Νέοι μουσικοί: προσκόλληση και απαγκίστρωσή τους από το ύφος των παλαιών και όχι μόνο

Kαπως πρεπει να μαθεις,αρκετοι οργανοπαιχτες της Κρητης εμαθαν να παιζουν πλαι σε μεγαλους λυραρηδες και λαουτιερηδες…θαρρειτε οτι τοτε ο δασκαλος ελεγε “θα παιξουμε ντο κλπ” η “κατσε να δου δειξω το εξης” ;
Ο νεος οργανοπαιχτης κοιτουσε-αρπαζε-εχτιζε!..Εβλεπε και “εκλεβε” την τεχνη!

Gilles το οτι προσπαθεις να τραγουδησεις σαν το Νταλγκα και σαν τον Παναγη θα εχει σιγουρα τεχνικο αποτελεσμα στη φωνη σου,θα μαθεις να κανεις γυρισματα…και βασικα…εγω ρε φιλε δεν ξερω πως τραγουδας…κανε μου τιην τιμη :slight_smile:

Αν γίνει καμιά μεγάλη μάζωξη,πιθανόν να με ακούσεις.Εκτός αν με τραβήξουν κανένα βίντεο στα κρυφά και με ακούσεις.Κάτι θα κάνω για αυτό.

Σε κάποια βίντεο ψιλοακούγεται η φωνή μου.Μην περιμένεις να με δεις γιατί εγώ τραβούσα τα βίντεο.Επίσης έχει περάσει και λίγος καιρός.

Καλησπέρα σας!

