Δισκογραφία-Εργογραφία Μάρκου Βαμβακάρη

Ναι αυτό το κάνω ήδη. Στα περισσότερα σχόλια αναφέρω την πηγή της σελίδας.
Ευχαριστώ και πάλι για την πολύτιμη βοήθειά σας.
Άλλωστε ο τελικός ολοκληρωμένος κατάλογος πάλι εδώ θα καταλήξει για τους φίλους.

2 «Μου αρέσει»

Σωστή η σκέψη σου Νίκο. Αυτό ξεκίνησα και εγώ να κάνω.
Επέλεξα φύλλο excel όπου μπορούν να γίνουν επεμβάσεις, ταξινομήσεις ανά στήλη και προσθαφαιρέσεις σχολίων. Επέλεξα συνθέτες ή τραγουδιστές που με ενδιαφέρουν και ξεκίνησα από τη βιβλιοθήκη μου.
Τάσος Σχορέλης (4 τόμοι). Μανιάτης 78 & 45 στροφές κατάλογοι. Κουνάδης κλπ
Μετά στο διαδίκτυο Rebetiko, Discogs, Stixoi, Youtube κλπ. Ότι στοιχείο έβρισκα το πρόσθετα. Ώστε να υπάρχουν συγκεντρωμένες οι πληροφορίες. Πόσο ακριβείς είναι; Απλά κάνεις διασταύρωση και καταλήγεις ποια θα χρησιμοποιήσεις. Ώστε να είναι όσο το δυνατόν κοντά στην πραγματικότητα.
Πέρα από κάποιες ατέλειες τεχνικές που έχει ο αρχικός κατάλογος του Μάρκου, που τις διόρθωσα βέβαια, τώρα προσθέτω και άλλα στοιχεία και σε λίγο θα είναι έτοιμος ο νέος ολοκληρωμένος.
Ολοκληρωμένος; Όχι γιατί πάντα θα προκύπτουν νέα στοιχεία από συνεντεύξεις ή καταθέσεις φίλων.
Πάντως θα υπάρχει μια βάση καταλογογράφησης. Όπως και η σελίδα αυτή με την σημαντική δουλειά που γίνεται εδώ.

2 «Μου αρέσει»

Ποτέ, βεβαίως, δεν θα ολοκληρωθεί ο κατάλογος, εκτός κι αν βρεθεί κάπου καταχωνιασμένος, έτοιμος. Αλλά έχω την εντύπωση ότι τα «χάσματα» μεταξύ δύο κοντινών μεταξύ τους αριθμών, ήδη με τα διατιθέμενα σήμερα στοιχεία θα είναι «διαχειρίσιμα», και με κάθε νέα είσοδο στοιχείου θα μικραίνουν. Καταχωρείς μόνο μήτρες, ή και αριθμούς καταλόγου;

1 «Μου αρέσει»

Γιάννη, ασχολείσαι και με όσα διασώθηκαν εκτός δισκογραφίας; Υπάρχει ας πούμε εκείνη η σημαντικότατη σειρά σπιτικών ηχογραφήσεων του Μάρκου, γέρου, που φανερώθηκε τα τελευτραία χρόνια. (Αν δεν την ξέρεις και σ’ ενδιαφέρει, θα τη βρούμε πολύ ευκολα από δω μεσα.)

1 «Μου αρέσει»

Καταχωρώ αρ. δίσκου και μήτρας όπως είδες Νίκο.
Δεν έχω αρ. καταλόγου. Αν μπορείς ή έχεις, τότε να σου στείλω Νίκο μου το φύλλο για να τους συμπληρώσεις (προσθέσεις) δίπλα στον κάθε τίτλο.
Είπαμε. Κάθε οδηγία δεκτή. :slight_smile:

Δεν συμπεριέλαβα όσα είναι εκτός δισκογραφίας γιατί δεν είχα πρόσβαση σε όλο τον κατάλογο και δεν ήθελα να κάνω λάθη.
Αν είναι και τα έχεις τότε μου στέλνεις τον κατάλογο και θα τα προσθέσω ευχαρίστως με την ανάλογη ένδειξη (“ιδιωτική ηχογράφηση”) ώστε να είναι ευδιάκριτα στον χρήστη.

