Βοήθεια με παλιό μπουζούκι

μπουζούκι

(NosPa) #1

Καλησπέρα σε όλους και καλή ανάσταση!
Έχει έρθει στην κατοχή μου το παρακάτω όργανο, από ένα παππού φίλο του πατέρα μου. Το όργανο άνηκε στον πατέρα του ανθρώπου αυτού κ ο ίδιος λέει πως πρέπει να ναι οπωσδήποτε του '30. Μπορείτε να με βοηθήσετε αν γνωρίζετε κάτι σχετικά με το όργανο, καθώς και με την προοπτική αναπαλαίωσής του?
Για να μην πω τίποτα άκυρα παρακαλώ οι πιο ειδικοί δώστε τα φώτα σας. Προς το παρόν έχω αυτές τις φωτογραφίες. Το βράδυ θα είμαι Καλαμάτα και θα το δω από κοντά. Ανυπομονώ να πιάσω στα χέρια μου ένα τέτοιο κειμήλιο… ευχαριστώ εκ των προτέρων για όποιον μπει στον κόπο!
Καλή συνέχεια σε όλους!


#2

Δεν ξέρω αν είναι καλό, δεν ξέρω αν είναι επισκευάσιμο, αλλά ότι είναι του '30 θα με έπειθε.

(Υποθέτω ότι το πουλάκι, οι χρωματιστοί δίσκοι και τα υπόλοιπα δεν ανήκουν στο όργανο αλλά είναι χαλκομανίες ή κάτι παρόμοιο, έτσι;)

Θα είχε ενδιαφέρον, όταν το πιάσεις στα χέρια σου, να μας στείλεις καμιά πιο ευκρινή φτγρ του πάνω και του κάτω καβαλάρη, να δούμε τις αυλακιές. Επίσης, με τις φθορές δεν μπορώ να καταλάβω αν το καπάκι είναι σπαστό (νομίζω όμως) ή επίπεδο.

Και φυσικά, φτγρ μέσα στο σκάφος, αν υπάρχει ετικέτα.

Οι ειδήμονες θα σου πουν αν χτύπησες τεφαρίκι. Εγώ δεν είμαι σε θέση…

Καλή Ανάσταση!


