Ανασυγκρότηση της Ελλάδας μετά την Επανάσταση

Επειδή βρίσκω πολύ ενδιαφέρουσα τη συζήτηση που άνοιξε, κατά λάθος (!), στο testing area, ανοίγω ένα σχετικό topic για περαιτέρω ανάλυση. Παρεμπιπτόντως, να πω ότι θεωρώ απολύτως συναφή τη νεότερη Ελληνική ιστορία με το ρεμπέτικο και λαϊκό τραγούδι και τη θεματολογία του forum!

Ορμώμενος από όσα έθιξε ο Ζώρζ Βαβουλέ και η martha σχετικά με την πολεοδομική ανασυγκρότηση της Αθήνας από τους Βαυαρούς και την “προσφορά” του Όθωνα, θα ήθελα να παραθέσω ξανά μερικά σχετικά στοιχεία, τα οποία χάθηκαν στους δαιδάλους του ιντερνετ με όλο το σχετικό topic. Κύριες πηγές είναι τα πονήματα του Δ.Καμπούρογλου και κυρίως του Κ. Μπίρη για την Αθήνα τη μετεπαναστατική περίοδο κι εντεύθεν…

Η Ελένη κάλυψε άψογα το ιστορικό σκέλος της επιβολής του Όθωνα ως βασιλιά. Θα κάνω μερικές συμπληρώσεις σε κάποια πιο …τεχνικά ζητήματα, τα οποία δημιουργήθηκαν λίγο πριν και μετά την άφιξή του. Περιττό να πούμε ότι η όλη κατάσταση της εποχής θυμίζει, τηρουμένων των αναλογιών, Ελλάδα του 2006, με τα συμφέροντα, τους διαπλεκόμενους και τις ξένες δυνάμεις… Είναι επίσης εμφανές ότι τα προβλήματα της πολύπαθης Αθήνας ξεκινούν από την ανασύσταση του Ελληνικού κράτους και συνεχίστηκαν έως και σήμερα χωρίς καμία αναστολή.

Την εποχή εκείνη η Αθήνα ήταν μία κωμόπολη των 10-12.000 κατοίκων, χωρίς ύδρευση και χωρίς κύριες οδικές αρτηρίες ή υποδομή. Το Νοέμβριο του 1831 φθάνουν από την Αίγινα οι αρχιτέκτονες Σταμάτης Κλεάνθης και Εδουάρδος Σάουμπερτ (απόφοιτοι της Ακαδημίας του Βερολίνου), προκειμένου να τοπογραφήσουν την Αθήνα και να συντάξουν αρχαιολογικό χάρτη, κάτι σαν το «Lonely Planet» της εποχής, να πούμε. Ήδη στην ατμόσφαιρα πλανιόταν το ερώτημα της επιλογής της νέας πρωτεύουσας και εκτός της Αθήνας, η οποία από την αρχή πλεονεκτούσε λόγω της αίγλης του ονόματός της, στο τραπέζι είχαν πέσει ονόματα όπως Άργος, Ναύπλιο, Τρίπολη, Σύρος, Μέγαρα. Εύποροι ντόπιοι και ομογενείς έχοντας τις…real estate πληροφορίες τους, έσπευσαν να αγοράσουν εκτάσεις στην ερειπωμένη ακόμα Αθήνα, ώστε να βρίσκονται στο κέντρο των εξελίξεων όταν αυτές άρχιζαν να λαμβάνουν χώρα. Μεταξύ αυτών , ο Κλεάνθης αγόρασε από τους αναχωρούντες Τούρκους έκταση στους πρόποδες της Ακρόπολης όπου έκτισε το σπίτι του, στο οποίο μεταγενέστερα εγκαταστάθηκε το πανεπιστήμιο Αθηνών (στην Πλάκα). Ο Μακρυγιάννης ερχόμενος επίσης από την Αίγινα, αγόρασε έκταση 24 στρεμμάτων στην ομώνυμη, σήμερα, περιοχή αλλά και πλήθος ξένων όπως ο Άγγλος ναύαρχος Μάλκολμ, έπραξαν αναλόγως.