Άντε να τελειώσουμε με τον Βαμβακάρη για να ξεκινήσουμε τον νέο. Δέχομαι προτάσεις :slight_smile:
Σκέφτομαι τον Στράτο. Τι λες Νίκο;
ΥΓ Έχω αρκετό υλικό στα χέρια μου.

Ιδού:

2 «Μου αρέσει»

Εξαιρετικη δουλεια…καλη συνεχεια και με αλλους…π.χ. Σκαρβελη, Παντελιδη, Ογδοντακη, κ.λ.π.

1 «Μου αρέσει»

Ελάχιστοι δίσκοι έχουν πάνω τους ημερομηνία ηχογράφησης.

Ο γενικός κανόνας είναι αριθμοί μήτρας και κυκλοφορίας. Πέρα από αυτούς όμως, έχουμε αριθμούς αδείας από την στιγμή που οργανώθηκαν οι επιτροπές λογοκρισίας, αριθμούς σειράς π.χ. ODEON.

Ο μόνος κώδικας είναι ο ίδιος ο αριθμός μήτρας/ηχογράφησης.

Οι μόνοι αριθμοί που μας δείχνουν κάτι σε σχέση με τις ημερομηνίες ηχογράφησης είναι οι αριθμοί μήτρας. Από αυτούς και μόνο μπορούμε να δούμε πότε ηχογραφήθηκε ένα κομμάτι.

Για παράδειγμα.

Γνωρίζουμε ότι ο Τσιτσάνης ηχογράφησε το τραγούδι «Ο ασυρματιστής» (Τάγμα τηλεγραφητών) στις 14/6/1938, μόλις δύο μήνες αφού παρουσιάστηκε στον στρατό.

Το τραγούδι πήρε τον αριθμό μήτρας, GO-3063, από την ODEON.

Αφού γνωρίζουμε το πότε ηχογραφήθηκε το τραγούδι του Τσιτσάνη (το πως το γνωρίζουμε εξηγείται στη συνέχεια), μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι όσα τραγούδια της ODEON-Parlophone έχουν αριθμό μήτρας μεγαλύτερο του GO-3063, ηχογραφήθηκαν μετά τις 14/6/1938 και όσα έχουν μικρότερο πριν από τις 14/6/1938.

Αυτό σαν γενικός κανόνας, αλλά όσο πίσω πάμε σε ηχογραφήσεις των δύο (2) πρώτων δεκαετιών του προηγούμενου αιώνα, τόσο το πράμα δυσκολεύει.

Αυτός που έψαξε στα αρχεία της Columbia στην Αγγλία είναι ο Charles Howard. Από αυτόν προέρχονται οι πληροφορίες σχετικά με τις ηχογραφήσεις του Μάρκου και του Τσιτσάνη.

Ο Μανιάτης στηρίχτηκε πάνω στις πληροφορίες του Τσάρλι.

Και ο Ορδουλίδης είχε πρόσβαση σε αυτά τα στοιχεία, απ΄ευθείας από τον Τσάρλι, για αρκετά από τα τραγούδια της ηλεκτρονικής του βάσης για τις ηχογραφήσεις του Βασίλη Τσιτσάνη.

Ένα τέτοιο έγγραφο παρουσίασε ο Σταύρος Κουρούσης, από την συλλογή του Charles Howard, και αφορά την «Μόρτισσα Χασικλού» του Μ.Βαμβακάρη.

Σε αυτό το έγγραφο, εφαπτόμενο της λέξης Department, διαβάζουμε ότι η “Μόρτισσα Χασικλού” ηχογραφήθηκε τον «December 1933». Έχει επίσης τον αριθμό μήτρας και κυκλοφορίας, τον τίτλο του τραγουδιού, το όνομα του Βαμβακάρη κ.α…

Με αυτές τις φόρμες και μέσω του Charles Howard, έχουμε στοιχεία για ημερομηνίες ηχογραφήσεων.