(NosPa) #3

Καλησπέρα και ευχαριστώ για το σχόλιο pepe. Τόσα χρόνια μας φωτίζετε με το θησαυρό πληροφορίας που υπάρχει εδώ και μάλλον είναι ευκαιρία να πω ευχαριστώ και για όσα έχω πάρει από εδώ σαν επισκέπτης.
Λοιπόν έχω φάει εμπλοκή δε μιλιέμαι από το απόγευμα που το πήρα στα χέρια μου. Επισξευάζεται δεν επισκευάζεται είναι ζωντανή ιστορία. Οι παππούδες του χωριού έχουν αναμνήσεις δεκαετιών από αυτο το μπουζούκι κ τα παλιά γλέντια. Επίσης είναι το όργανο που πρωτόπαιξε ο πατέρας μου παιδάκι το “πες μου γιατί πες μου γιατί…” χαχα, οπότε είναι ιδιαίτερης συναισθηματικής αξίας για μένα εκτός από ιστορικής. Κι ας μην επισκευαστεί αν και φαίνεται επισκευάσιμο.
Δείχνει πολύ στιβαρό και σε αρκετά καλή κατάσταση κ νομίζω παίρνει αρμάτωμα κ κούρδισμα αλλα δε θα το επιχειρούσα. Αφίρεσα όλα τα αυτοκόλλητ-κομμάτια εφημερίδας και παλιών περιοδικών. Ό,τι υπήρχε πολύχρωμο ήταν ξένο σώμα. Κοινώς καφρίλα…χεχε! Σκάφος μόνο μια καβαλημένη δούγια. Εκτός από το ξεκολημμένο καπάκι στα πλαίνα κ που έχει κάτσει σε μερικά σημεία δε βλέπω άλλη σημαντική αλλοίωση πέραν αισθητικής φύσεως. Δυστυχώς δεν υπάρχει ετικέτα στο εσωτερικό. Όντως υπήρχε-υπάρχει η μαντολινίσια τσάκιση στο καπάκι και αίσθηση μου κάνει ο αρκετά στενός καβαλάρης, χωρίς να γνωρίζω αν πρόκειται για τον πρώτο του οργάνου ή μεταγενέστερος. Σχετικά με τις αυλακώσεις στα κόκκαλα φαίνεται πως όντως είχε διάφορα αρματώματα κατά καιρούς. Ο καβαλάρης έχει αρκετές άναρχες χαρακιές στην ψηλή Ρε, όπως και υο κόκκαλο στο κεφαλάρι χωρίς εκείνα να είναι το ίδιο ευδιάκριτο λόγω αλλοίωσης. Γνωρίζω οτι κάποια παλιά μπουζούκια είχαν χορδές 3-2-2 ή 2-2-3 ή 2-2-4 και αντίστροφα. Για να μην πιάσουμε τα υπόλοιπα χαχαχα με τις μονές στη μέση ή τις τριπλές, οπότε ένας θεός ξέρει… θέλει πολύ προσεκτικό μάτι… κάτι που δεν έχω ξαναδεί ποτέ, στα κλειδιά που δεν έχουν κόκκαλο τα πάνω πάνω τα αυτάκια είναο παλιά νομίσματα προσπαθώ να καταλάβω τί… βασιλεύς των … διαβάζω χωρίς πολύ καλό φως.
Επισυνάπτω μερικές ακόμα φωτό. Αα το μήκος του μπουζουκιού κ της χορδής είναι κλασικό σύγχρονο τρίχορδο. Δεν εχω μέτρο αυτή τη στιγμή αλλά είναι το ίδιο με το μπουζούκι μου. Το σχήμα του σκάφους διαφέρει είναι αυτό το πιο στενό κ όχι τόσο στρογγυλεμένο πίσω, όπως τα περισσότερα σκάφη της εποχής, και όπως βλέπιυμε σε σύγχρονες κατασκευές που γίνονται στα πρότυπα και τα καλούπια των παλιών μαστόρων. Αυτά για την ώρα, δε με βλέπω να κλείνω μάτι απόψε.
ΦΧ,

Πάνος


#4

Έτσι είναι ένας από τους μπαγλαμάδες με λίγα τάστα του Ανωγειανάκη, που συζητάγαμε τις προάλλες. Εποχή μεσοπολέμου, λέει το βιβλίο. Έχει 4 κλειδιά, και τα 4 με κέρματα (και, παρεμπιπτόντως, 4 χορδές περασμένες αλλοπρόσαλλα: στον πάνω καβαλάρη οι δύο πρώτες είναι διπλές και τρίτη δεν υπάρχει καθόλου, αλλά μέχρι να φτάσουν στον κάτω καβαλάρη η μία ξεστρατίζει κι έτσι έχει διπλή την πρώτη και μονές τις δύο άλλες). Βιβλίο Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα, εικόνα της σελ. χωρίς αριθμό αριστερά από την 253.

Τα νομίσματα είναι βέβαιον ότι καθαρίζουν. Δεν ξέρω πώς, αλλά όσοι ασχολούνται ξέρουν. Βασιλεύς των Ελλήνων προφανώς, αλλά ποιος;


