Φαλτσάρισμα μπουργκάνας σε σκαφτό τζουρά

Καλησπέρα. Χαίρομαι που μπόρεσα επιτέλους να δημιουργήσω λογαριασμό και να ξεκινήσω μια συζήτηση!
Αντιμετωπίζω ένα πρόβλημα με τον τρίχορδο τζουρά που έφτιαξε ο πατέρας μου (δεν είναι επαγγελματίας οργανοποιός, δεν έχει άρα χρησιμοποιήσει επαγγελματικές μεθόδους ούτε εξειδικευμένα εργαλεία, απλά προσπάθησε να φτιάξει ένα όργανο, και νομίζω πως τα κατάφερε αρκετά καλά). Η μουργκάνα (με κούρδισμα Ρε ενοείται) φαλτσάρει (όσο πιο λεπτή η νότα, τόσο μεγαλύτερο το φαλτσάρισμα) αντίθετα από όλες τις υπόλοιπες χορδές, που ακούγονται τέλεια, κάτι που φαίνεται και στο κουρδιστήρι, και γίνεται έντονα αντιληπτό με το αυτί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα όταν παίζω στα κατώτερα τάστα ο ήχος να είναι άθλιος (μόνο στη μουργκάνα), και το φαλτσάρισμα γίνεται ακόμη πιο έντονα αντιληπτό επειδή υπάρχει αντίθεση μεταξύ των φάλτσων νοτών της μουργκάνας και των μη φάλτσων νοτών της λεπτής.
Μήπως μπορείτε να με βοηθήσετε, να μου πείτε προσεγγιστικά το μπορεί να φταίει και φαλτσάρει η χορδή;
Κάτι που θεωρώ πως δεν πρέπει να παραλείψω είναι ότι τους καβαλάρηδες τους έφτιαξε ο πατέρας μου, και επειδή δεν είχε ειδικά πριόνια για τις χαρακές, τις έκανε με τριγωνική λίμα (νομίζω κάπου το είχατε αναφέρει αυτό στο φόρουμ, ή κάνω λάθος;), και στον πάνω καβαλάρη υπάρχει μηδενικό τάστο. Επίσης, τα τάστα είναι καλοβαλμένα, ελεγμένα πολλές φορές, σίγουρα δεν είναι εκεί το πρόβλημα. Ακόμη, το φαλτσάρισμα είναι προς τα πάνω, βασικά, εννοώ ότι είναι λίγο πιο χοντρές οι νότες, ελπίζω να έγινα αντιληπτός.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων!
(επίσης, αν μπορεί κάποιος να μου απαντήσει σε αυτή την ψιλοάσχετη ερώτηση: το αντίθετο του φάλτσος ποιο είναι;)

(τονικά) ακριβής, θα έλεγα…

Δοκίμασε να αλλάξεις τη μουργκάνα -θα πρότεινανα πάρεις κάποια άλλη μάρκα- και να επαναλάβεις.
Καμιά φορά οι χορδές αν δεν είναι καλής ποιότητας και ισοπαχες σε όλο τους το μήκος, το κάνουνε.
Τι διαμετρηματος μουργκανα βάζεις ; 0.21; 0.22;

0.22. Δηλαδή, υπάρχει πιθανότητα να είναι θέμα της χορδής; Καλής ποιότητας φαίνεται (αν και δεν έχω ιδιαίτερη εμπειρία, οπότε δεν είναι ιδιαίτερα αξιόπιστη η δήλωσή μου), συγκεκριμένα είναι μάρκα έξτρα λαούτο, και έχω ακούσει καλά λόγια γι αυτές. Δε λέω βέβαια, δεν αποκλείεται να φταίει και η χορδή. Θα το κοιτάξω. Εγώ έλεγα μήπως φταίει ο κάτω καβαλάρης, μήπως θα έπρεπε να είναι πιο ψηλά η χαρακιά, ή κάτι τέτοιο. Επίσης (δεν ξέρω αν παίζει ρόλο αυτό) η κλίμακα είναι 59 εκατοστά και η χορδή είναι 0.22 όπως είπα, άρα είναι και λίγο χοντρή για το όργανο. Βέβαια, δεν νομίζω να παίζει ρόλο, απλά λέω…

Δες κι εδώ

Παλαιότερο θέμα με διάφορες εμπειρίες (και τη δική μου)

1 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ για τη βοήθεια! Θα το κοιτάξω το θέμα, θα αλλάξω χορδή και ελπίζω να φτιάξει το πρόβλημα.