Ένα χρόνο μετά, το 1832, και ύστερα από σχετική αίτηση, ανατίθεται στους Κλεάνθη-Σάουμπερτ από την προσωρινή κυβέρνηση να συντάξουν το νέο πολεοδομικό σχέδιο της Αθήνας. Στο διάστημα που είχε μεσολαβήσει ο Κλεάνθης είχε ήδη αναλάβει τη μελέτη και κατασκευή κατοικιών των ανωτέρω προυχόντων και είχε ενσωματωθεί στην ισχνή Αθηναϊκή κοινωνία η οποία είχε δρομολογήσει το θέμα της πρωτεύουσας εκ των έσω… Παρόλο που εμπεριείχε και την αρχαία πόλη των Αθηνών, με ότι αυτό σήμαινε για όσα μνημεία είχαν επιβιώσει της Τουρκοκρατίας, των πολιορκιών και λοιπών κακουχιών, πρέπει να αναφερθεί ότι το σχέδιο των Κ-Σ θεωρείται και σήμερα άψογο ως προς τη σύλληψή του.

Το Φεβρουάριο του 1833 καταφθάνει κι ο Όθωνας στο Ναύπλιο, με το αδερφάκι του το Μαξιμιλιανό και την κουστωδία τους. Γνωρίζοντας την αρχαιολατρία του μπαμπά άνακτος Λουδοβίκου και έχοντας τις «επενδύσεις» έτοιμες , τους την πέφτουν οι ξένοι και ντόπιοι «παράγοντες» με την πρόταση έτοιμη για τη νέα πρωτεύουσα. Με την αρχαιολατρία που τους διέκρινε και την «πολιτική Λιακόπουλου» δεν ήθελαν βέβαια και πολύ για να πεισθούν οι Βαυαροί και συγκεκριμένα ο Λούντβιχ. Ανατίθεται λοιπόν στον αρχιτέκτονα Γκούτενσον να μελετήσει την κατάσταση και να προτείνει τη θέση της νέας πρωτεύουσας. Αδαής περί τα κοινά, ο ξένος σύμβουλος Γκούτενσον, προτείνει να κτισθεί η νέα πρωτεύουσα στον ακατοίκητο τότε Πειραιά, ο οποίος ανήκε στο Ελληνικό Δημόσιο, με προοπτική ανάπτυξης προς την Αθήνα, ενώ για τα ανάκτορα προτείνει ως θέση ανέγερσης την Πειραϊκή. Ο δε Max ( ο αδελφός του Otto που λέγαμε) είχε τη φαεινή ιδέα να κτισθούν τα Ανάκτορα πάνω στην Ακρόπολη! Ο Βαυαρός-μπαμπάς-άναξ-γριά-αλεπού-Λουδοβίκος είχε βέβαια διαφορετική άποψη και έστειλε στο νεαρό Όθωνα επιστολή με την οποία του έλεγε να αφήσει τις μαλακίες και να μην πειράξει την Ακρόπολη και να κτίσει τα ανάκτορα κάπου που να μην φθάνουν τα εχθρικά πυρά από θαλάσσης, σε περίπτωση πολέμου.