(Νίκος Πολίτης) #5

Απ’ ό,τι βλέπω απ’ τις φωτογραφίες, οι χαρακιές στον πάνω καβαλάρη είναι έξη και τοποθετημένες για “κλασικό” αρμάτωμα (τρία ζευγάρια), χωρίς απόπειρες επιπλέον χαραγών από μη ειδικό, μόνο κάποιες φθορές που ελπίζω να “εξιχνιαστούν”. Βέβαια, το τρέχον αρμάτωμα είναι αρκετά αλαλούμ, κυρίως οι αντιστοιχίσεις ζευγών και θέσεων στην κλειδιέρα. Πράγματι, δεκαετία ‘30 θυμίζει και είσαι τυχερός που γνωρίζεις την κοινωνία μέσα στην οποία “έζησε” τις πιό “ένδοξες” στιγμές του. Φρόντισε να καταγράψεις όσο περισσότερες μπορείς, πριν είναι εντελώς αργά! Προσωπική μου άποψη, όχι ως οργανοποιού που δεν είμαι, αλλά γενικά, είναι να μην ξεκολληθούν καν τα νομίσματα από κεί που βρίσκονται. Όπως λέει και ο Περικλής, θα καθαριστούν σε σίγουρα ικανοποιητικό βαθμό. Εύχομαι καλό ψάξιμο για τον κατάλληλο μάστορα κι καλή αποκατάσταση. Και προσοχή, κάθε βιασύνη ποτέ δεν είναι για καλό σ’ αυτές τις καταστάσεις!


(Νίκος Σαρηγιάννης) #6

[SIZE=2]φίλε μου είσαι πολύ τυχερός! με καλύψανε απόλυτα οι προλαλήσαντες, και όσον αφορά την εκτίμηση αλλά και για την καταγραφή της ιστορίας του οργάνου (αλλά και των παιχτών του κατά καιρούς).
η επισκευή δεν φαίνεται απλή υπόθεση, αν έχει μείνει καιρό ξεκολλημένο θα έχουν πετσικάρει τα ξύλα και επίσης θα έχει και άλλες φθορές πιο μέσα. όλα φτιάχνονται όμως, αρκεί να έχει εμπειρία και ικανότητα ο μάστορας (κι ας χρεώσει την δουλειά του όσο χρειάζεται). αφού μένεις αθήνα, θα πρότεινα οπωσδήποτε τον μουντάκη, επίσης τον φρονιμόπουλο, καθώς και τον βεργέτη (αν και ακόμα δεν έχω δει δουλειές του, αλλά έχω ακούσει καλά λόγια από συγκεκριμένους ανθρώπους).
χαίρομαι που πήγε σε καλά χέρια, εκτιμάς την ιστορία και την αξία του!

υγ: ε ρε τί χάνει όποιος κάνει πάσχα χωρίς ίντερνετ…[/SIZE]


