Για την ελληνικότητα
ΖΗΤΩ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΙΚΑ ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δεν θα ξεχάσω ποτέ, όταν σε ένα ταξίδι μου στην γειτονική Ιταλία, και μάλιστα σε πόλη του Βορρά που επιμένει μετά μανίας ότι πρέπει να κατατάσσεται στην βορειοδυτική Ευρώπη, την Βενετία, μία ζεστή καλοκαιρινή βραδιά, άκουσα από το ανοικτό παράθυρο, -από άλλο ανοικτό παράθυρο-, κάτι που για μία στιγμή μου φάνηκε σαν αμανές: μία φωνή τενόρου να τραγουδάει, με μεγάλο πάθος, ένα μακρόσυρτο, «ημι-συγκερασμένης» αισθητικής (ας μου επιτραπεί η έκφραση, αυτή ήταν η πρώτη ακουστική εντύπωση, είχε τόσα πολλά γκλισάντο και τρίλλιες) άσμα, που αρκετή ώρα μετά κατάλαβα ότι ήταν ένα Ναπολιτάνικο παραδοσιακό τραγούδι του Νότου σε πολύ ελεύθερη απόδοση.
Ακόμη μεγαλύτερη αίσθηση Ανατολής, θα έχουμε (φαντάζομαι όλοι μας) αποκομίσει από τους παραδοσιακούς τραγουδιστές Φλαμένγκο. Εκεί η επίδραση της Ανατολής είναι ίσως πιο καθοριστική απ΄ότι στα δικά μας. Έχω απολαύσει καφέ με κάρδαμο στην Μεντίνα του Χαλεπιού, υπό τους ήχους ακόμη πιο απολαυστικών έντεχνων παραδοσιακών τραγουδιών της Συρο- Λιβανέζας Φαίη Ρουζ, αλλά και τα παθιάρικα ερωτικά τραγούδια Αιγυπτίων τραγουδιστών-ριών…
Άλλο, και πραγματικό αυτή την φορά ΣΟΚ, ήταν για μένα όταν σε ένα ταξίδι μου στο Πακιστάν, κατά την διάρκεια μίας μεγάλης διαδρομής με αυτοκίνητο στην ενδοχώρα, σταματήσαμε για ξεκούραση και φαγητό σε ένα πανδοχείο. Εκεί καθισμένοι σε μαξιλάρια ντόπιοι μουσικοί, με πακιστανικά όργανα (έμοιαζαν με ούτι, σιτάρ και τουμπερλέκια) έπαιζαν μία μουσική που με άφησε άφωνο: έμοιαζε εκπληκτικά με το τραγούδι (ξεχνάω τον τίτλο του αυτή την στιγμή) που τραγουδάει η Άλκηστις Πρωτοψάλτη «το βενζινάδικο» κλπ). ήταν ολόιδιο, ιδίως στον ρυθμό αλλά έμοιαζε τρομερά και στην μελωδία. Αρχικά μάλιστα, πίστεψα ότι έπαιζαν ασυγκέραστα, έπρεπε να προσέξω για να καταλάβω ότι δεν ήταν έτσι. Πραγματικά συγκλονίστηκα. Το μυαλό μου πήγε στους Καλάς και σε διάφορα άλλα περί Μ. Αλεξάνδρου στην περιοχή κλπ. Η εξήγηση όμως ήταν πολύ πιο απλή: ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού μου εξήγησε ότι οι μουσικοί ήταν ΤΣΙΓΓΑΝΟΙ. Μάλιστα. Πακιστανοί τσιγγάνοι, δηλαδή Ινδοί Τσιγγάνοι (γιατί η ουσιαστική διαφορά της Ινδίας από το Πακιστάν είναι μόνο θρησκευτική). Είχαν όλα τα χαρακτηριστικά των Τσιγγάνων που γνωρίζουμε στην Ευρώπη και είχαν ΑΚΡΙΒΩΣ την ίδια μουσική, όπως φάνηκε και στην συνέχεια.
Γιατί τα λέω όλα αυτά; Γιατί μου αρέσει η ανατολική μουσική και παρατηρώ με μεγάλο ενδιαφέρον τις αμφίδρομες επιδράσεις και διαδρομές μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Όμως με ΕΝΟΧΛΕΙ ΑΦΑΝΤΑΣΤΑ, όταν ανοίγω το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου ταξιδεύοντας πρωί π.χ. στην Πελοπόννησο ή στην Θεσσαλία και δεν είμαι βέβαιος αν βρίσκομαι στην Βηρυτό και ακούω ποπ μουσικό πρόγραμμα του Al Manar ή λαϊκού σταθμού του Καΐρου. Τα δε σλόγκαν που χαρακτηρίζουν τους στίχους, μου φαίνονται απλώς εμετικά. Άσε που ανάλογα τραγούδια ακούς πια και εκεί, και κανένας δεν ξέρει πλέον ποίος αντιγράφει ποιόν και πως ανακυκλώνονται τα σκυλοτράγουδα, μέσω Βηρυτού ή μέσω Αθηνών.