Επίσης, ο Dick Spotswood, παρουσίασε μία ηλεκτρονική βάση με ηχογραφήσεις της σειράς Ε της Αμερικάνικης Columbia. Σε αυτή περιέχονται εκατοντάδες ηχογραφήσεις Ελληνικού ενδιαφέροντος.

Εδώ μπορείτε να δείτε αυτή την δουλειά του Spotswood.

Πέραν όλων αυτών, πληροφορίες αντλούνται από φύλλα ηχογραφήσεων, λογιστικά φύλλα, από ετήσιους ή συμπληρωματικούς καταλόγους δίσκων των δισκογραφικών εταιρειών, εφημερίδες, περιοδικά.

Για να μην μακρηγορώ, η ημερομηνία ηχογράφησης (και όχι μόνο) είναι μία σύνθετη αναζήτηση, από κάθε δυνατή πληροφορία.

5 «Μου αρέσει»

Αποκαλυπτικό!

Έχω συνηθίσει να βλέπω σε ΥΤ και αλλού «ζεϊμπέκικο του 1936» και να λέω, σε ύφος άνετο, «α οκέι, ζεϊμπέκικο του 1936». Τελικά φαίνεται ότι πίσω από κάθε μία τέτοια πληροφορία βρίσκεται πολλή δουλειά!

2 «Μου αρέσει»

Μερικές ακόμα πληροφορίες πάνω στην δισκογραφική παραγωγή του Μάρκου.

  1. Η Κάρμεν στην Αθήνα

Γράφεις (όχι εσύ αλλά το sealabs) για στιχουργό την Πιπίτσα Οικονόμου, δηλαδή για τον Μίνωα Μάτσα, αλλά η ετικέτα του δίσκου δεν αναφέρει ούτε την Πιπίτσα Οικονόμου ούτε τον Μίνωα Μάτσα. Ίσως στην Α.Ε.Π.Ι. να υπάρχει το όνομα Πιπίτσα Οικονόμου.

GA-7230

  1. Η Ξανθιά

Τα στοιχεία στην στήλη F μιλάνε για δίσκο της Odeon αντί του σωστού που είναι HMV/AO-2121 OT-1605.

  1. Η παλιοτρεχαντήρα

Ο τίτλος στον δίσκο είναι «Το παλιό τρεχαντήρι» και είναι στο όνομα του Ν. Χατζηαντωνίου. Δεν αναγράφονται ο Μάρκος και ο Απόστολος Χατζηχρήστος. Είναι ο προτελευταίος δίσκος που κυκλοφορεί η OEDON, πριν ηχογραφηθούν και κυκλοφορήσουν τα τραγούδια για τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο.

  1. Θέλω μαστούρης να γινώ

Ο δίσκος είναι της Parlophone και όχι της ODEON. Τα στοιχεία του δίσκου είναι σωστά.

  1. Κάτσε ν΄ακούσεις μια πενιά

Αναφέρεις και τον Οδυσσέα Μοσχονά ως τραγουδιστή, αλλά δεν προκύπτει από πουθενά.

  1. Κορίτσι άπονο

Το τελευταίο τραγούδι που ηχογραφεί ο Μάρκος πριν την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου. Κυκλοφόρησε το 1946.

  1. Κρασί γυναίκα και χαρτί

Ηχογραφήθηκε στις 23/3/1949

  1. Λιώνω μυστικά

Γράφεις ότι ηχογραφήθηκε το 1937 κάτι που είναι λάθος. Μάλλον ηχογραφείτε το 1939.

  1. Λόντος και Κβαριάνι

Ηχογραφήθηκε το 1933.

  1. Μάγκας βγήκε για συριάνι

Σημειώνεις ότι ο Απόστολος Καλδάρας έγραψε 1.200 τραγούδια. Από που προέρχεται αυτή η πληροφορία και ποια είναι αυτά τα 1.200 τραγούδια του Καλδάρα;

  1. Μάγκας του γλυκού νερού

Σύμφωνα με τον Charles Howard δικαιώματα για το 25% των στίχων έχει ο Νίκος Ρούτσος.

