Το Λαϊκό Πιάνο

Το βρίσκω ενδιαφέρον θέμα. Δεν νομίζω ότι συμφωνώ σε αυτό. Αν έχει κάτι να πει ο ερμηνευτής θα το πει και με το φαγκότο και το κλαρινέτο μπάσο. Άλλωστε έτσι επιτυγχάνεται η πρόοδος: με προσθήκη νέων στοιχείων στη μουσική, πειραματισμούς και καλλιτεχνικές ανησυχίες.Αλλιώς θα παίζαμε όλοι μονόχορδα σε καύκαλο χελώνας. Μην ξεχνάμε ηχογραφήσεις Ελληνικής μουσικής με όργανα όπως μπάντζο, τι δουλειά έχει το μπάντζο με μεσογειακή μουσική; και όμως μια χαρά ακούγεται άμα χρησιμοποιηθεί με όμορφο τρόπο που αναδεικνύει τα χαρακτηριστικά και του ίδιου του οργάνου. Ασε που δεν μιλάμε καν για πειραματισμούς όσων αφορά την χρήση του οργάνου. Το όργανο αυτό έχει πολλά χρόνια ιστορίας στην λαϊκή μουσική.
Φυσικά αν αξιοποιηθούν στο έπακρο οι πολυφωνικές ιδιότητες του πιάνου σε κάτι τέτοιο, θα ακούμε φούγκες και πεντάφωνους κανόνες σε ρεμπέτικα θέματα, δεν νομίζω ότι αυτό είναι το ζητούμενο. Είναι όμως όργανο με τον δικό του ιδιαίτερο ήχο και τεχνική,δεν είναι κανονάκι, δεν είναι σαντούρι δεν είναι λατέρνα, γιατί να μην χρησιμοποιηθεί;

Ο προβληματισμός είναι βέβαια: αν αρχίσουμε και το κουρδίζουμε ασυγκέραστα αυτό είναι πρόοδος ή το αντίθετο; Για πολλά χρόνια τα πληκτροφόρα κουρδίζονταν γύρω από συγκεκριμένες τονικότητες μέχρι που επινοήθηκε το συγκερασμένο που μας δίνει τη γνωστή ελευθερία, την οποία η ύπαρξη του πιάνου θεωρεί δεδομένη. Αν τη χάσουμε ουσιαστικά επιλέγουμε να χρησιμοποιήσουμε ένα πολύ μικρό μέρος των δυνατοτήτων του οργάνου. Μήπως να το αφήναμε όπως είναι;

Alk δεν καταλαβαίνω που διαφωνούμε;;;; εγώ μίλησα αποκλειστικά για λαϊκό ταξίμι (δεν μιλάω για ένα απλό και γρήγορο πρελούδιο)… πιστεύω στο ταξίμι χρειάζεται όργανο που θα έχει την χαρακτηριστική χροιά με το εκάστοτε κομμάτι.

Και φυσικά έχουν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν αλλά κυρίως στα σύγχρονα κομμάτια, όργανα ξένα προς την Ελληνική μουσική παράδοση… το θέμα είναι πως τα ενσωματώνεις μέσα στην ενορχήστρωση…

Γι’ αύτό ανέφερα και τα όμποε κλπ… φυσικά και μπορείς να παίξεις ταξίμι και να τα ενσωματώσεις σε μια ενορχήστρωση… εξαρτάται όμως τι θα τους βάλεις να παίξουν…

