Δρόμοι σε πεντάγραμμο

Γειά σας απο Λονδίνο. Πολύ χαίρομαι που ανακάλυψα πρόσφατα την σελίδα σας. Είμαι επαγγελματίας μουσικός αλλα της κλασσικής, όχι της Ελληνικής. Με την παραγγελία του τζουρά μου απο τον Καρελλά σχεδόν έτοιμη όμως…αυτό θα αλλάξει σύντομα.
Εχω ένα πρόβλημα. Ξέρω να διαβάζω νότες (και λίγο βυζαντινή) αλλα όχι ταμπλατούρα. Καταλαβαίνω οτι οι περισσότεροι λαϊκοί μουσικοί έχουν το αντίθετο πρόβλημα. Με μια γρήγορη ματια στο Ιντερνετ διαπιστώνω οτι οι ποιό οργανωμένες προσπάθειες για συστηματική μελέτη δρόμων γίνονται σε ταμπλατούρα. Μπορεί κάποιος να προτείνει καλά βιβλία-links που να περιέχουν οργανωμένα τους δρόμους μονο σε Ευρωπαϊκή γραφή; Γενικότερα, γιατί πιστεύετε έχει επικρατήσει η ταμπλατούρα; Προσωπικά με μπερδεύει αφάνταστα και δεν καταλαβαίνω γιατι δεν υπάρχει περισσότερη Ελληνική μουσική σε πεντάγραμμο. Δεν είναι και τόσο δύσκολο.

Ευχαριστώ και καλώς σας βρήκα.

1 «Μου αρέσει»

http://www.klika.gr/cms/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=13&id=100&Itemid=150

http://wiki.kithara.gr/Δρόμοι_και_Τρόποι__Μια_συγκεντρωτική_παρουσίαση

Ευχαριστώ για τα links. δεν θέλω να γίνομαι δύσκολος αλλα αυτό ακριβώς εννοούσα στην περιγραφή μου. το δεύτερο και τρίτο links δεν έχουν ίχνος πενταγράμμου και το πρώτο έχει πολύ λίγα και επιλεκτικά. Δεν υπάρχει κάποιο βιβλίο που να έχει σε πεντάγραμμο όλους τους δρόμους οργανωμένα και σε παραπάνω απο 1 τονικότητες; γιατί παντού βρίσκω αυτην την εμπειρική γραφή; θα ήθελα να αποφύγω και τα A B C D…και τις γραμμούλες που μου λένε που να βάλω τα δάχτυλα μου στην ταστιέρα…Anyone?

Γειά σου Αlk. Κάνε μια αναζήτηση με keywords "δρόμους, βιβλία, Παγιάτης "κλπ. Δέν ειμαι γνώστης, αλλά εχουν ειπωθεί αρκετά γύρω απο το θέμα στο παρελθόν. Σίγουρα θα βρείς
κάτι . Παρεπιπτόντως, τί κλασικό όργανο παίζεις;

Συμεών

Ευχαριστώ Συμεών

Εχω εντοπίσει σχόλια για το βιβλίο του Παγιάτη. Απο ότι καταλαβαίνω, πολλοί δεν το θεωρούν ιδανικό…Τα υπόλοιπα links που βρήκα είναι σε ταμπλατούρα. Κάποια απο αυτά πολύ προσεγμένα και οργανωμένα με καλό σύστημα, κάτι που δεν έχω βρεί ακόμα σε πεντάγραμμο.
Αυτό που με ξενίζει επίσης είναι οτι οι δρόμοι γράφονται μόνο σε ΡΕ και σε καμία άλλη τονικότητα. Θα τους γράψω λοιπόν μόνος μου στο PC όπως τους θέλω εγώ, η θα μάθω να διαβάζω ταμπλατούρα…

Παίζω βιόλα και βιολί. Εργάζομαι σε διάφορες ορχήστρες του Λονδίνου ως έκτακτος, κυρίως BBC Symphony και Royal Opera House. Eπίσης παίζω με τους Academy St Martin in the Fields και όσο σόλο και μουσική δωματίου μπορώ.(τον επόμενο μήνα θα είμαι στο μέγαρο με την BBC, αν έχετε όρεξη για κάτι κλασσικό και όχι απο ΡΕ…)

Σε γενικες γραμμες για το θεμα των δρομων υπαρχουν πανω απο 5-6 βιβλια στα ελληνικα, νομιζω οτι 2-3 απο αυτα εχουν τους δρομους σε ολους τους τονους.

Συγραφεις: Παγιατης, Βασιλακης, Μαυροειδης, Λιολιος, Νικολοπουλος και μερικοι ακομοι που ξεχναω.