  1. Μάνα με μαχαιρώσανε

Ηχογραφήθηκε το 1936 και όχι το 1937.

  1. Μανάβισσα και γαϊδουράκι

Ηχογραφήθηκε (μαζί με το «Κορίτσι άπονο») λίγες μέρες πριν την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου αλλά κυκλοφόρησε το 1946.

  1. Με μια μονάχη σου ματιά

Στα σχόλια γράφεις ότι ηχογραφήθηκε το 1938 και στην στήλη με τις χρονολογίες 1939. Δεν είναι ξεκάθαρο ποια από τις δύο χρονιές ηχογραφείτε.

  1. Με πλάνεψες μποέμισσα

Όπως και με το «Αφ΄ότου εγεννήθηκα» ηχογραφήθηκε το καλοκαίρι του 1940.

  1. Μου το΄παν πως μ΄αρνήθηκες.

Γράφεις ότι είναι μία από τις τελευταίες ηχογραφήσεις πριν την κατάληψη της Αθήνας από τους Γερμανούς.

Αυτό δεν ξέρω από που το βρήκες, αλλά δεν έχει καμία δόση αληθείας.

Το τραγούδι έχει αριθμό μήτρας/ηχογράφησης GO-3304, όταν τα τραγούδια που ηχογραφήθηκαν, σε ODEON και Parlophone, κατά την διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου ξεκινούν από το GO-3596 και τελειώνουν στο GO-3616.

Ηχογραφήθηκε τον Ιούνιο του 1939, την ίδια μέρα με την «Καβαλιώτισσα», το οποίο σωστά το χρεώνεις στο 1939. Και τα δύο τραγούδια μπήκαν στο ίδιο δίσκο.

GO-3304

  1. Να γιατί γυρνώ

Ο σωστός τίτλος σύμφωνα με την ετικέτα του δίσκου είναι «Να γιατί περνώ» και ηχογραφήθηκε τον Δεκέμβριο του 1936. Τραγούδι της πρώιμης δημιουργίας του Τσιτσάνη, όσο ζούσε στα Τρίκαλα.

Στα Τρίκαλα τραγουδούσε Να γιατί γυρνώ μες το Βαρούσι αντί του Να γιατί γυρνώ μες την Αθήνα που ηχογραφήθηκε.

Συνεχίζεται…

4 «Μου αρέσει»

Γιάννη, είδα το σχόλιο που έχεις προσθέσει για τα μαντζαρόλια. Εδώ έχουν αναφερθεί άλλες δύο, διαφορετικές ερμηνείες της λέξης. (Τη μία τη δίνω εγώ, από μνήμης με βάση αφηγήσεις Καλύμνιων σφουγγαράδων, αλλά δε σημαίνει ότι είναι κατ’ ανάγκην η σωστότερη - τώρα που έχω δει και τις τρεις, ψηφίζω λευκό.)

Το κοινό σημείο και στις τρεις είναι ότι στην πράξη η φράση «βάστα καλά τα μαντζαρόλια» σημαίνει «μέτρα καλά τον χρόνο της κατάδυσης» (και μία, η δική σου, προσθέτει «…σε συνδυασμό με το βάθος»).

1 «Μου αρέσει»

Καλημέρα Φώτη.
Απολογούμαι. :slight_smile:
75 - “Η Κάρμεν στην Αθήνα” Ως στιχουργός αναφέρεται στις νεότερες επανεκδόσεις ο Μ. Μάτσας. Από εκεί το πήρα. Μάλιστα στην έκδοση που επιμελήθηκε ο Μάκης Μάτσας για τον πατέρα του, τον αναφέρει και αυτός ως στιχουργό του τραγουδιού.
:diamonds:CD X3: “VA-Μ. Μάτσας-Η Εποχή (1903-1970)” ℗2011 Minos-EMI 50999 730816 2 3

