Αγαπητέ Δημήτρη Ν. γεια σου,
όπως δήλωσα το όργανο μου είναι το βιολί, ναι, μπουζούκι δεν παίζω πολύ ελάχιστα, ίσα - ίσα για να δοκιμάζω τα όργανα εκεί που δούλευα όντως βοηθός σε κάποιο οργανοποιίο περίπου τρία χρόνια.
Με την οργανοποιία δεν ασχολούμαι επαγγελματικά και γι’ αυτό και δεν το δήλωσα.
Αν και έχω φτιάξει δυο βιολιά για τον εαυτό μου και λίγα μπουζούκια τα οποία δεν τα κράτησα τα έδωσα, με τις επισκευές βιολιού όμως ασχολούμαι και επαγγελματικά, γιατί αυτό είναι το όργανο μου, το μεράκι μου και γνωρίζω καλύτερα την φυσιογνωμία του. Πέρα όμως από αυτά που έμαθα εκεί που δούλευα ως βοηθός, ψαχνόμουν πάντα και από μόνος μου, πειραματιζόμουν, αλλά και διαβάζα βιβλία για την οργανοποιία κυρίως του βιολιού, και όπως ξαναείπα, πιστεύω πώς τα κλασικά όργανα έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους όσον αφορά την κατασκευή. Να πω ως παράδειγμα ένα κοινό που έχουν: σε όλα το καπάκι μπαίνει συνήθως από έλατο.
Βέβαια πάντα ερχόμουν και έρχομαι σε επαφή και με κάποιους οργανοποιούς, ανταλλάσσουμε απόψεις, ιδέες, άσχετα αν δεν συμφωνούμε και σε όλα.
Τώρα όσον αφορά την βέργα δεν γνωρίζω όντως προσωπικά να την χρησιμοποιούν σε ακριβά όργανα - να το πω σοβαροί; να το πω ονόματα - κατασκευαστές; δεν ξέρω - και τα αρνητικά που γνώρισα κάποια από αυτά προσωπικώς και κάποια άλλα που μου τα είπαν άλλοι, είναι:
-
δεν κρίνεται σωστό (κυρίως στα κλασικά όργανα) να “παντρεύονται” ξύλα με μεταλλικά εξαρτήματα μαζί, πρέπει όσο το δυνατόν να αποφεύγονται. Στο βιολί για παράδειγμα οι κλασικοί βιολιστές δεν βάζουν ποτέ μεταλλική χορδιέρα αλουμινίου με 4 βιδάκια (γιατί υπάρχει και τέτοια και είναι πολύ εξυπηρετική στο κούρδισμα), παρά μόνο ξύλινες και με ένα μεταλλικό βιδάκι μόνο στην ΜΙ - χορδή γιατί εκεί είναι απαραίτητο. Αν βάλεις και τα άλλα 3 προσθέτει βάρος, αλλά και ο ήχος κάπως αλλάζει (σουρτινάρει).
-
η βέργα εμποδίζει το μάνικο να έρθει μπροστά (σκέβρωμα) αλλά σε κάποιες περιπτώσεις πιο σπάνιες, αν το μάνικο πάει πίσω (αντισκέβρωμα) η βέργα δεν μπορεί να το φέρει μπροστά γιατί προς μια κατεύθυνση σπρώχνει.
-
ο ήχος αλλάζει ελάχιστα, γιατί όπως ξαναείπα, το όργανο δουλεύει σαν σύνολο και είναι “πάντρεμα” ξύλου με μέταλλο, οπότε το πιο πιθανό είναι να χάνει μπάσσες.
-
από την πολύ χρήση μετά από χρόνια, σε σπάνιες περιπτώσεις, μπορεί να “κλωτσήσει” η βίδα.
-
προσθέτει στο μάνικο ένα μικρό βάρος.
-
μετά την χρόνια χρήση της, βίδωσε - σπρώξε, μπορεί να κλονήσει κάποια στιγμή και την σταθερότητα ολόκληρου του οργάνου, γιατί μιλάμε για όργανο με σκάφος και όχι ηλεκτρικό.
Τώρα όσον αφορά για το άλλο που είπα “κάτι παραπάνω ξέρουν αυτοί”, δεν εννοούσα ότι οι ξένοι ξέρουν να κατασκευάζουν μπουζούκια, αλίμονο, προς Θεού. Αλλά στο ότι είναι πιο ψαγμένοι και κατασταλλαγμένοι, για το ποια είδη ξύλου είναι τα πιο κατάλληλα και πρέπει να χρησιμοποιούνται για πλάτες και πλαινά. Και η τιμές τους νομίζω είναι μια ένδειξη για τις ποιότητες και τις αξίες τους.
Αγαπητέ Δημήτρη Ν., αυτά που αναφέρω με αυτήν την ιδιότητα και τις γνώσεις τα λέω που είπα και στην αρχή. Και τα γράφω στο φόρουμ από αγάπη και μεράκι για την τέχνη αυτή, χωρίς να έχω κανένα προσωπικό όφελος (μάλλον το αντίθετο).
Αλλά αφού αυτά που γράφω ακούγονται σαν “ευαγγέλιο” ή ανώφελα ή “αφοριστικά” πήρα την απόφαση να μην ξαναγράψω.
Καλά να είστε.