Οι συνειδητές επιλογές του καθενός θεωρώ ότι πρέπει να γίνονται σεβαστές. Όποιος επιλέξει ότι θέλει να παίζει σαν τον Α ή Β είναι δικαίωμά του. Βέβαια, θα μπορούσε να πει κανείς “δεν έχει νόημα να προσπαθείς να γίνεις Βαμβακάρης, γιατί από τότε έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι”. Δε θα συμφωνούσα υποχρεωτικά με αυτό: ακολούθα το πρότυπό σου, και όταν φτάσεις σε κάποιο επίπεδο και βγεις και παίξεις θα δεις από την ανταπόκριση των άλλων αν έχει ή δεν έχει νόημα. (Προσωπικά μου αρέσει να ακούω σήμερα μερικά παλιά πράγματα, όπως π.χ. κάποιον που έχει αφομοιώσει πιστά -αλλά και με κατανόηση- το παίξιμο του Βαμβακάρη: είναι μεν αναχρονιστικό, αλλά η πρόοδος θα γίνει ούτως ή άλλως, δεν κινδυνεύουμε να μείνουμε στάσιμοι στην προπολεμική μουσική, οπότε ας υπάρχουν και καναδυό που μας την θυμίζουν, έτσι για να παίρνουμε “μαγιά”, να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι).
Αυτό που δεν είναι θεμιτό είναι η μη συνειδητή μίμηση προτύπων. Νομίζω ότι σ’ αυτό αναφέρεται η Πελαγία. Δε θα γίνω Ιορδάνης με το να αντιγράψω νότα-νότα ένα σόλο του Ιορδάνη, γιατί εκεί έχω θέσει στον εαυτό μου λάθος πρότυπο. Ο Ιορδάνης δεν ταυτίζεται με το συγκεκριμένο σόλο. Αυτό που τον έκανε Ιορδάνη ήταν η ικανότητα να το συνθέσει (ή να το αυτοσχεδιάσει), η τεχνική δεξιότητα που του επέτρεπε να κάνει τις τάδε και τάδε πεννιές που τόσο θαύμασα, και η αισθητική που τον οδήγησε να επιλέγει σε κάθε νότα το ένα ή το άλλο τεχνικό κόλπο. Αντιγράφοντας την εκτέλεσή του παραγράφω τα δύο από αυτά τα τρία και κρατάω μόνο τη δεξιοτεχνία.
Συνεπώς τίθεται ζήτημα “ανάγνωσης” της μουσικής που θαυμάζουμε και ζηλεύουμε. Οι ηχογραφήσεις του κάθε μουσικού είναι η κορυφή του παγόβουνου, είναι ελάχιστα δείγματα του τι ήταν αυτός ο μουσικός και τι μπορούσε / επέλεγε να κάνει. Και ο μεν Ιορδάνης, πες, είναι πρόσφατος, πολλοί τον έχουν δει ζωντανά, υπάρχουν βίντεό του. Έχουμε αρκετά δείγματα του τι ήταν. Προκειμένου όμως για παλιούς, τα δείγματα είναι μικρότερα. Οι μουσικοί της εποχής των 78 στροφών, για λόγους που έχουν συζητηθεί και είναι -πιστεύω- ευρύτερα γνωστοί, κατέθεσαν ένα πραγματικά υπαινικτικό δείγμα της μουσικής τους προσωπικότητας. Ο Βαμβακάρης, τεχνικά δεν έπαιζε δύσκολα πράγματα. Μπορεί κανείς να παίξει τις πεννιές του χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία. Αυτό όμως θα τον κάνει Βαμβακάρη; Όχι βέβαια.
Τώρα θα μου πεις, δηλαδή πρέπει να γίνω Βαμβακάρης για να παίξω; Πρέπει να μεταφερθώ στον προπολεμικό Πειραιά και να γίνω virtual φτωχαδάκι-μάγκας της εποχής; Αυτό είναι παλαβό. Όχι, δε χρειάζεται να γίνει αυτό. Απλώς, ας μην πηδήξω κατευθείαν στο τελικό αποτέλεσμα και προσπαθήσω να το αντιγράψω, ας μπω λίγο στη διαδικασία να σκεφτώ: “Από ποιο σύνολο δυνατοτήτων επέλεγε ο Βαμβακάρης για να κάνει αυτό το αποτέλεσμα;” Ο ίδιος δε θα έπαιζε βέβαια κάθε φορά τη Φραγκοσυριανή π.χ. ολόιδια όπως την έχει ηχογραφήσει. Όμως κάποια πράγματα, όπως την τάδε πενιά, γενικώς τα συνηθίζει. Κάποια άλλα δεν τα κάνει ποτέ. Το τάδε σημείο του τραγουδιού έχει ένα νοητό μουσικό σκελετό που στην πραγμάτωσή του κάθε φορά τον ψιλοαυτοσχεδιάζει, ενώ το δείνα σημείο είναι σταθερό. Αυτά πρέπει να βρω: όχι τι έκανε ο Μάρκος τη μέρα που μπήκε στο στούντιο και ηχογράφησε, αλλά τι θα έκανε τις υπόλοιπες μέρες.

Έχω ακούσει μουσικούς που ξεσηκώνουν ακριβώς τα λάθη των ηχογραφήσεων, τις ρυθμικές παραξενιές του Κατσαρού, τη σειρά των στίχων στα μουρμούρικα, τα “άλα” και “ώπα” και “γεια σου Ανέστο Μαύρη Γάτα”. Αυτό δεν έχει νόημα. Μπορείς να αντιγράφεις τον Κατσαρό, αλλά γιατί να αντιγράφεις το δίσκο του Κατσαρού; Ή, κι αν δεχτούμε ότι είναι δικαίωμα του καθενός να το κάνει (δις ιζ ε φρι κάντρι), πάντως δε συνιστά αυθεντική εκτέλεση. Η αυθεντική εκτέλεση, ιδίως προκειμένου για παλιά τραγούδια, προ της εποχής που το πάλκο και ο δίσκος κυριάρχησαν, έγκειται στη διαρκή αναδημιουργία του τραγουδιού. Ο επίδοξος “αυθεντικός” ερμηνευτής λοιπόν καλείται να ανιχνεύσει τους κώδικες και τους κανόνες βάσει των οποίων οι τότε μουσικοί αναδημιουργούσαν τα τραγούδια.
Στο σημείο αυτό όμως κάπου αναπόφευκτα θα υπεισέλθει και η δική του προσωπικότητα. Όσο κι αν έχω εμβαθύνει στον Κατσαρό ή στον Βαμβακάρη, δεν παύω να είμαι ένας σημερινός άνθρωπος που έχει ακούσει και ό,τι υπήρξε από τότε μέχρι σήμερα και κουβαλάει κι άλλες επιρροές. Αυτό οφείλω να το αναγνωρίσω στον εαυτό μου, να μην το καταπνίξω. Διότι αφενός είναι εκ των πραγμάτων αδύνατο να το καταπνίξω, αφετέρου πάλι, αν το σεβαστώ και του δώσω λίγο τόπο να εκδηλωθεί, το παίξιμό μου θα είναι πιο ζωντανό, πιο αληθινό, με τίμημα μια κάποια απόκλιση από την “αυθεντικότητα” που έτσι κι αλλιώς θα ήταν αναπόφευκτη.

