτσάνη, που τόσο αυτός όσο και οι άλλοι μουσικοί του συγκροτήματος παρακολούθησαν, χωρίς να επέμβουν, να δέρνεται από τους Κατελαναίους, η Σωτηρία Μπέλου συνέχισε να κάνει επιτυχίες με τον Τρικαλινό συνθέτη και τα επόμενα χρόνια σε δίσκους 78 στροφών.

Για να ξαναβρεθούν μαζί σε χειμερινό νυχτερινό κέντρο, έπρεπε να περάσουν 25 χρόνια. Το 1973, στο «Χάραμα» στην Καισαριανή, συνυπήρξαν στο ίδιο πάλκο μετά από ένα τέταρτο του αιώνα.

Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι υπήρξε συνεργασία των δύο καλλιτεχνών, Τσιτσάνη-Μπέλλου, σε καλοκαιρινό κέντρο διασκέδασης μετά τον «Τζίμη τον χοντρό» και πριν την συνεργασία τους στο «Χάραμα» το 1973.

Αλλά και αυτή η συνεργασία τους ήταν επεισοδιακή και είχε ένα όνομα. Μαρίκα Νίνου.

Στις αρχές του 1952 η σχέση Τσιτσάνη-Νίνου, που από το τέλος του 1949 ήταν συνέχεια μαζί τόσο στην δισκογραφία όσο και στο πάλκο, ήταν στο ναδίρ. Αιτία ήταν κατά τον Σώτο Αλεξίου, η αλαζονική συμπεριφορά της Νίνου έναντι του ίδιου του Τσιτσάνη αλλά και των συνεργατών του μουσικών.

Κορύφωση της ψυχρότητας στη σχέση τους αποτέλεσε το ταξίδι τους στην Τουρκία, στο τέλος του 1951. Εκεί η Νίνου φαίνεται να μην ήταν συνεπής στις υποχρεώσεις της, χαμένη κάθε βράδυ στα στενά σοκάκια της Πόλης, παρέα με ομογενή μεγαλέμπορα, μετά το πρόγραμμα της. Κάτι που δεν είδε με καλό μάτι ο Τσιτσάνης.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, συνέχισαν στου «Τζίμη του χοντρού» για τους πρώτους μήνες του 1952. Η αλλαγή στην σχέση τους ήταν φανερή.

Ο Τσιτσάνης μη αντέχοντας τα τερτίπια της, για όλο το 1952, δεν της έδωσε να περάσει στους δίσκους ούτε ένα τραγούδι του. Αν και φαίνεται να ηχογραφεί 18 καινούρια τραγούδια εκείνη τη χρονιά, κανένα δεν είχε τη φωνή της Μαρίκας Νίνου.

Σαν να μην έφτανε αυτό, μετά το τέλος της χειμερινής περιόδου στου «Τζίμη», ο Τσιτσάνης ετοιμάζονταν να κλείσει σε θερινό νυχτερινό κέντρο χωρίς την Νίνου. Είχαν σταματήσει να επικοινωνούν μεταξύ τους μετά τον «Τζίμη τον χοντρό» και όταν ο Τσιτσάνης έμαθε ότι η Νίνου έκλεισε στην «Τριάνα» του Χειλά μαζί με τον Γιάννη Παπαϊωάννου, παρά τις αντιρρήσεις του Χιώτη, διάλεξε το δικό του νυχτερινό κέντρο.

Αυτό δεν ήταν άλλο από το «Φαληρικόν», στις Τζιτζιφιές, του Γ.Μαργωμένου.

Εκεί ο Τσιτσάνης συνεργάστηκε για δεύτερη φορά με την Σωτηρία Μπέλλου, η οποία είχε ήδη κλείσει συμφωνία με τον Μαργωμένο πριν ο Τσιτσάνης αποφασίσει να πάει στο «Φαληρικόν».

Μαζί τους ήταν ο Σπ.Περιστέρης, ο Ανέστης Αθανασίου, ο Νίκος Τουρκάκης, ο Γιώργος Μανισαλής, ο Μεταξάς στο ακορντεόν και ο Βάγιας στο βιολί.

