Βέργα αλουμινίου και ήχος

Προσπαθώντας να καταλάβω - μέσα απο τις πολλές και όχι διαφωτιστικές για να πώ την αλήθεια συζητήσεις του φόρουμ - την επίδραση που μπορεί να έχει η τοποθέτηση βέργας αλουμινίου στο μάνικο των οργάνων, τράβηξε την προσοχή μου στο διαδίκτυο ο παρακάτω πίνακας. Σε αυτόν φαίνεται η ταχύτητα με την οποία “ταξιδεύει” ο ήχος μέσα απο διάφορα υλικά. Συμπέρασμα; Το αλουμίνιο είναι πολύ καλύτερος αγωγός του ήχου απο το ξύλο (wood, hardwood κτλ). Συνεπώς, απλά σκεπτόμενος θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος, πως αφού αφαιρώ ποσότητα ξύλου απο το μανίκι του οργάνου και τοποθετώ αντίστοιχη αλουμίνιου, διευκολύνω την μετάδοση του ήχου => ο ήχος δεν επηρεάζεται… Αυτό το καταθέτω σαν στοιχείο για να μπορέσει ίσως να γίνει μια πιο εμπεριστατωμένη συζήτηση πάνω στο θέμα.

Medium Velocity (m/s)
Aluminum 6420
Brass 3475
Brick 4176
Concrete 3200 - 3600
Copper 3901
Cork 366 - 518
Diamond 12000
Glass 3962
Glass, Pyrex 5640
Gold 3240
Hardwood 3962
Iron 5130
Lead 1158
Lucite 2680
Rubber 40 - 150
Steel 6100
Water 1433
Wood (hard) 3960
Wood 3300 - 3600

1 m/s = 3.6 km/h

Επιφέρει κάτι το θετικό ο ήχος να μεταφέρεται στο μανικο και μάλιστα με μεγαλύτερη ταχύτητα με βεργα αλουμινίου;
Τι ήχος θα είναι αυτός και πόσο θα έχει αλλάξει απο τον αρχικό ήχο κατα τη διάρκεια παραγωγής του;
Εάν ο ήχος της Νότας έχει μετατραπεί σε ενα μεταλλαγμένο ήχο, τότε θέλω αυτός ο ήχος κάτω απο αυτή τη συχνότητα να μεταφερθεί ;

Απο οσο εχω δει σε συζητησεις παντως, οι περισσοτερες ενστασεις για τη βεργα γινονται εξαιτιας του βαρους που προσθετει στο μανικο με αποτελεσμα να επηρεαζει το playability. Προσωπικα δεν εχω πιασει μπουζουκοειδες με βεργα οποτε δεν μπορω εξ ιδιας πειρας να κρινω.

Το οργανο που επισκευαστηκε απο τον κ. Σταμκο για το πειραμα που εγινε (υπαρχει σχετικο θεμα εδω μεσα) αυξησε το βαρος ελαχιστα. Αν θυμαμαι καλα 80 γραμμαρια, οσο ενα πακετο τσιγαρα. Η διαφορα δεν φαίνεται καθως η αυξηση δε γινεται στο καραολο αλλα σε ολο το μανικο.
Ο ηχος παρεμεινε οπως ήταν.

Πολύ σωστή η παρατήρησή σου φίλε SDimi. Γι’ αυτόν τον λόγο παρέθεσα και εγώ τον πίνακα. 'Οχι για να πάρω θέση υπέρ της βέργας αλλά κυρίως για να “προβληματιστούμε” και να μπορέσουμε έστω μέσω της συζήτησης να οδηγηθούμε κάπου. Βλέπεις όλες οι συζητήσεις που γίνονται πάνω στο θέμα του ήχου είναι γενικές, αόριστες και χωρίς ιδιαίτερη τεκμηρίωση. Με βάση αυτό που λες λοιπόν θα ήθελα κάποιος απο τους κατασκευαστές να μπεί στην συζήτηση και να μας δώσει με την εμπειρία του την άποψη του σε συνάρτηση βέβαια με τα δεδομένα του πίνακα. Κατά την ταπεινή μου γνώμη πάντα, θεωρώ πως είναι επιθυμητό το μάνικο να είναι καλός αγωγός του ήχου. Αυτός δεν είναι και ένας απο τους λόγους που τα τάστα είναι απο ατσάλι, χρησιμοποιούμε έβενο και κόκκαλα στους καβαλάρηδες κτλ;