Τέλος, ας αναφέρω και μια ακόμη σκέψη μου που δεν αφορά πλέον το ρεμπέτικο. Στα δημοτικά τραγούδια, που τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο ξαναανακαλύπτονται και εκτιμώνται, υπάρχουν ορισμένα που τα έβγαλαν στο φως η Σαμίου, οι Δυνάμεις του Αιγαίου, ο Ρος Ντέλιλι, η Σαββίνα Γιαννάτου, η Φριντζήλα κλπ… Τραγούδια δηλαδή που τα ξέρουμε μέσω προσωπικών ερμηνειών κάποιων συνειδητών διασκευαστών. Αν εμένα μου αρέσουν οι ερμηνείες τους, μπορώ φυσικά να τις παίξω. Οφείλω όμως να ξεχωρίσω (να προσπαθήσω έστω) τι στην εκτέλεση της Σαμίου ή του Γράψα συνιστά στοιχείο του ίδιου του τραγουδιού και τι είναι στοιχείο της προσωπικής τους ερμηνείας. Αν στηριχτώ εξολοκλήρου στην εκτέλεση του Γράψα τότε δεν παίζω παραδοσιακά, παίζω Γράψα. Καλό κι αυτό και επιτρεπτό: τόσοι παίζουν Σαββόπουλο, γιατί να μην παίξουν και Γράψα κάποιοι; Αρκεί να το συνειδητοποιούν οι ίδιοι, να μην παραπλανώνται και να μη παραπλανούν και το ακροατήριό τους.

Ξεκινω δηλώνοντας ότι δεν θεωρω τον εαυτό μου ούτε εργανοπαίχτη ούτε μουσικό,η ανάγκη του να μην ακούω μόνο ότι μου αρεσει, αλλά να παίζω και να τράγουδώ με οδήγησε στο να πιάσω ένα όργανο και να αρχίσω .Επι του θέματος τώρα επιρροές παντα υπάρχουν το πόσο τις υιοθετεί ο καθένας μας είναι ένα ζήτημα πιστεύω όμως ότι από το ξεκίνημα μας μέχρι την ωρίμανση μας κατα τη διάρκεια της ζωής μας ξεκινάμε μαθαίνοντας,μιμούμενοι και φτάνουμε να παίζουμε ακούγοντας μας (ακουστικος καθρέφτης ), να προσπαθούμε να ακούσουμε αυτό που μας ικανοποιεί άρα βελτιωνόμαστε.Κάποιοι δεν ξεφεύγουν και ακολουθούν το πρότυπο τους, δεν είναι κακό αλλά ερωτω χάνουν ή κρύβουν τα μεράκια τους έτσι ή όχι?πάντως ό αγώνας συνεχίζεται γιατί γουστάρουμε να παίζουμε να τραγουδάμε, να βρισκόμαστε (…αμώτο, πάντα μπερδεύω το αντικείμενο με το συναίθημα)

Θα σας παραθεσω τα λογια του Θεμη Παπαιωαννου , που διαβασα σε αλλο ποστακι του
και μαλιστα υπο τυπον υστερογραφου …

“Μεσα μας εχουμε ολοι ακουσματα και η μιμηση, στο μετρο που γινεται, ειναι ασυνειδητη.
Η συνειδητή ειναι κακή…!!”