Εδώ κάπου αρχίζει και δρα το Ελληνικό δαιμόνιο… Προκειμένου να εξωθήσουν την κατάσταση κατά το συμφερότερον, οι εν Αθήναις παράγοντες υποβάλλουν στο βασιλιά συνυποσχετικό στο οποίο δηλώνουν ότι παραχωρούν στο δημόσιο τις αναγκαίες εκτάσεις για την ανέγερση δημοσίων κτιρίων, πλατειών, πάρκων, κλπ. και κάνουν πρόταση «πακέτο» η οποία περιλαμβάνει απαλλοτριώσεις γης, αποζημιώσεις και απεγκαταστάσεις από περιοχές που περιέβαλαν τον ιερό βράχο. Κάπου εκεί καταφτάνουν και διάφοροι άλλοι «ενδιαφερόμενοι αγοραστές» από άλλες πόλεις αλλά και το εξωτερικό και αρχίζουν να αγοράζουν έναντι πινακίου φακής εκτάσεις στα πέριξ της Ακροπόλεως και ουχί μόνον, από τους Τούρκους ιδιοκτήτες που αποχωρούν από την περιοχή. Μετά από τη δελεαστική αυτή δέσμη προτάσεων, τον Ιούλιο του 1833, η αντιβασιλεία εκδίδει διάταγμα με το οποίο εγκρίνεται το πολεοδομικό σχέδιο των Κλεάνθη-Σάουμπερτ (Κ-Σ), και ανακηρύσσει ως νέα πρωτεύουσα την Αθήνα, από την 01/01/1834.

Όποιος βρει τι συνέβη στη συνέχεια κερδίζει χρυσούν ωρολόγιον !!! Αυτό είναι το αγαπημένο μου σημείο!

Με την απόφαση για τη νέα πρωτεύουσα, γίνεται το έλα να δεις. Οι τιμές της γης εκτοξεύονται, οι έχοντες γίνονται ζάμπλουτοι και, ω του θαύματος, οι ιδιοκτήτες των προς απαλλοτρίωση οικοπέδων αντιδρούν στην εφαρμογή του σχεδίου Κλεάνθη, καθώς το αντίτιμο της αποζημίωσης το οποίο είχε καθορισθεί με παλιές τιμές είναι πολύ κατώτερο από τις νεοδιαμορφωθείσες τιμές γης!!! Παράλληλα αρχίζει μία διαμάχη περί του ρυμοτομικού σχεδιασμού όπου κανείς δε συμφωνεί με κανένα, οι αποζημιώσεις (από τα καταχρεωμένα ελληνικά ταμεία) δεν επαρκούν και η κατάσταση παγώνει.

Με αυτά και μ’ αυτά και μπλέκοντας σε ένα νομικό κυκεώνα το σχέδιο του Κλεάνθη ματαιώνεται, το όνομά του σπιλώνεται και καλείται εκ Βαυαρίας ο αρχιτέκτονας Λέο φον Κλέντσε να συντάξει εκ νέου τοπογραφικό της πόλης και να επανακαθορίσει τη ρυμοτόμηση. Ως εκ θαύματος, με το νέο σχέδιο προστατεύονται τα συμφέροντα των ιδιοκτησιών που ανήκουν κυρίως σε Άγγλους και Βαυαρούς και αναδιατάσσεται η πόλη έτσι ώστε να μην πειραχθούν τα κτήματα αυτών, δημιουργώντας τεθλασμένες αρτηρίες και καταργώντας πάρκα και πλατείες! Ακόμα και η ονοματολογία των οδών αλλάζει έτσι ώστε να μην θυμίζει σε τίποτα το σχέδιο του Κλεάνθη!

Η συνέχεια έχει επίσης ενδιαφέρον… Ιδρύεται Οικοδομική Επιτροπή της οποίας έργο είναι η διαχείριση και εφαρμογή του σχεδίου και καλείται ξανά ο Κλεάνθης ο οποίος, εύλογα αρνείται να εφαρμόσει κατά γράμμα το σχέδιο του φον Κλέντσε. Εν τω μεταξύ εγκαθίσταται στην Αθήνα ο Όθωνας και μαζί του καταφθάνει και ένα …λεφούσι επίδοξων δημοσίων υπαλλήλων από τας Ευρώπας. Ο Otto τελείως ανεπαρκής και αδυνατώντας να συλλάβει τα τεκταινόμενα, ιδρύει ύστερα από τις υποδείξεις των συμβούλων του τις πρώτες Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες. Σε αυτές διορίζονται με αδρότατη αμοιβή, Αγγλογαλλοβαυαροί και μόνο, με αποτέλεσμα να παραιτηθεί ο Κλεάνθης, ο οποίος θεώρησε εξωφρενική την κατάσταση. Σημειωτέον ότι μέχρι τότε δεν είχε δεχθεί καμία αμοιβή για τις υπηρεσίες του, λόγω ιδεολογίας.