Και κάποια άλλα θέματα από το φόρουμ όπου γίνεται λόγος για τη βέργα στο μάνικο:

Φίλε ataste με βάση ακριβώς αυτά τα post άρχισα να το ψάχνω λίγο περισσότερο…Προσπαθώ εδώ και καιρό μέσα απο τη μελέτη της τεχνολογίας του ξύλου και άλλων υλικών που χρησιμοποιούνται στην οργανοποιία να βγάλω κάποιο συμπέρασμα. Το ενδιαφέρον είναι καθαρά φιλολογικό αλλά επιδιώκω να καταλήξω σε συμπεράσματα με βάση τη λογική, τα δεδομένα, τα νούμερα και την επιστήμη…Οι μέχρι τώρα συζητήσεις όπως φαίνεται στηρίζονται κυρίως στο συναίσθημα και την…καχυποψία. Και νομίζω πως δεν θα έχουμε ποτέ πραγματική απάντηση εκτός και εάν κάποιος, κάποτε αποφασίσει να ασχοληθεί με την οργανοποιία σε ερευνητικό επίπεδο…

Είπα να μην γράψω για πράγματα χιλιοειπωμένα - τείνει να γίνει το 2ο δημοφιλές θέμα μετά από το πο΄σο κερδίζουν οι οργανοποιοί - ,αλλά νομίζω ότι πρέπει να δωθεί μια γενική απάντηση.Είναι αληθές ότι τα πράγματα στην Ελλάδα,είναι αρκετά πίσω στον τομέα της έρευνας στην οργανοποιίας,σε σχέση με άλλα κράτη βέβαια - ,όμως τα τελευταία χρόνια αρκετοί άνθρωποι ΕΡΕΥΝΟΥΝ.Είναι γνωστό ότι και η πιο μικρή παρέμβαση σε όποιο όργανο έχει την σημασία της,είτε πολύ μεγάλη είτε πολύ μικρή.Ποτέ όμως μηδενική.
Το αλουμίνιο ή το ατσάλι της βέργας έχει κι αυτό την συνσφορά του σε όλο το δημιούργημα.Δεν είναι σωστό ότι όσο ταχύτερα μεταδίδεται ο ήχος είναι και καλό,γιατί εμείς σαν ήχο έχουμε στο μυαλό μας κάτι.Αυτό το κάτι αλλάζει όταν εμείς παρεμβαίνουμε.Πρίν δυο χρόνια ο φίλος μου ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΡΒΟΥΝΗΣ παρουσίασε σε μια έκθεση κιθάρων ένα εξαιρετικό εργο ΜΙΑ ΚΙΘΑΡΑ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΑΠΟ ΑΝΘΡΑΚΟΝΗΜΑΤΑ.ΜΙΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ.Το αηθρακόνημα ως γνωστό έχει βαθμό μετάδωσης του ήχου που πλησιάζει πολύ αυτή του καθαρού άνθρακα.Ήταν πανάλαφρη,είχε δύναμη ,ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΣΤΟ ΑΥΤΙ ΜΑΣ ως καλό ήχο κιθάρας είται ακουστικής είται κλασσικής.Δεν μπορώ να πω πιο πολλά , πρέπει να φύγω.

Σε γενικές γραμμές συμφωνώ με την τοποθέτηση σου αγαπητέ nikosn αν και το παράδειγμα με την κιθάρα απο ανθρακονήματα είναι λίγο ακραίο σε σχέση με αυτό που συζητούμε…Η ένσταση μου είναι στο ότι κάποιοι ερευνούν…Ποιοί; Που; Τί ερευνούν; Ποιά τα αποτελέσματα της έρευνας και πού βρίσκονται καταγεγραμμένα αυτά; Το ότι έχει χιλιοειπωθεί κάτι δεν σημαίνει οτι έχει ειπωθεί και τίποτα…Εξάλλου πόσα πράγματα που θεωρούνταν δεδομένα, μετά απο χρόνια και κατόπιν μιας συγκεκριμένης έρευνας σε ένα συγκεκριμένο πεδίο, δεν έχουν έρθει τούμπα;

