Pepe, επειδή στην προηγούμενη συζήτηση του θέματος: «Το βιολί στην παραδοσιακή Κρητική μουσική», μου είχες συστήσει να διαβάσω πληροφορίες (τα δυο πρώτα site τα ήξερα) σχετικά με το έργο και τη ζωή του Σίμωνα Καρά, έκρινα σωστό λοιπόν να παραθέσω ενδεικτικά και την αντίθετη άποψη μάλλον από τους περισσότερους ( που αμφισβητούν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό τις ενέργειες του, στις έρευνες που έκανε, τόσο στην δημοτική όσο και στην εκκλησιαστική μουσική.
Τα περισσότερα από τα παρακάτω αποσπάσματα είναι από το βιβλίο του Θεόδωρου Ακρίδα: “ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΔΥΣΠΛΑΣΙΩΝ Σ.ΚΑΡΑ”.
Οι βασικές παρεκκλίσεις του Σ. Καρά από τα καθιερωμένα της Ελληνικής μουσικής είναι οι εξής:
α) Η επαναφορά 8 απολιθωματικών χαρακτήρων της παλαιογραφίας.
β) Η καταθρυμμάτιση των ήχων.
γ) Η πλησμονή των κλιμάκων.
δ) Κατά κόρον χρήση σημείων αλλοιώσεως.
ε) Ο πλουραλισμός των αναλύσεων της πεταστής.
στ) Η μετονομασία των ειδών μελωδίας (μέλη) σε δρόμους.
ζ) Η χρήση όρων και συνθέσεων της μουσικής του πενταγράμμου.
η) Η χρήση Αραβοπερσικής μουσικής ορολογίας.
Απάντησις προς τον Πρόεδρον και τα Μέλη του Συλλόγου προς Διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής
Εν τη ενταύθα εκδιδόμενη εφημερίδι «Ακρόπολις» και εν τω φύλλω της 27ης Μαίου ε.ε εδημοσιεύθη εκ του Γραφείου του Συλλόγου προς διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής» λίβελλος καθʼ ημών…………………….
………Συντάκτης του λιβέλλου τούτου μεστού βαρβαρισμών τε και σολοικισμών, στερουμένου δε παντάπασιν επιστημονικών επιχειρημάτων ίνα αναιρέση τας υφʼ υμών εξενεχθείσας επιστημονικάς κρίσεις και ένεκα τούτου εκτρεπομένου εις ύβρεις καθʼ ημών, είναι ο Πρόεδρος του Συλλόγου τούτου και Διευθυντής της χορωδίας αυτού κ. Σίμων Καράς, όστις, άμουσος ων, θορυβεί ίνα θολώσει τα νερά, κατά το κοινώς λεγόμενον.
Καίτοι κατά κανόνα, απαξιούμεν νʼ απαντώμεν είς λιβέλλους και δη όταν ούτοι συντάσσωνται υπό αμούσων, ως ο συνταχθείς υπό του κ. Προέδρου του Συλλόγου προς διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής!!, αδυνατούντος να συζητήση, ως απεδείχθη, επιστημονικώς εν τούτοις προς αποκατάστασιν της αλήθειας, δημοσιεύομεν τα κατωτέρω, προκαλούντες τον κ. Σίμων Καράν να κατέλθη εις επιστημονικόν δημοσιογραφικόν αγώνα, εντός των ορίων πάντοτε της καλώς ευνοούμενης ευπρέπειας και ουχί διʼ ύβρεων…………
………Εάν γνωρίζωμεν κατʼ όνομα την Βυζαντινή μουσικήν, δεν είνε εις θέσιν να κρίνη ο κ. Σίμων Καράς, καθʼ ό τελείως άμουσος και ουδεμίαν μέχρι τούδε παρουσιάσας επιστημονικήν εργασίαν………
………Απορίας όμως άξιον τυγχάνει, πως ο κ. Σίμων Καράς, αφού νομίζει ότι στερούμεθα μουσικών γνώσεων πολλάκις κατέφυγεν εις ημάς, παρουσία και τρίτων προσώπων, μάλιστα ίνα να χορηγήσωμεν αυτώ διαφόρους θεωρητικάς μουσικάς μελέτας, ερμηνείας των ουσουλίων και μακαμιών της Ασιατικής Μουσικής και άλλα;
………Όσον αφορά τα υφʼ υμών ψαλλόμενα εγκώμια και το καιόμενον λιβανωτόν προς το πολυσέβαστον ημίν καθηγητήν Κ.Α. Ψάχον, γνωρίζομεν τω κ. Καρά, ότι τοιούτον θεωρούμεν ως ύψιστην τιμή μας, αποδεικνύουσαν τον σεβασμόν, την εκτίμησιν και την ευγνωμοσύνην, άτινα τρέφομεν προς τον κ. Καθηγητήν, διότι εις αυτόν οφείλομεν την εν γένει μουσικήν μας μόρφωσιν, εν τε τη θεωρία και τη πράξει της ημετέρας Μουσικής, Εκκλησιαστικής τε και Δημώδους, ως και της Ασιατικής τοιαύτης, προς τας οποίας ο κ. Σ. Καράς ουδεμίαν έχει σχέσιν.