Προσωπικα τον Θεμη Παπαιωαννου (Κατσαμπινη) τον θεωρω καλο μουσικο και στιχουργο
και το βασικοτερο “εναν σεμνο ανθρωπο” , για ο,τι εκανε και κανει μεχρι σημερα …

Πελαγία μου, που έχει φατσούλες που κοκκινίζουν;
Την ψυχή μου προσπαθώ να γιατρέψω και να ‘‘παιδέψω’’, Πελαγία μου…Αυτό μόνο.
Πάντως σε ευχαριστώ για μια ακόμη φορά. Θα τα πούμε κι από κοντά!!!

1 «Μου αρέσει»

Δεν είμαι μουσικός, αλλά νομίζω ότι από τους νεώτερους μουσικούς αυτό που λείπει κυρίως είναι το ύφος. Μπορεί κάποιος δηλαδή να ξεχωρίσει εύκολα τον Ζαμπέτα, τον Χιώτη, τον Τσιτσάνη, αλλά όχι τον Καραντίνη, τον μικρό Λιόλιο κλπ. ΧΩΡΙΣ να αμφισβητείται η αξία τους. Οφείλεται μάλλον στο ότι δεν είναι και δημιουργοί

1 «Μου αρέσει»

Ένα ενδιαφέρον άρθρο του @Dimitris_Gouros στο ogdoo.gr σχετικό με το παραπάνω θέμα… Αξίζει μια ανάγνωση.

μια που μπήκε και εδώ, ας το σχολιάσω. θεωρώ ότι το άρθρο αγνοεί έναν βασικό κανόνα, ότι για να εξελίξεις και να παραλλάξεις κάτι, πρέπει πρώτα να το κατανοήσεις. αυτό ισχύει παντού, όχι μόνο στη μουσική. και όχι μόνο για το στενό τεχνικό κομμάτι, αλλά για το γενικότερο ύφος πρέπει να ξέρεις την εποχή, να καταλαβαίνεις γιατί και σε ποιές συνθήκες γράφτηκε το κομμάτι. από κει και πέρα κάνε ό,τι γουστάρεις, αλλά τουλάχιστον θα πατάς γερά στο έδαφος.
όσο για τα ταξίμια, όλοι από τον τσιτσάνη μέχρι σήμερα μάθανε απέξω το μινόρε του τεκέ (εξέλιξη του σμυρνέικου μινόρε). σχεδόν όλοι οι μεγάλοι μπουζουξήδες, συνθέτες και μη, προσπαθήσανε να το εξελίξουνε αλλά δεν τα καταφέρανε (εκτός ίσως από τον τζόρνταν). και παγκόσμια, όλοι οι μουσικοί βγάζουν νότα-νότα τα πιο εμβληματικά παιξίματα, ως το πιο γόνιμο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
γιατί τόση απαξίωση για τις κανονικές εκτελέσεις; μήπως βγάλαμε όλη την ενορχήστρωση του σκαρβέλη ή του παπάζογλου, μήπως φτάσαμε στις φωνητικές ικανότητες του νταλγκά ή την πενιά του δελιά; και άντε και μετατρέψαμε όλα τα χασάπικα σε σουίνγκ (ακόμα και κάποια ζεϊμπέκικα) σε σουίνγκ -σιγά το δύσκολο, είναι και της μόδας. παίξαμε και με το μπουζούκι από κλασική μέχρι τζαζ, με κάθε σοβαροφάνεια κι ας είχε απαράδεκτο ήχο (αντί να πάρουμε μια κιθάρα να τελειώνουμε).
ε, προσωπικά κατάλαβα ότι πρώτον για να γίνει μια καλή διασκευή πρέπει να κατέχεις εξίσου καλά και την αφετηρία και τον προορισμό, επίσης ότι ο χαβαλές είναι πολύ σοβαρή υπόθεση. και στο τέλος, την μεγαλύτερη ευχαρίστηση την παίρνω όταν έχω βουτήξει μέσα στο ρεμπέτικο και οι παραλλαγές βγαίνουν από μόνες τους, αλλά και όταν η αίσθηση είναι η ίδια με την κανονική εκτέλεση του τραγουδιού, όπως το ήθελε ο δημιουργός του 100 χρόνια πριν. και το ίδιο συμβαίνει και με τους ακροατές τελικά.