Τα όσα ακολούθησαν των πρώτων αυτών ετών είναι σε αντίστοιχο κλίμα με συνεχείς αλλαγές σχεδίων, υπευθύνων και εργασιών. Δυστυχώς ουδείς γνωρίζει πως ακριβώς θα ήταν η Αθήνα σήμερα εάν είχε εφαρμοσθεί το αρχικό σχέδιο…

Γιατί έχει χαθεί και η απάντησή μου γράφω γρήγορα λίγα λόγια στο θέμα αυτό. Η ανασυγκρότηση της Ακρόπολης όπως ήταν και στην αρχαιότητα είναι η μεγάλη προσφορά του μεγάλο αρχιτέκτονα Klenze. Αυτή η προσφορά ισχύει σίγουρα χωρίς εισαγωγηκα.

Σχετικά με το σχέδιου του Κλεάνθη και Σάουμπερτ διάβασα ότι το αποδέχτηκαν, αλλά μετά κατάλαβαν ότι δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα γιατί η Αθήνα κατά το σχέδιο αυτό θα είχε πάρα πολύ μεγάλη έκταση και πράσινα, και δεν είχαν τόσα χρήματα για να πληρώσουν τα οικόπεδα. Απαρόρευόταν να κτίζονται άλλα κτήρια και ζήτησαν από το Ludwig να στείλει τον αρχιτέκτονα Klenze για να βρει αυτός μια καλή λύση. Τελικά αυτός έπρεπε να διορθώσει το σχέδιο, γιατί πραγματικά υπήρχαν αυτά τα κτήρια τα οποία ανέφερε ο Γιώργος. Πάλι είναι μια μεγάλη προσφορά, γιατί δεν φτάνει να κάνεις ένα ωραίο σχέδιο, χρειάζονται και τα χρήματα και εγώ μπορώ να φανταστώ ότι και αυτά που έγραφε ο Γιώργος έπαιξαν μεγάλο ρόλο.
Οι γερμανικές πηγές λένε ότι η Αθήνα μετά τους εμφύλιους πόλεμους είχε μόνο 2000 μέχρι 5000 κατοίκους. Όλα τα σπίτια ήταν χαλασμένα, και δεν βρήκαν στεγνά δωμάτια για τα σχέδια (χωρίς βροχή) και έτσι το γραφείο έπρεπε να μείνει στο Νάυπλιο.

Μεταξυ των δημοσιων υπαλληλων Βαυαρων τη καταγωγη, ηταν αν δεν κανω λαθος οι προγονοι του Εβερτ.
Οπως διαβαζω αποσπασματικα τελευταια, ολοι οι μεγαλοι οπλαρχηγοι, προκριτοι κλπ μετα απο τους εμφυλιους και τη φοβερη διχονοια δεν μπορουσαν να διανοηθουν οτι η Ελλαδα μπορει να κυβερνηθει απο Ελληνες γιαυτο κατεληξαν στη λυση του Οθωνα.
Τωρα το ποιος ανελαβε την πολεοδομηση απο τους 2 ο ενας παλι Γερμανος ηταν … μηπως την υδρευση δεν ανελαβε αργοτερα η Ουλεν, τους βωξιτες η Πεσινε, τα μεταλεια χρυσου καποιοι Γαλλοι, τα πετρελαια οι Αμερικανοι, το αεροδρομιο η Χοχτιφ μετα απο συμφωνια του Μητσοτ. και νεα συμφωνια του Λαλιωτη …
Μηπως στις αγορες εξοπλισμων δεν κοβουν ταριφες στους μεσαζοντες κυβερνητικους και ιδιωτες τωρα και χρονια … ασε που ειναι στα σκαρια νεο εξοπλιστικο πακετο 10 δις ευρω ;;

αφού γιώργο είπες να τα κόψουμε τα πολιτικοιστορικά.πάλι θα φρακάρει -λόγω έλλειψης χώρου- το σάιτ.