Όπως όμως επισημάναμε, ούτε αυτή η συνεργασία τους στο πάλκο έμελλε να ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα πάντα με τον Σώτο Αλεξίου και το βιβλίο του ο «Ξακουστός Τσιτσάνης», απ΄όπου προέρχονται όλες οι παραπάνω πληροφορίες, η Μαρίκα Νίνου έψαχνε τρόπο για να ξανασυναντηθεί στο πάλκο με τον Τσιτσάνη.

Η αρχική επιτυχία της στην «Τριάνα», με τον Παπαϊωάννου και τον Χιώτη, δεν κράτησε για πολύ. Με τις μέρες να περνούν, το κέφι της Νίνου λιγόστευε καθώς ένιωθε έξω από τα νερά της χωρίς τον Β.Τσιτσάνη. Αλλά και από τον Τσιτσάνη έλλειπε το μπρίο και η τσαχπινιά της Νίνου. Παρά την επιτυχία που είχε κάθε βράδυ με την Μπέλλου, προσπαθούσε να φέρει την Μ.Νίνου στο «Φαληρικόν». Είχαν αποκαταστήσει τις σχέσεις τους και έψαχναν τον τρόπο να ανταμώσουν πάλι.

Αλλά ποιος θα το έλεγε στην Μπέλλου;

Η αρχική πρόταση του Χειλά στην Σωτηρία Μπέλλου για κοινή συνεργασία της με την Μαρίκα Νίνου και τον Βασίλη Τσιτσάνη στο «Φαληρικόν», βρήκε την σφοδρή αντίθεση της.

Ο Γιάννης Παπαϊωάννου γνωρίζοντας την αλληλεξάρτηση των Τσιτσάνη-Νίνου, ήταν αυτός που βρήκε λύση στο πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί.

Πρότεινε σε συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες των δύο κέντρων, την ανταλλαγή των δύο τραγουδιστριών!

Πρότεινε δηλαδή στον Τσιτσάνη να αποχωρήσει η Νίνου από την «Τριάνα» και να πάει στο «Φαληρικόν», όπως επιθυμούσε και ο ίδιος και η Νίνου, και η Μπέλλου να ακολουθήσει αντίθετη πορεία!

Παρά την αρχική άρνηση της Μπέλλου, ο Γιάννης Παπαϊωάννου κατάφερε να αποσπάσει το «ναι» της και έτσι έγινε η περιβόητη ανταλλαγή τραγουδιστριών στα δύο νυχτερινά κέντρα.

Οι μαρκίζες των δύο κέντρων σβήστηκαν και ξαναγράφτηκαν σε ένα βράδυ.

Τα εγκαίνια της «Τριάνας» με Παπαϊωάννου-Νίνου-Χιώτη έγιναν την 1/5/1952.

Ο Τσιτσάνης στο «Φαληρικόν» έκανε έναρξη δύο μέρες μετά, 3/5/1952, με την Μπέλλου, τον Περιστέρη και τους άλλους γνωστούς μουσικούς που είχε διαλέξει ο ίδιος.

Στις 7/6/1952, μόλις 35 μέρες μετά, στην «Τριάνα» βρίσκονται οι Παπαϊωάννου-Μπέλλου-Χιώτης.

Την ίδια μέρα, ίσως και λίγες μέρες πιο πριν, στο «Φαληρικόν» βρίσκονται οι Τσιτσάνης-Νίνου-Περιστέρης με τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος του Τσιτσάνη.

Η ιστορία όμως δεν θέλει να τελειώσει εδώ.

Μόλις 21 μέρες μετά και συγκεκριμένα στις 28/6/1952, η Σωτηρία Μπέλλου και ο Μανώλης Χιώτης βρίσκονται στου «Καλαματιανού» στις Τζιτζιφιές να φτιάχνουν το δικό τους σχήμα, δίπλα στο «Φαληρικόν» του Τσιτσάνη και της Νίνου!