Ο κ. Σ. Καράς παρουσιάζεται ως πολύ αστείος, ίνα μη χαρακτηρίσωμεν τούτον άλλως πως, νομίζων ότι έχει την δύναμιν να προσκαλέση προς κοινήν συνεργασίαν!! τον της Μουσικής Τιτάνα, σεβαστόν καθηγητήν κ. Ψάχον παρʼ ου κάποτε, αν και δεν απατώμεθα, απεπέμφθη και να υποδείξη αυτώ τον τρόπον εργασίας προς εξύψωσιν της ημετέρας Μουσικής.………δυνάμεθα να κρίνωμεν περί αυτής εξʼ ενός «Άξιον Εστίν» ευρισκομένου κατʼ ευτυχή συγκυρίαν παρʼ ημίν και όπερ εμελοποιήθη υπό του κ. Σ. Καρά, μετά διπλής συνηχητικής γραμμής.
Τούτο, ως μέλος, στερείται, παντελώς μουσικής καλαισθησίας γέμει μουσικών ορθογραφικών σφαλμάτων, ή συνήχησης δε αυτού, είνε όχι μόνον ελεεινή, αλλά και πατάπασιν ανορθόγραφος, εξʼ ου ελέγχεται ο κ. Σ. Καράς αδαέστατος των ορθογραφικών κανόνων της ημετέρας Μουσικής.
………Ο κ. Σιμών Καράς πλανάται οικτρώς νομίζων ότι το Κοινωνικόν «Αινείται τον Κύριον» Ιωάννου του Κουκουζέλους», ανήκον εις το Παπαδικόν μέλος, δεν εκτελείται δια βραδείας χρονικής αγωγής………ενώ ο κ. Καράς ουκ έγνω τα ολίγα τινά, άτινα ούτος τυχόν ανέγνω………Ουδέποτε διεννοήθημεν, να καθέξωμεν έδραν Βυζαντινής Μουσικής εν τω Πανεπιστημίω Αθηνών, ενώ ο κ. Σίμων Καράς, ως λέγουσιν αι κακαί γλώσσαι, εποφθαλμιά την κατάληψιν της προκηρυχθείσης υπό της Ακαδημίας Αθηνών έδρα Βυζαντινής Μουσικής!
(ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΜΑΣΟΣ, Πτυχιούχος της βυζαντινής μουσικής του ωδείου Αθηνών, Πρωτοψάλτης Αγ. Παντελεήμονος - Αχαρνών).
(ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ, Πτυχιούχος της βυζαντινής μουσικής του ωδείου Αθηνών)
[«Σκριπ» 8 Ιουνίου 1929, σελ. 3].
………………………………………….
«Ο διδάσκαλος Ιακ. Ναυπλιώτης έχει σχηματίσει περί του Καρά γνώμην ότι ούτος είναι λόγιος, επιθυμών να ασχολείται με τα ζητήματα της μουσικής ημών, ης τυγχάνει θιασώτης και υποστηρικτής, αν και δεν την γνωρίζει». (Άγγελος Βουδούρης: «Κώδικες της Ορθοδόξου Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Ασματωδίας», Τόμ. 18, παρ. 473 Κων/πολις 1939).