ΥΓ. Άσχετο με το φόρουμ αλλά ίσως σας δώσει μια ιδέα για το πως σκέφτηκα να “ξανανοίξω” ένα πολύσυζητημένο θέμα: Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί τα κουφώματα των κτιρίων στην πλειονότητα τους είναι απο αλουμίνιο και όχι απο το ξύλο (παραδοσιακό υλικό); (για να σας προλάβω, το ξύλο είναι μακράν το καλύτερο υλικό για θερμομόνωση και ηχομόνωση…)

mih7mit5 νομιζω οτι ο σπουδαιότερος λόγος είναι η συντηρηση που θελει το ξυλο.
Το ξυλο πραγματι είναι καλυτερο παντως για θερμομονωση και ηχομόνωση. Και πιο ομορφο…

Ακριβώς έτσι είναι φίλε georgalasg! Θέλει περισσότερη δουλειά το ξύλο, περισσότερη τεχνογνωσία, περισσότερο παίδεμα. Ενώ το αλουμίνιο το γνωρίζουν άπαντες στην βιομηχανία, τους λύνει τα χέρια και πολύ εύκολα το χρησιμοποιούν (ούτε στεγανοποιητικά βερνίκια, ούτε λάδια, ούτε συντηρηση κτλ.). Μήπως κάπως έτσι είναι τα πράγματα και στο θέμα που διαπραγματευόμαστε αλλά απο την…ανάποδη; Μήπως δηλαδή την βέργα την αποφεύγουν οι κατασκευαστές επειδή είναι το καινούργιο, το ανεξερεύνητο, το…δύσκολο κομμάτι στην υπόθεση κατασκευής ενός οργάνου; Ενώ το ξύλο το μελετήσαμε, βρήκαμε τις άκρες του, ξέρουμε να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα οπότε… που να μπλέκουμε τώρα με μέταλλα, βέργες, διπλής ενέργειας, μονής ενέργειας, κορεάτικες, κινέζικές, τύπου Martin κτλ, κτλ, κτλ…Θέλω να πω μήπως η δύναμη της συνήθειας απο τη μια και η έλλειψη τεχνογνωσίας, συνέπεια της έλλειψης σοβαρής έρευνας μας οδηγούν σε “δογματικές” τοποθετήσεις;

Όχι το καινούργιο δεν είναι η βέργα,- μετράει κάτι δεκαετίες στην πλάτη της -,θα έλεγα η κόντρα από ανθρακονήματα,είναι ακόμα στην έρευνα.Το μεγαλύτερο κουσούρι της βέργας,πέρα από τις όποιες επιπτώσεις στον ήχο,είναι όπως και ανέφερε ο παλιός καλός μου φίλος Χρήστος Σπουρδαλάκης , σε μακροσκελές του σημείωμα ,εδώ στο φόρουμ στο ίδιο θέμα συζήτησης, η μεγάλη καταπόνηση της βίδας (συνήθως τύπου άλλεν),και η μεγάλη φθορά της.Κατόπιν η αντικατάσταση γίνεται αποκλειστικά από μάστορα,και όχι πάντα εύκολα.Καλό θα ήταν να διαβάζατε το σημείωμα του Χρήστου προσεκτικά.Θα λυθούν πολλές απορίες.Για την κιθάρα με τα ανθρακονήματα που ανάφερα πιο πάνω σαν παράδειγμα,ναι είναι υπερβολικό παράδειγμα,αλλά μας δείχνει τον δρόμο.Τώρα θα γίνω ακόμη πιο υπερβολικός.Για να καταλάβει κάποιος το τιο κάνει το αλουμίνιο στα όργανα,ας ακούσει τσουμπούς ούτι,τσουμπούς ταμπούρ,ή μπαντζο.Αυτά είναι τα ηχοχρώματα του αλουμινίου.Με την βέργα σφηνωμένη στο μπράτσο,σαφώς απειροελάχιστα.Όχι όμως μηδενικά.Εκεί που θα συμφωνήσω κι αυτό σχετικά, είναι όταν το όργανο είναι για χρήση μόνον ηλεκτρικού παιξίματος,και μόνον με μαγνήτη κι όχι μικρόφονο.Εκεί η βέργα ίσως συνεισφέρει θετικά στο προσδοκώμενο ηχόχρομα.