Ήταν επιθυμία της Μπέλλου να κοντραριστεί με τους Τσιτσάνη-Νίνου, και βρήκε συμπαραστάτη τον Χειλά της «Τριάνας». Του ζήτησε να ανοίξει αυτός το παροπλισμένο μαγαζί του «Καλαματιανού» στις Τζιτζιφιές για να πάρει το αίμα της πίσω. Ο Χειλάς, μέσα σε 20 μέρες, είχε καταφέρει να στήσει το μαγαζί του «Καλαματιανού».

Ο Γιάννης Παπαιωάννου έμεινε μόνος του στην «Τριάνα». Παρά την επιτυχία που είχε, αναγκάστηκε στις 12/7/1952 να αναζητήσει γυναικεία φωνή. Η 17χρονη Μαίρη Λίντα ήταν η επιλογή του.

Η Μπέλλου και ο Χιώτης φαίνεται να μην είχαν την επιτυχία που επιθυμούσαν στου «Καλαματιανού». Το μαγαζί δεν πήγε καλά. Το φαινόμενο της εποχής, Τσιτσάνης και Νίνου, συνέχισε με πλήρη επιτυχία τις εμφανίσεις του στο «Φαληρικόν».

Αυτή ήταν, όσο πιο περιεκτικά γινόταν, η δεύτερη συνεργασία της Μπέλλου με τον Τσιτσάνη.

Το ίδιο επεισοδιακή με την πρώτη, δεν στάθηκε ικανή να διαταράξει τις σχέσεις της Μπέλλου με τον Τσιτσάνη.

Συνέχισαν να ηχογραφούν τραγούδια μαζί και τα επόμενα 2 χρόνια.

Μάλιστα, το πρώτο τραγούδι που της έδωσε ο Τσιτσάνης, μετά και την δεύτερη αποτυχημένη συνεργασία τους, ήταν το «Απόψε κάνεις μπαμ». Η Σωτηρία Μπέλλου ήταν αυτή που το είπε σε πρώτη εκτέλεση.

Θα ακολουθήσουν και άλλες διευκρινήσεις για άλλα θέματα του παρόντος νήματος.

1 «Μου αρέσει»

Δύο διορθώσεις στις πληροφορίες του Σ.Αλεξίου.

Στις 6/6/1952 βρέθηκε στην “Ελευθερία” Αθηνών η πρώτη διαφήμιση των τριών καλλιτεχνών.

Η πρώτη διαφημιστική καταχώρηση με την Μαίρη Λίντα και τον Γιάννη Παπαϊωάννου στην “Τριάνα”, δημοσιεύτηκε στις 28/6/1952, την ίδια μέρα με του “Καλαματιανού” στο οποίο πήγαν η Μπέλλου με τον Χιώτη.

1 «Μου αρέσει»

Εδώ έχει μια ζωντανή ηχογράφηση από το συγκρότημα Χιώτης - Μπέλλου στις Τζιτζιφιές. Όμως ο Afthentikos42 που είναι ο αναρτητής, λέει ότι είναι του 1953. Ξέρουμε αν η Μπέλλου με τον Χιώτη συνεχίσανε στο μαγαζί του Καλαματιανού ή σε κάποιο άλλο στις Τζιτζιφιές το 1953, ή η ηχογράφηση τελικά είναι του 1952?

Υ.Γ. Η Μπέλλου λέει ότι είναι τριάντα χρονών επειδή ο κονφερανσιέ την είπε “γεροντοκόρη”. Η Μπέλλου γεννήθηκε στις 29 Αυγούστου το 1921, αν είναι τριάντα χρονών όπως λέει. τότε μάλλον είναι το 1952 και όχι το 1953.
Συνεχίζεται…

3 «Μου αρέσει»

Συνέχεια…
από το ίδιο μαγαζί έχουμε άλλες δύο ηχογραφήσεις, Η δεύτερη είναι το “Ας πέθαινες να γλύτωνα” και το “Είπα να σβήσω τα παλιά”. Ο αναρτητής λέει πάλι ότι είναι το 1953.

