Δανάη Στρατηγοπούλου και Κώστας Μπέζος

(Κώστας Φέρρης)
Έπιασε φωτιά το σπίτι της ΔΑΝΑΗΣ (Στρατηγοπούλου) και κάηκαν όλα τ’ αρχεία της!!!

Γιά μας, το σημαντικό είναι πως στ’ αρχεία της αυτά, φύλαγε όλη την αλληλογραφία της και πολλά άλλα δημοσιεύματα και στοιχεία που είχε, με τον Κώστα Μπέζο ή Α. Κωστή, με τον οποίο διατηρούσε μυθικό ερωτικό δεσμό.

Το χειρότερο είναι πως ίσαμε σήμερα, δεν είχε αφήσει κανέναν άλλο να τα διαβάσει ή μελετήσει, ούτε καν τους κληρονόμους του Μπέζου (Καλλίρης και Τζοβάνα Τέμπου), ούτε φυσικά τους ρεμπετολόγους (Κουνάδη κ.λ.)

Μοναδική μας ελπίδα τώρα, είναι να πετύχομε κάποια προφορική αφήγησή της γιά τον Μπέζο.

Κρίμα.

Αυτη η ιστορια - της ταυτισης- του “θρυλικου”
ΚΩΣΤΗ με τον Κ.Μπεζο,ειναι τελικα αληθινη ;; Και ο Κουναδης απο οτι ξερω εχει αμφιβολιες. Γιατι τελικα τοσο μυστηριο ; Δεν ξερω αν εισαι ο Κωστας
ο Φερρης (εχουμε γνωριστει στο Παρισι) αλλα πρεπει
να γινει κατι και να γνωρισουμε ολα τα στοιχεια
αυτης της ιστοριας, του υλικου που ηχογραφησε,των μουσικων επιρροωντου, της ζωης του αλλα και του
Γ.ΚΑΡΡΑ και του ΔΟΥΣΙΑ που και γι’αυτους υπαρχει
αναλογο μυστηριο … ΓΕΙΑ ΧΑΡΑ

Απ’ ό,τι ξέρω, ο Κουνάδης δεν έχει αμφιβολίες, νομίζω μόνο πως ο Διονυσόπουλος λέει πως οι φωνές δε μοιάζουνε, αλλά περιμένω από τον Φραγκίσκο μας να μας πει γιά τη δουλειά πούχει κάνει.

ΟΚ Κωστα, σιγουρα κι εγω συμφωνω με το Διονυσοπουλο (χωρις να εχω ακουσει τις ηχογραφησεις του Μπεζου), αυτος ο καθαρα ρεμπετικος-μαγκικος τροπος τραγουδιου δεν μπορει να ειναι απο καποιον που ειναι με τα μπουνια μεσ’τις χαβαγιες -ειχε και φοβερη δισκογραφια ο μπαγασας ο Μπεζος- οποτε υπαρχει ενα υποθετικο σεναριο οτι καποιος αλλος …μαγκας τραγουδα τις συνθεσεις του.
Εκτος και αν αποδειχθει απο μαρτυριες οτι οντως κατειχε το ειδος και το ρεπερτοριο ωστε να ειναι τοσο καλος εκτελεστης, εκτος απο δημιουργος που οπως δειχνουν τα πραγματα ειναι.

Κοίτα, γιά να μη παρεξηγιέμαι. Πως ο Κωστής Μπέζος, γελοιογράφος το κύριο επάγγελμα, συναλλάσσονταν με τους μάγκες (γιά να μην πω πως ήταν κι ο ίδιος “μάγκας”, όπως π.χ. ο Πέτρος Κυριακός) και μπαινόβγαινε ανάμεσα στους μικροαστούς και το λούμπεν, είναι αποδεδειγμένο. Όπως άλλωστς κι ο πολιτικός-στρατιωτικός Βασίλης Λάσκος, αδερφός του Ορέστη. Επίσης, το “Ήσουνα Ξυπόλητη” με τον Κωστή, είναι καταχωρημένο στην ΑΕΠΙ στ’ όνομα του Μπέζου. Τέλος, αν ο Μπέζος είναι ο Κωστής, τότε τα “μάγκικα” θα πρέπει να είναι η πρώτη του δισκογραφική δουλειά, πολύ πριν τις χαβάγιες.

Τα άλλα όλα θέλουν ψάξιμο.