Αλέξανδρε μη φοβάσαι, το πιάνο δεν πρόκειται να προσχωρήσει στα ασυγκέραστα όργανα για τους λόγους που και εσύ αναφέρεις. Εκτός και αν αρχίσουν να πωλούνται πιάνα για Ράστ από ντο και ρε, σεγκιάχ / χουζάμ από μι, “- Α, σαμπά από σι είπατε; μόνο με παραγγελία” κλπ.κλπ. Κακά είν’ τα ψέμματα: δεν είναι μόνο οι (αναμφισβήτητες) ικανότητες του Μπατζανού ή του κ. Ορδουλίδη ή άλλων, είμαστε και εμείς οι ίδιοι που βάζουμε μία ταμπέλα στο κάθε όργανο, να λέει “κατάλληλο για Μπάχ”, για Μάρκο, για συνεργασία με συμφωνική ορχήστρα κλπ και τρέχουμε μετά και φτάνουμε στη Βουδαπέστη (λέω, τώρα, εγώ), να αποδείξουμε ότι ένα όργανο “κατάλληλο για ελληνική λαϊκή μουσική” είναι κατάλληλο και για σολιστικό όργανο σε κοντσέρτο δυτικής πρωτευουσιάνικης ορχήστρας.

Είδα μερικά από τα βίντεο με το πιάνο να παίζει τραγούδια που με ενδιαφέρουν αρκετά!Μου άρεσε πολύ το ύφος που έδινε το πιάνο στα τραγούδια!Πολύ διαφορετικό από τις πρώτες εκτελέσεις,πολύ διαφορετικό από ότι συνήθως αλλά από όσο θυμάμαι,είναι λίγες οι εκτελέσεις ρεμπέτικων ή παραδοσιακών τραγουδιών με το πιάνο να κρατάει ρυθμό ή ακόμα και να είναι το κυρίως όργανο!Ένα από αυτά τα τραγούδια που μάλιστα με συναρπάζει είναι το παρακάτω!

//youtu.be/HyYbcBdVGQo

Στα ταξίμια δίνει του πεντάλ και καταλαβαίνει με πιο σαντουρίστικο ήχο ενώ στον αμερικάνο είναι πιο στακκάτος ο ήχος, πιο λατερνιάρικος.

Ταξίμια με πιάνο, όμποε, εκκλησιαστικό όργανο, μπουζούκι σε προκλασικά έργα… Η μουσική είναι μία.

Έχετε παρακολουθήσει τη συζήτηση για τη 12χορδη κιθάρα; Κάποια είδη κιθάρας θεωρούνται από όλους κατάλληλα για ρεμπέτικο, κάποια άλλα θεωρούνται από κάποιους κατάλληλα αλλά από άλλους όχι, και κάποια τίθενται προς συζήτηση. Η μουσική είναι μία, αλλά η κιθάρα δεν είναι μία!

Νομίζω ότι το συμπέρασμα είναι σαφές: κανένας πειραματισμός δεν απαγορεύεται, αλλά λίγοι θα πετύχουν.

Να πω μόνο οτι λαϊκό πιάνο διδάσκεται στο τμήμα λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής εδω και αρκετά χρόνια.
Το αν κάνει η όχι για την λαϊκα ταξιμια είναι τελείως προσωπικό θέμα και έχει να κάνει περισσότερο με την αντίληψη που έχει ο καθένας για την μουσικη και τον ρολο της συνολικά. Οι δογματισμοι πάντως δεν βοήθησαν πότε σε κανένα επίπεδο.

Διάσημοι πιανίστες της εποχής από το 1920 θεωρούνται ο Οδυσσέας Τσαλαπατάνης της εστουντιαντίνας Τα Πολιτάκια.Επίσης στην Τουρκία την ιδια περίοδο στην δισκογραφία εκτός απο τον Μπατζανό υπήρξε ένας σπουδαίος συνθετης και πιανίστας με τον όνομα Muhlis Sabahaddin Bey.Ακούστε αυτό το αποσπασμα που ανέβασα εδώ ,ενα εκπληκτικό κομμάτι με τον τίτλο Cirto.

http://www.youtube.com/watch?v=b4AP2DDLdrc

Παραπομπη απο την Βιογραφια του Μάρκου Βαμβακάρη σχετικά με τον τεκέ του Μάνθου Γραβαρά στο Μενίδι.