Και η τρίτη είναι το ¨΄Εφυγες απ τα χέρια μου" και το “Δεν πάω σπίτι μου απόψε”. Εδώ λέει ότι είναι το 1956, αλλά κάνει λάθος και τους δύο τίτλους των τραγουδιών, οπότε μπορεί να μην είναι το μόνο λάθος. Διόρθωση: Το λάθος δεν το κάνει ο Afthentikos42 αλλά απλά το αναπαράγει. Το λάθος στους τίτλους το έχει κάνει ο αρχικός αναρτητής στο τελευταίο λινκ.

Στην πρώτη και στην δεύτερη αναφέρεται ο βιολιστής Λαζάρου. Στην δεύτερη και τρίτη αναφέρεται ο Ευσταθίου.
Θεωρώ ότι και οι τρεις ηχογραφήσεις είναι από την ίδια εποχή. Και σύμφωνα με αυτό που είπε η Μπέλλου στην πρώτη ηχογράφηση είναι μάλλον το 1952.
Κρατάω μια επιφύλαξη αν το σχήμα αυτό συνέχισε για αρκετά χρόνια, ή ξαναβρέθηκε μετά από μια τριετία τετραετία.

Βρήκα την πηγή που τα ανέβασε τα βίντεο και δεν είναι ο Afthentikos42 αλλά υπάρχει μια σειρά από δέκα βίντεο εδώ:

3 «Μου αρέσει»

Λουκά τα αποτελέσματα για το 1953 έχουν ως εξής:

Τριάνα: 9/4/1953 βρίσκονται οι Καπλάνης-Λίντα. Ενδέχεται να είναι εκεί ήδη από τις 26/3/1953 σύμφωνα με ρεπορτάζ που παρουσιάσαμε εδώ πριν καιρό.

Ροσινιόλ: 30/4/1953 Έναρξη με Μητσάκη-Χρυσάφη
Όασις: 1/5/1953 Έναρξη με Χώτη-Χασκίλ-Περιστέρη
Τριάνα: 2/5/1953 Έναρξη με Τσιτσάνη-Νίνου
Καλαματιανού: 14/5/1953 Έναρξη με Καπλάνη-Λίντα-Χρηστάκη
Λουζιτάνια: 30/5/1953 Έναρξη με Τζουανάκο-Τατασόπουλο
Όασις:13/6/1953 Έναρξη με Χιώτη. Στις 16/6/1953 ο Χιώτης με Τάκη Μαρίνο-Άννα Μπέλλα-Γοζαδίνο

Σύμφωνα με τα παραπάνω ο Καπλάνης με την Λίντα στις 9/4/1953 βρίσκονται στην Τριάνα. Στις 2/5/1953 αναλαμβάνει ο Τσιτσάνης με την Νίνου. Ο Καπλάνης η Λίντα και ο Χρηστάκης κάνουν έναρξη στου Καλαματιανού στις 14/5/1953.

Ο Μητσάκης με την Χρυσάφη στις 30/4/1953 κάνουν έναρξη στο Ροσινιόλ.

Ο Χιώτης με την Χασκίλ και τον Περιστέρη κάνουν έναρξη στην Όαση την 1/5/1953. Από τις 13/6/1953 είναι μόνος του και από τις 16/6/1953 μαζί με Τάκη Μαρίνο, Άννα Μπέλλα και Γ.Γοζαδίνο.

Τέλος στο Λουζιτάνια κάνουν έναρξη στις 30/5/1953 οι Τατασόπουλος-Τζουανάκος.

Όλα τα παραπάνω αφορούν στοιχεία μέχρι και τις 30/6/1953. Μετά από αυτή την ημερομηνία δεν έχω καθόλου αποτελέσματα.

Η Σωτηρία Μπέλλου δεν εμφανίζεται σε κάποιο μαγαζί σύμφωνα με τα αποτελέσματα μέχρι και τις 30/6/1953.

Επειδή όμως δεν είναι πλήρης τα στοιχεία ας κρατήσω μία επιφύλαξη.

Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να ακούσω τα τραγούδια που ανέβασες με την Μπέλλου ζωντανά.

Στην διαφήμιση του 1952 με την Μπέλλου και τον Χιώτη στου Καλαματιανού δεν αναφέρονται άλλοι μουσικοί εκτός από αυτούς τους δύο.