Τελικα ισως συμβαινει αυτο, δηλαδη να τα συνεθεσε
και ηχογραφησε πριν τα ελαφρα, ισως επηρρεασμενος και απο το ολο κλιμα της 10ετιας του 20 που και στα θεατρα ανεβαιναν νουμερα με μαγκες, κουτσαβακια και ρεμπετικα (βλ.Απαχηδες των Αθηνων, Πετρο Κυριακο κλπ). Σε καποιο αφιερωμα στην ΕΡΤ εχω ακουσει τραγουδι απο τους Απαχηδες με μαγκικη διαλεκτο και μπουζουκι και πρεπει να ειναι γυρω στο '25 (δεδομενου οτι οι Απαχηδες πρωτοανεβηκαν το '21 και οι πρωτες ηχογραφησεις στην Αθηνα εγιναν το '24 με '25.
Μια και το φερε η κουβεντα εχεις υπ’οψη σου : ο ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ των ηχογραφησεων του ρεμπετικου ειναι ο ηθοποιος Γιαννης Ιωαννιδης που εμφανιζεται σε ελληνικη ταινια του 1950 με τον Φωτοπουλο (δεν θυμαμαι τιτλο, παντως κανει το μπακαλη) ;;

γεια σας παιδιά. Ασχολούμε με χαβάγια. όποιος
ενδιαφέρεται ας επικοινωνήσει. Ευχαριστώ

(Ο δαίμονας του… κευμπόαρντ!)

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην Μαργιάννα 01 Μάιος, 2006)

Γειά σας και χαρά σας. Θα ήθελα να γίνει μια σύνοψη του θέματος της ταύτισης Μπέζου-Κωστή.
Σε ποιά φάση βρισκόμαστε; Υπάρχουν νέα στοιχεία που δείχνουν τον Μπέζο ή αντικρούουν αυτή την υπόθεση; Απορία: ποιά κομμάτια του Κωστή είναι γραμμένα στο όνομα του Μπέζου; Θενξ…

Αληθεια ρε παιδια ποια ειναι τα στοιχεια που ταυτιζουν ΜΠΕΖΟ με ΚΩΣΤΗ.Οκ το ειπε ο Κουναδης,σε ποια στοιχεια βασιζεται;

Τα τραγουδια που γνωριζω ως τωρα ειναι τα ακολουθα:

1)Η φυλακη ειναι σχολειο- Orhophonic s-613 το 1931
2)Καηκε ενα σχολειο- Victor 58067 το 1930
3)Τουμπελεκι - Οrthophonic 613 το 1931
4)Ντερτιλιδηκο - Victor 58080 το1931
5)Τουτο το καλοκαιρακι - Victor 58092 το 1931
6)Η υπογα - Victor 58061 και Orthophonic 650 το 1930-32
7)Ησουνα ξυπολυτη - Victor 58061 το 1930
8)Αδυνατισα ο καημενος - Victor 58092 το 1931
9)Τρουμπα - Victor 58080 το 1931
10)Με πιανουνε ζαλαδες - Victor 58116 το 1949
11)Ενταξει - Odeon ga1848 και Ηmv ao 2199 το 1935
12)Απο την πορτα σου περνω - Victor vi 58116 το 1931
13)Γιαννης χασικλης…(του Ογδοντακη;)- Victor 58067 το 1930

Ποια ειναι στο ονομα του Κωστη και ποια του Μπεζου απο αυτα;
Ποια ειναι ηχογραφημενα στην Αμερικη;(αν οχι ολα)
Εκτος απο τα παραπανω γνωριζετε για αλλα ρεμπετικα τραγουδια του;
Κατι εχω ακουσει για μια μπαντα που ειχε η οποια λεγοταν ασπρα πουλια και επαιζαν χαβανεζικα;!
Γενικοτερα ποια αλλα τραγουδια υπαρχουν στο ονομα/με τη συμμετοχη Μπεζου η Κωστη;

Όπως αναφέρει ο Κουνάδης σε σχετικό του άρθρο τα στοιχεία που τον οδήγησαν στην ταύτιση Α.Κωστή και Κώστα Μπέζου ήταν ότι στις καρτέλες των τραγουδιών ‘‘Στην υπόγα’’ και ‘‘Τουμπελέκι-Τουμπελέκι’’ ανεφέρεται ως συνθέτης-στιχουργός ο Κώστας Μπέζος,ενώ και στις καρτέλες ηχογραφήσεων της RCA Victor δίπλα στο όνομα Α.Κωστής υπάρχει εντός παρενθέσεως αυτό του Κώστα Μπέζου.
Τα στοιχεία αυτά είναι μάλλον επαρκή,για να δεχθούμε την ταύτιση Α.Κωστή και Κ.Μπέζου.Οι ηχογραφήσεις αυτές που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα μεταξύ των ετών 1930-1932 για λογαριασμό της αμερικάνικης RCA Victor και της θυγατρικής της Orthophonic ήταν οι μόνες ρεμπέτικου περιεχομένου,που πραγματοποίησε ο Μπέζος,ο οποίος διακρίθηκε στον χώρο του ελαφρού τραγουδιού με τη χαβανέζικη ορχήστρα του ‘‘Άσπρα πουλιά’’.
Πάντως παραμένει η έκπληξη για το ότι τα πιο χαρακτηριστικά μάγκικα τραγούδια της προβαμβακαρικής περιόδου μάς τα έδωσε ένας πολυσχιδής καλλιτέχνης όχι και τόσο λαϊκής προέλευσης,ο οποίος πέραν της μουσικής διακρίθηκε και ως σκιτσογράφος και αρθρογράφος.

