Εκκλησιαστική μουσική

Γεια σας,

Δεν ξέρω αν τα πάρα κάτω άρθρα μπήκαν στην σωστή ενότητα, αν είναι λάθος παρακαλώ τους διαχειριστές να τα βάλουν στη σωστή θέση!

http://ensembleison.de/publications/varys.htm

http://ensembleison.de/publications/index.htm

http://ensembleison.de/publications/darkcontinent/4_3.htm

Αυτά είναι πολύ ψιλά γράμματα για μένα, αλλά μπορεί να ενδιαφέρουν τους ειδήμονες.

Εύα

Στη σωστή θέση μπήκαν (μάλλον!) τα άρθρα, αλλά δεν νομίζω ότι θα βρεθούν εδώ αρκετοί ειδήμονες να τα σχολιάσουν… Ρεμπέτικο φόρουμ είμαστε, όχι τμήμα πανεπιστημίου ειδικευμένο στην παλαιά βυζαντινή, σούφικη, αρμένικη, παλατιανή ή συναγωγική μουσική του μεσαίωνα και των νεώτερων αιώνων.

Πάντως, το άρθρο του Oliver Gerlach (δεν τον ήξερα…) για τον Ήχο Βαρύ με χρήση του μπερντέ “arak” είναι πολύ ενδιαφέρον, αφού ο συγγραφέας βλέπει κατάλοιπα της πρό Μεταρρύθμισης του 1814 διαστηματικής πρακτικής να επιβιώνουν μέχρι τον ύστερο 20όν αιώνα (Θρ. Στανίτσας)!

Κανένας χριστιανός να μου εξηγήσει τη διαφορά μεταξύ ενηχήματος και απηχήματος;

Περί ενηχήματος και απηχήματος[LEFT]

  1. Ο όρος “ενήχημα” αναφέρεται στο πρώτο τμήμα αυτού που σε νεότερες εποχές ονομάζουμε συνολικά απήχημα. Το απήχημα του κάθε ήχου χωριζόταν παλαιότερα (στην εποχή του Αγιοπολίτη) σε δύο διακριτά τμήματα, το ενήχημα και το επήχημα.

[/LEFT]

Πορεία απηχημάτων κυρίων και πλαγίων ήχων και ορισμοί (απήχημα, ενήχημα κτλ)

http://analogion.com/forum/showthread.php?t=3647[b][b][i][i][b][i][b][b][i][b][b][b][b]

[/b][/b][/b][/b][/i][/b][/b][/i][/b][/i][/i][/b][/b]Προέλευση και σημασία των απηχημάτων
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=76

Δεν πειράζει, ας βρίσκονται. Σίγουρα ο μελετητής αυτών των παραδόσεων δε θα σκεφτεί πρώτο πρώτο το ρεμπέτικο φόρουμ για να αναζητήσει βιβλιογραφία, αλλά έστω κι έτσι είναι καλό που έχει αρχίσει να συγκεντρώνεται ένας αριθμός από λινκ για μουσικολογικά άρθρα και μελέτες. Προσωπικά χαίρομαι που τα βλέπω να εμπλουτίζονται.

Τις προάλλες είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω κεφαλονίτικη λειτουργία και μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση η τετραφωνία τους. Θα ήθελα να σας γράψω δυο λόγια γι’ αυτή την εμπειρία, αλλά επειδή δε θα είναι παρά οι αφελείς εντυπώσεις ενός επισκέπτη άσχετου από το είδος, μήπως ξέρει κανείς να μας κάνει μια εισαγωγή, ο ίδιος ή διά παραπομπής;

Κατ’ αρχήν ευχαριστώ τον Βασίλη για τις πληροφορίες του. Αυτά που αναφέρονται στους συνδέσμους που μας παραπέμπει φανταζόμουνα κι εγώ, αλλά δεν είμουν (ούτε είμαι και τόσο…) σίγουρος.

Ούτε για την τετραφωνία στα Ιόνια νησιά είμαι σίγουρος, σε βαθμό που να επιχειρήσω “εισαγωγή” στο θέμα. Αυτό που έχω ακούσει είναι ότι στα νησιά αυτά η δυτική τετραφωνία είναι παράδοση κάποιων (ελάχιστων πάντως) αιώνων, που φυσικά συνδέεται με τις πολιτικές / γεωγραφικές ιδιαιτερότητές τους. Δεν είναι δηλαδή κάτι που περιορίζεται στον μέσο ή ύστερο 19ο αιώνα (και επέκεινα) όπως π.χ. στην Αθήνα, όπου η τετραφωνία φαίνεται να ξεκινάει από πρωτοβουλίες του παλατιανού περιβάλλοντος. Για τα ιόνια νησιά, νομίζω ότι είχαν υπάρξει αντιδράσεις της ελληνικής εκκλησίας, που όμως προσέκρουσαν στη σθεναρή αντίθεση του πληθυσμού ο οποίος, μετά από αρκετές γενιές, θεωρεί και θεωρούσε ότι πλέον η τετραφωνία είναι παράδοση που δεν ανέχεται επεμβάσεις τέτοιου είδους.

Ο Σακελλαρίδης επηρεάστηκε από τη ζακυνθινή παράδοση, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Καλογερόπουλου