Ερώτηση για τρίχορδο

Πήρα 2 γνώμες από 2 οργανοποιούς για το τρίχορδο που θέλω να φτιάξω.¨ο ένας μου είπε να βάλουμε στο σκάφος μαύρη καρυδιά και ο άλλος παλίσανδρο…ποιον να ακούσω???

Τον παλισανδρο… αλλα ειναι σχετικο κ αυτο… Μπορει ι καρυδια να βγει καλυτερη… Ειναι και θεμα οργανοποιου…

Καρύδι για ποιο ζεστό και μπουζουκίστικο ήχο.

Απο προσωπική εμπειρία θα σου πώ πως πράγματι η μαύρη καρυδιά δίνει ζεστό ρεμπέτικο ήχο αλλα απο την άλλη έχω διαβάσει πολλά για την αντοχή στο χρόνο που έχει η μαύρη - “βαμμένη” καρυδιά. Εκτός και αν η βαμμένη καρυδιά είναι κάτι διαφορετικό απο την μαύρη καρυδιά…

Νομίζω μαύρη και βαμμένη καρυδιά, είναι το ίδιο. Και εγώ έχω διαβάσει (κυρίως στο φόρουμ αυτό) για τη αντοχή της μαύρης καρυδιάς στο χρόνο αν και πιστεύω όλα αυτά είναι σχετικά. Δλδ μετά από πόσα χρόνια να έχει πρόβλημα? 5-10-20? Από την άλλη βέβαια γιατί όχι σκέτη καρυδιά? Μια χαρά ξύλο είναι και με ωραίο χρώμα!

Για το παλίσανδρο, On the other hand, έχω ακούσει ότι είναι “καλύτερη” επιλογή. Δεν ξέρω όμως τι παραπάνω θα προσφέρει στην ουσία. Πιο ακριβή επιλογή και πιο βαριά είναι ο έβενος. Δεν χρησιμοποιείται όμως συχνά.

Ο παλισσανδρος λεγεται οτι προσφερει πιο γλυκο και δυνατο ηχο. Σε αντιτθεση με την καρυδια που εχει επιφανειακο ηχο. Αυτα ισχύουν οταν καποιος ξερει να τα δουλεψει και να εκμεταλευτει τις ιδιοτητες τους. Ο εβενος εχει ξερο και πολυ πριμο ηχο απ οσα λεγονται.

Στην αναζήτηση του forum θα βρεις αρκετές συζητήσεις –όχι απαραίτητα για να επηρεαστείς-, παρά για να πάρεις μια ιδέα για τα υπέρ/κατά των διαφόρων ξύλων. Ιδίως στο θέμα „σκάφος από καρυδιά“, ψάξε δημοσιεύσεις του χρήστη atastos (ο οποίος βγάζει καρούμπαλα μόλις ακούει για καρυδιές).

Κατά τ’ άλλα, η επιλογή είναι ζήτημα:

  • προσωπικού γούστου στον τελικό ήχο
  • εγγυήσεων που θα δώσει (:wink: ο υποψήφιος οργανοποιός σου
  • χρήσης και συνεπώς εξέλιξης του οργάνου σε βάθος χρόνου („Μη μιλάς για το μέλλον, δεν το γνωρίζεις!“, Κομφούκιος)

Καλές αγορές και περιμένουμε με χαρά τις εντυπώσεις!

ΥΓ1 Οπωσδήποτε πάρε μαζί σου κάποιον που „ξέρει“, την ημέρα της αγοράς.

ΥΓ2 Να πω κι ακόμη μια βλακεία: εγώ προσωπικά για ρεμπετόργανο θα διάλεγα -αν είχα την δυνατότητα- σκάφος από μουριά! Επίσης, ένα μπουζούκι που έπαιξα πρόσφατα από σκάφος βέγγε, με μαχαίρωσε…τί οργανάρα!

Πάντως, ό,τι και να είναι το σκάφος, μετράει το τελικό πακέτο και φυσικά το προϊόν, δλδ ο ήχος…οπότε απεφάσισε και βλέπεις τί θα βγει…

Εγώ πάντως σε ένα τρίχορδο του Καφετζόπουλου με σκάφος από καρυδιά αρκετά μικρού μεγέθους άκουσα παλιακό ήχο, ξερό και μόρτικο. Νομίζω ότι περισσότερο είναι θέμα γεωμετρίας και κατασκευής και λιγότερο είδους ξύλου.