1 «Μου αρέσει»

Καλησπέρα, η άποψη σας είναι σεβαστή. Αρχικα, να προσθέσω ότι θεωρώ ότι είναι αναγκαία η κατανόηση, όπως είπατε, της μουσικής αυτής και το αναφέρω στην 14η παράγραφο στις πρώτες περίπου γραμμές. Δευτερον, βλέπω ότι κινείστε σε συγκεκριμένα πλαίσια όσον αφορά το τι σχετίζεται με την εξέλιξη μέσα από δουλειές της επικαιρότητας και το τι θα μπορούσε να υπάρξει ως μορφή εξέλιξης μέσα από την κατανόηση του ρεμπέτικου. Θα πω ότι είναι αρκετά περιορισμένο το ευρος της εξελιξης, όπως το θετετε εσεις, κάτι που δεν ενισχύει και πολυ την ισχύ του συλλογισμού σας. Απο εκεί και περα, όταν μιλάμε για διασκευές του τύπου που αναφέρατε εσείς, κάνετε λόγο για ένα συγκεκριμένο συνολο μουσικών - και μόνο μουσικων - για τους οποίους δεν κάνω λόγο στο κείμενο, όπου, βεβαια, αναφέρομαι σε πραγματικούς μελετητές του αντικειμένου. Επειτα κάνετε λόγο για τζαζ και μπουζούκι ως παράδειγμα για το τι δεν μπορεί να θεωρηθεί ως εξελιξη. Σε αυτό το σημείο να σας επισημανω ότι αναφέρομαι αποκλειστικά σε ένα πλαίσιο εξέλιξης ανάμεσα στο ρεμπέτικο και το μπουζούκι στο κείμενο. Οσον αφορά τις δυνατότητες που αναφέρατε ότι δεν φτάσαμε ακόμα στο επίπεδο αυτών που αναφέρατε ως παράδειγμα, και άλλων σχετικών από το χώρο του ρεμπετικου, θα ήθελα να σας επισημάνω πάλι ότι δεν ισχύει το επιχείρημα σας εφόσον,όπως επεσημανα, δεν γνωρίζουμε σε ποια φάση βρισκόμαστε ακόμα στο θέμα της αλληλεπίδρασης με το ρεμπέτικο, που σημαίνει ότι περιμένουμε και βλέπουμε, λαμβάνοντας
υπόψιν όμως το θέμα της εξελιξης.

έχει δίκιο, εστίασα υπερβολικά στα αρνητικά φαινόμενα. θα προσπαθήσω να δώσω και θετικά παραδείγματα (κατά την γνώμη μου πάντα), για να ενισχύσω την αδύναμη όπως λες άποψή μου.

προσεκτική εκτέλεση με ύφος και λεπτομέρεια κάνουν ο σταύρος κουρούσης, ο κώστας ζαφειρίου (παλαιότερα χι-ψι 78στρ), ο κυρ-αλέκος με τον κωτσόπουλο και τον μπενετάτο, ο νιάρχος και ο μπινιάρης, οι νέτα-σκέτα στην θεσσαλονίκη, και ένα σωρό άλλοι που τους αδικώ αν δεν τους αναφέρω.