Καλησπέρα και παλι. Χωρίς να κάνω τίποτα, το πρόβλημα διορθώθηκε από μόνο του! Αυτά είναι! Είχα σκοπό να αγοράσω καινούργιες χορδές και να αλλάξω στη μουργκάνα, αλλά με πρόλαβε ο τζουράς. Δοκίμασα και πάλι να δω αν φαλτσάρει με το κουρδιστήρι και είδα ότι δεν φάλτσαρε. Βέβαια, αυτό το έκανα επειδή κούρδιζα γενικά τις χορδές, επειδή είχαν ξεκουρδιστεί προς τα πάνω (είχαν τεντώσει) κάτι που οφείλεται μάλλον σε ανάποδο σκέβρωμα (ή ξεσκέβρωμα, αν είχε σκεβρώσει λίγο) που μάλλον έγινε επιειδή τώρα πια καλοκαίριασε και δεν έχει τόση υγρασία. Μπορεί λόγω αυτού του σκεβρώματος-ξεσκεβρώματος (που δεν είναι 100% σίγουρο ότι υφίσταται) να έφτιαξε και το θέμα του φαλτσαρίσματος. Εικασίες κανω, αλλά θεωρώ ότι είναι αρκετά βάσιμες.

1 «Μου αρέσει»

Αποκλίσεις απο το τέλειο κούρδισμα είναι λογικό να υπάρχουν και μάλιστα μπορεί να φταίει και η ιδια η πενιά του μουσικού αν ειναι κάπως ακατέργαστη.Σε γενικές γραμμές: αν τα υλικά του οργάνου εκτεθούν σε υγρασία διογκώνονται και αντίστροφα αν η υγρασία ειναι χαμηλή, τα υλικά θα την αποβάλλουν και θα συρρυκνωθούν λίγο.

Επίσης αν η θερμοκρασία είναι χαμηλή, πιθανών να συμβεί μια μικρή συρρίκνωση στις μεταλλικές χορδές οπότε να μεταβληθεί και η τάση τους.

Ως ερασιτέχνες μουσικοί, τα συμπεράσματα μας είναι κυρίως εμπειρικά παρα επιστημονικά αλλά όσο μαθαίνουμε τα όργανα και αυτές τις μικρές τους ατέλειες τόσο πιο αποτελεσματικά τις αντιμετωπίζουμε. Και όπως μου είπε ενας πολύ σοφός άνθρωπος: Κακά πράγματα συμβαίνουν σε όργανα που δεν παίζονται…

Αν ακουστικά το αποτέλεσμα είναι αποδεκτό, τότε είμαστε μέσα στα όρια του κανονικού, μη σκας με το ηλεκτρονικό κουρδιστηρι.

1 «Μου αρέσει»

