Στα μαθηματικά και στη φυσική, όταν θέλουμε να λύσουμε ένα πρόβλημα στην αρχή θέτουμε τα δεδομένα του προβλήματος. Έπειτα αναζητούμε τα αξιώματα, τα θεωρήματα ή τους νόμους που ισχύουν στην συγκεκριμένοι περίπτωση. Αυτά προΰπάρχουν και δεν χρειάζεται να τα αποδεικνύουμε κάθε φορά. Τα έχει θέσει με απόλυτη σαφήνεια και ακρίβεια αυτός που βρήκε τους νόμους ή που ανέπτυξε τη θεωρία και τα θεωρήματα. Από εκεί και πέρα ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει απλώς να έχει τη γνώση και να τα εφαρμόσει με απόλυτη αυστηρότητα.
Όμως στη μουσική (όπως και στη γλώσσα) δεν συντρέχουν οι παραπάνω προϋποθέσεις. Οι κανόνες όχι μόνο δεν δημιουργήθηκαν από τα πριν, αλλά όταν τελικά προσπαθούμε να τους βρούμε, στην ουσία η δημιουργία της τέχνης έχει ήδη συντελεστεί και οι κανόνες δεν θα έχουν καμια επίπτωση και αξία για το ίδιο το δημιούργημα. Έτσι, ο μεν δημιουργός δεν ήταν από την αρχή αναγκασμένος να υπακούει σε αυστηρούς κανόνες (πέρα από τους γενικούς κανόνες της μουσικής όπως ο ρυθμός κτλ και βεβαίως στα βιώματά του, στην αισθητική του και το ταλέντο του). Ο δε μελετητής έρχεται συνήθως εκ των υστέρων να προσπαθεί να τα στριμώξει όλα αυτά σε κάποιους κανόνες. Και είναι σίγουρο ότι πολλές φορές θα βρεθεί σε πραγματική αδυναμία να τους διατυπώσει και το πολύ-πολύ να αναγκασθεί να καταφύγει στην λύση των εξαιρέσεων. Στη γλώσσα αυτό το γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά.
Πιστεύω να γίνεται κατανοητό το τι θέλω να πω. Είναι πολύ δύσκολο να χωρέσει η δημιουργία και η τέχνη (και η γλώσσα και μερικά ακόμα) σε αυστηρούς κανόνες τους οποίος απλώς θα εφαρμόζουμε για να μπορούμε με απόλυτη ακρίβεια να κατηγοριοποιούμε τα δημιουργήματα (μουσικά έργα, πίνακες κτλ).
Με τις παρατηρήσεις μου αυτές προς θεού δεν απαξιώνω την οποιαδήποτε προσπάθεια να βρούμε ομοιότητες και “κανόνες” πίσω από οποιοδήποτε είδος μουσικής. Αυτό πρέπει να γίνεται για να μπορούμε τουλάχιστον να συνεννοούμαστε. Και επίσης ο ερευνητής-μελετητής το έχει ανάγκη ως εργαλείο για την δουλειά του. Και η κατάταξή του θα μπορούσε μάλιστα να είναι διαφορετική κάθε φορά, ανάλογα με κάθε συγκεκριμένο σκοπό που του υπαγορεύει κάτι τέτοιο (χρονολογικά, κατά συνθέτη, κατά όργανο, κατά σχολή κτλ)
Από μια άλλη πλευρά, άλλο είναι αυτό που προσπαθεί να τεκμηριώσει ο ερευνητής-μελετητής του ρεμπέτικου και άλλο τι περνά στη συλλογική συνείδηση του κόσμου. Το τελευταίο είναι κάτι πολύ ευρύτερο, χωρίς σαφή όρια που να το διαχωρίζουν από αλλά συγγενικά είδη τραγουδιού.
Εξαρτάται λοιπόν τι είναι εκείνο που μας ενδιαφέρει. Αν είμαστε στην πλευρά του ερευνητή, τότε μας βολεύει να είμαστε όσο το δυνατόν πιό ακριβείς και πιό “χειρουργικοί”. Ως απλοί ακροατές μουσικής, δεν μας πολυενδιαφέρει αν το “Μεσάνυχτα η ώρα τρεις” είναι ρεμπέτικο ή λαϊκή καντάδα. Προσωπικά μου αρκεί που το τραγουδάει ο Μάρκος και αυτό είναι απόλυτα καθοριστικό στην κατάταξή του. 
Σα να είπα πάρα πολλά. Συγνώμη για το μακροσκελές!
ΥΓ
Το δικό μου πρόβλημα είναι πως να φτιάξω τα tags στα μουσικά μου αρχεία, ώστε να μπορώ εύκολα να τα αναζητώ και να τα βρισκω τη στιγμή που τα θέλω, ανεξάρτητα από το είδος μουσικής (δύσκολο, … πολύ δύσκολο).