Το Μαντολίνο

θα ήθελα την γνώμη σας για το μαντολίνο, μιάς και έιναι ένα όργανο που χρησιμοποιήται σε πολλά μέρη της Ελλάδος (κρήτη, επτάνησα)καθώς και πολλοί μπουζ/δες ξεκίνησαν μαθαίνοντας μαντολίνο.

Του αξίζει πόυ είναι έτσι στην άκρη? Σας συγκινεί σαν ήχος? Κολλάει με το ρεμπέτικο?!

Νομίζω ο περιστέρης έπαιζε Μαντ/νο, υπάρχει κάποιο ρεμπερικο τραγούδι ηχογραφημένο με μαντολίνο?

Mantolino epaize kai o Tountas kai o Tsitsanis. O Tsitsanis malista emathe mousiki paizontas mantolino.

Ta tragougia opou simetexoun mantolino oi mantoles einai mallon pola (kurios stin periodo tou mesopolemou) alla den einai telios eukolo na ksexoriseis ton eixo tous dedomenou oti epikalyptontai apo bouzoukia, kithares, baglamades klp. Giauto alloste kai oi ereunites apo oti exo katalavei den einai panta sigouri. Oi ereunites pou einai piso apo ta CD tis Rounder exoun pantos prospathisei na anagnorisoun ta diafora organa kathos kai tous endexomenous oranopaiktes. Sta CD tous tha vreis kamposa tragoudia me “references” gia mantolina. Pantos einai veveo oti sta prota stadia tou euriterou rebetikou ypirxe kai to mantolino kapou sta paraskinia. Alloste mexri tin emfanisei tou rebetikou n mousiki skini tis Athinas thimize perisotero kati anamesa Parisiou kai Napolis para Balkania. Htan gemato operetes, mantolina, kantades, bouat klp. Auti n mousiki Athina se megalo vatho exei snmera ksexastei. Auto pisteuo omos einai ena olethrio lathos dedomenou oti mesa se auto to perivalon genithike to rebetiko kai oi epiroes apo auto einai safestates.

Episeis exo skeftei (telios erasitexnika) kai tin kataskeuastiki allilepidrasn anmesa sto mantolino kai to bouzouki. Prosopika vrisko oti to bouzouki exei perisoteres omoiotites me tin oikogenia tou mantolinou para me tous tabourades opote ypopsiazomai safos mia sxesn (dustuxos gia mena dedomenou oti eimai polu filos tis anatolitikis mousikis). Alloste den einai tipotes parakseno. Stis arxes tou aiona ypnrxe kuriolektika “mantolinomania” stin Athina opote oloi oi kataskeuastes tis epoxns ekeinis, akoma kai afti pou kanan bouzoukia, prepei na ntan eksoikeiomeni me ta kataskeuastika gnorismata tou mantolinou.

Exontas piasei sta xeria mou kai tambourades/sazia alla kai mantolino ofeilo na omologeiso oti n proti authormiti mou antidrasn einai “bouzouki= tabouras…yok!”. Vevea omologo oti den gnorizo pola pano se themata kataskeuastika opote isos kalo einai na akouseis kai tis gnomes kapoion poio enimeromenon. Einai pantos ena akros endiaferon thema.

Μπά. Δε νομίζω να τίθεται τέτοιο θέμα.
Η ερώτηση “από μαντολίνο ή από ταμπουρά προήλθε το μπουζούκι;” απαντιέται “ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΔΥΟ!”.

Εχω την αίσθηση οτι από τον ταμπουρά πήρε το μακρύ μπράτσο, ενώ από το ματολίνο πήρε (εν μέρει) τη δομή σκάφους / μελωδικού επιπέδου για τον οξύτατο ήχο. Και όλα αυτά για να καλύψει νέες μουσικές ανάγκες.

ΚΚ

Υ.Γ. Στο μαντολίνο έχουμε ένα “τσάκισμα” του καπακιού που δεν συναντάμε σε κανένα μπουζούκι!

Κι όμως Κωστή το δικό μου μπουζούκι έχει αυτό το τσάκισμα στο καπάκι!