Με μεγάλη θλίψη, αφού μετακίνησα μερικές φορές τον κάτω καβαλάρη (επειδή μου φάνηκε πως είχε φύγει λιγακι από τη θέση του) διαπίστωσα και με το κουρδιστήρι, και με το αυτί (την ώρα που ξανακούρδιζα τον τζουρά) ότι η τονική απόκλιση της μουργκάνας είχε εμφανιστεί και πάλι. Εδώ μία σημαντική παρένθεση: Η απόκλιση αυτή, στο ηλεκτρονικό κουρδιστήρι είναι 2-3 γραμμούλες προς τα αριστερά (ελπίζω να γίνει κατανοητό αυτό το “προς τα αριστερά”), είναι δηλαδή σχετικά μικρή, αλλά ακούγεται και μου τη σπάει. Επίσης, η αλήθεια είναι πως, τώρα πια δεν είμαι καν σίγουρος αν είχε εκλείψει ποτε αυτή η απόκλιση, επειδή, στην αρχή, δυσκολεύτηκα να το χωνέψω ότι πράγματι είχε φτιάξει η απόκλιση, γιατί παρόλο που το κουρδιστήρι έδειχνε ότι ήταν μια χαρά, κάτι δεν μου πήγαινε τόσο καλά στο άκουσμα, αν και μετά μου ακουγόταν εντάξει. Και λέω ότι δεν είμαι σίγουρος αν έφτιαξε ποτέ επειδή και μετά, (μετα την το κούρδισμα που ανεφερα στην αρχή και την απελπισία που με έπιασε) το ξαναδοκίμασα λίγο και εδειχνε ότι η μουργκάνα ακουγόταν τέλεια και δεν υπήρχε απόκλιση (αν και έδειχνε μία μικρή απόκλιση προς τα πάνω στην διπλανή της χορδή (τη λεπτή τη Ρε) οπότε μάλλον είχε κουνηθεί ο καβαλάρης κάπως, και ήταν καλά για τη μουργκάνα και άσχημα για τη λεπτή). Ετσι λοιπόν διαπίστωσα πως, ουσιαστικά, όταν ήταν ο καβαλάρης καλά για τις λεπτές χορδές, ήταν πολύ πίσω για την χοντρή. Άρα, θεώρησα πως μάλλον η μουργκάνα δεν ακουμπούσε στην άκρη του καβαλάρη (αυτό, αν συμβαίνει, που μάλλον αυτό φταίει, πάντως το λέω με κάποια επιφύλαξη, συμβαίνει επειδή η χαρακιά της μουργκάνας έχει μία κλίση προς τα κάτω προς την πλευρά του χορδοκράτη, για να ακουμπάει σίγουρα (που όπως είπα μάλλον αυτό δεν γίνεται) στην άκρη του καβαλάρη). Άρχισα λοιπόν να ξύνω την άκρη κυρίως της χαρακιάς (η οπόία έχει γίναι με τριγωνική λίμα επειδή δεν υπήρχε κατάλληλο πριόνι όταν φτιαχνόταν ο τζουράς (και μάλλον δεν θα υπαρξει ποτέ) για να ακουμπήσει η χορδή όπου ήταν να ακουμπήσει και να μην είναι ούτε μικρή, ούτε μεγάλη η χαρακιά) με εντελώς ακατάλληλα μέσα (τη λεπίδα μίας ξύστρας), ώστε η χορδή να ακουμπήσει στην άκρη, κάτι που δεν νομίζω πως κατάφερα. Τελικά, έβαλα στον τζουρά έναν άλλο καβαλάρη, από ένα όργανο που έφτιαξε επίσης ο πατέρας μου, το οποίο για μπαγλαμά το έφτιαξε, σαν τζουρά το κούρδισα όμως (αν και αυτό το όργανο δεν έχει σημασία, σημασία έχει το ότι ο καβαλάρης ήταν περίπου στα μέτρα του τζουρά, οι αποστάσεις είναι των χορδών είναι ίδιες με τον προηγούμενο καβαλαρη, απλώς αυτός είναι λίγο πιο κοντός) και, τώρα, με αυτόν τον καβαλαρη, φαλτσάρει η λεπτή προς τα κάτω, όταν η μουργκάνα είναι μια χαρά. Τελικά, μετά από όλη αυτή τη λεπτομερή ανάλυση, θα αναφέρω επιτελους (αν και το ανέφερα και πιο πριν, τέλος πάντων) το συμπέρασμα από όλη αυτή την ιστορία: θεωρώ πια πως ο καβαλάρης φταίει για αυτή την απόκλιση της μουργκάνας. Τώρα, σε συνεργασία με τον πατέρα μου, είτε θα βελτιώσουμε τον (αρχικό) καβαλάρη, είτε θα τον αλλάξουμε, είτε θα το αφήσουμε ως έχει και θα το συνηθήσω. Επίσης, κάτι που σκέφτηκα ότι ίσως να μπορούσε να λειτουργήσει, είναι να μπει (δεν ξέρω ακριβώς πώς) κάτι σαν μηδενικό τάστο και στον κάτω καβαλάρη, και έτσι να μην υπάρχουν τετοια θέματα (αν και δεν ξέρω κατα πόσο θα μπορούσε να λειτουργήσει, εσείς οι πιο έμπειροι μπορειτε να το ερευνήσετε λίγο το θέμα). Αυτά λοιπόν. Αν κάνω κάποια πιο αξιόπιστη διαπίστωση, θα ξαναγράψω άλλο ένα, ελπίζω λιγότερο εκτενές, μήνυμα στο φόρουμ. Καληνύχτα.

Να υποθέσω, έχοντας προσεκτικότατα διαβάσει όλες σου τις αναρτήσεις, ότι ακόμα δεν έκανες την κίνηση να αλλάξεις μπουργάνα; Άλλαξέ την και πες μας τις εντυπώσεις σου, τόσο με τον αρχικό καβαλάρη όσο και με τον “καινούργιο”. . Όσο για τις επεμβάσεις σου στις χαρακιές του καβαλάρη, υποθέτω ότι κι εσύ και ο πατέρας σου έχετε αρκετές γνώσεις ώστε να ξέρετε τί κάνετε.