Και μια ακόμη κιθαρίστικη γνώμη…Στις κιθάρες το μαόνι (mahogany) θεωρείται και κατα τη γνώμη μου είναι το ξύλο που θα δώσει ήχο ζεστό και γεμάτο…Ξέρω οτι μπορεί και στα μπουζούκια να χρησιμοποιηθεί αλλά πέραν αυτού…ουδέν…

Νομίζω πως ωραίο ρεμπέτικο ήχο δίνει και η μουριά και το κελεμπέκι.
Όπως έγραψαν και οι προηγούμενοι, ο τελικός ήχος δεν θα καθοριστεί μόνο από το σκάφος, συνεπώς, δες άλλα όργανα και των 2 οργανοποιών και εμπιστεύσου αυτόν που σου αρέσει περισσότερο.

Η βαμμένη καρυδιά είναι ξύλο βρασμένο και ταλαιπωρημένο, συνεπώς δεν μπορεί να έχει την ανθεκτικότητα που έχει ένα άλλο ξύλο χωρίς την επεξεργασία αυτή στον χρόνο. Ο παλίσανδρος, σε κάθε περίπτωση, θεωρείται πιο ποιοτικό, “ακριβό” ξύλο. Ο ήχος θα έχει διαφορά σίγουρα αλλά δεν παύει να είναι το σκάφος μόνο ένας από τους πολλούς άλλους παράγοντες που καθορίζουν την ποιότητα του καλού οργάνου. Εγώ, μεταξύ των δύο ξύλων, στην περίπτωση της παραγγελίας, όπου δεν ξέρεις τι θα βγει, θα ζήταγα με βεβαιότητα παλίσανδρο, επειδή θεωρείται, πιο ποιοτικό και ανθεκτικό ξύλο. Αν είναι δύο έτοιμα όργανα, θα διάλεγα αυτό που μου αρέσει και θεωρώ καλύτερο, ευκολότερο, δυνατότερο, γλυκύτερο, πιο πρίμο, πιο μπάσο, πιο μεσαίο, ότι προτιμά ο καθένας τέλος πάντων…

Καρυδι δαγκωτο φιλε.Το βαμμενο “κολακευει” το οργανο πιο πολυ απ’το αβαφο σε ηχο.Τωρα περι αντοχης στο χρονο δε νομιζω οτι ειναι απολυτο.Υπαρχουν αρκετα παλια οργανα που κρατανε μια χαρα.Να ξερεις παντως οτι το βαμμενο μπασσαρει πιο πολυ.
Μουρια και κελεμπεκι για πριμο ηχο,οπως ειπαν και οι προλαλησαντες(προσωπικα απεχθανομαι το κελεμπεκι στα μπουζουκια,το σγουρο δε οχι και τοσο),ο εβενος εχει ωραιο χρωμα(νομιζω εχει κανει αρκετες ηχογραφησεις ο Κωστας Παπαδοπουλος με εβενο),αλλα ειναι ακριβος και πολυ βαρυς.Τελος ο παλισσανδρος εχει καθαρο,δυνατο,ποιοτικο ηχο,γλυκο,αλλα θα το χαρακτηριζα(οσον αφορα τα μπουζουκια)εξευγενισμενο ξυλο.Δεν εχει τον τσαμπουκα και τη ζεστασια της καρυδιας.Τελος πιστευω οτι το μπουζουκι ειναι καρυδι.

από πρόσφατη συζήτηση με (σοβαρό) οργανοποιό έμαθα ότι η διαφορά τιμής στα διάφορα ξύλα είτε για σκάφος είτε για καπάκι δεν ξεπερνά τα 20-30 ευρώ. Οπότε θεωρώ ότι η επιλογή δεν έχει να κάνει με οικονομικά κριτήρια αλλά με το κέφι του οργανοποιού και το ποια + και - βλέπει σε κάθε ξύλο. Όσο και αν θα διαφωνήσουν κάποιο οργανοποιοί πολυτελείας. :slight_smile:

Παρόλο που όπως προανέφερε ο φίλος αποπάνω μου, ο έβενος είναι “τούβλο” μπροστά στα υπόλοιπα εγώ αυτό θα προτιμούσα. Μου αρέσει οπτικά.