Εκεί πέρασε όλη η Αθήνα,όλοι οι μεγάλοι της Αθήνας.Είχε ορχήστρα μέσα,έπινες ότι ήθελες,άλλα στην αρχή είχε μονάχα ένα πιάνο,ένα Μανώλης Τούρκος ο οποίος ήταν το είδωλο της μαγκιάς.Τον αγαπούσανε αυτονε γιατί αυτός έπαιζε όλο σεβνταλίδικα κομμάτια τούρκικα.Τον αγαπούσανε όλη η μαγκιά.Πάμε στον Τούρκο ρε να ακούσουμε να χορτάσουμε.Κάτι ζειμπέκικα βαριά τούρκικα,κάτι χασάπικα.Μόνο με το πιάνο.Δεν τραγούδούσε αλλά έπαιζε καλά.Ο Μανώλης ο Τούρκος με το όνομα,ο οποίος πέθανε τώρα.Μεγάλος Χασικλής κι αυτός

Συγχαρητήρια για το πολύ ενδιαφέρον θέμα… είμαι πιανίστας και ασχολούμαι με τη λαϊκή μουσική (και ΔΕΝ ΠΑΙΖΩ ΠΛΗΚΤΡΑ, αλλά πιάνο), Θα ήθελα να μάθω περισσότερα πράγματα σχετικά με το θέμα… πολύ ωραία και τα βίντεο…

Πάντως στη λαική μουσική–και ειδικά στη δισκογραφία-- δεν χρησιμοποιήθηκε σε ταξίμια το πιάνο. Αυτό ίσως κάτι να σημαίνει…
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι είναι “απαγορευτικό” για κάποιους που το επιχειρούν.

αν σε ενδιαφερει ο Δομενικος Βαμβακαρης έχει εκδοσει 3-4 βιβλία -παρτιτουρες με τα τραγουδια του πατερα του για πιανο…

Ευχαριστώ! Αν και αυτό που με ενδιαφέρει πιο πολύ είναι το ταξίμι που θα μπορούσε να αποδώσει ένα πιάνο, έχω δει και κάποια βίντεο τούρκικης μουσικής με ταξίμια σε πιάνο όπως αυτό: http://www.youtube.com/watch?v=nWFu0AUPGJI

Να και η εξαίρεση, σε άσμα του Μάρκου

Εγώ θα έλεγα ότι είναι σαντούρι!

Και εγώ αυτό σκέφτηκα, γιατί είναι η πρώτη φορά που άκουσα το κομμάτι με διαφορετική διάθεση, επηρρεασμένος από το λόγο για τον οποίο ο Μπάμπης μας το θύμισε. Μετά όμως, πρόσεξα και το αριστερό χέρι.

Νομίζω ότι το αριστερό χέρι είναι πιάνο. Τη μελωδία στα ψηλά πραγματικά σαν σαντούρι την ακούω κι εγώ. Αλλά σαντούρι δεν ξαναβρίσκω μέσα στο κυρίως τραγούδι. Μάλλον είναι πιάνο που με ασυνήθιστες τεχνικές μάς ξεγελάει ότι είναι σαντούρι!Στο τρίτο λεπτό το πιάνο ξαναεμφανίζεται με μελωδία στα ψηλά για λίγο, κι εκεί πλέον είναι σαφώς αναγνωρίσιμο.

Πολύ ενδιαφέρον αυτό, δεν το ήξερα! δηλαδή πρέπει να δώσω πανελλήνιες, να περάσω και να μετακομίσω από την Κρήτη στην Άρτα για να μάθω λαϊκό πιάνο; τι θα μπορούσα να κάνω για να μάθω περισσότερα πάνω στο λαϊκό πιάνο (εκτός από το να ψαχτώ μόνη μου;)

Να παρακολουθείς ποιοι Χανιώτες αποφοιτούν ίσως;

Δεν έχω εντοπίσει και κανέναν…!!! όλοι είναι του κλασσικού…

Σταύρο, αυτός ο σύνδεσμος
http://www.youtube.com/watch?v=b4AP2DDLdrc
δεν λειτουργεί πιά. Μήπως μπορείς να το ανεβάσεις ξανά το κομμάτι;