79 - “Η ξανθιά”
81 - “Η παλιοτρεχαντήρα”
95 - “Θέλω μαστούρης να γινώ”
114-"Κορίτσι άπονο
116-“Κρασί γυναίκα και χαρτί”
117-“Λιώνω μυστικά”
119-“Λόντος και Κβαριάνι”
Οι διορθώσεις και οι προσθήκες έγιναν και ευχαριστώ για τη βοήθειά σου. (περιμένω τη συνέχειά σου)
Τώρα στο θέμα, πόσα τραγούδια έγραψε ο Απ. Καλδάρας…
Από σημείωμα του Πάνου Σαββόπουλου για το βιβλίο “ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΛΔΑΡΑΣ - ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ” του Νίκου Χατζηνικολάου
στην Ελευθεροτυπία (22/01/2010) διαβάζω:
“Σημαντικό είναι και το μέρος που αναφέρεται στη δισκογραφία του Καλδάρα. Αν και υπάρχει δυσκολία να προσδιοριστεί ο ακριβής αριθμός των τραγουδιών του, ο συγγραφέας, με πολλή ως φαίνεται υπομονή και μελέτη, τα απαρίθμησε σε 600 κι έτσι έβαλε τέλος στις (ελληνικές!) τερατολογίες που είχαν κατά καιρούς διατυπωθεί και που ανέβαζαν τον αριθμό των τραγουδιών του Καλδάρα από 1.500 έως και 2.500!”
Στον κατάλογο της Ελληνικής Δισκογραφία όπου έκανα αναζήτηση στο λήμμα μου έβγαλε 743 τίτλους ως συνθέτης.
Σίγουρα κάπου εκεί κοντά είναι και ο αριθμός. Δεν βρήκα κάποιο επίσημο κατάλογο να έχει δημιουργηθεί. Ίδωμεν για το μέλλον.
Πολλές ευχαριστίες για την βοήθειά σου.

Συνεχίζω
130 Μάνα με μαχαιρώσανε. Ο Π.Κουνάδης αναφέρει ως ημερομηνία ηχογράφησης τον Ιανουάριο του 1937. Από εκεί και η πληροφορία.
Παναγιώτης Κουνάδης, Τα ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ, ένα ταξίδι στο λαϊκό τραγούδι των Ελλήνων.2010
Στον κατάλογο ο Διονύσιος. Μανιάτης αναφέρει το 1936. Ίσως ηχογραφήθηκε τέλος του 36 και κυκλοφόρησε Ιαν. του 1937. Εξ ου και η διχογνωμία.
Στα υπόλοιπα έχουν γίνει διορθώσεις σύμφωνα με τις υποδείξεις.

Συνεχίζουμε λοιπόν.
Και πάλι ευχαριστώ.

Πολύ καλή η ανάλυση περί σπογγαλιείας. Ένα τμήμα της, το συμπεριέλαβα στον κατάλογο για καλύτερη ενημέρωση των νεώτερων.

Ας δεχτούμε τότε ότι έτσι είναι αν και θα έπρεπε να βεβαιωθεί και από κάποιο στοιχείο. Όπως και για τα υπόλοιπα που αναφέρει.

Έχουμε 600 στην μία περίπτωση 743 στην άλλη. Συμφωνούμε πάντως ότι το 1.200 ήταν υπερβολή.

Ηχογραφήθηκε και αυτό το 1936.

  1. Ο κουμπάρος ο ψαράς

Ηχογραφήθηκε τον Οκτώβριο του 1940 και κυκλοφόρησε το 1946.

  1. Ο Μάρκος κάνει σαρμάκο

Ενδέχεται να ηχογραφήθηκε στις αρχές του 1936.

  1. Ο παντρεμένος

Ηχογραφήθηκε στις 31/10/1949.

  1. Ο Χαρμάνης

Εγώ στη θέση σου θα έσβηνα όλα όσα γράφεις για τις πρώτες ηχογραφήσεις του Μάρκου.

Ο Χαρμάνης είναι η πρώτη ηχογράφηση του Μάρκου στην ODEON και ηχογραφήθηκε μετά τον Ιούνιο του 1933.

Αν θες να διαβάσεις για τις πρώτες ηχογραφήσεις σε κάθε εταιρεία του Μάρκου δες εδώ

https://rebetiko.sealabs.net/viewtopic.php?f=59&t=5317

  1. Όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά

Πρόσφατη έρευνα και κουβέντα για το παραπάνω τραγούδι.