Στα πιο πολλα απο αυτα οι δρομοι γραφονται απο ΡΕ γιατι απευθυνονται ‘‘κυριως’’ σε αρχαριους μαθητες του μπουζουκιου και το ΡΕ ‘‘βολευει’’ για να τους απομνημονευσουν οι μαθητες σε μια χορδη και να αρχισουν να μαθαινουν το δρομο εστω και σε μια χορδη.

Για τους ιδιους εκπαιδευτικους λογους οι δρομοι παρουσιαζονται με ταμπλατουρες γιατι ετσι ειναι πιο ευκολο για καποιον αρχαριο να καταλαβει τις ‘‘θεσεις’’ πανω στο οργανο και πως αναπτυσονται σε ολο το οργανο.

Τωρα υπαρχει ενα μεγαλο debate αν οι δρομοι οπως τους γραφουμε στα βιβλια εδω ειναι σωστοι? Κλασσικο παραδειγμα για αυτο ειναι ο Ουσακ δηλαδη ο Φρυγιος. Για πολλους ο Ουσακ δεν ειναι αυτο ακριβως που παιζουμε και γραφουμε εδω. Το ιδιο debate αλλου περισσοτερο και αλλου λιγοτερο γινεται για ολους τους δρομους!!!

Στα περισσοτερα βιβλια δεν θα βρεις αρκετα στοιχεια για το πως συνδεονται οι δρομοι μεταξυ τους και τι σχεσεις αναπτυσσονται αναμεσα τους που εκει βρισκεται και η ομορφια του ολου θεματος.

Για αρχη η προμηθεια των βιβλιων του Παγιατη, Βασιλακη και Μαυροειδη ειναι ενα καλο starting point για τη μελετη σου.

Eυχαριστώ Δημήτρη

Καταλαβαίνω οτι το καλοσυγκερασμένο σύστημα που επιβάλουν τα ταστα είναι συμβιβασμός όσον αφορα την εκφραστικότητα και τις φυσικές έλξεις των δρόμων, εαν αυτό εννοείς.Προσωπικά,παίζοντας άταστα όργανα απο τα 6 μου χρόνια (22 χρόνια τον Σεπτέμβρη) διαπιστώνω οτι οι έλξεις είναι πάντα εκεί και τις κάνουμε ενστικτωδώς ακόμαι και αν το σύστημα γραφής που χρησιμοποιούμε δεν διευκρινίζει τα μόρια. Για παράδειγμα, σε κάθε κλασσικό κουαρτέτο, κάθε τρίτη μεγάλη (πχ Ντο-Μι) θα έχει την τάση να είναι στενότερη σε μια ματζόρε συγχορδία γιατι απλά το μι “θέλει” να είναι χαμηλότερα για να ηχήσει καλά η συγχορδία. Καμία νότα (εκτως απο τις ανοιχτές χορδές) δεν έχει σταθερό τονικό ύψος αλλα προσαρμόζεται ανάλογα με το αρμονικό περιβάλλον.Αρα, ακόμα και αν το πεντάγραμμο δεν είναι 100% ακριβές στην διατύπωση των φυσικών τάσεων, αυτές θα πρέπει να είναι προφανείς στα αυτιά μας.
Επιμένω όμως στο πεντάγραμμο γιατι θεωρώ οτι ενθαρρύνει τον εκτελεστή να αναπτύξει περισσότερο την κρίση του και το γούστο του όσον αφορά τους δακτυλισμούς.

Και πάλι ευχαριστώ, θα προσπαθήσω να παραγγείλω τα βιβλία. Ξέρει κανένας αν υπάρχουν μαγαζιά που στέλνουν εξωτερικό;

Many thanks

Αποκάλυψη είναι το βιβλίο του Βούλγαρη, το οποίο ενώ είναι εξίσου “δύσκολο” με του Μαυροειδή, έχει παρτιτούρες για πάρα πολλά ρεμπέτικα (και άρα σου λέει ότι πχ. Νικρίζ είναι τα εξής, ουσάκ τα τάδε κτλ), λέει σε ποιο δρόμο είναι το καθένα κομμάτι, φαίνονται τα μόρια των δρόμων αλλά εναλλακτικά μπορείς να θεωρήσεις τα διαστήματα συγκερασμένα. Επίσης εξηγεί τον χειρισμό κάθε δρόμου.
Θέλει αρκετό χρόνο κάποιος για να το καταλάβει και να το μάθει, αλλά αξίζει τον κόπο.

http://www.perizitito.gr/product.php?productid=134814&page=1

Ναι αλλά εδώ προκέιπτει άλλο ένα ερώτημα αφού γνωρίζεις πώς να παίζεις στο πεντάγραμμο είναι πολύ εύκολο (η δική μου άποψη) να μάθεις να διαβάζεις ταμπλατούρα. Δοκίμασε το. Μπορεί να σε βοηθήσει!!! Αξίζει τον κόπο.