Έχω ακούσει οργανοποιό να λέει ότι μπορεί ένα καρύδι να έχει καλό ήχο και ένα άλλο καρύδι να μην έχει.
Και το ίδιο φυσικά να ισχύει για όλα τα ξύλα.
Δλδ το ότι θα δώσω παραγγελία να φτιαχτεί με τάδε και τάδε ξύλα δε σημαίνει ότι το όργανο θα βγει όπως το ήθελα.
Πρέπει ο μάστορας να κάνει ποιοτική διαλογή των ξύλων, να βρει καλή καρυδιά, καλό παλίσανδρο κτλ να βάλει και την τέχνη του ώστε να πετύχει ένα καλό αποτέλεσμα. Επειδή όμως η αξιολόγηση στον ήχο και στο παίξιμο είναι πολύ φλου πράμα,
προσωπικά δεν θα έκανα παραγγελία όργανο, αλλά θα διάλεγα ανάμεσα σε έτοιμα.

  1. Νομίζω ότι με κάλυψαν οι προλαλήσαντες ως προς τις θέσεις τους αλλά όχι ως προς τα συμπεράσματα τους. Η βαμμένη καρυδιά, όπως ειπώθηκε, μπασάρει και πλαδαρεύει με τον χρόνο σε αντίθεση με τον ποιοτικό, γλυκό, καθαρό, δυνατό παλίσανδρο, που στοιχίζει και κατά τι ακριβότερα. 2. Στο φορούμ γράφουν διαπρεπείς οργανοποιοί (Σπουρδαλάκης, Φρονιμόπουλος κ.α.) που μπορούν εύκολα να επιβεβαιώσουν ποιό υλικό προτιμούν στα ακριβά μπουζούκια που φτιάχνουν (ΚΑΤΑ ΚΑΝΟΝΑ) μεταξύ της βαμμένης (μαύρης) καρυδιάς και του παλίσανδρου, αν επέλεγαν το υλικό οι ίδιοι και όχι ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ο πελάτης. 3. Δεν υπάρχουν μπουζούκια με βρασμένη καρυδιά από το 20’ -30’ για να κρίνουμε αν αντέχουν 50 ή 70 χρόνια. Αντίθετα υπάρχουν πολύ παλιά μπουζούκια με άβαφη καρυδιά ή άλλα ξύλα. 4. Δεν υπάρχουν σήμερα παραπάνω από 50 Μπουζούκια Ζοζέφ (ΓΝΗΣΙΑ Ζοζεφ της δεκαετίας 50’ ή 60’) με βρασμένη καρυδιά από τις εκατοντάδες που σίγουρα κατασκεύασε ο μακαρίτης (πιθανότατα όχι μόνο επειδή κάθισε το καπάκι). Τέλος πάντων, ας απαντήσουν οι ειδικοί, μην παρασύρουμε τον φίλο που ρωτά με τις υποκειμενικές μας προτιμήσεις. Έχω και 'γω ένα του Ρεμούνδου όργανο του ‘82 βαμμένη καρυδιά και αντέχει μια χαρά, χωρίς ωστόσο να αποδεικνύει τίποτα αυτό κατ’ εμέ. Η κρατούσα όμως θέση στη σχετική αγορά των πλέον ειδικών (δηλ. των κατασκευαστών) είναι κρατούσα. Και η αντίθετη γνώμη σεβαστή, πλην όμως, για κάποιους λόγους, δεν επικράτησε.

http://www.youtube.com/watch?v=K9UBEd1K-cE&feature=relatedΑυτό τι ξύλο είναι ξέρει κάποιος να μου πει?

Απ’οσο μπορω να δω,παλισσανδρος
Επισης ηθελα να πω οτι ο καθε οργανοποιος εχει τη δικη του φιλοσοφια.Π.χ ο Καρβουνης δουλευει πολυ με βαμμενη καρυδια και νομιζω την προτεινει κιολας,(το μπαραδειγμα ειναι τυχαιο,δεν εχω οργανο δικο του και δεν σκοπευω ν’αναφερω 50 ονοματα οργανοποιων)επισης νομιζω οτι αυτο που ενδιαφερει καποιον αγοραζοντας ενα οργανο,ειναι ο ηχος και να ειναι μαλακο και βολικο στο χερι του.Δεν πιστευω οτι εχει καποιος στο μυαλο του την…εβδομηκονταετια(απο αποψη αντοχης).
Τελος φιλαρακι ακου τα οργανα σκετα και οχι στο ρευμα για να καταλαβεις τις διαφορες

H άβαφη καρυδιά τι χρώμα είναι καφέ…έχει κανείς φωτογραφία?Πάντως με βοηθάτε πάρα πολύ:088:

Και πιο ανοιχτο χρωμα η Ντόπια

:088:
Τέλειο! Δικό σου?