……………………………………………
Ο Παγκρήτιος Σύλλογος Φίλων Βυζαντινής Μουσικής, στο υπʼ αριθʼ ΙΙ.28/26-10-1998 υπόμνημά του, που υπογράφεται από τον πρόεδρο κ. Ιωάννη Δαμαρλάκη, καθηγητή μουσικής και Πρωτοψάλτης και την Γ.Γ. κ. Φωτεινή Γεωργιάδου, καθηγήτρια Πανεπιστημίου, υπόμνημα που απευθύνεται στον (τότε) Υπουργό Πολιτισμού κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, αναφέρει σχετικά:
«Και ενώ η Βυζαντινή Μουσική, ελειτούργει ενιαίως από του ως άνω έτους και εντεύθεν εις την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Μέσην Ανατολήν, από το έτος 1982 ένας ερευνητής ο κ. Σίμων Καράς, έχων εκμάθει την μουσικήν άνευ διδασκάλου (καθʼ ομολογίαν του), ημφισβήτησεν το έργον των τριών Διδασκάλων, κατηγορών αυτούς ότι παρέλειψαν επτά βασικά σημαδόφωνα, ενώ είναι γνωστόν ότι κατά την προγενεστέραν απλοποίησιν της μουσικής (1770) είχον αφαιρεθεί υπό του μεγίστου των Μουσικοδιδασκάλων Πέτρου του Λαμπαδαρίου, τριάκοντα τρία σημαδόφωνα!». Το έργον και τας δοξασίας του διδασκάλου κ. Σίμωνος Καρά ανέλαβε να υλοποιήσει ο μαθητής του κ. Λυκούργος Αγγελόπουλος παρότι μέρος μόνον της διδασκαλίας του κ. Σίμωνος Καρά χρησιμοποιεί».
…
…Οι απόψεις του (Σίμωνα Καρά) βρίσκονται σε πλήρη διάσταση και ασυμφωνία, τόσον με το μνημειώδες έργο των τριών μεγάλων δασκάλων και μεταρρυθμιστών της Β. Μουσικής, Χρυσάνθου, Χουρμουζίου και Γρηγορίου, όσο και με τα πορίσματα της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1881, αλλά και τις θέσεις και απόψεις όλων των υπαρχουσών θεωριών (Θρασύβουλος Παπανικολάου, Μουσικοδιδάσκαλος, Πρωτοψάλτης).
………………………………………….
«Ο Σίμων Καράς διεμόρφωσε έναν δικό του τρόπο ψαλτικής. Ισχυρίστηκε ότι αυτός είναι ο τρόπος της παράδοσης! Αυτός είναι ο τρόπος που έψαλαν οι Βυζαντινοί!
Ο Σίμων Καράς δε δίνει ούτε ένα παράδειγμα παλαιού παραδοσιακού ψάλτη που να έψαλλε με την τεχνοτροπία του. Αλλά ούτε και κανένα άλλο άτομο ανέφερε ποτέ, επίσκοπο ή ιερέα ή διάκο ή έστω και απλό χριστιανό που να έψαλλε πριν απʼ αυτόν όπως ο ίδιος. Πιστεύω ότι δεν υπήρξε κανένας. Αν υπήρχε κάποιος θα τον είχε ηχογραφήσει, κοπιάρει σε χιλιάδες αντίτυπα και θα τα είχε μοιράσει σε όλους μας» (Μουσικός Πρωτοψάλτης, Δρ. Κωνσταντίνος Ζαρακοβίτης, «ΙΕΡΟΨΑΛΤΙΚΑ ΝΕΑ», Αρ. φύλ. 294/Νοέμβριος, Δεκέμβριος, 1999).
………Ο Καράς γνωρίστηκε με τις πλάτες και την αποκλειστικότητα της τότε μονοπωλιακής ραδιοφωνίας αμειβόμενος από τον κρατικό κορβανά. Οι χιλιοτιμημένοι λαϊκοί οργανοπαίχτες και τραγουδιστές που σπούδασαν αυτό που επαγγέλονταν, επιβίωσαν με την αγάπη, την εκτίμηση και την συνδρομή του ελληνικού λαού που τους κρατάει ψηλά τόσα χρόνια……[…]. Ο Καράς κατʼ εμέ είναι πρόσωπο αδικαιολόγητης προβολής και μνείας που απετέλεσε τον πιο σκληρό κατασταλτικό μηχανισμό για το δημοτικό τραγούδι…(Γιάννης Μητρόπουλος, συγγραφέας, εκδότης, παραγωγός δίσκων, Περιοδικό «ΠΑΛΚΟ», Τευχ. 96, σελ. 11).