Είμαι βέβαιος ότι θα συμφωνήσετε με τους χαρακτηρισμούς μου γι αυτό το ψευτολιβανέζικο νέο-ποπ που προσβάλλει την αισθητική όλων μας.
Τι σχέση όμως έχουν όλα αυτά, με το ρεμπέτικο; Επί της ουσίας του ρεμπέτικου ΚΑΜΙΑ.
Έχουν όμως μεγάλη σχέση με την ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ που διακρίνω να έχει διαμορφωθεί σε κύκλους θιασωτών αυτού του μουσικού είδους, και κατ επέκταση σε αυτό που ονομάζουμε «λαϊκό» τραγούδι, το οποίο θεωρείται απόγονος ή απόρροια του ρεμπέτικου, και με μία ευρείας κατανάλωσης αισθητική που χαρακτηρίζει τις τελευταίες 7-8 δεκαετίες.
Αγαπητέ Νίκο Πολίτη, σέβομαι την μουσικολογική επάρκειά σου, και μιλάω φυσικά ως ερασιτέχνης. Πρέπει επίσης να πω ότι με κολακεύει το ότι η παρέμβασή μου προκάλεσε την προσοχή σου, όπως και του άλλου μεγάλου γνώστη του ρεμπέτικου Κώστα Φέρρη και των άλλων φίλων στο φόρουμ.
Όμως, πιστεύω ότι και εσάς ίσως να έχει προβληματίσει αυτός ο «έρωτας» για την Ανατολή, ο οποίος έχει προσλάβει απολυταρχικές διαστάσεις και έχει εκμηδενίσει και καταπνίξει κάθε δημόσια παρουσία αντίθετων απόψεων. Και λέω την δημόσια παρουσία, γιατί στην πραγματικότητα ΟΥΔΕΠΟΤΕ το ΣΎΝΟΛΟ του λαού αυτής της χώρας αποδέχθηκε επί της πράξης την κυριαρχία της «ανατολής» ως μόνου και αποκλειστικού αισθητικού χαρακτηριστικού στην μουσική παραγωγή και κατανάλωση. Αγαπητέ Ν. Πολίτη, κάπου αναφέρεις ως «διείσδυση» την επιρροή της δυτικής αισθητικής στην νεώτερη ελληνική μουσική. Αυτό είναι χαρακτηριστικό μίας συγκεκριμένης αντιμετώπισης που όμως δεν είναι έτσι. Πιστεύω ακράδαντα ότι ανέκαθεν αυτό που λένε ελληνισμός ή πες το όπως θέλεις ήταν κάτι ιδιαίτερο και μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Είχε ανέκαθεν και τα δύο αυτά στοιχεία.
Ως αποδείξεις, σε ότι αφορά την μουσική διάθεση των νεοελλήνων που στρέφεται προς την Δύση (γιατί για το προς την Ανατολή αναφέρεται συνεχώς) μπορώ να αναφέρω:
[ul]
[li]Την κυριαρχία ΚΑΙ ή κυρίως δυτικών μουσικών οργάνων στον ελλαδικό χώρο, (όχι βέβαια υποχρεωτικά στην Μ Ασία) όπως το κλαρίνο, το βιολί και το σαντούρι, το μαντολίνο, το λαούτο, αργότερα και η κιθάρα[/li][li]Την αντίδραση στην εισαγωγή μουσικών ιδιωμάτων και οργάνων από την Ανατολή, αντίδραση που ιστορικά παρατηρείται από την εποχή της παρουσίας της θαμπούρας τον 5ο αιώνα ΜΧ νομίζω, και όχι ΠΧ, όπως αναφέρεται, (παρακαλώ διορθώστε με, και τότε μιλούσαν για «εραστές της ασιάτιδος μούσης» και για «έκπτωση» της ντόπιας αισθητικής, μία φιλολογία που δεν έπαψε έως σήμερα και συνεχίστηκε με την επικράτηση του μπουζουκιού στις ημέρες μας κλπ) Αυτό δεν είναι προϊόν μίας «συνωμοσίας» εναντίον