Δεν αμφιβάλλω οτι μετράει δεκαετίες στην πλάτη της η τοποθέτηση της βέργας σαν τεχνική…Το θέμα είναι πόσο έχει ψαχτεί η τεχνική αυτή απο αυτούς που την εφάρμοσαν μέχρι τώρα. Το λέω αυτό γιατί θα σας δημιουργηθεί τρομερή εντύπωση αν κάνετε μια μικρή έρευνα στο internet για τις βέργες που χρησιμοποιούν οι κατασκευάστριες εταιρείες ακουστικών κιθάρων. Υπάρχει τόση έρευνα και τόση τεχνογνωσία που πράγματι μένεις άναυδος. Υπάρχουν επίσης εξαιρετικά άρθρα για τη μετάδοση του ήχου, τον τύπο των ταλαντώσεων που συμβαίνουν στο όργανο, την ανάλυση των συχνοτήτων κτλ. Μέχρι και ανάλογα περιοδικά εκδίδουν οι κατασκευαστές (π.χ. American lutherie journals) όπου καταγράφονται μελέτες, απόψεις κτλ. Αν είχαμε και εμείς την στοιχειώδη έρευνα σε τέτοια θέματα (π.χ απο κάποιο ΤΕΙ ή απο κάποιο Πανεπιστήμιο ή έστω απο τους ίδιους τους κατασκευαστές) και απορίες δεν θα είχαμε αλλά ίσως να είχαμε και καλύτερα όργανα στα χέρια μας…

ειδικά στα συγκεκριμένα όργανα, αυτό που κάνει το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα είναι το δέρμα και όχι το αλουμίνιο. για αλουμίνιο καλύτερα να πάρουμε παράδειγμα από τις κιθάρες dobro. μια που τό’φερε η κουβέντα, dobro σημαίνει καλό στα σλοβάκικα -ντόμπρα πράγματα που λέμε!

Νικόλα άλλο ήθελα να πω,και ίσως δεν έγινα κατανοητός.Έχεις δίκαιο για το δέρμα.Έχεις ακούσει ,όμως κάτι αφρικάνικα όργανα,μερικά μοιάζουν και ,με μικρές άρπες ,που για καπάκι έχουν δέρμα, και όλο το υπόλοιπο σκαλιστό ξύλο.Καμμία σχέση το ηχόχρωμα του δέρματος σε αυτά , με αυτά της οικογένειας του τσούμπους.Εκεί το αλουμίνιο συνεισφέρει αρκετά.
Κατά τα άλλα χαίρομαι που πλουτίζω τις γνώσεις μου στις συντμήσεις.(σντμσς;)

Όταν εφαρμόστηκε για πρώτη φορά η βέργα αλουμινίου στις κιθάρες ήταν κάτι πρωτοπόρο το οποίο μπορούσε να ρυθμίσει το μάνικο μέχρι ένα σημείο με τα γνωστά μειονεκτήματα του βάρους και τις χαλασμένες βόλτες απο το σφίξε-ξέσφιξε. Αρκετά χρόνια πλεον στις κιθάρες και σχετικά πρόσφατα εφαρμόζεται η νέα μέθοδος του carbon , που μέχρι στιγμής δεν έχει εμφανίσει κάποιο μειονέκτημα σαν υλικό , είναι πολλές φορές πιο σκληρό απο το ατσάλι (!!!), πολύ ελαφρύτερο και καλύτερης ακουστικής από το αλουμίνιο.