Επιφυλάσσομαι με τον καιρό να απαντήσουμε στο ερώτημα αν ο ήχος προέρχεται από το μαγαζί του Καλαματιανού το 1952 ή είναι μεταγενέστερος.

3 «Μου αρέσει»

Μπράβο Φώτη για την δουλειά που κάνεις.
Επίσης υπάρχει το εξής. Σε αυτό το ανέβασμα ενός από τα βίντεο από τον αναρτητή PAMPOSCY, βάζει ως ημερομηνία το 1952 χωρίς όμως να αναφέρει κάποια πηγή ή να δικαιολογεί την χρονιά.

1 «Μου αρέσει»

Φώτη σε μια διπλωματική εργασία με τίτλο:
“Διπλωματική Εργασία
Οι διαδρομές της μουσικής μέσα από τα κέντρα διασκέδασης που λειτούργησαν από το 1947 έως το 1967:
Η περίπτωση της Νίκαιας (Κοκκινιάς)”
στην σελίδα 73 αναφέρεται το εξής:
“Το 1953 η Σωτηρία Μπέλλου με τον Παπαϊωάννου παίζουν στον Αστέρα.”
Πρέπει να ήταν κέντρο της Κοκκινιάς
Πηγή: http://estia.hua.gr/file/lib/default/data/18019/theFile

1 «Μου αρέσει»

Φίλες και φίλοι του φόρουμ, ήρθε η ώρα από την πλευρά μου να ολοκληρώσω τα σχόλια μου για τα νυχτερινά κέντρα και τους λαϊκούς καλλιτέχνες που συμμετείχαν σε αυτά κατά την περίοδο Οκτώβριος-Δεκέμβριος 1948.

Μετά από την αποδελτίωση της εφημερίδας «Το Βήμα» της ίδιας περιόδου, βρέθηκαν επιπλέον πληροφορίες οι οποίες προσθέτουν στοιχεία που δεν μας ήταν γνωστά από τις στήλες της εφημερίδας «Αθλητισμός της Ελλάδος».

Ας δούμε με στοιχεία και πληροφορίες, ότι νεότερα έχουν προκύψει.

Ξεκινάω συνδέοντας τις πληροφορίες που δώσαμε ως τώρα για την Σωτηρία Μπέλλου, η οποία πρέπει να πούμε ότι μετά το επεισόδιο με τους χίτες Κατελαναίους και την φυγή της από του «Τζίμη του Χοντρού», βρήκε στέγη στην ταβέρνα «Παναγάκης».

Αυτό προκύπτει από την διαφήμιση του κέντρου στις 25/12/1948.

Στο σχήμα του «Παναγάκη» συμμετείχε, όπως μπορούμε να δούμε στην διαφήμιση του «Βήματος», και το «Ντούο Βούλγαρη». Το sealabs διαθέτει αρκετές ηχογραφήσεις δίσκων 78 στροφών με τον Νίκο Βούλγαρη, ο οποίος πρέπει να ήταν ένας από τους δύο του «Ντούο Βούλγαρη».

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?string=βουλγαρη

Για τον Μάρκο Μιχαλά της διαφήμισης, βρέθηκαν στο sealabs δύο ηχογραφήσεις του σε δίσκους 78 στροφών και μία σε δίσκους 45 στροφών.

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?string=μιχαλάς

Μία βδομάδα μετά (31/12/1948), στην ίδια ταβέρνα, η Σωτηρία Μπέλλου συμμετείχε στο μουσικό σχήμα με τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον αδερφό του Αργύρη και τον Κώστα Καρίπη, του οποίο το μικρό του όνομα στην διαφήμιση ξεκινούσε από Μ. αντί του σωστού Κ.

Μιας και αναφέρθηκε η ταβέρνα «Παναγάκη», στις 11/11/1948 στο «Βήμα», βρέθηκε η παρακάτω διαφήμιση, η οποία μιλούσε για «μοντέρνα μπουζούκια», χωρίς να αναφέρονται τα ονόματα των μουσικών.

