Δεν νομίζω τα μπουζούκια που φτιάχνονται στην Ελλάδα, να είναι απείρως φθηνότερα από τα βιολιά ή τις κλασικές κιθάρες. Από 100 ευρώ περίπου αρχίζουν οι τιμές των κινέζικων βιολιών, με θήκη και δοξάρι. Με 1.500 ευρώ, μπορεί να βρει κάποιος και ένα καλό βιολί όχι μόνο ένα μπουζούκι. Όσο για τα πιο ακριβά βιολιά από ευρωπαίους επώνυμους κατασκευαστές, που η τιμή τους είναι περίπου στις 8.000 ευρώ για ένα καινούργιο όργανο, είναι από κατασκευαστές που έχουν τελειώσει σχολές, σπουδάζοντας την τέχνη αυτή κάποια χρόνια, παίρνοντας διπλώματα και όχι από εμπειροτέχνες μαστόρους.
Τα όργανα αυτά, έχουν την διάσταση ενός έργου τέχνης με διαχρονική αξία, είναι φτιαγμένα με κάποιες αρχές κατασκευής, αποκλειστικά και μόνο από έναν τεχνίτη και συνοδεύονται με πιστοποιητικό γνησιότητας.
Βέβαια, την ίδια διαχρονική αξία και μακροβιότητα θα έχει και ένα βιολί π.χ. των 1.000 ευρώ με ένα των 10.000 ευρώ, όμως η διαδικασία και ο χρόνος κατασκευής διαφέρουν πολύ.
Στην Ελλάδα που τέτοια πράγματα ούτε σχολές, ούτε οργανωμένη παιδεία στην οργανοποιία. Ακόμα και σήμερα ακούγονται απόψεις, όπως π.χ.
- στην κατασκευή των μπουζουκιών, μετράει πιο πολύ η “τρέλα” του κάθε οργανοποιού και δεν χρειάζονται θεωρίες,
- η κατασκευή του είναι τόσο ελεύθερη, που δεν έχει μέτρα και όρια, για να μπορεί να γραφτεί και να αποτυπωθεί σε βιβλία,
- τι να μου πουν εμένα οι σχολές και οι θεωρίες, σου λέει ο άλλος, όλα τα βρήκα στην πράξη, μέσα στο δάσος μεγάλωσα δεν ξέρω πώς να κόψω το ξύλο και πώς να το δουλέψω;
Υπάρχει διαχρονική αξία στα μπουζούκια; Μετά από 10-20 χρόνια, αρκετοί συνήθως θέλουν να αλλάξουν το όργανο, αγοράζοντας καινούργιο, πουλώντας το παλιό πολλές φορές, σε μισή τιμή από την αγορά του, γιατί το θεωρούν αναλώσιμο, κάτι που στα κλασικά όργανα αυτό ποτέ δεν γίνεται.
Επίσης, πόσοι από τους επώνυμους έλληνες κατασκευαστές, κατασκευάζουν ένα όργανο, για παράδειγμα μπουζούκι ολοκληρωτικά μόνοι τους;
Εγώ προσωπικά αυτούς που γνωρίζω, είναι μετρημένοι στα δάχτυλα. Οι πιο πολλοί δεν έχουν ούτε καλούπι στο εργαστήριο τους, γιατί τους είναι αχρείαστο, αφού δούγιες δεν ξέρουν ή δεν θέλουν να λυγίσουν για να κάνουν σκάφη.
Βέβαια αρκετοί πελάτες - μουσικοί δεν έχουν πρόβλημα σε αυτό, ακόμα και από επώνυμο οργανοποιό, γιατί πιστεύουν ότι μόνο το τελικό αποτέλεσμα μετράει.
Αν μετρούσε όμως μόνο το τελικό αποτέλεσμα, με την λογική αυτή και τα φθηνά βιολιά για παράδειγμα, που κατασκευάζονται με πολύ γρήγορη διαδικασία από παντογράφο, έχοντας μια καλή φωνή και προσεγμένο φινίρισμα (κάτι που δεν είναι και τόσο σπάνιο) θα κόστιζαν όσο και τα ακριβά χειροποίητα και επώνυμα.