Ήταν φυσικό η Ελλάδα την μετα-επαναστατική περίοδο και γενικότερα κατά τον 19ο αι. να στηρίζεται σε ξένους τόσο από άποψη οργάνωσης και εκτέλεσης δημοσίων έργων αφού δεν υπήρχε καμία οργάνωση και η συμπεριφορά προκρίτων- προεστών και πολιτικών ανδρών είχε εμφανέστατα τα κατάλοιπα της τουρκοκρατίας (ρουσφέτια κλπ).Άλλωστε ας μην ξεχνάμε πως την οικονομική πρόοδο που παρουσίασε η χώρα στα τέλη του 19ου αρχές 20 ου αι, η οποία παρεμπιπτόντως επέτρεψε και την συμμετοχή στους βαλκανικούς πολέμους, την οφείλει σε ένα καθεστώς διεθνούς οικονομικού ελέγχου που είχε υπαχθεί μετά τον ατυχή ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897.
Ωστόσο σήμερα τα αίτια ανάμειξης ξένων εταιριών σε δημοσία έργα κλπ΄ φαντάζομαι πως είναι άλλα.

Απο κει ακριβως αρχισε η εξαρτηση κι ο εναγκαλισμος και εγινε “συνηθεια”.

Και ενω οι Ελληνες διαπρεπουν στο εξωτερικο στην Ελλαδα διαπρεπουν οι ξενοι !!

Εξαιρουνται ο Μπομπολας με την Αττικη οδο του και ο Λαμπρακης με το Μεγαρο του …

Για να μη δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις, να θυμηθούμε ότι για την επιλογή του Όθωνα δεν ρωτήθηκαν καν οι Έλληνες. Οι Μεγάλες Δυνάμεις συναποφάσισαν, ο Λουδοβίκος της Βαυαρίας, εκπροσωπώντας τα συμφέροντα του ανήλικου γιου του, ακόμα και η Τουρκία έίχε δώσει τη συγκατάθεσή της, μέσω του Ρέις Εφέντη, πάντως όχι εμείς.
Όσο για τις «δωρεές» των Βαυαρών προς τη χώρα μας, να θυμηθούμε ότι ο Όθωνας πήρε δάνειο 60 εκατ. Φράγκα από τις Μεγάλες Δυνάμεις, τα οποία πλήρωσε ο ελληνικός λαός από το ανύπαρκτο στέρημά του…
Με αυτά πληρώνονταν οι χιλιάδες Βαυαροί υπάλληλοι και στρατιωτικοί.
Οι ξένες επεμβάσεις στη χώρα μας δρομολογούνται από το 1832, από το «φιλέλληνα» Κάνιγκ, ο οποίος διαφοροποιήθηκε από την Ιερή Συμμαχία, για να αποκτήσει η χώρα του σφαίρες επιρροής στη Βαλκανική.Από τότε συνεχίστηκαν με πολλούς τρόπους μέχρι την εποχή μας.
Από βιβλία του Καμπούρογλου (βρήκα μερικά απ΄αυτά πριν από 5 χρόνια στο Μοναστηράκι, σε άθλια κατάσταση) μαθαίνουμε ότι είχε συντάξει ο Κλεάνθης ρυμοτομικό σχέδιο για την Αθήνα, που προέβλεπε μεγάλους δρόμους, πλατείες και πάρκα. Τελικά, όμως, δεν εφαρμόστηκε αυτό, αλλά του Κλέντσε, ο οποίος μόλις είχε έρθει από το Μόναχο και μπορεί να πίστευε ότι η Αθήνα θα έμενε ένα ταπεινό χωριουδάκι και γι΄αυτό σκέφτηκε να στενέψει τους δρόμους και να καταργήσει τους άλλους χώρους. Ο Κλέντσε επίσης είχε επιμείνει να κτιστεί το βασιλικό ανάκτορο στον Κεραμεικό, πάνω στις αρχαιότητες, συμπληρώνοντας έτσι τον Σίνκελ, που οραματίστηκε τα ανάκτορα πάνω στην Ακρόπολη βρίσκοντας σ΄αυτό απολύτως σύμφωνο και τον Όθωνα.