κάποιων αισθητικών χαρακτηριστικών, ένα είδος ταξικής αντιμετώπισης στυλ «λαός και κολωνάκι», που πολλοί πρεσβεύουν (αν και υπάρχουν ορισμένα τέτοια χαρακτηριστικά, αλλά σίγουρα και αντιστρόφως) αλλά έκφραση μίας ευρύτερης ένστασης μεγάλων τμημάτων του ελλαδικού πληθυσμού, σε κάποια αισθητικά χαρακτηριστικά με τα οποία δεν αισθάνεται να ταυτίζεται. Αυτό δεν γίνεται επειδή κάποιοι σώνει και καλά είναι φραγκολεβαντίνοι και υπόδουλοι της Δύσης (αν και αυτή η συνομοταξία είναι υπαρκτή και επί των ημερών μας έχει γιγαντωθεί, θα έλεγα όμως και το αντίθετο). Αυτή η αντίδραση, και η στροφή προς την Δύση, τελευταία εκφράστηκε την ίδια εποχή που το ρεμπέτικο έδινε την σκυτάλη στο λεγόμενο «λαϊκό» (κατ΄εμέ δημιούργημα των δισκογραφικών, ανεξαρτήτως της αξίας ορισμένων τραγουδιών) και κατά την επικράτησή του τελευταίου στις αστικές τάξεις, με την παράλληλη άνθιση του λεγόμενου «ελαφρού», του «όταν πηγαίναμε μαζί σχολείο» και του κινήματος του δυτικόφερτου ροκ και ποπ. Νωρίτερα, εκφράστηκε με τα θαυμάσια τραγούδια των άστεων (Αττίκ, Γιαννίδης κλπ), τα τραγούδια του κρασιού και της ταβέρνας, την λατρεία για τραγούδια σε στυλ Γούναρη, που συγκέντρωναν δεκάδες χιλιάδες νεοελλήνων στο Παναθηναϊκό στάδιο. Αυτοί ήταν όλοι φραγκολεβαντίνοι; Ή ανέτρεχαν στην Δύση για να καλύψουν ένα τραγικό μουσικό κενό;[/li][li]ακόμη και το αρχοντορεμπέτικο προσαρμόστηκε σε αυτή την διάθεση της ελλαδικής κοινωνίας και γι αυτό επικράτησε. Ο Τσιτσάνης, για λόγους που ίσως γνωρίζετε καλύτερα από μένα, εξέφρασε με αριστουργηματικό τρόπο, αυτό το δισυπόστατο της ελληνικής κοινωνίας και έμεινε αθάνατος. (και αρκετοί άλλοι παλαιότερα)[/li][li]ουδέποτε η ελληνική κοινωνία παραιτήθηκε του δημοτικού. Αναγνωρίζει έμπρακτα το τραγικό κενό που υπάρχει στην μουσική ζωή αυτού του τόπου. Σε κάθε, μα σε ΚΑΘΕ γλέντι στην ελληνική επαρχία (και όχι μόνο) η διασκέδαση κορυφώνεται με δημοτικά, νησιώτικα κλπ, τα οποία αν και έχουν πάψει να παράγονται ως γνήσια μουσική έκφραση και έχουν χαρακτήρα κιτς (με ηλεκτρικά μπάσα, ντραμς κλπ, ή νέο-παραλλαγές) όμως είναι απαραίτητο συστατικό ενός παραδοσιακού γλεντιού (γάμοι, βαφτίσια κλπ) Αυτό πρέπει να μας προβληματίσει βαθύτατα νομίζω. Ο ελληνικός λαός δεν έχει υιοθετήσει απόλυτα το ρεμπέτικο, ακόμη περισσότερο το λεγόμενο «λαϊκό» (το αναφέρω ως ανατολικό άκουσμα) ως μόνο και μοναδικό άκουσμα. Πάει διακόσια χρόνια πίσω, δεν εμπιστεύεται τις δισκογραφικές, και επιμένει να θυμάται το δημοτικό, που έχει πεθάνει γιατί δεν παράγεται πιά. Το βρίσκω τραγικό.[/ul] [/li]Πολύ πρόχειρα αναφέρω την εξήγηση που δίνω για αυτό το φαινόμενο στην ελληνική κοινωνία.
