Μινορε Μανες - Αντωνης Νταλγκας

Πρωτα - πρωτα χαιρετε , πρωτο μηνυμα

Ψαχνω τους στιχους ενος τραγουδιου που εχω μεν , δεν μπορω να καταλαβω δε . Ειναι γνωστος σκοπος , ενας αμανες που τον εχω συναντησει με αρκετες διαφορετικες εκδοχες στα λογια

π.χ. το " δε μου μιλας σαν αλλοτε με γουστο και με χαρη " ,κωστας καρυπης
ή " χτυπω νεκροι κι ανοιχτε μου να μπω για να σκουπισω " ,στρατος παγιουμτζης
ή " αν σ αγαπω κι ειν ονειρο ποτε ας μην ξυπνησω " ,μαρικα παπαγκικα

Η βερσιον του νταλγκα ξεκιναει ετσι " σκεψου σκληρα πως χανεσαι " , ή τουλαχιστον καπως ετσι . Μετα με τα τραβήγματά του δε μπορω να καταλαβω γρι , δε βοηθαει και η ηχογραφηση .Το τραγουδι υπαρχει στο αρχειο ελληνικης δισκογραφιας - τραγουδιστες του ρεμπετικου

Μινορε Μανες και Αντώνης Διαμαντίδης (Νταλκάς) , σε μια απο τις καλυτερες ερμηνειες , που πρωτοεμφανιστηκε
στη δισκογραφια το 1907 (ετος ηχογραφησης αναφερεται 1926) , στο βιολι ο Δημήτρης Σέμσης
(δισκος HMV AO 159) …

“Σκεψου σκληρα πως χανεται , ψυχη που σε λατρευει και δωσ`του της το κρίμα της , παντα θα σε παιδευει”

Αυτα ειναι τα λογια φιλε μου και τα στοιχεια που παραθεσα απο τα Αρχεια του rebetiko.sealabs.net

Ευχαριστω ! Προτεινω σε οποιον δεν το εχει ακουσει να το ακουσει , προκειται για πολυ ωραια εκδοχη του μανε

Εγώ θα υιοθετούσα την εκδοχή
“Σκέψου σκληρά πως χάνεται ψυχή που σε λατρεύει
κι ενόσω ζεις το κρίμα της πάντα θα σε παιδεύει”
όπως παρατηρεί και ο συντάξας τη λίστα στο σήλαμπς με τα κείμενα των μανέδων (ο Βασίλης είναι; δεν θυμάμαι, Πελαγία βοήθησε αν θυμάσαι εσύ). Άλλωστε, υπάρχει και ο “Ματζόρε μανές”, ηχογραφημένος λίγα χρόνια νωρίτερα με τον Λευτέρη Μενεμενλή, με παρεμφερείς στίχους:
“Σκέψου σκληρά πως μια ψυχή για σένα κινδυνεύει,
Κι’ ενόσω ζεις το κρίμα της πάντα θα σε παιδεύει”.
Εδώ, το “κι ενόσω ζεις” ακούγεται πολύ σαφέστερα.

Πρόκειται, φίλε Μπρίκι (ελληνικά γραμμένο ηχεί καλύτερα το user name σου) για μιαν ακόμα παραλλαγή του Σμυρναίικου Μινόρε, της ίσως δημοφιλέστερης μελωδίας στην αστική Σμύρνη των αρχών του 20ού αιώνα.

Νικολα , το δικο σου στεκεται πιο σωστο και η αληθεια ειναι πως με μεγαλη δυσκολια
βγαινουν τα λογια , εχει δικιο ο φιλος μας , εγω τα αντεγραψα απο το ενθετο …

Δεν γνωριζω ποιος συνεταξε τις στηλες και τα σχολια των τραγουδιων ,
αλλα οποιος κι αν το εκανε , μεγαλο κουπι τραβηξε και τραβαει …:109:

Με αυτη την εκδοχη βγαινει σιγουρα καλυτερο νοημα .
Αυτος ο μανες , μολις μετρησα 8 διαφορετικες ηχογραφησεις του με διαφορετικα λογια εννοειται η καθε μια …πολυ δημοφιλης . Αγνωστου πατρος υποθετω ?

Την ιστορια του μανε (αμανε) μας την εχει “αναπτυξει” στο blog του ο κ.Νικος Πολιτης
με τον καλυτερο δυνατο τροπο και θα σου συνιστουσα να μπεις μεσα και να την διαβασεις …

Οπως διαπιστωσες , 1-2 στιχακια μονο και μετα ξεδιπλωνεται η μουσικη και η φωνητικη
δεινοτητα του τραγουδιστη !

Με την ευκαιρια , πριν μια εβδομαδα βρεθηκα στην “Πριγκιπεσσα” , ρεμπεταδικο στην
Σαλονικη και ειχα την τιμη και την ευτυχια να απολαυσω εναν απο τους τελευταιους
εν ζωη αμανετζηδες (οπως τον προσφωνησε ο Δημητρης Μυστακιδης) , τον προερχομενο
απο την Πηγή Μυτιληνης Σολωνα Λεκκα …

Θεωρω πως το ειδος του αμανε τεινει προς εξαφανιση και θα ακουν , οσοι το γουσταρουν ,
απο παλιες μονο ηχογραφησεις και απο τα μεγαθηρια του ειδους …

Και κατι τελευταιο να συμπληρωσω , καμμια σχεση το να ακους “ζωντανα” τον μανέ
απο το να τον ακους σε σιντι , ακομα κι αν προερχεται απο το στομα του Νταλκα , Ρουκουνα ,
Παγιουμτζη και αλλων που δεν βρισκονται εν ζωη …
Και τουτο , διοτι (ταπεινη μου γνωμη) παιρνει αλλη διασταση , οχι μονο στο αυτι , αλλα
και σε ολες τις αισθησεις σου , σε τρελαινει , ναι , σε τρελαινει …

Ναι, Μπρίκι, αγνώστου πατρός, βρισκόμαστε ακόμα στην εποχή της “ανώνυμης δημιουργίας”.