(NosPa) #7

Καλησπέρα και πάλι και ευχαριστώ για τις προσθήκες σας. Είναι λίγο μοναχικός ο ενθουσιασμός μου γιατί δε νομίζω οτι κανείς στο περιβάλλον μου έχει συναίσθηση του τί έχει βρεθεί στην κατοχή μου και χαίρομαι πολύ που το μοιράζομαι μαζί σας.
Liga rosa έτσι είναι το σωστό πάσχα… χωρίς ιντερνετ :slight_smile:
Δεν είμαι τυχερός απλά είμαι υπερκωλόφαρδος, ήταν ένα όνειρα και μια πιστολιά στον αέρα, όταν πριν απο ένα χρόνο που κουβεντιάζαμε με τον πατέρα μου για τα παλιά χρόνια και αναμνήσεις του από το χωριό… μου ανέφερε για κάποια όργανα και καθημερινά γλέντια στο καφενείο. Δεν έχει σχέση με τη μουσική ο άνθρωπος και η μοναδική του επαφή με μπουζούκι ήτανα αυτό που σας ανέφερα στο πρώτο μνμ. Ακόμα αυτό μόνο κουτσοσκαλίζει όποτε βρει το μπουζούκι μου να κάθεται. Ήταν μεγάλος του καημός να μάθει κ σχολείο ακόμα μου αγόρασε ένα μπαγλαμά ε και μετά πήγαμε τζουρά και μετά “βαπόρι” :stuck_out_tongue: Έχει φυράνει η μνήμη του και προσπαθούσα να μάθω τί και ποια τραγούδια παίζανε και γλεντάγανε. “Δε θυμάμαι ρε Μποτάκο”, μου λέει… “καλαματιανά, συρτά… τέτοια…” κ μου τραγούδαγε μετά “καναρίνι μου γλυκόοο γύρνα σε παρακαλώ… τέτοια”… Τί ανσαμπλ ρε πατέρα? “Το μπουζούκι αυτό και ένα βιολί” και τα δύο ιδιοκτησίας του μπαρμπα Μήτσου του Τζαβάρα απο την Καλλιρόη Μεσσηνίας (τα παλιά χρόνια το χωριό μας λεγόταν Μπούγα, από την τουρκοκρατία. Νομίζω μπουζούκι-βιολί και μπουλγαρί-λύρα ήταν πολύ κλασικά και υπεραρκετά για σοβαρά γκέντια :slight_smile: Εε και από τότε ξεκίνησε η αναζήτηση αυτών των οργάνων. Του συγκεκριμένου μπουζουκιού και βιολιού… ο μπαρμπα Μήτσος είχε καφενείο για χρόνια και αυτός έπαιζε το μπουζούκι κι ένας φίλος του το βιολί αλλά κάνανε και τράμπες λέει… και βρεθήκανε και τα δύο. Και να σας πω πως το βιολί από ότι μου είπε ο πατέρας μου που το είδε είναι σε εξαιρετική κατάσταση αλλά δε θα μπορούσα να το ζητήσω και αυτό. Ο γιος του μπάρμπα τα έχει και τα δύο. Βουρκωμένος και αφού πήρε από τηλέφωνο την άδεια και του αδερφού του το έδωσε στον πατέρα μου χωρίς κανένα αντάλλαγμα για να μου το δώσει. Με δυο αιτήματα μόνο από τα αδέρφια…“όταν το φτιάξει ο μπαγάσας να έρθει να μας το παίξει, να το ακούσουμε… και κάπου να γράψει επάνω Μήτσος…” οπότε έχει ήδη και όνομα…
Μάγκες ξυπνάω τη νύχτα και πάω και το κοιτάω αν είναι καλά… ούτε όταν μου πήραν game boy δεν είχα τέτοια χαρά…
Ευχαριστώ για τις συστάσεις στους μάστορες, ήταν το επόμενο που θα ρωτούσα. Θα το φτιάξω σωστά κι ας χρειαστεί να πουλήσω και το νεφρό μου :smiley: Απόψε γύρισα Αθήνα πριν λίγο και αύριο επικοινωνώ με κο Φρονιμόπουλο που ήταν και αυτός που είχα υπόψη εξαρχής. Εννοείται τα νομίσματα δε φεύγουν απο εκεί… δε μπορώ να δω το όνομα ακόμα αλλά αν κρίνω από την κεφαλή και φωτό που βρήκα πρέπει να ναι Γεώργιος Α’, που πρέπει ακόμα και στην εποχή που κατασκευάστηκε να ήταν ήδη βινταζιες για νομίσματα.
Θα δείξει τί θα βγει και εννοείται όποιος έχει τη διάθεση και την επιθυμία μπορεί να το δει απο κοντά είτε πριν είτε αφού το πάω στον “καλλιτέχνη”.


(Νίκος Σαρηγιάννης) #8

φίλε μου εύχομαι να το επισκευάσεις γρήγορα και να το χαρείτε κάτω στο χωριό! να ξέρεις, δυστυχώς είναι σπάνια τέτοια ανοιχτόκαρδη στάση απογόνων…
κράτα μας ενήμερους, αν και ο νίκος ο φρονιμόπουλος κάνει προσεκτική επισκευή με πλήρες αρχείο.


(Νίκος Πολίτης) #9

Χαιρόμαστε όλοι, φίλε Μποτάκο, που μας κάνεις κοινωνούς σε τέτοια ωραία και ενδιαφέροντα πράγματα. Μπράβο και στην οικογένεια του μπαρμπα Μήτσου, όπως και ο Λίγα Ρόζα λέει, δεν συμβαίνουν συχνά κάτι τέτοια… Τώρα όμως ο «Μήτσος» θα κάνει καλή παρέα με τον «παπού Φώτο Τζαβέλα», υπό τις προσεγμένες φροντίδες του Νίκου του Φρονιμόπουλου. Πότε θα πάει για τομογραφία;


