Θανάσης Αθανασίου

Δύο νέες και εξαιρετικά σημαντικές προσθήκες στο κανάλι:

Ο λουλάς (Γιορταμάκης, Διαμαντής)

Ο πασατέμπος (Αθανασίου, Γιορταμάκης)

Από σπανιότατο δίσκο 78 στροφών της ετικέτας Athena (Ιωάννη Χαλικιά). Προσφορά του Σταύρου Κουρούση, από το αρχείο του.

Υ.Γ. Με αυτά τα δύο ανεβάσματα ολοκληρώνεται ο κύκλος των σπάνιων ή ανέκδοτων ηχογραφήσεων που αφορούν τον Αθανασίου. Ό,τι μπόρεσα να βρω είναι στο κανάλι. Αν προκύψει κάτι ανάλογο στο μέλλον, θα ενημερώσω εδώ. Προς το παρόν δεν προβλέπεται να γίνει καινούρια προσθήκη στο κανάλι (εκτός ίσως από κάποια γνωστά τραγούδια του Αθανασίου, που υπάρχουν ήδη στο διαδίκτυο, τα οποία μπορεί να ανεβάσω κάποια στιγμή μόνο και μόνο για λόγους πληρότητας).

2 «Μου αρέσει»

τι εκτελεσάρα είναι αυτή του πασατέμπου; έχουν κάνει τόσο δικό τους το κομμάτι, και μάλιστα τότε μόλις είχε κυκλοφορήσει (όπως και ο λουλάς).
μπράβο κώστα, το’πες και το’κανες! ευχαριστούμε βεβαίως και τον σταύρο για το υλικό.

Εντυπωσιακή, κατά την γνώμη μου, η -αλά Τάνγκο του Μπουένος Άιρες- μουσική “σκηνοθεσία” στον “Πασατέμπο” αλλά και η πιο ορθόδοξη προσέγγισή στο “Όταν καπνίζει ο λουλάς”. Ευχαριστούμε που το μοιραστήκατε!

Εδώ και καιρό ήθελα να γράψω μερικά πράματα παραπάνω για τον Αθανασίου. Τώρα που υπάρχει χρόνος και επ’ αφορμής κάποιων μικρών ντοκουμέντων που έτυχε να βρω, τα παρουσιάζω όλα εδώ. Αρχικά όμως μια απαραίτητη επισήμανση. Για πολλά χρόνια υπάρχει μια παρανόηση όσον αφορά τα ονόματα Θανάσης Αθανασίου και Θανάσης Μπάστας. Πρέπει να διευκρινιστεί ότι πρόκειται για δύο διαφορετικά πρόσωπα. Μην ξεχνάμε ότι ειδικά στην τέχνη η αναγνώριση της σωστής ταυτότητας δημιουργού/ερμηνευτή είναι πρωταρχικής σημασίας.

Ο μεν Θανάσης Αθανασίου γεννήθηκε το 1912 στη Σαντορίνη, μεγάλωσε στον Πειραιά και αργότερα έζησε για πολλά χρόνια στις Η.Π.Α., προτού επιστρέψει τελικά στην Ελλάδα και στην Αίγινα όπου και έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του (πέθανε το 2002). Υπήρξε μουσικός του μπουζουκιού και του μπαγλαμά (κάποτε επαγγελματικά αλλά αργότερα κυρίως ερασιτεχνικά) και οργανοποιός, μεταξύ άλλων εργασιών. Το παρατσούκλι του ήταν “Πειραιώτης” και πολλές φορές έτσι τον συναντάμε σε ετικέτες δίσκων (π.χ. “Α. Πειραιώτης”). Ήταν επίσης γνωστός και ως μπαρμπα-Θανάσης, ο ρεμπέτης από την Αίγινα ή απλά Θανασάκης.

Ο δε Θανάσης Μπάστας πρέπει να γεννήθηκε γύρω στα 1916, είχε το παρατσούκλι “Συριανός”, λόγω καταγωγής, και πέθανε το 2007. Έπαιζε μπουζούκι και δίδασκε. Δεν γράφω παραπάνω για τον Μπάστα γιατί δεν γνωρίζω καλά την ιστορία του αλλά και μόνο αυτά πιστεύω ότι αρκούν. Όσοι ξέρουν περισσότερα για τον Μπάστα μπορούν να συμπληρώσουν στο φόρουμ ό,τι χρειάζεται.

