καλησπερα σας
Πολυ καλός φίλος με ενημερωσε ότι έχει ενα μαντολίνο χρονολογίας 1920-1925
Το όργανο αγοραστηκε απο την Ιταλια και μεταφερθηκε στη Κρητη. Δοθηκε στη γιαγια του φίλου μου σε ηλικια 10 ετων γεννημενη το 1917. Οποτε υπολογιζουμε να είναι της χρονολογιας που ανεφερα…
Σας βαζω φωτογραφίες να το δείτε. Εχει σφραγίδα του κατασκευαστη. Λεγεται Luigi Fenga. Οτι πληροφορία εχετε για το οργανο ευπροσδεκτη… Είναι μαθητικο ή καλυτερης κατασκευής; Η φιγουρα φαίνεται περιποιημενη. Φανταζομαι αν ηταν φτηνοκατασκευη θα είχε κατι πιο απλο. Ο κατασκευαστης πεθανε αποτι μου είπε ο φίλος (το διαβασε στο ιντερνετ) το 1937 και δε συνεχισε καποιος το επαγγελμα απο την οικογενεια του
Ο φίλος μου θελει οπωσδηποτε να το φτιάξει, χωρίς να πειραξει πολυ το όργανο. Θελει να κρατησει το χαρακτηρα του και να παραμείνει οργανο του 1925. Βλεπετε τουλαχιστον απο τις φωτογραφίες σοβαρα προβληματα; Τον εχω ενημερωσει για κατασκευαστες που εχουν συντηρήσει ιστορικα όργανα και συντομα θα επικοινωνησει για λεπτομερειες…
και εδω http://www.mandolinluthier.com/neapolitan-makers-alphabetic-2.htm
θα καταλαβεις οτι το οργανο που δειχνεις ειναι πιο απλο σε σχεση με το πρωτο που σου παραθετω του Luigi Fenga (ειναι πιο απλο και πιο κοντα στο δευτερο link που εβαλα)
Στις πληροφοριες του δευτερου λινκ γραφει οτι ο Fenga κατεληξε στην Katania αφου πρωτα περασε απο το Παρίσι,το Λονδίνο,τη Ρώμη και τη Νάπολη.Γενηθηκε το 1866 και πέθανε το 1939 σε ηλικια 73 ετων.
Oποτε προφανως αυτα τα μαντολινα με τη σφραγιδα απο την Κατανια ειναι της τελευταιας και πιο ωριμης περιοδου του κατασκευαστη.
Ετυχε περσυ να το ψαξω γιατι μου χαρισε ενας φιλος στο Βολο ενα πολυ ομοιο με το μαντολινο του φιλου σου που ομως λειπει η φιγουρα.
Σε ολα τα αλλα ολοιδιο.Θελει και αυτο καποια μικροσουλουπωματα.Σκεφτηκα να το κανω τζουρα αλλα δεν εχω καταληξει ακομα αν θελω να “καταστρεψω” ενα τοσο παλιο οργανο.
Τωρα οσον αφορα το μαντολινο του φιλου σου αν δεν εχει ξεκολημενα τα καμαρια τοτε αν και δεν ειμαι σε καμια περιπτωση ειδικος για να απαντησω, νομιζω οτι η επισκευη του ειναι σχετικα απλη υποθεση διατηρωντας βεβαιως και ολα τα παλια ξυλα.
Ευχαριστω για τις απαντήσεις. Το οργανο δεν το εχω δει ακομα. Αυριο θα παμε για καφεδακι και θα το δω. Τασο ωραια τα λινκ. Εχουν πολυ πραμα… !!! Ρε μποτη που το προσεξες ρε; Χαμπαρι δε πηρα…
Μου κάνουν εντύπωση οι ομοιότητες με τη μαντόλα μου, η οποία δεν έχει ταμπέλα/σφραγίδα.
ίδια διακόσμηση στο περίγραμμα του καπακιού, μανίκι V, ολόιδιο καράολο, επίσης ντυμένο με λεπτό καπλαμά και με τα ίδια κλειδιά και ίδια ένωση.H ταστιέρα και στα 2 όργανα είναι πολύ λεπτή.
Η διακόσμηση της τρύπας επίσης δεν απέχει πολύ.Ακόμα και το χάρτωμα έχει γίνει με το ίδιο μπλε χαρτί (και δέσιμο με σελίδες βιβλίων από κάτω)
Αν και όλα αυτά τα χαρακτηριστικά συναντώνται σε όργανα πολλών κατασκευαστών, άρα δεν αρκούν να βγει συμπέρασμα, αναρωτιέμαι αν η μαντόλα μου είναι Fenga.
Μόλις είδα το όργανο που παρέθεσες, φίλε georgalasg, θυμήθηκα ένα μαντολίνο που έχει στην κατοχή του ένας ερασιτέχνης κατασκευαστής οργάνων (και όχι μόνο) εδώ στην Τούμπα, o κυρ-Απόστολος όπως τον ξέρουν οι περισσότεροι. Πρόκειται για μαντολίνο του Luigi Genovesi, επίσης από την Κατάνια, το οποίο πρέπει να κατασκευάστηκε και αυτό γύρω στο 1920-1930 (φαντάζομαι πως την περίοδο αυτή θα ανθούσε ιδιαίτερα η κατασκευή και το εμπόριο μαντολίνων και παρεμφερών οργάνων στην Ιταλία).
Η φιγούρα στο καπάκι είναι πλαστική και μάλλον φθηνιάρικη. Διατηρείται όμως ο αρχικός καβαλάρης του οργάνου.