…………………………………………………………………………………………
«Άσʼ τονε τον Καρά…Ο Καράς τότε μάζευε από τα εργοστάσια –[………]- κοπέλες ότι θα τις κάνει κάτι και τους μάθαινε «Σαν πας μαλάμω μʼ για νερό» και δυο –τρία άλλα τραγούδια. Αυτός ήταν τότε ο Καράς…Ήρθε σπίτι μας για να πάρει τον πατέρα μου, πήγαμε και αυτός έγραφε αυτά, που του λέγαμε. Πάμε μετά και βλέπουμε το τραγούδι μας γραμμένο στον πίνακά του…Ε, άμα τα πήρε απʼ όλους με……….,τι θα γίνει; Έπρεπε να καθίσουμε εμείς εκεί και να βλέπουμε αυτόν να τραγουδάει τα τραγούδια μας «προς διάδοσιν της Εθνικής Μουσικής;» Και σώνει και καλά να τον λέμε δάσκαλο; Βρέ εγώ θα σε πω εσένα δάσκαλο; Που σου ʽφερα δικά μου τραγούδια και σου τα ʽμαθα; Ο πατέρας μου δε τα ανεχόταν αυτά». (Αιμιλία Χατζηδάκη, τραγουδίστρια, σε συνέντευξη της στο περιοδικό «ΔΙΦΩΝΟ» στον Πέτρο Δραγουμάνο για τον Σ. Καρά).
……………………………………………………………………
……Κάποια στιγμή ήρθε η σειρά της Αιτωλοακαρνανίας. Τα τραγούδια με τα οποία μεγάλωσα. Μπορώ να γράψω βιβλία για το πώς γίνεται ο γάμος και τι τραγούδια λένε…όμως… τώρα καταλαβαίνω ότι τίποτα δεν γίνεται σωστό εδώ μέσα. Είχε κατʼ εξοχήν ερασιτέχνες…Έναν χασάπη κλαρίνο, ένα δεύτερο βιολί…Λέω: «Κύριε Σίμωνα θα φύγω».
Ρωτάει γιατί; «Γιατί τώρα κατάλαβα ότι κι αυτά που ʽμαθα τόσα χρόνια, θα τα ξεχάσω».
Πόσους δίσκους έχει; Τριάντα; Πενήντα; Εκατό; Μπορείς να μου αραδιάσεις πέντε τραγούδια, που άφησαν πίσω τους αυτοί οι δίσκοι με τόσες χιλιάδες εκπομπές και με τόσες επιχορηγήσεις από το Ίδρυμα Φόρντ; Μετά…Από τον Καρά δεν βγήκε κανένας τραγουδιστής, που να είναι επιφανής για την Ελλάδα. Ούτε κάνας Ρούκουνας βγήκε, ούτε κάνας Παπασιδέρης, ούτε Ατραΐδης, ούτε κανένας πιο καινούργιος…» (Αριστείδης Μόσχος, Σαντουριέρης, Περιοδικό «ΔΙΦΩΝΟ», τευχ. 28, Ιανουάριος 1998).
……………………………………………………
«Θα ήταν το 1970-71, που ήρθε ο Σίμων Καράς στο Αγρίνιο. Βρήκε τον γυμναστή κ. Καρακώστα, που έκανε τα μπαλέτα στο Αγρίνιο και του ζήτησε βοήθεια. Εγώ με τον Αράχωβα, - δηλαδή τον Νίκο Σταυρόπουλο -, παίζαμε τότε για τα μπαλέτα. Ο κ. Καρακώστας μας λέει να παίξουμε λίγα τραγούδια για τον Καρά. Είπανε μάλιστα και στο Νίκο Σαμιώτη με το σαντούρι, αλλά ο μπάρμπα Νίκος ήθελε να πληρωθεί. Ο Καράς νευριασμένος του αρνήθηκε και ο Σαμιώτης δεν του έδωσε σημασία. Εγώ με τον Αράχωβα δεχτήκαμε να παίξουμε για χάρη του Καρακώστα. Πήγαμε λοιπόν στο Περδικάκι του Βάλτου και στη Λεπενού. Ο Καράς είχε παρέα δυο γυναίκες. Είχε ένα μαγνητόφωνο και ένα λαουτάκι. Μας είπε ότι απλώς συγκεντρώνει παλιά τραγούδια όχι για να τα εμπορευτεί, αλλά για το αρχείο του.