Τα περισσότερα βίντεο στο youtube, αλλά και διάφορα σχόλια σε ιστοσελίδες, αποδίδουν τις ηχογραφήσεις του Αθανασίου στον Μπάστα. Για να γίνει πιο σαφές σε όσους ενδιαφέρονται να μάθουν: στις ηχογραφήσεις που έγιναν από την παρέα του Αθανασίου στην Αμερική (Γιορταμάκης, Διαμαντής, Χαλικιάς, κ.ά.) και που κυκλοφόρησαν με τα εμπορικά σήματα Boheme, ή Liberty, ή Athena και που αφορούν ως επί το πλείστον διασκευές ή επανεκτελέσεις συνθέσεων άλλων λαϊκών δημιουργών ΔΕΝ συμμετέχει ο Μπάστας. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις πρόκειται για τον Θανάση Αθανασίου.

Ας περάσουμε τώρα στα μικρά ντοκουμέντα που ανέφερα προηγουμένως. Όλα προέρχονται από τον Charlie Ulyatt, τον οποίο και ευχαριστώ θερμά για την παραχώρησή τους. Αρχικά, δύο φωτογραφίες όπου απεικονίζεται ένας μπαγλαμάς που πολύ πιθανώς κατασκευάστηκε από τον Αθανασίου γύρω στα 1990, έτος κατά το οποίο ο Charlie τον αγόρασε από τον ίδιο τον Αθανασίου σε επίσκεψή του στην Αίγινα. Γράφω “πολύ πιθανώς” διότι κατόπιν συνομιλίας με τον φίλο Aydin Chaloupka (ο οποίος στο παρελθόν μας έχει δώσει σημαντικά στοιχεία για τον Τζακ Χαλικιά), μου θύμισε ότι ο Αθανασίου στα τελευταία χρόνια της ζωής του (λέγεται ότι) συνήθιζε να πουλάει όργανα άλλων για να τα βγάλει πέρα. Επομένως, υπάρχει μια πιθανότητα να μην έχει κατασκευαστεί από τον ίδιο. Όπως και να 'χει, ιδού:

Ο Charlie Ulyatt είχε επίσης ζητήσει από τον Αθανασίου να του υπογράψει μια κόπια του βιβλίου Road to Rembetika της Gail Holst που είχε μαζί του εκείνο τον καιρό:

Σε ταξίδι του στην Αίγινα το 2019, ο Charlie επισκέφτηκε το σπίτι που έμενε ο Αθανασίου και τράβηκε μερικές φωτογραφίες. Καταλαβαίνω τώρα γιατί άρεσε τόσο πολύ στον Αθανασίου η Αίγινα. Όμορφο σπίτι εξωτερικά που σε προκαταλαμβάνει θετικά:

Τέλος, μια μικρή αναφορά στον Αθανασίου υπάρχει σε ένα τουριστικό οδηγό του 1991 για την Αίγινα με τίτλο The key to Aegina :

Περιμένω στο επόμενο διάστημα να μου διηγηθεί ο Charlie ό,τι θυμάται, μετά από τόσα χρόνια, γύρω από την αλληλεπίδρασή του με τον Αθανασίου στο λίγο διάστημα που τον γνώρισε. Αν βγει κάτι ουσιαστικό, θα το γράψω εδώ. Ένα πράγμα που μου είπε ήδη είναι ότι σε ερώτησή του προς τον Αθανασίου αν έπαιξε ποτέ με τον Βαμβακάρη, ο Αθανασίου έγνεψε καταφατικά και μιμούμενος με τα χέρια του τον μποξέρ είπε ότι του άρεσε να χρησιμοποιεί τις γροθιές του, αφήνοντας να εννοηθεί ότι (για άγνωστο σε εμάς λόγο) δεν πολυσυμπαθούσε τον Μάρκο.

Επίσης, μπορείτε να παρακολουθείτε το κανάλι Ρεμπέτικα του ΑΘανασίου που είναι αφιερωμένο στη μουσική του. Το προσεχές διάστημα θα ανέβουν, για λόγους πληρότητας, οι υπόλοιπες ηχογραφήσεις που έκανε σε Αμερική το διάστημα 1948-1955 και οι λιγοστές εμφανίσεις του στη δισκογραφία εντός Ελλάδος το διάστημα 1937-1938.

Και μιας και κατά καιρούς πολλοί ζητάνε την αυτοβιογραφία του Αθανασίου, την ανεβάζω εδώ για να υπάρχει μόνιμα:

Θανάσης Αθανασίου - Αυτή είναι η ζωή μου (1997).pdf (4,0 MB)

8 «Μου αρέσει»

8 νέα βίντεο με δισκογραφικές συμμετοχές του Θανάση Αθανασίου από τη δεκαετία του 1950 ανέβηκαν στο κανάλι Ρεμπέτικα του Αθανασίου που είναι αφιερωμένο στη μουσική του.