ΕΡΏΤΗΣΗ : Ποιός ήταν ο Όθων Μακρυγιάννης;
Ο ευρων κερδίζει ωρολόγιον εκ Κίνας φτηνό και καλό.

Βλέπω άνοιξε πάλι το τόπικ τέστ, αλλά μισερό…

Ρε Τάσε, σε τσίμπησε καμιά Αφρικάνικη μύγα;

Η συζήτηση που ξεκίνησε με οξείες αιχμές κατά του Μακρυγιάννη, με αναγκάζουν να καταθέσω - ευελπιστώντας ότι δεν θα παραφορτώσω το σάιτ άδικα - κάποιες σκέψεις που θα μπορούσαν να μπουν κάτω από τον τίτλο:

«Αποδόμηση της Ιστορίας» ή «Η Νέα Τάξη και το τέλος της Ιστορίας»

Τελευταία, παίρνει έκταση μια τάση «απομυθοποίησης» ιστορικών γεγονότων και προσωπικοτήτων. Αμφισβητείται το Ολοκαύτωμα, ο ναζισμός και οι φρικαλεότητές του, ο κυπριακός αγώνας κατά των Άγγλων
. Μεγεθύνονται τα όποια ελαττώματα των μεγάλων κοινωνικών επαναστάσεων και κινημάτων, ενώ αντίστοιχα ξεχνάμε τα εγκλήματα της κυρίαρχης βαρβαρότητας…

Η νέα τάξη επιχειρεί την κατάργηση της Ιστορίας, την απόσπαση του ανθρώπου από την ιστορικότητά του. Δεν πρέπει να υπάρχει καμιά ταυτότητα συλλογικότητας, εθνική , θρησκευτική ή άλλου είδους. Η Ιστορία είναι επικίνδυνη για την πλανητική εξουσία, γιατί είναι συλλογική διαδικασία, βίωμα. Αυτός που έχει και γνωρίζει την Ιστορία του σημαίνει ότι είναι ικανός να δημιουργήσει Ιστορία, να αλλάξει τον κόσμο…

Ερχόμαστε στο ΄21. Ο Δ. Φωτιάδης έγραψε: "για να γνωρίσει κανείς το αληθινό Εικοσιένα, πρέπει να σκύψει πάνω σε άλλα κείμενα, σ΄ εκείνα που προετοίμασαν το σηκωμό, σ΄ αυτά που γράφτηκαν όσο βρόνταγε το καριοφίλι κι΄ άστραφτε το γιαταγάνι και στα απομνημονεύματα των αγωνιστών, του Μακρυγιάννη, του Κασομούλη, του Κολοκοτρώνη, του Φωτάκου, του Σπυρομίλιου, του Περραιβού, του Σπηλιάδη και άλλων. Δύο ήταν τα Εικοσιένα : Το ένα του λαού και των πιο προοδευτικών ανθρώπων εκείνου του καιρού, το άλλο των κοτζαμπάσηδων και των πολιτικάντηδων
».
Σ΄αυτά τα κείμενα υπάρχει εκείνη η φλόγα που θα μπορούσε να βγάλει ένα λαό από τη νάρκη και να αποδιώξει όλους αυτούς που εμπορεύονται την τύχη του…

Αν βάλουμε τον όποιο Μακρυγιάννη ή Κολοκοτρώνη στο προκρούστειο κρεβάτι, βέβαια θα βρούμε έναν άνθρωπο με πάθη, ελαττώματα
, έναν Έλληνα της εποχής του ή της εποχής μας. Πόσο,όμως, μπορεί να αμφισβητηθεί ο άδολος πατριωτισμός του ή η προσήλωσή του στα ιδανικά της ελευθερίας, ανθρώπινης αξιοπρέπειας, προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο; Μήπως, τελικά, αυτή η απομυθοποίηση μας οδηγήσει στην αποδόμηση της Ιστορίας μας;