Εντελώς διαφορετικά υλικά με διαφορετικές ιδιότητες…Σίγουρα το ανθρακόνημα έχει καλύτερη ηχητική αγωγιμότητα καθώς και μικρότερη πυκνότητα απο το αλουμίνιο. Επίσης διαβάζω στο internet πως έχει πολύ υψηλότερη ειδική αντοχή (αντοχή ανα μονάδα βάρους) και απο το αλουμίνιο αλλά και απο το ατσάλι!. Μακάρι απο αυτές τις πληροφορίες να μπορούσε όμως να βγεί κάποιο συμπέρασμα…Για να γίνει αυτό θα πρέπει να γνωρίζουμε πολλές μικρές λεπτομέρειες της κατασκευής των οργάνων τόσο με το ένα όσο και με το άλλο υλικό. Π.χ. μια - δυο απορίες που μου έρχονται στο μυαλό τώρα που γράφω όλα αυτά: Το ανθρακόνημα (ως συνθετικό υλικό) “εκφράζει” πλήρως τις ιδιότητες του με τον τρόπο που χρησιμοποιείται; Χρησιμοποιείται σε ίση έκταση και σε ίση ποσότητα με το αλουμίνιο μέσα στο μπράτσο ή π.χ. για κάποιους λόγους χρησιμοποιείται μικρότερη ποσότητα ανθρακονήματος με αποτέλεσμα η όποια υπεροχή σε αντοχή να χάνεται; Τί γίνεται με τη συναρμογή τους με το υπόλοιπο τμήμα του οργάνου; Tί γίνεται με τις ιδιοσυχνότητες τους; Εφαρμόζεται κάποιου είδους “μόνωση” των υλικών αυτών μέσα στο μπράτσο; Όπως καταλαβαίνετε δεν είναι δυνατόν να δοθούν απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα έτσι απλά μέσα απο ένα φόρουμ. Ούτε είναι δυνατόν όμως - αν δεν υπάρχουν απαντήσεις για όλα αυτά - να ισχυριζόμαστε έτσι απλά πως “δεν κάνει η βέργα” ή “δεν κάνουν τα ανθρακονήματα” ή η (α) μέθοδος είναι καλύτερη απο τη (β) κ.ο.κ.

Καλησπερα σε ολους.
Θα ηθελα πρωτα να απαντησω στον φιλο αλχημιστη για τις βεργες Carbon.Οπως και οι περισσοτεροι οργανοποιοι εκανα και εγω καποιες δοκιμες σε οργανα βεβαια που δεν εβγαλα στο εμποριο.
Μετα απο τρεις διπλες δοκιμες δηλ σε δυο οργανα ταυτοχρονως και χρησιμοποιωντας μονη βεργα διπλη βεργα με πιο λεπτο παχος και μονη βεργα φαρδυτερη κατεληξα στο συμπερασμα οτι εχει περισσοτερα μειονεκτηματα παρα πλεονεκτηματα.
Θα περιμενε κανεις να ακουσει οτι ενα τοσο σκληρο υλικο θα ακινητοποιοθσε το μανικι στην κυριολεξια.Δυστυχως και τις τρεις φορες τα μανικια κουνουσαν αναλογα στην υγρασια και στην περιπτωση της πιο στενης βεργας και τα δυο σκευρωσαν.
Για τους υπερμαχους των ανθρακονημαρτων θα ηθελα να τους ενημερωσω οτι το υλικο αυτο δεν βοηθαει και ιδιαιτερα ουτε στον ηχο αλλα ουτε και στηνσταθεροτητα.Το μονο που ειναι πολυ ελαφρυ.
Σε αλλα δυο οργανα χρησιμοποιησα εσωτερικη βεργα απο ξυλο δηλ στην θεση της βεργασ αλουμινιου η των ανθρακονηματων χρησιμοποιησα δυο διαφορετικα βραζιλιανικα ξυλα και τα αποτελεσματα ηταν πολυ καλυτερα απο τα ανθρακονηματα.
Το φαρδος της βεργας 11χιλ το παχος 9 χιλ και το μηκος 51 εκατοστα.Τα ξυλα που χρησιμοποιησα ηταν το Sibiata και το ipe.Και τα δυο με πολυ μεγαλη ακαμψια ακομη μεγαλυτερη και απο τον εβενο.Η διαφορα στο βαρος με την αναλογη βεργα ανθρακονηματων 21 γραμ.
Οποτε νομιζω οτι οποιος δεν θελει βεργα δεν χρειαζεται να βαλει ανθρακονηματα αλλα εσωτερικη βεργα απο ξυλο η οποια μετα απο τις δοκιμες που εκανα εχει καλυτερα αποτελεσματα και δεν προσθετει μεγαλη διαφορα στο βαρος.
Οσο για την βεργα νομιζω οτι ειναι με διαφορα η καλυτερη λυση μιας και η μεγαλη υπεροχη της ειναι στο οτι μπορεις να ρυθμισεις το μανικι.
Οπως εχω ξανααναφερει οταν ξεκινησα ημουν τελειως αντιθετος και αρνητικος στο θεμα της βεργας.Με πολυ ψαξιμο ομως και μετα απο πολλες δοκιμες κατεληξα στην βεργα τυπου Martin.
Οσο για το θεμα που αναφερει ο συναδελφος Σπουρδαλακης για τα πασα της βιδας να τον ενημερωσω και αυτον αλλα και οποιον ενδιαφερεται οι βεργες τυπου Martin δεν χαλαν ποτε ειδικα σε αυτο το σημειο.αν ομως μιλαμε για την βεργα της οποιας τα πασα ειναι πανω στο αλουμινιο τοτε εχει δικιο.
Αυτη ομως η βεργα φτιαχτηκε για κλασικες κιθαρες και οχι για μπουζουκια.Ειναι λαθος να χρησιμοποιειται στο μπουζουκι και ειδικα με την βιδα απο την μερια του καραουλου μιας και αδυνατιζει τοσο πολυ σε εκεινο το σημειο που με το πρωτο χτυπημα η ταρακουνημα σπαει.
Στο θεμα του ηχου εχω να πω οτι μολις καταλαβα ποσο βοηθαει τον ηχο η βεργα αποφασισα να μην ξαναφτιαξω ποτε ξανα μπουζουκι χωρις την αφεντια της.Συγχαρητηρια στον φιλο Μιχαλη που ανεβασε αυτον τον πινακα και βοηθησε να ξεκαθαρισει λιγο το τοπιο.