[ul]
[li]Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η στροφή προς την Ανατολή ολοκληρώθηκε μετά το 1922 και ταυτίστηκε με την διάθεση για ΘΡΗΝΟ & ΚΛΑΜΑ. Η Ελλάδα κατοικήθηκε και από ξεριζωμένους Έλληνες της Ανατολής που έφεραν και τ΄ ακούσματά τους. Όμως δεν αρκεί αυτό νομίζω, από τότε (με κάποιες εξαιρέσεις) ο σύγχρονος Έλληνας αισθάνεται να ΗΤΤΑΤΑΙ: εθνικά, κοινωνικά, πολιτικά, πολιτισμικά. [/ul] [/li]Και θέλει να ταυτίζει τις αναμνήσεις και τις επιθυμίες με στίχους όπως τους παρακάτω που πρόχειρα κατέγραψα ανοίγοντας το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου μου σε μία διαδρομή στην Πελοπόννησο. Νομίζω είναι ένα τεράστιο θέμα γιατί το τραγούδι, (αγαπητέ Ν. Πολίτη, απευθύνομαι κυρίως προς εσάς σε αυτό το σημείο), δεν έπαψε ποτέ να είναι και ένας μηχανισμός εκπαίδευσης της κάθε κοινωνίας:
«τα μάτια σου με ρίξαν στο σκοτάδι
τα χέρια σου στερήσαν τη χαρά…»
«δεν είσαι ο πρώτος που φαρμάκια θα μου δώσεις
ήπια μέχρι τώρα φαρμάκια χίλια δυο…
…είχα πιστέψει πως στη μαύρη αγκαλιά σου
είχε βρει λιμάνι το κορμί μου τ΄ορφανό»
«βαθιά στην θάλασσα θα πέσω, να με σκεπάσει το νερό
τη δύστυχη ζωή που κάνω, να την αντέξω δεν μπορώ,
θα ξεχαστώ από τους φίλους, θα με ξεχάσουν συγγενείς
και θα χαθώ σ αυτά τα βάθη, που δεν τα πάτησε κανείς»
«θα υποφέρεις κι αυτό το χρόνο,
βάστα καημένο μου κορμί,
βάστα ακόμη λίγο πονεμένο μου κορμί
ότι αγαπούσες κι αν τόχεις χάσει,
κι αν σε πικράνανε πολύ
είναι φουρτούνα και θα περάσει,
για αυτό μην κλαις τρελό παιδί»
«και στον γκρεμό να πέσω πάλι δεν θα πονέσω
πρόδωσες μια αγάπη που έκλαψε για σένα
…γκρέμισες το παλάτι που έχτισα με πόνο»
«…αφού μας έχει η ζωή τόσο πληγώσει
για μας ποτέ, για μας ποτέ μην ξημερώσει,
είναι της μοίρας μας γραφτό πάντα στον δρόμο τον κακό…»
«ένα ρούχο ματωμένο στρώνω για να κοιμηθώ
… μάνα μη με κλαίς
…εγώ είμαι της γερακίνας γιός»
«και εγώ που σ εμπιστεύθηκα μόνος μου βρέθηκα»
«μην είσαι ψεύτρα δίγνωμη
μην μου μιλάς με μάσκα
γιατί και γω έχω καρδιά
κι αν φορώ τραγιάσκα»
«μου λες πως είμαι δυνατός και η καρδιά μου πέτρα
μα όσα μου κανες εσυ αγάπη μου μέτρα»
«μην με περιμένεις, μην με περιμένης δεν θα ξαναρθώ,
μην με περιμένεις δεν σ αγαπώ»
«μη μ΄ αφήνεις μη, μόνος θα χαθώ
όταν μ΄ αφήνεις κόβομαι στα δυό»
«μες την ζωή μου έχω ζήσει τόσες πίκρες
στην καρδιά μου αν ψάξεις θα βρεις μόνο λύπες»
Κατέγραψα και ορισμένα από τα άσματα που ακούστηκαν από τηλεοπτικές εκπομπές την περίοδο των Χριστουγέννων 2006. Ημέρες γιορτής και χαράς, και λίγο πριν από το ρωμαϊκής έμπνευσης δημόσιο θέαμα του απαγχονισμού του Σαντάμ Χουσείν, σε δύο εκπομπές, που έτυχε να παρακολουθήσω, την εκπομπή της κ. Μπήλιως Τσουκαλά και της κ. Ελένης Μενεγάκη ακούσαμε το χαρμόσυνο και αισιόδοξο μήνυμα των Χριστουγέννων από τον κ. Μάκη Χριστοδουλόπουλο και άλλους «λαϊκούς» αοιδούς:
«…αν μ΄ αφήσεις θα πεθάνω
ή θα πέσω στον γκρεμό…»
«Σε δωμάτιο σκοτεινό έψαχνα να ονειρευτώ…
είπα να φύγω να σωθώ να μην πονάω άλλο πιά…»
«…ήτανε ψεύτρα δεν είχε μπέσα τώρα πονάω κι αυτή γελάει…»