2 «Μου αρέσει»

Όπως προκύπτει από την αποδελτίωση της εφημερίδας «Το Βήμα», την ίδια περίοδο, το πρώτο μαγαζί που φαίνεται να κάνει έναρξη της χειμερινής περιόδου δεν ήταν ο «Τζίμης ο χοντρός» αλλά ο «Πράσινος Μύλος».

Ο «Πράσινος Μύλος», σε διαφήμιση που βρέθηκε στο «Βήμα», φαίνεται στις 2/10/1948 να είχε ήδη κάνει έναρξη της χειμερινής του περιόδου.

Η αποδελτίωση του «Βήματος» μας έδωσε μία ενδιαφέρουσα διαφήμιση με τον Μάρκο Βαμβακάρη πριν εμφανιστεί, στις 31/12/1948, με την Σωηρία Μπέλλου στον «Παναγάκη».

Στις 27/11/1948, στον «Πράσινο Μύλο» στην Κοκκινιά, άλλαξε το μουσικό σχήμα. Αποχώρησαν οι Λαύκας, Λαβίδας και Λεμονόπουλος και την θέση τους πήραν ο Μάρκος Βαμβακάρης με τον αδερφό του Αργύρη, ο Δημήτρης Μητσάρας, ο Σπύρος Θεοδώρου και ο Γιάννης Λειβαδίτης.

Στην παραπάνω διαφήμιση του «Πράσινου Μύλου» αξίζει να σημειωθεί η αναφορά στον αδερφό του Μάρκου, Αργύρη Βαμβακάρη , ο οποίος παρουσιάζεται ως «νεωτεριστής Άσσος μπουζουκτσής».

Η αναφορά σε «μπουζουκτσή» είναι η μοναδική που καταγράφεται σε όλες τις διαφημίσεις των λαϊκών νυχτερινών κέντρων αυτής της περιόδου.

Ο Δημήτρης Μητσάρας της διαφήμισης, δεν ήταν άλλος από τον Δημήτρη Κυριακόπουλο (Μητσάρας) και στο sealabs υπάρχουν αρκετές ηχογραφήσεις του σε δίσκους 78 στροφών.

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?string=μητσαρας

Η σελίδα μας διαθέτει νήμα για τον Δημήτρη Κυριακόπουλο, στο οποίο θα ανέβουν όσες ετικέτες δίσκων 78 στροφών έχουν βρεθεί με την συμμετοχή του.

Για τον Σπύρο Θεοδώρου δεν μπόρεσα να βρω κάτι.

Τέλος, στην διαφήμιση έχουμε και τον Γιάννη Λειβαδίτη. Ο Γιάννης Λειβαδίτης, συμμετείχε σε μερικές ηχογραφήσεις δίσκων 78 στροφών, με κυριότερες από αυτές στα τραγούδια «Τα δίστιχα του μάγκα» και «Καλέ μάνα δεν μπορώ» με τον Γιάννη Σπαχάνη στα φωνητικά και τον Γιώργο Μανέτα στο μπουζούκι.

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?string=Λειβαδίτης

2 «Μου αρέσει»

Γυρίζοντας στον Οκτώβριο του 1948, βρίσκουμε διαφημιστική καταχώρηση του κέντρου «Το χάνι του Γιούλη», στο οποίο εκτός των καλλιτεχνών της «ελαφράς μουσικής» συναντάμε και «αρχοντορεμπέτικο ρεπερτόριο» με τον Σταύρο.

Δεν αποκλείεται ο Σταύρος της διαφήμισης να είναι ο Σταύρος Τζουανάκος.

Περνάω στο μαγαζί του «Ορφανού». Το είχαμε βρει στην αρχική δημοσίευση, όμως είχα ξεχάσει να ανεβάσω την διαφημιστική του καταχώρηση, μετά την αλλαγή στην μορφή της σελίδας μας.

Ο Ορφανός έκανε έναρξη στις 9/11/1948.

Στο αρχικό κείμενο είχαμε βρει το «Ροσινιόλ» να διαφημίζεται στις 4/12/1948.

Σύμφωνα με διαφήμιση του «Βήματος», το «Ροσινιόλ» έκανε έναρξη στις 2/12/1948.