Συγγνώμη και πάλι που αναφέρομαι σε θέματα άσχετα με το λαϊκό μας τραγούδι

Με νευριαζουν οι μισες αληθειες και οσοι βλεπουν με ενα ματι…γιαυτο θα βαλω τιμωρια…οι παικτες να παιξουν 10 φορες τα ομορφα τα γαλανα σου ματια και αυτοι που δεν παιζουν να το ακουσουν 10 φορες παραυτα

αστα ελένη.πιάσε ένα ντο ματζόρε καλύτερα.

και με την ευκαιρία,πές στους αγαπητούς συμφορουμίτες ποιός ήταν ο Όθων Μακρυγιάννης.έλα,μην ντρέπεσαι.είμαι σίγουρος ότι το ξέρεις.
εκτός αν είναι απο τις αλήθειες “που δεν συμφέρουν το λαό”.

Αγαπητέ Τάσο,

αδυνατώ να συνεχίσω αυτή τη συζήτηση…

ξέρω.θα το πώ εγώ:
λοιπόν ο Όθων Μακρυγιάννης ήταν ένας απο τους γιούς του Μακρυγιάννη.τον βάφτισε ετσι την εποχή που τάχε καλά με τον Βασιλιά.

για ένα συμφωνούν όλοι:
ο Μακρυγιάννης ήταν ένας πανέξυπνος άνθρωπος.κατάφερε να ξεπλύνει την ντροπή της συμμετοχής του στους εμφυλίους και την απαίσια συμπεριφορά του απέναντι στους Κολωκοτρωναίους και να εμφανισθεί ηγέτης της λαικής αντίδρασης κατά του Όθωνα.πήρε χρυσό στέφανο απο όλους,αλλά ύστερα απο τόσα χρόνια είναι αμαρτία να τον κρίνουμε με πιό ανοιχτό μυαλό;
λοιπόν φαίνεται ότι για κάποιους είναι αμαρτία.

Πετάγομαι ο κακομοίρης και λέω καμιά μαλακία που και που για να αλαφρύνω το κλίμα, αλλά εις μάτην.

Εγώ λέω πως αυτή η κουβέντα μπορεί να καταλήξει κάπου, και να μάθουμε όλοι πέντε πράγματα που αγνοούσαμε. Αυτό αν οι αντιπαραθέσεις μείνουν εκτός προσωπικού επιπέδου…

Εγώ, θα πω παλι στον Τάσο μια φράση που εχει ξανακούσει εδώ μέσα:ΣΥΝΕΛΘΕ!.
Έχεις καταειρωνευτεί την Ελένη (αλήθεια, δεν πρεπει, εδώ, να επέμβουν οι διαχειριστές) και εκείνη σου απαντα με ΤΑΚΤ σαν κυρια…

Όσο για τις απόψεις σου, τι να σου πω… ας σκίσουμε ολα τα σχετικα βιβλία και να σε βάλουμε να ξαναγράψεις εσύ την Ιστορία!
Περιμένω οπωσδήποτε τις ειρωνείες σου, ξέρεις εσύ, πρόσεχε ομως τις γυναικες του φορουμ…

Άηντε πάλι τα ίδια… ρε Γιάννη, δε βλέπεις πως εκτίθεσαι με αυτά που λες; (“ας σκίσουμε ολα τα σχετικα βιβλία και να σε βάλουμε να ξαναγράψεις εσύ την Ιστορία!”)

Μα με την επιμονη που βλέπω σε θέματα που ολοφανερα εχει άδικο, τι άλλο να του πω; Αυτό μονο μένει, αν αμφισβητησουμε ολες τις πηγες… να ξαναγράψει ο ιδιος την ιστορια…

Δε παίρνεις χαμπάρι… παραιτούμαι.