Παίξαμε στο Περδικάκι και στη Λεπενού, ο Αράχωβας κλαρίνο, εγώ βιολί και ο Καράς ακομπανιάριζε λίγο με το λαουτάκι του. Τραγούδησαν κάποιοι γερόντοι παλιά τραγούδια. Παίξαμε και το οργανικό τσάμικο «Άρτα». Ο Καράς όλο νεύρα, κοίταγε να μας διορθώνει-τάχα- κι ας μην είχε ιδέα απʼ τα τοπικά μας τραγούδια. Άλλοι τον άκουγαν, άλλοι όχι. Εγώ με τον Αράχωβα δεν του δίναμε σημασία, κάναμε τη δουλειά μας όπως ξέραμε. Τρέχαμε και παίζαμε τσάμπα, δυο-τρεις μέρες.
Μετά από καιρούς ακούω απʼ τα ράδια τα τραγούδια, που είχαμε παίξει για τον Καρά και έμεινα άφωνος. Ο Καράς τα έκανε δίσκους και ασφαλώς θα τα κονόμησε γερά. Εμείς ακέραστοι. Πήρα τηλέφωνο τον Αράχωβα και του είπα τι συμβαίνει. Ο Αράχωβας αγανακτισμένος λέει: «Αν υποψιαζόμουν τέτοια μπλόφα, δεν θα ʽβγαζα ποτέ κλαρίνο απʼ το βαλιτσάκι».
Αργά καταλάβαμε δηλαδή ότι άλλοι κουράζονταν για την τέχνη και την παράδοση και ο Καράς έβρισκε τρόπους να κονομάει και να δοξάζεται…». (Αγρίνιο 5-2-1999, Παναγιώτης Κουλουκούρας, Βιολιστής – τραγουδιστής).
……………………………………
Το παρακάτω απόσπασμα το διάβασα ο ίδιος στο περιοδικό «ΔΙΦΩΝΟ»:
………Αυτοί (ο Καράς και η ομάδα του) πήγαιναν σε όλα τα χωριά στο καφενεδάκι. Ερχόσουν τώρα εσύ από το αμπέλι να πιείς ένα ούζο…. «θα μας πεις καʼ να τραγουδάκι, μπάρμπα;» Ε, ό, τι ήξερε τότε κι εκείνος που ήταν 50 χρόνια πιο πίσω – 60 – 70 χρονών ο ίδιος, το γράφανε στο μαγνητόφωνο, το φέρνανε εδώ, του βάζανε λίγη σάλτσα, το συμμορφώνανε, το ρυθμίζανε, και αυτό το λέγανε «παραδοσιακό»….Για το συμφέρον τους πηγαίνανε. Αυτοί είχανε χρόνια αγκαζέ την ΕΡΤ-δεν ξέρω πώς χωθήκανε εκεί μέσα….Πήρανε το τραγούδι του παππού του δικού μου και του δικού σου που ερχόταν από το αμπέλι ή από το χωράφι και τα πέρασαν όλα για πάρτη τους – δεν γράψανε τίποτα μόνοι τους. Ενώ εμείς κουραζόμαστε…….(Γιώργος Κόρος, Βιολιστής, Περιοδικό «ΔΙΦΩΝΟ», τεύχ. 34, Ιούλιος 1998, σελ. 162).
………………………………………………………………………………………
Το παρακάτω απόσπασμα είναι από το Κρητικό Περιοδικό «ΣΤΙΓΜΕΣ»:
Στα χρόνια που ασχολούμαι με την μουσική παράδοση του τόπου μας έχω νιώσει πολλές χαρές και μου είναι δύσκολο να ξεχωρίσω της κορυφαία στιγμή. Θα πω όμως τι ήταν αυτό που με απογοήτευσε τελείως και που δεν μπορώ ακόμα και σήμερα να το χωνέψω. Ήταν, θα τολμούσα να την χαρακτηρίσω, η ελεεινή απόφαση που έβγαλε το 1955 ο Σίμων Καράς, ο τότε διευθυντής της Ραδιοφωνίας, με μια κλίκα και άλλων ανθρώπων που συνεργάστηκαν για να καταστραφεί η μουσική παράδοση της Κρήτης. Απαγόρευσαν από τα Μέσα Ενημέρωσης να ξαναπαιχτεί η κρητική μουσική με βιολί. Και η απαγόρευση αυτή ισχύει ακόμα και δεν έχει καταργηθεί! (Παπαδάκης Κώστας (Ναύτης), Κρητικό Περιοδικό «ΣΤΙΓΜΕΣ», Τεύχ. 68).
Και δυο βίντεο ενδεικτικά, που αν κρίνουμε απʼ τα σχόλια, οι πιο πολλοί δεν εγκρίνουν τη δική του σχολή στην εκκλησιαστική μουσική.