Θανάσης Αθανασίου & Οδυσσέας - Χωρίσαμε ένα δειλινό

Θανάσης Αθανασίου & Οδυσσέας - Κάθε βράδυ σαν περνώ

Θανάσης Αθανασίου & Οδυσσέας - Μπουκάραν μάγκες στον τεκέ

Θανάσης Αθανασίου & Οδυσσεάς - Η Ελενάρα

Θεόδωρος Καβουράκης & Αγγελική Παλλαγούδη - Η Αγγελική

Θεόδωρος Καβουράκης & Αγγελική Παλλαγούδη - Όμορφη Πειραιώτισσα

Θεόδωρος Καβουράκης & Αγγελική Παλλαγούδη - Η ορφάνια

Θεόδωρος Καβουράκης & Αγγελική Παλλαγούδη - Έλα, σήκω, χόρεψέ το

Στα σχόλια όλων των βίντεο θα βρείτε έγκυρες πληροφορίες για το κάθε κομμάτι με τις εκάστοτε ευχαριστίες όπου πρέπει. Να ευχαριστήσω από εδώ τον Αυγέρη Φακίρη για τις ετικέτες Boheme και τον Aydin Chaloupka για την καταπληκτική φωτογραφία με τους μουσικούς της ετικέτας Καλός Δίσκος. Και τα 8 αυτά βίντεο έχουν ανέβει σε ανάλυση 4Κ για όσους γουστάρουν ποιότητα!

Θα ακολουθήσουν κι άλλα. Απ’ ό,τι φαίνεται η δισκογραφική παρουσία του Αθανασίου στις ΗΠΑ ήταν μεγαλύτερη απ’ όσο υπολόγισα αρχικά οπότε θα υπάρξουν και κάποιες ωραίες εκπλήξεις.

7 «Μου αρέσει»

Κώστα συγχαρητήρια για όλα όσα ανέβασες. Η έρευνα δεν σταματάει ποτέ.

Οι ετικέτες από τα παραπάνω τραγούδια έχουν ανέβει στο θέμα του Νίκος Πουρπουράκης - #24 από fotis_anikanopoihtos.

Εκεί θα βρεις και άλλες ετικέτες, με την συμμετοχή του Θανάση Αθανασίου, από την ΚΑΛΟΣ ΔΙΣΚΟΣ.

Περιμένουμε και άλλο υλικό.

4 «Μου αρέσει»

Σ’ ευχαριστώ, Φώτη. Τις έχω υπόψη μου αυτές τις ετικέτες και φυσικά τα ανεβάσματα από την Καλός Δίσκος δεν έχουν ολοκληρωθεί, θα συνεχίσουν το επόμενο διάστημα. Εφόσον ψάχνεσαι πολύ με τις ετικέτες, κοίτα στο σάιτ greekdiscography.gr. Εκεί έχουν συγκεντρωθεί πολλές και υπάρχει καλό σύστημα αναζήτησης. Θα βρεις μεταξύ άλλων και τις ετικέτες από Καλός Δίσκος, ταξινομημένες και σε καλύτερη κατάσταση. Και φυσικά, αν και θα το ξέρεις αλλά να το αναφέρουμε για τους φίλους εδώ, στην κατηγορία Ετικέτες του sealabs υπάρχουν ετικέτες από αρκετές εταιρείες.

4 «Μου αρέσει»

Να παραθέσω εδώ ένα μοναδικό ντοκουμέντο που εξασφάλισε ο φίλος Aydin Chaloupka, τον οποίο και ευχαριστώ για την παραχώρηση. Πρόκειται για ανέκδοτους και μη μελοποιημένους στίχους του Θανάση Αθανασίου που τους χάρισε στο φίλο του, μαθητή του στην κιθάρα και συνεργάτη του, τον κιθαρίστα Alex Panos (Αλέκος Παναγόπουλος), με τον οποίον παίξαν μαζί σε κάποιους δίσκους. Δυστυχώς, από κάποια ατυχία στη συσκευή αποθήκευσης του φίλου Aydin, η πρωτότυπη φωτογραφία της σελίδας με τους στίχους, που είχε μεν προβλήματα στη λήψη αλλά ήταν υψηλότερης ανάλυσης, δεν διασώθηκε ενώ και ο πρόσφατος χαμός του Alex Panos (25/3/2020) σημαίνει ότι η πρόσβαση στο πρωτότυπο πιθανώς να χάθηκε για πάντα. Σώθηκε μόνο ένα χαμηλής ποιότητας αντίγραφο, το οποίο επεξεργάστηκα αρκετά δραστικά, ίσως και παραπάνω από όσο θα ήθελα, ώστε να το επαναφέρω σε μια σχετικά καλή κατάσταση. Στο χειρόγραφο δεν υπήρχε τίτλος αλλά για ευκολία το ονοματίζω «Ξενιτευμένε άνθρωπε», βάσει του πρώτου στίχου. Για όσους δυσκολεύονται να αποκρυπτογραφήσουν σημεία των στίχων, το δίνω και μεταγραμμένο.