O Κωστής χρησιμοποιούσε ανοιχτά κουρδίσματα στην κιθάρα. Αν έπαιζε παράλληλα και χαβάγια τότε μπορεί να αντίγραψε το ανοιχτό κούρδισμα της χαβάγιας για το παίξιμο ρεμπέτικων στην κιθάρα.

Ξέρουμε πως είναι αυτό το ανοιχτό κούρδισμα; ή υπήρχαν πολλά για τη χαβάγια;

Νομίζω ήταν ανοιχτό ΛΑ+ (από μπάσα προς πρίμα: ΜΙ ΛΑ ΜΙ ΛΑ ΝΤΟ δίεση ΜΙ). Σύμφωνα με την γουικιπαίδια αυτό ήταν το κυρίαρχο κούρδισμα προπολεμικά, αν και αναφέρεται και σε άλλα ανοιχτά κουρδίσματα. Στην Ελλάδα ο Γαϊτάνος είχε εκδόσει μεθόδους και παρτιτούρες ταγκό και φόξ τραγουδιών για χαβάγια, αν τις έχει κάποιος ίσως να μας διαφωτίσει για το κούρδισμα.

Ο Κωστής έχει χρησιμοποιήσει ανοιχτό ΣΟΛ+ που είναι ένα τόνο πιο χαμηλό από το ΛΑ+

τα κουρδίσματα που παίζουν βασικά είναι δυο.ανοιχτό ρε(ρε-λα-ρε-φα#-λα-ρε) και ανοιχτό σολ(ρε-σολ-ρε-σολ-σι-ρε).ο κωστής έπαιζε κυρίως με το δεύτερο(ντερτλίδικο,τρούμπα).επίσηςαίζει και το ρε-λα-ρε-σολ-σι-ρε που το χρησιμοποιούσε πολύ ο δούσς και ο κατσαρός.αν περιμέναμε απτον γαιτάνο…:047:
:slight_smile:
άσχετο ενδιαφέρομαι για τον τύπο με τη χαβάγια αλλά δε μπορώ να δω τα στοιχεία του.πως θα επικοινωνήσω?

Αν περιμέναμε απο τον γαϊτάνο και τις παρτιτούρες άλλων εκδοτών ή ανέκδοτες, θα μαθαίναμε ένα σορο πράματα για την ελληνική μουσική πέρα από αυτά που μαθαίνουμε από τη δισκογραφία.

Άρθρο για τα κουρδίσματα της κιθάρας και την ιστορία τους στην Αμερικάνικη μουσική του 19ου αιώνα http://jasobrecht.com/blues-origins-spanish-fandango-and-sebastopol/

παντως εγω σε καποια τραγουδια του Κωστη…που δεν ειμαι καθολου σιγουρος οτι ειναι ο Μπεζος,ακουω τη φωνη του Τετου Δημητριαδη…

Στα τραγούδια που υπάρχουν στο sealabs,έκατσα και άκουσα όλα τα τραγούδια του Μπέζου και σε κανένα δεν μου φάνηκε ο Τέτος Δημητριάδης.Δεν ξέρω αν εσύ έχεις κάποιο παραπάνω από αυτά που υπάρχουν εκεί Χρήστο.
Ο Τέτος Δημητριάδης,σε πολλά τραγούδια που είπε,η φωνή του ακούγεται διαφορετική.Ίσως λόγω τεχνολογίας των μηχανημάτων που ηχογραφούσαν,ίσως λόγω ηλικίας του Δημητριάδη,ίσως,ίσως,ίσως…

στις ηχογραφησεις του ‘‘Μπεζου-Κωστη’’ ηταν παρων ο Τετος Δημητριαδης μιας και εγιναν για λογαριασμο της VICTOR που εκπροσωπουσε…γι’αυτο και κυκλοφορησαν μονο στην Αμερικη αν και ηχογραφηθηκαν στην Αθηνα…εξ’ου και το μπερδεμα ,να νομιζουν οτι ο ‘‘Κωστης’’ ειναι τραγουδιστης της Αμερικης…,