  1. Σε γελάσανε

Ηχογραφήθηκε στο τέλος καλοκαιριού ή στις αρχές φθινοπώρου του 1940.

  1. Στης Αλβανίας τα βουνά

Ηχογραφήθηκε μετά τον θάνατο του Μεταξά δηλαδή μετά τις 29/1/1941.

  1. Τα μάτια π΄αγαπώ

Ο τίτλος στο δίσκο είναι «Για τα μάτια π΄αγαπώ».

Στην λίστα στο τραγούδι αυτό δεν υπάρχουν πληροφορίες από την στήλη D και μετά.

Ο Ορδουλίδης στην λίστα του μας ενημερώνει ότι είναι η δεύτερη εκτέλεση του τραγουδιού και ηχογραφήθηκε στις 21/10/1949. Όμως η πρώτη εκτέλεση με τους Νίνου, Τσαουσάκη και Τσιτσάνη, μας λέει ότι ηχογραφήθηκε στις 31/10/1949.

Αν ισχύουν οι παραπάνω ημερομηνίες, τότε η πρώτη ηχογράφηση είναι με τους Χασκίλ, Μάρκο και Τσιτσάνη.

Δίσκος ODEON GA-7509/GO-4123

Στιχουργός και συνθέτης ο Τσιτσάνης και όχι ο Μάρκος όπως γράφεις στις στήλες C και D.

image

  1. Τα φτωχαδάκια

Ηχογραφήθηκε στις 23/3/1949

  1. Την Αλβανία ξέγραψε

Ηχογραφήθηκε μετά τον θάνατο του Μεταξά δηλαδή μετά τις 29/1/1941.

  1. Το δώρο που έκανα

Ο αριθμός μήτρας GO-3640 που σημειώνεις είναι λάθος γιατί είναι μεταπολεμικός. Δεν γνωρίζω ποιος είναι ο σωστός.

  1. Το όνειρο του Μπενίτο

Το δεύτερο τραγούδι που ηχογραφεί η ODEON μετά τον θάνατο του Μεταξά.

  1. Τρέξε μάγκα να ρωτήσεις

Ηχογραφήθηκε στις 18/10/1947.

  1. Φάνταζες σαν πριγκιπέσσα

Ηχογραφήθηκε λίγο πριν τις 28/10/1940 και κυκλοφόρησε το 1946.

318 Φέρε μας κάπελα κρασί

«Είμαι απόψε στα μεράκια» ο τίτλος στον δίσκο.

Δεν έχεις καθόλου στοιχεία για το τραγούδι.

Ο δίσκος είναι αυτός.

image

Αυτές είναι οι συνολικές παρατηρήσεις μου στην εξαιρετική δουλειά που έχεις κάνει φίλε Γιάννη.

6 «Μου αρέσει»

Αγαπητέ Φώτη ευχαριστώ πολύ !
Η παρατηρητικότητά σου βοήθησε, ώστε να συνταχθεί ένας αρκετά ακριβής κατάλογος, της εργογραφίας του Μάρκου. Βοήθησαν και άλλοι φίλοι της σελίδας.
Ο pepe Ο Πέτρος Ο Νίκος κ.α. Σας ευχαριστώ δημόσια.
Σε λίγες μέρες θα τον αναρτήσω εδώ και στο rebetiko.sealabs.net ώστε να τον χρησιμοποιούν ελεύθερα οι χρήστες για απόκτηση πληροφοριών.
Μένει ένας έλεγχος γενικός και στη συνέχεια δικός σας με αγάπη.

6 «Μου αρέσει»

Καθώς ο @tzanidisjohn ανήρτησε σε νέο θέμα την 2η έκδοση της εργογραφίας του Μάρκου Βαμβακάρη, η συζήτηση συνεχίζει εκεί. Το παρόν κλειδώνει.

Φίλε Γιάννη σε ευχαριστούμε πολύ που μοιράζεσαι μαζί μας αυτή την τόσο λεπτομερή και καλή δουλειά! :smiley:

4 «Μου αρέσει»