Ξενιτευμένε άνθρωπε
(στίχοι: Θανάσης Αθανασίου)

Ξενιτευμένε άνθρωπε,
πες μου τα βάσανά σου,
πόσα φαρμάκια στη ζωή,
αχ, η καρδιά σου έχει πιει
ως τα γεράματά σου.

Τα βάσανα που πέρασα
είναι πολλά, παιδί μου,
ρώτησε το κορμάκι μου
τι έχει δει το μάτι μου
στην άχαρη ζωή μου.

Ξενιτευμένε άνθρωπε,
πες μου πολλά ακόμα
για την πλανεύτρα ξενιτειά
που σου 'χει κάψει την καρδιά
και σου 'φθειρε το σώμα.

7 «Μου αρέσει»

με χαρά διάβασα την αναφορά σας στον Αθανασίου και δυστυχώς και 'γώ νόμιζα ότι μιλάμε γιά τον ‘Μπάστα’ . έμεινα πάνω από μήνα μαζί του στο youth hostel που λειτουργούσε τότε στο σπίτι του.
πρέπει να ήταν 1977-78 .συχνάζαμε ολοι μαζί σε ενα ταβερνάκι όπου ερχόταν και ο Τσομίδης.
Στη φωτο ποιος παίζει το μπουζούκι ?
πράγματι έφτιαχνε όργανα ,αγόραζε μισοτελειωμένα μπουζούκια από Πειραιά (εχω και 'γω ενα .(Ακούγεται στον δίσκο "στο Βόλο και στη Λάρισα " του Αχ.Ματζίρη. το παίζει ο Κώστας Αβαράκης).
θυμάμαι είχε κανει και 3 μπαγλαμάδες με σκάφος από καρίδα .έναν πήρε η Γκέηλ Χόλστ ,τον έναν τον κράτησε για τον εαυτόν του και έναν κρατάω εγώ. έκανε και ενα “γόνατο” (τζουρά ),ακούγεται σε μερικές ηχογραφήσεις του Γενίτσαρη.
Όλο του το σπίτι, γεμάτο με όργανα από όλον τον κόσμο. τι απέγιναν όλα αυτά ?
εκεί άκουσα και ταινίες (μπομπίνες) από Αμερική ,με Παπαιωάννου ,Χιώτη και αλλους που δεν θυμάμαι. στη φωτο κάτω δεξιά φαίνεται ενα μπουζούκι με χονδρό μάνικο ,αυτό δεν τού 'δίνε σημασία κάποιος ,γιατί δεν είχε "εμφάνιση ".αν το έπιανες όμως στα χέρια σου δεν το άφηνες ! μαγευτικός ήχος !

3 «Μου αρέσει»

Πολύ ενδιαφέροντα! Στην τελευταία φωτό η ετικέτα γράφει “Έγινα (Αίγινα)”; Το γόνατο είναι αυτό που παίζει εδώ ο Γενίτσαρης; Ξέρουμε πού έχουν γίνει αυτές οι ηχογραφήσεις (πιθανολογώ από εκπομπή με την Σοφία Μιχαλίτση όπως εδώ: ΚΑΡΑΝΤΟΥΖΕΝΙ ΚΟΥΡΝΤΙΣΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΝΙΤΣΑΡΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ - YouTube):
Ωραία Θεσσαλονικιά (Γενίτσαρης με ντουζένι) - YouTube
Θα'ρθω νύχτα τοίχο-τοίχο (Γενίτσαρης με ντουζένι) - YouTube

1 «Μου αρέσει»

Ο ένας μπαγλαμάς από καρύδα ανήκει στον Hugo στην Ολλανδία, δες στην αρχή του θέματος (Θανάσης Αθανασίου - #33 από Peloponnisios), έχει και φωτογραφίες! Ίσως είναι ο μπαγλαμάς που, όπως λες, ο Αθανασίου είχε κρατήσει για τον εαυτό του (αλλά τελικά φαίνεται τον έδωσε).