πειραγμένες μουσικές παίζουνε σκούτας-μηταράκης, τρίο κατάρα, άκης πιτσάνης, και πολλοί άλλοι. επίσης δικιά τους πρωτότυπη μουσική, που όμως πατάει στο ρεμπέτικο, έγραψαν οι χειμερινοί κολυμβητές, ο νίκος παπάζογλου, μάλαμας-παπακωνσταντίνου, ο φώντας πούλος, ο γερογιώρης, οι μπρος, και το τρίο κατάρα φυσικά. μακάρι να θυμηθώ και άλλους γιατί δεν πρέπει να τους ξεχνάμε αλλά να τους προωθούμε.

μάντεψε τί κοινό έχουν όλοι αυτοί, που τους διαχωρίζει από τις επανεκτελέσεις του '60 ή τα σκυλάδικα ή τον παούρη ή τον μαραβέγια ή τους ιμάμ μπαϊλντί (όλοι χείριστα παραδείγματα κατά τη γνώμη μου): εξαιρετική γνώση του ρεπερτορίου (με θητεία στα πάλκα) και αισθητική. πατάνε γερά και ξέρουν πού βαδίζουν. διάβασε και τα όσα πολύ σωστά λέει ο αλέξανδρος στο #4.

εσύ ποιούς θεωρείς ως θετικά παραδείγματα εξέλιξης και ποιούς ως άλογα αντιγράφοντες;

υγ: εννοείται πως δεν χρειάζεται πληθυντικός!

1 «Μου αρέσει»

Αυτούς που έχουν μελετήσει το ρεμπέτικο (στο μεγαύτερο δυνατό βαθμό,δεν γίνεται να τα ξέρει και κάποιος όλα).Από εκεί και πέρα,δεν θεωρώ αναγκαίο να αναφέρω ονόματα όσο το πρότυπο του μουσικού αυτού που στοχεύει στην εξέλιξη.Λοιπον,αν λάβουμε υπόψιν μας την εξέλιξη μέσα από το ρεμπέτικο δεν γίνεται λόγος μόνο για την δημιουργία αποκλειστικά “πειραγμένων μουσικών”.Ούτε για διασκευές (καλές-κακές άλλο θέμα).Μιλάμε για ένα τεράστιο σύνολο δυνατοτήτων από μια νέα φράση μέχρι δημιουργία νέων ρεπερτορίων.Αυτό είναι,βέβαια κάτι που κανένας δεν κάνει.Τον λόγο δεν τον γνωρίζω.

Αυτό που θέλω να καταλήξω είναι ότι το σωστό πρότυπο μουσικού είναι αυτός που θα σκέφτεται ελεύθερα χωρίς κάποιο στερεοτυπικό περιορισμό ή οτιδήποτε άλλο.Αρκεί να γίνονται ιδεές με πολλή προσεκτικότητα,το οποίο είναι από μόνο του εντλες θέμα.