Στέλνουν και στο εξωτερικό…

Ευχαριστώ παιδιά

Τώρα έχω αρκετές πληροφορίες για να μπω σε κάποιο δρόμο.

Φίλε Alk, ο Δημήτρης μπορεί και να εννοεί μία διαφορετική δομή των διαστημάτων μεταξύ ουσάκ και κιουρντί, έχει ξανά αναφερθεί αυτό σύντομα αλλά δεν θα μπώ σε λεπτομέρειες. Πολύ ενδιαφέροντα και αυτά που λές για τα άταστα όργανα της δυτικής «κλασικής» μουσικής, δεν το ήξερα και σε τιμά, αλλά στην ελληνική λαϊκή μουσική, ελάχιστοι είναι εκείνοι π.χ. οι τραγουδιστές που σήμερα σέβονται και ακολουθούν έλξεις κλπ.

Κατά τα άλλα, μη σου διαφεύγει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των υποψήφιων αγοραστών μιάς παρτιτούρας για μπουζούκι δεν είναι πολύ εξοικειωμένοι με το διάβασμα από πεντάγραμμο…

Λοιπόν

δεν ξέρω πως να το διατυπώσω αλλα…είμαι πραγματικά εντυπωσιασμένος με το πώς λειτουργεί αυτή η ιστοσελίδα και πόσο θετικοί είναι οι χρήστες να μοιραστούν τις γνώσεις τους.
Μπορεί οι ρεμπέτες να πέθαναν αλλα οι μάγκες είναι εδω γύρω

πραγματικά το εκτιμώ

τώρα πρέπει να γίνω καλός με τους δρόμους για να μη λέτε οτι σπατάλησα τον χρόνο σας.να στε καλά

alk κοίτα τα προσωπικα σου μηνύματα.

Καλησπερα φιλε μου,λοιπον εχω φαει τον κοσμο να βρω τραγουδια με ταμπλατουρες γιατι δεν γνωριζω να διαβαζω νοτες και πεφτω συνεχεια σε pdf αρχεια με πενταγραμμο σου αν θες να εποικοινωνησουμε μεσω ε-μαιλ να τα πουμε περαιτερω.

Υ.Γ και οποιος αλλος γουσταρει!

Πάρε και άλλες λίγες. Εδώ οι δρόμοι με νότες.

Να σαι καλά φίλε Φώτη. Κατι τέτοιο έψαχνα. Εχω παραγγείλει και 2 βιβλιαράκια απο την αθήνα. Ο τζουράς μου αργεί ακόμα να έρθει( ο μάστορας έχει πολλές παραγγελίες) αλλα θα ξεσκονίσω το βιολάκι μου μαθαίνοντας δρόμους…:088:

… σε ενδιαφερει, μπορεις να αναζητησεις αυτα τα βιβλια και σε μορφη pdf.

Ψαχνοντας και μελετωντας τους δρόμους μπερδεύομαι πολυ. Για παραδειγμα σε δυο σελίδες που πρότεινε ενας αναγνωστης πιο πανω, στο δρόμο ουσάκ και συγκεκριμένα στις συγχορδίες του, η μία σελίδα λεει πως περιέχει συγχορδία ΝΤΟ- και η άλλη λέει πως έχει ΝΤΟ+. Μπερδευομαι λιγο! Επισης αν εχει καποιος την υπομονη και γνωρίζει καλα θα με βοηθούσε πολύ αν μου εγραφε όλες τις συγχορδίες( πέρα απ τις βασικες ) για τους δρόμους ΧΟΥΖΑΜ, ΣΑΜΠΑΧ,ΝΙΑΒΕΝΤ

http://www.playbouzouki.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=5&id=16&Itemid=42

https://wiki.kithara.gr/Δρόμοι_και_Τρόποι__Μια_συγκεντρωτική_παρουσίαση

Φίλε Kondostavros, στην ηλικία σου έχεις όλο το χρόνο να γίνεις, με τον καιρό, ξεφτέρι και στην εναρμόνιση και σε όλα. Εκτός αν και εσύ θέλεις το συντομότερο δυνατό να ονομαστείς δάσκαλος. Δοκίμασε π.χ. το ντο μινόρε, δοκίμασε και το ματζόρε και αποφάσισε τι σου κολλάει καλύτερα. Στο μέλλον μπορείς πάντα να αλλάξεις γνώμη. Αν δυσκολεύεσαι, να είσαι σίγουρος ότι «μαθαίνοντας» με μασημένη τροφή δεν θα μάθεις σωστά ποτέ… η παπαγαλία δεν ωφέλησε κανέναν, εκτός από τους γονείς κάποιων επιτυχόντων σε πανελλήνιες και αυτό, μόνο προσωρινά.