Δεν ξέρω τι έγιναν όλα αυτά τα όργανα και οι μπομπίνες. Νομίζω ο Αθανασίου είχε έναν ανιψιό, ίσως να τα φρόντισε αυτός. Σίγουρα ένα μέρος από εκείνες τις ταινίες το έχουμε ακούσει στο διαδίκτυο. Πάντως, κάποιες οικιακές ηχογραφήσεις που έγιναν στην Αμερική είναι ανεβασμένες στο κανάλι που έχω φτιάξει για να ανεβάζω υλικό που τον αφορά:

https://www.youtube.com/rebetikatouathanasiou

Μάλιστα, προσεχώς επίκειται ανέβασμα οπτικού ντοκουμέντου του Αθανασίου με τον Τζακ Χαλικιά που δεν έχει ξαναδημοσιευτεί. Μείνετε συντονισμένοι!

2 «Μου αρέσει»

Δεν μπορώ να πω με σιγουριά. Θα μπορούσε να είναι ο Αθανασίου, ναι, αλλά κι αν είναι κάποιος που απλά του μοιάζει;

Ρε παιδιά, τί ηλικία είχε ο Αθανασίου το 77 / 78;

Και, τί βλέπουμε στον τοίχο; Προβολή σλάιντς είναι; Μα, κανείς δεν τα βλέπει.

Ανεβάζω μια εξαιρετικά σπάνια φωτογραφία του Τζακ Χαλικιά με τον Θανάση Αθανασίου, όπως υποσχέθηκα σε προηγούμενο μήνυμα, η οποία μέχρι πρότινος παρέμενε αδημοσίευτη. Η φωτογραφία είναι ευγενική παραχώρηση του Aydin Chaloupka και προέρχεται από το αρχείο του εκλιπόντα Alex Panos, ο οποίος υπήρξε μαθητής, φίλος και συνεργάτης του Αθανασίου.

(Photo: Alex Panos Archive, courtesy of Aydin Chaloupka)

​Με την ευκαιρία της «καινούριας» φωτογραφίας, ανέβασα δύο νέα βίντεο στο κανάλι για τον Αθανασίου με δύο ωραίες διασκευές σε κλασικά τραγούδια:

Αθανασίου - Θα 'ρθω μια γλυκιά βραδιά (Τσιτσάνη)
Αθανασίου & Γιορταμάκης - Η μαυρομάτα (Μητσάκη)

Παίζουν οι συνήθεις ύποπτοι: Χαλικιάς, Μιχάλης Πάνος, Γιορταμάκης, Αθανασίου.

9 «Μου αρέσει»

Συγχαρητήρια και στους δυο σας, ευχαριστούμε!
Καθαρά παιξίματα, με μεράκι και άποψη.

2 «Μου αρέσει»

Κώστα ευχαριστούμε πολύ για την δημοσίευση της φωτογραφίας αυτής… Υπάρχει κάποια πληροφορία για το πότε τραβήχτηκε;

2 «Μου αρέσει»

Θα έλεγα μεταξύ 1950-1953, κατ’ εκτίμηση.

3 «Μου αρέσει»

Ευχαριστούμε Κώστα και Aydin για την κοινοποίηση της φωτογραφίας, σε τόσο καλή ανάλυση μάλιστα (αν και από τον Κώστα δεν περίμενα κάτι λιγότερο !).
Δύο τρεις σκέψεις: ποιός να είναι ο τρίτος στην φωτογραφία άραγε; δεύτερον, γιατί αυτή η στάση σώματος; είναι σαν να μιλάνε μυστικά, ή λίγο σιγά, ή σαν το δωμάτιο να έχει πολύ φασαρία, νομίζω.
Τέλος, ας μας πούνε οι οργανοποιοί: αυτή η κιθάρα, είναι μάλλον λαϊκή ή αμερικάνικη ακουστική;

Στο δωμάτιο βρίσκονται πέντε άτομα, ο Χαλκιάς με τον Αθανασίου, ένας άντρας αριστερά, μια γυναίκα δεξιά, και ο/η φωτογράφος.
Η κιθάρα αν κρίνω από τους τσαμπουκαδες πρέπει να έχει το 14ο ταστο στο σκάφος, άρα μάλλον είναι αμερικάνικη.

Εάν κρίνουμε από τα ποτά, τα τσιγάρα, τα πλαστικά ποτήρια, το πλήθος των καρεκλών, τη βαλίτσα, το μέγεθος του δωματίου, τη διακόσμηση κλπ πρέπει να είναι κάποιο είδους καμαρίνι. Ποτό, τσιγάρο και κουβέντα πριν ή μετά από κάποια εμφάνιση. Πολύ πιθανό να υπάρχει και φασαρία στο χώρο.