Το «Ροσινιόλ» διαφημίστηκε στο «Βήμα» και στις 4/12/1948.

ΤΟ ΒΗΜΑ 4-12-1948

Τέλος να δώσουμε και την ολοκληρωμένη διαφήμιση της «Φλόριντας» με τον Στελάκη Περπινιάδη. Στο αρχικό ανέβασμα από την εφημερίδα «Αθλητισμός της Ελλάδος», η διαφήμιση ήταν μισή.

ΤΟ ΒΗΜΑ 20-11-1948
ΤΟ ΒΗΜΑ 20-11-1948

H «Φλόριντα» έκανε έναρξη το Σάββατο 20/11/1948.

Όπως προκύπτει από διαφημίσεις νυχτερινών κέντρων της επόμενης χρονιάς, ο Χάρης ήταν ο Χ.Λεμονόπουλος, ο οποίος ολοκληρώνοντας την συνεργασία του με τον «Πράσινο Μύλο», μεταπήδησε στην «Φλόριντα».

Όσο για τον Γιαννίτσαρη, δεν αποκλείεται να ήταν ο Μιχάλης Γενίτσαρης. Επιπλέον συμμετείχε και ένας από τα αδέρφια Χρυσίνη. Στο σχήμα της «Φλόριντας» πρέπει να συμμετείχε και ο Ανέστης Αθανασίου, σύμφωνα με την διαφήμιση του «Αθλητισμού της Ελλάδος» στις 29/11/1948, που παρουσιάσαμε παραπάνω.

2 «Μου αρέσει»

Τελειώνοντας και κάνοντας μια προσπάθεια να βάλουμε στη σειρά τα νυχτερινά κέντρα, έχουμε τα εξής αποτελέσματα:

Πράσινος Μύλος: Έναρξη πριν τις 2/10/1948. Στις 27/11/1948 το σχήμα αλλάζει και αναλαμβάνει ο Μάρκος Βαμβακάρης.

Τζίμης ο Χοντρός : Έναρξη στις 7/10/1948.

Χάνι του Γιούλη : Έναρξη 16/10/1948

Πιγκάλς : Έναρξη στις 16/10/1948

Σίδνευ : Έναρξη στις 28/10/1948. Αναφέρονται μπουζούκια και μπαγλαμάδες χωρίς ονόματα μουσικών.

Ορφανός : Έναρξη στις 8/11/1948

Παναγάκης : Έναρξη 11/11/1948. Η διαφήμιση μιλάει για μπουζούκια χωρίς ονόματα. Στις 25/12/1948 βρίσκεται εκεί η Σωτηρία Μπέλλου και στις 31/12/1948 μαζί με τον Μάρκο Βαμβακάρη.

Φλόριντα : Έναρξη 20/11/1948

Ροσινιόλ : Έναρξη 2/12/1948

Κάβα : Έναρξη 11/12/1948

Αυτά είναι φίλες και φίλοι τα τελικά αποτελέσματα για την νυχτερινή Αθήνα στα τέλη του 1948.

Βρέθηκαν 10 νυχτερινά κέντρα με μπουζούκια, με το σύνολο σχεδόν των «μάχιμων» συνθετών, οργανοπαικτών και τραγουδιστών της εποχής.

Και αν αυτά τα αποτελέσματα σας φαίνονται ενδιαφέροντα, τότε εκείνα με ΟΛΟ το 1949, που θα παρουσιαστούν προσεχώς, φαντάζουν εντυπωσιακά.

Για να δώσω μια μικρή πρόγευση, το 1949 θα συναντήσουμε τους παρακάτω συνθέτες, οργανοπαίκτες και τραγουδιστές/τραγουδίστριες:

Μάρκος, Μπάτης, Στράτος, Ρόζα, Περιστέρης, Αραπάκης, Ρούκουνας, Τσιτσάνης, Κερομύτης, Παπαϊωάννου, Χιώτης, Μητσάκης, Καλδάρας, Τσαουσάκης, Μπέλου, Χασκίλ, Νίνου.

Προσεχώς στην σελίδα μας.

5 «Μου αρέσει»