(NosPa) #10

Μίλησα με κο Φρονιμόπουλο και αύριο στις 3 πάω από εκεί, βόλτα παραλιακή :slight_smile: θα σας πω αύριο βράδυ τα νεότερα! …καλά εν τω μεταξύ συνειδητοποίησα οτι σας λέω κάτι τύπου …ξέρω αυτό και εκείνο για θέματα μουσικής παράδοσης και οργανοιποιοίας και ό,τι ξέρω κατά πλειοψηφία το έχω διαβάσει από αυτό το φορουμ :smiley:


(Νίκος Σαρηγιάννης) #11

[SIZE=2]γρήγορος και αποτελεσματικός βλέπω. εύχομαι η διάγνωση να είναι καλή!

πράγματι, το φόρουμ είναι μεγάλη πηγή γνώσης. κάτι που ποτέ δεν θα γίνει το εφήμερο φβ, όσο κι αν έχουμε πέσει με τα μούτρα για διαφημιστικούς ή άλλους λόγους.[/SIZE]


(NosPa) #12

Χαίρετε και πάλι! Αρχικά να πω οτι ήταν μεγάλη μου χαρά και τιμή που γνώρισα από κοντά έναν πραγματικά υπέροχο, φιλόξενο και γλυκό άνθρωπο και καλλιτέχνη. Νομίζω θα τον γνωρίζετε οι περισσότεροι και δε χρειάζεται να πω περισσότερα.
Σχετικά με τον “Μήτσο”… εκ πρώτης χωρίς να βγει καπάκι δε φαίνεται να υπάρχει όνομα κατασκευαστή πουθενά. Ο κος Φρονιμόπουλος επιβεβαίωσε τη χρονολόγηση κατασκευής του οργάνου. Μοιάζει με Κοπελιάδη αλλά εικασία. Έρχεται το όργανο θέλει δουλίτσα, όχι πολλά αλλά λεπτομερή γιατι το καπάκι έχει κάτσει λόγω του οτι το τράβηξε το μανίκι. Τα μόνα που αλλάζουν είναι ταστιέρα-κλειδιέρα και καβαλάρης που είναι από άλλο όργανο τελικά. Θα λυθεί, θα μπει καινούρια χαρτούρα στο σκάφος και φάσα γύρω από το καπάκι να κάτσει όμορφα που έχει πετσικάρει και φτιάξιμο της δούγιας να πρεσαρει κομπλε.Κουτσο-επισκευές διάφορες από επιπλοποιό με στόκους κόλλες :slight_smile: αλλά τίποτα πολύ κακό. Θα κάνουμε υπομονή και θα βγει παληκάρι. Με λίγο πιο κοντό 1.00-0.9cm καβαλάρη, λόγω κούρμπας του καπακιού, παρόλο που θα έρθει το μανίκι στη θέση του. Υπομονή και τέχνη του κου Φρονιμόπουλου και όλα θα πάνε ρολόι.
Ααα εν τω μεταξύ όταν μπήκα μέσα ήταν απάνω στον ταμπουρά του Φώτου και κατάλαβα τί εννοούσες Νίκο γιατί είχα χάσει επεισόδια. Μου εξήγησε κιόλας τα σχετικά για τις ιδιαιτερότητές του. Τρελά πράγματα και πόσα δε θα μάθουμε ποτέ…
Μια πολύ ωραία συζήτηση και γνωριμία με κρασάκι και παρόλο που δεν έχω τριβή με πολλούς οργανοποιούς, νοιώθω ευτυχής που υπάρχουν άνθρωποι στο χώρο όπως ο κος Φρονιμόπουλος και ο κος Σπουρδαλάκης. Είμαι σίγουρος πως είναι πολλοί περισσότεροι αλλά όπως είπα δε γνωρίζω. Και οι δύο αυτοί άνθρωποι προσωπικά μου εμπνέουν άμεσα και αυθόρμητα σεβασμό και εμπιστοσύνη.
Καλό βράδυ!