2 «Μου αρέσει»

κ. Στάμκο η συμμετοχή σας στη συζήτηση είναι ιδιαίτερης σημασίας μιας και όπως φαίνεται έχετε μελετήσει πολύ το θέμα της βέργας. Παρέθεσα τον πίνακα θέλοντας να βάλω στις πραγματικές του διαστάσεις το θέμα του ήχου. Έχω βαρεθεί να βρίσκομαι σε παρέες με φίλους ερασιτέχνες ή επαγγελματίες μουσικούς ή ακόμη και μη μουσικούς και ο καθένας να λέει το μακρύ και το κοντό του, να έχει άποψη λες και είναι ειδήμων επι του θέματος…Φυσικά οι γνώσεις μου δεν φτάνουν σε τόσο εξειδικευμένο επίπεδο για να ερμηνεύσω απόλυτα τα δεδομένα του αλλά αναρωτιέμαι: Μεγάλη ηχητική αγωγιμότητα δεν συνεπάγεται μετάδοση του ήχου με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες στο φάσμα των συχνοτήτων; Αυτό δεν σημαίνει οτι ο ήχος παραμένει ανεπηρέαστος; Αν κάποιος στο φόρουμ - περά απο τους κατασκευαστές - έχει γνώσεις περί μηχανικής του ήχου ας μας διαφωτίσει…

ΥΓ. Το όλο θέμα μοιάζει με ένα άλλο παρόμοιο και εξίσου δημοφιλές μεταξύ των κιθαριστών: Το ξύλο του σώματος της ηλεκτρικής κιθάρας επηρεάζει τον ήχο της; To…100% των ερωτηθέντων θα σου πουν ΝΑΙ. Μελέτες (http://www.stormriders.com/guitar/telecaster/guitar_wood.pdf) που είναι ανεβασμένες στο internet καταλήγουν ακριβώς στο αντίθετο συμπέρασμα…(η προκατάληψη και το ράδιο αρβύλα είναι πάντοτε κακοί σύμβουλοι…)…

Το θεμα παιρνει ακρως ενδιαφερουσα τροπη με τη συμμετοχη επαγγελματιων οργανοποιων. Θεωρω οτι η γνωμη του κ.Σπουρδαλακη θα ειναι εξαιρετικα σημαντικη, οχι μονο επειδη ειναι ενας πολυ καταξιωμενος οργανοποιος, αλλα επειδη ειναι πολυ εμπειρος με τα ανθρακονηματα -εχω την εντυπωση οτι πλεον ολα τα μπουζουκια που κατασκευαζει εχουν τετοια ενισχυση στο μανικο. Δεδομενου οτι εχει φτιαξει μεγαλο αριθμο μπουζουκιων με αυτην την τεχνικη, και οτι διαθετει στο “ωριμαντηριο” του οργανα που μπορει να μεινουν εκει για αρκετα μεγαλο διαστημα εως οτου πωληθουν -οποτε μπορει να μελετησει καλυτερα τη συμπεριφορα τους- οπωσδηποτε θα εχει ενδιαφεροντα συμπερασματα να μοιραστει.