Υπάρχει επίσης ταμπέλα του οργανοποιού μέσα στο σκάφος αλλά μου κάνει εντύπωση η λέξη “mandolinenfabrik”. Γιατί ένας Ιταλός οργανοποιός να έχει στην ταμπέλα του τη λέξη “κατασκευή μαντολίνων” στα γερμανικά;
Στην επόμενη φωτογραφία φαίνεται το σκάφος του οργάνου, το μανίκι σε σχήμα V και η λεπτότατη ταστιέρα που μάλιστα είναι πιο λεπτή κοντά στο καράολο και σταδιακά γίνεται πιο παχιά.
Δείτε τέλος μια λεπτομέρεια που μου τράβηξε την προσοχή. Το σκάφος ενώνεται με το μανίκι με έναν τρόπο που δεν έχω συναντήσει σε σημερινά όργανα. Ο κυρ-Απόστολος μου είπε ότι αυτή η τεχνική ένωσης, όπως τον πληροφόρησε ένας φίλος του οργανοποιός, “εξουδετερώνει” ανεπιθύμητους συντονισμούς του σκάφους (ή κάτι παρόμοιο τελοσπάντων, δεν θυμάμαι ακριβώς τα λόγια του).
Ο κυρ-Απόστολος έχει επίσης μια κιθάρα των Luca Foti και Giacomo Reina (ξανά από την Κατάνια) που κι αυτή έχει ενδιαφέρουσες κατασκευαστικά λεπτομέρειες. Θα ανεβάσω φωτογραφίες της όμως σε άλλο θέμα, μιας κι εδώ μιλάμε για μαντολίνα.
χωρίς να γνωρίζω πολλα απο μαντολινα, νομιζω οτι μοιαζουν πολυ…
Σε ευχαριστω για την απαντηση.
Λοιπον το οργανο το είδα. Φαινεται καλη κατασκευη. Εχει πολλα προβληματα ομως. Του εχω δωσει τηλεφωνα δυο τριων οργανοποιων, για να το παει. Δεν νομιζω να εχει παει ακομα λογω αλλαγής στη δουλεια του. Τις επομενες δυο βδομαδες θα είναι αρκετα ζορισμενος. Φανταζομαι οτι μολις το παει θα με ενημερωσει.
Οσο ημασταν στον καφε το πηγαμε σε εναν οργανοποιο που ηταν διπλα μας για μια πρωτη γνωμη. Η τιμη που μας είπε ήταν 1500 ευρω. Δεν περιμενα λιγοτερα παντως. Τα χρηματα αυτα δεν υπαρχουν παντως και δυσκολα το βλεπω να το φτιαχνει στο αμεσο μελλον, αν οντως τόσο κοστίζει η επισκευη
Σίγουρα όλα τα παλιά όργανα αξίζουν να διασωθούν αλλά αν λάβουμε υπόψιν οτι μαντολίνα εκείνης της εποχής δεν είναι δυσεύρετα (αφου αρκετα εργαστήρια παρήγαγαν σε ρυθμους πολύ γρήγορους),η επένδυση τέτοιου υψηλού χρηματικού ποσού μάλλον δεν αξίζει.με μια γρήγορη ματιά στο ίντερνετ βρίσκουμε αρκετά μαντολίνα τέτοιας εποχής να πωλούνται,πολλά απο αυτά σχετικά φτηνά. Η μαντόλα μου πάντως που είχε πολύ σοβαρα προβλήματα επισκευάστηκε με λιγότερα απο τα μισα απο αυτά που αναφέρεις.
Ούτε μάστορας είμαι βέβαια ούτε έμπορος
Την ίδια ένωση μανικιού που βλέπουμε στο δεύτερο όργανο έχει και η μαντόλα μου…
Η τιμή αυτού του μαντολίνου που είναι μοντέλο σειράς, της δεκαετίας του 20-30ʼ, αν ήταν φτιαγμένο και έπαιζε κανονικά θα κόστιζε καλώς-κακώς περίπου 450 ευρώ. Οπότε,1500 ευρώ για επισκευή του… Ούτε για πλάκα στον καφέ…
Γιώργο θα συμφωνήσω με τον προλαλήσαντα. Ούτε για αστείο τέτοια λεφτά.
Ο μακαρίτης ο Διονύσης ο Καρανδρέας μου επισκεύασε μαντολίνο με 150 ευρώ. Σε καλύτερη βέβαια κατάσταση.
Ένα άλλο που έχω, καλός μάστορας μου ζήτησε 500 για να το επισκευάσει.
Και το χω ακόμα άφτιαχτο. Αλλά είναι χάλια σε χειρότερη απ το δικό σου κατάσταση.
Υπάρχει περίπτωση ο μάστορας να μην ήθελε να μπλέξει και γι αυτό είπε τόσα πολλά.
Γνώμη μου το όργανο γίνεται, αλλά πρέπει να βρεις κάποιον αξιόπιστο για να μην το καταστρέψει.
Το κλασσικό μαντολίνο γνώρισε ιδιαίτερη άνθιση στη μεσοπολεμική Γερμανία, με σπουδαίους συνθέτες όπως ο Konrad Wölki και ο Herman Ambrosius που ξέφυγαν από το ιταλικό ύφος. Βέβαια άλλαξε και η κατασκευή του οργάνου, τα γερμανικά μαντολίνα είναι πιο πολύ σαν μικρά αναγεννησιακά λαούτα, με λιγότερα «πρίμα» στον ήχο. Αλλά θα γίνονταν και εξαγωγές από την Ιταλία στη Γερμανία.