Ηλίας Πετρόπουλος

Το μήνυμα διαγράφηκε μετά από αίτηση του συγγραφέα

Ούκ εν τω πολλώ το εύ, φίλε Γιάννη, αλλ’ εν τω εύ το πολύ.

… και όταν τυχαίνει εν τω πολλώ να υπάρχει και το ευ, τι γίνεται, φίλε Νίκο ; Στέλνουμε τον συγγραφέα και στη φυλακή, εξορία κλπ. τον συκοφαντούμε … τον αποκλείουμε από τα φόρα κτό … !!!

Για τη συντριπτική πλειοψηφία των έργων που παραθέτεις, Γιάννη, δεν μπορώ να έχω γνώμη γιατί δεν τα έχω διαβάσει. Το μόνο για το οποίο έχω γνώμη είναι τα “Ρεμπέτικα τραγούδια”, που το έχω διαβάσει (στην αρχική έκδοση που κατεσχέθη από τη Δικτατορία) τόσο πολλές φορές που κάποιες παραγράφους του τις έχω ουσιαστικά αποστηθίσει.

Την εποχή που γράφτηκε, το έργο αυτό ήταν πρωτοποριακό αλλά εμπεριείχε και πολλά λάθη, παραλείψεις και αυθαίρετα συμπεράσματα. Τα λάθη και οι παραλείψεις ήταν αναμενόμενα και φυσιολογικά, αφού έρευνα στο θέμα δεν υπήρχε ακόμα. Μετά τη Μεταπολίτευση, ο Πετρόπουλος επιμελήθηκε μία νέα έκδοση του βιβλίου, χωρίς να προσθέσει στο κείμενο ούτε ένα νι παραπάνω από την αρχική έκδοση αλλά το εμπλούτισε με πλήθος ολόκληρο από φωτογραφίες και άλλα ντοκουμέντα, χωρίς να αναφέρει τις πηγές του.

Καθώς η έρευνα άρχισε να φωτίζει όλο και περισσότερες πλευρές του θέματος, πολλοί εντόπισαν πολλά από τα πάρα πολλά λάθη του βιβλίου, το οποίο είχει στο μεταξύ γίνει “ευπώλητον” με αλλεπάλληλες επανεκδόσεις. Όταν του ζητήθηκε (πολλές φορές) να τοποθετηθεί πάνω στις αρνητικές κριτικές και επισημάνσεις, το μόνο που είχε να πει είναι κάτι σαν “όλοι αυτοί δεν ξέρουν τι τους γίνεται” και δεν διόρθωσε τίποτα, σε μεταγενέστερες επανεκδόσεις. Έτσι, σήμερα, αυτό το βιβλίο είναι πολύ, αν τουλάχιστον το κριτήριο είναι ο αριθμός των σελίδων, αλλά όχι ευ γεγραμμένον.

Nίκο, υπήρξες πανεπιστημιακός ή κάτι συναφές ?

Άρα αφού δεν έχεις διαβάσει άλλα (πλην ενός) βιβλία του … λιγάκι αυθαίρετη/προκατειλημμένη/βαστική η αρχική σου τοποθέτηση (νομίζω) περί ευ+πολλού.

Θα είχε ενδιαφέρον, πάντως, νομίζω να παρατεθούν εδώ (κείμενα και links με το) ποιοί, πότε, πού και σε τι του άσκησαν κριτική, καθώς και οι απαντήσεις του συγγραφέα.

Αν θυμάμαι καλά, έχω διαβάσει τα:

  • Ρεμπέτικα τραγούδια
  • Ρεμπετολογία (νομίζω και την αγγλική έκδοση)
  • Τα μικρά ρεμπέτικα
  • Εγχειρίδιον του καλού κλέφτη
  • Παροιμίες του υποκόσμου
  • Ο Κουραδοκόφτης

Επίσης, άρθρα του, και μια εκτενή συνέντευξή του (από τον Φέρρη;). Έχω μια άποψη για το έργο του: καρμπόν με αυτήν του Νίκου. Η πρώτη δουλειά του για το ρεμπέτικο υπήρξε πρωτοποριακή, με την έννοια ότι ήταν ο πρώτος που ασχολήθηκε επισταμένα με την συλλογή στοιχείων, μαρτυριών, ντοκουμέντων κλπ γύρω από το ρεμπέτικο (προσοχή: σε καμία περίπτωση δεν ήταν ο πρώτος που ασχολήθηκε με το θέμα “ρεμπέτικο”). Το έργο του έχει κάποια χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας, αλλά δεν είναι. Την προσωπική μου γνώμη για τον ίδιο δε θα την πω, δεν ενδιαφέρει και κανέναν. Εξάλλου αρκετά έχουμε πλακωθεί μέσα στο φόρουμ για το θέμα αυτό. Μια φορά πάντως, σημαντικος συγγραφέας ή μέγας ερευνητής δεν είναι.

Όσο για τους πανεπιστημιακούς, Γιάννη, μην ανησυχείς. Υπάρχουν πολλοί που προσεγγίζουν την κοινωνική έρευνα έτσι, κι έχουν τέτοια θεώρηση των κοινωνικών πραγμάτων. Δυστυχώς.

ΥΓ - Πρέπει να είναι κάποιος πανεπιστημιακός για να έχει άποψη, ή όντως αναρρωτιέσαι για κάποιον άλλο λόγο αν ο Νίκος είναι πανεπιστημιακός;

Θα είχε ενδιαφέρον
(για να ξέρουμε τι εννοεί ο γράψας, δηλ. τελικά για να συνενενοηθούμε ή να καταλάβουμε που/πόσο/αν διαφωνούμε)
να προσδιορισθεί ο όρος “τέτοια”. Ευχαριστώ.

Έδωσα στο ψαχτήρι μας τη λέξη Πετρόπουλο και έβγαλε 71 απαντήσεις.

Με τον άνθρωπο έχουμε ασχοληθεί υπέρ το δέον σε αυτό το φόρουμ, δεν έχω διάθεση να ασχοληθώ παραπάνω είτε στο φόρουμ, είτε προσωπικά.

Για την ερώτηση του Γιάννη σχετικά με τυχόν σχέση μου με πανεπιστημιακά, ο Πάνος πρόλαβε την ερώτηση που θα έκανα και εγώ. Δεν υπήρξα, πάντως, πανεπιστημιακός.

έχεις δίκιο Νίκο …σήμερα μου βγάζει κι εμένα το ψαχτήρι, αλλά όταν έβαλα το θέμα δεν μούδειξε τπτ !!! κάποιο λάθος θά 'γινε. Νομίζω ωστόσο ότι η περίπτωση Η.Π. δεν είναι καθόλου ασήμαντη, όπως παρουσιάζεται… Αυτά.

Μιλώντας πάντα για το μοναδικό βιβλίο του που ξέρω, δεν είπα ότι είναι ασήμαντο. Όμως τα πολλά του λάθη το καθιστούν, σήμερα, απλά άχρηστο για τον μη επαΐοντα.

Μιας και για το θεμα Πετροπουλος αναφερθηκαν αρχαια ρητα , ας μνημονευσω αλλο ενα:Δρυος πεσουσης πας ανηρ ξυλευεται.

Τι ακριβώς εννοείς, Paris;