δεν καταλαβαίνω ακριβώς τί εννοείς “νέα ρεπερτόρια”, οπότε δεν μπορώ να συμφωνήσω ή να διαφωνήσω. γενικά γίνε λίγο πιο συγκεκριμένος γιατί δυσκολεύομαι να μαντέψω τί εννοείς ώστε να απαντήσω επί της ουσίας των γραφόμενών σου. επίσης, το “κανείς δεν κάνει” το έχεις συμπεράνει έχοντας ακούσει ό,τι υπάρχει πανελλαδικά, ή έστω αθήνα/σαλονίκη;
νέες φράσεις σίγουρα παίζονται, άκου τατασόπουλο ή στουραΐτη, ή μπαρδαμάσκο και μπούρη από νεότερους. φοβερή φαντασία στα ταξίμια αλλά και στις ανταποκρίσεις μέσα στο κομμάτι.
αν εννοείς να μπει το μπουζούκι σε άλλα παιξίματα, θεωρώ ότι δεν είναι όργανο για κάτι τέτοιο. είναι διαφορετικό να έχεις ένα όργανο όπως το ούτι ή το βιολί, που μπορούν να παίξουν πολλά διαφορετικά είδη και να ακουστούν καλά, και άλλο να έχεις ένα μπουζούκι ή μια τσαμπούνα που είναι λαϊκά όργανα ενταγμένα σε μια παράδοση. είναι διαφορετική η λειτουργία τους, όπως και η μουσική αντίστοιχα διαχωρίζεται σε παραδοσιακή/λαϊκή και λόγια/πρωτότυπη.
πέρα από τα όργανα, το ότι κάποιος παίζει αλανιάρικο μπουζούκι δεν σημαίνει ότι δεν είναι καθηγητής κλασικής κιθάρας, ή ότι κάποιος που παίζει σταράτη λαϊκή κιθάρα δεν παίζει τζαζ ή γκαραζιές (true stories). και όταν συνδυάζονται καλά δυο αγάπες, τότε έχουμε σχηματάρες όπως οι vic ή οι θραξ πανκc. μην κρίνεις ανθρώπους από μια πλευρά που βλέπεις μόνο.
φιλικά πάντα!

1 «Μου αρέσει»

Μα δεν το κάνω αυτό,συγνώμη αν έδωσα τέτοια εντύπωση.Στο θέμα των νέων ρεπερτορίων αναφέρομαι σε κομμάτια:ας τα πω νεο-ρεμπετικα,αλλά και κομμάτια που δεν βασίζονται σε αυτό.Αυτό εννοούσα ότι δεν συμβαίνει,το έγραψα λίγο με ασάφεια,έχεις δίκιο.Τώρα σχετικά με το αν το μπουζούκι μπορεί να παίξει άλλα είδη είναι άλλο θέμα και δεν αφορά εδώ.

Το μπουζούκι εκτός ρεμπέτικου (και εκτός κάθε είδους όπου παραδοσιακά ανήκει) δεν είναι εξέλιξη του ρεμπέτικου, είναι άλλο ζήτημα. Και η διασκευή ενός ρεμπέτικου τραγουδιού σε ύφος άλλου μουσικού είδους (π.χ. τζαζ) και πάλι δεν είναι εξέλιξη του ρεμπέτικου, αν και μπορεί κάλλιστα να είναι εξέλιξη του άλλου είδους και σίγουρα εξέλιξη του συγκεκριμένου τραγουδιού.

@pepe αν κατάλαβα σε αυτό το νήμα μιλάμε για την προσωπική εξέλιξη των μουσικών, και όχι γενικά του ρεμπέτικου ή του μπουζουκιού. σε αυτό το πλαίσιο έγραψα τα παραπάνω παραδείγματα.
@Dimitris_Gouros τώρα για το αν γράφονται αξιόλογα κομμάτια με μπουζούκι, ή το αν οι κορυφαίοι παίχτες είναι και συνθέτες ταυτόχρονα, το πρόβλημα υπάρχει ήδη από το '50… δεν βοηθάει όμως να ισοπεδώνουμε τις αξιόλογες προσπάθειες, ούτε να απαξιώνουμε κάθε άλλη ικανότητα των μουσικών πέραν της σύνθεσης.

Ναι φυσικά,δεν μιλάω για απαξίωση αλλά για την ύπαρξη κι αυτού του τομέα.

Διαφωνώ με αυτό που λέτε για την εξέλιξη του ρεμπετικου,μπορεί να υπάρξει εξέλιξη,εφόσον στην ουσία πρόκειται για μουσικά στοιχεια τα οποία μπορούν να αντιμετωπιστούν και διαφορετικά στο πλαίσιο του ρεμπετικου ύφους.

23 posts were split to a new topic: Περί μακαμιών, δρόμων, τετράχορδων και Πυθαγόρα