Οπατις! Δεν το έχω δεί. Ποιό μπουζούκι;

Pantos kai dikn mou apopsn einai oti prokeitai gia ena epituxnmeno pantrema anatolns kai dusns pou nrthe na kalypsei nees ekfrastikes anages…

λίγα χρόνια μετά, απαντάω στο αρχικό μήνυμα της συζήτησης…

του Παπαϊωάννου το ΚΑΡΑΜΠΙΜΠΕΡΙΜ τραγουδισμένο από τη Ρένα Ντάλια διακρίνεται καθαρά ήχος μαντολίνου στο σόλο (νομίζω το παίζει ο ίδιος ο Παπαϊωάννου)… επίσης του Μητσάκι το ΕΝΑ ΚΑΡΑΒΙ ΑΠ ΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ παίζεται με μαντολίνο στην εκτελεση της Σοφίας Βεμπο… υπάρχουν και πολλά άλλα τραγούδια όπου ακούγεται πολύ καθαρά ο ήχος του μαντολίνου… εγω τουλάχιστον διακρίνω τον ήχο του μαντολίνου που είναι πιο γλυκος από του μπουζουκιού, και σε καμμιά περίπτωση δεν μοιάζει με τον τζουρά, που είναι υπερβολικά μεταλλικος.

Αλλα τραγουδια με μαντολινο δεν θυμαμαι, αλλα αυτα τα δύο είναι πολυ σημαντικα ρεμπετικα.

συγνώμη, το τραγουδι του Παπαϊωαννου που ειχα υποψιν ειναι το ΔΕΝ ΣΕ ΘΕΛΩ ΠΙΑ, και οχι το ΚΑΡΑΜΠΙΜΠΕΡΙΜ

Πόλλα τραγούδια του Σκαρβέλη ερμηνευμένα απ τον Κάβουρα εχουν μαντολινο (Δεν τον θελω, Σε ξέχασα δε σε πονώ, κ.α.)

ΓΕΙΑ ΧΑΡΑ ΠΑΙΔΕΣ!ΝΑ ΚΑΝΩ ΜΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΝ ΞΕΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ??ΤΟ ΜΑΝΤΟΛΙΝΟ ΕΧΕΙ ΚΑΜΑΡΙΑ??ΒΑΣΙΚΑ ΤΟ ΡΩΤΑΩ ΓΙΑΤΙ ΨΑΧΝΩ ΝΑ ΔΩ ΤΙ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΕΙ ΤΟΝ ΗΧΟ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΑ ΜΠΟΥΖΟΥΚΟΕΙΔΗ…ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ Η ΓΛΥΚΙΤΗΤΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ ΤΟΥ…

Ναι έχει καμάρια

Η ιδιαιτερότητα του ήχου του οφείλεται στον συνδυασμό σχήματος σκάφους και μήκους χορδών.

οταν λες σχημα εννοεις ογκο?γιατι μπαγλαμας,τζουρας,μπουζουκι ποικιλλουν σε ογκο αλλα παντα "μπουζουκιζουν"στον ηχο.κοιτα δεν πολυδιαφερει σε σχημα απο μπουζουκι (μικροτερο),το σκαφος παντα.λες το σπασιμο στο καπακι να το κανει πιο γλυκο τον ηχο?γιατι ειχα μια κουβεντα με τον ραπακουσιο και εφτιαξα ενα σαζι βαζωντας καμαρια.μου ειπε λοιπον οτι θα “τζουροφερνε”… με τα καμαρια.γι’αυτο ρωτησα

Πριν από 30 χρόνια και τα μπουζούκια φτιάχνονταν με σπάσιμο στο καπάκι.

Όταν λέω σχήμα εννοώ και το περίγραμα του σκάφους από μπροστά στο καπάκι αλλά και το πίσω μέρος του.

Δεν ξέρω αν σήμερα υπάρχει κάποιος που κάνει σκάφη μαντολίνου σύμφωνα με τα παλιά πρότυπα.

αρα πριν 30 χρονια γιατι δεν εμοιζαν στον ηχο αφου εμοιαζαν στο σκαφος?λογω μηκους χορδης?δεν νομιζω.παντως ακομα δεν μπορω να το καταλαβω.νομιζεις οτι τα σκαφη μπουζουκιου-μαντολινου εχουν σοβαρες διαφορες??.

Έχω βρει ένα μαντολίνο.
Το έχω κουρδίσει σε Σολ - Ντο - Μι -Λα για να μπορώ να παίζω με την τεχνική του τετράχορδου μπουζουκιού και της κιθάρας.
Ομως επειδή δεν είναι το κανονικό του κούρδισμα δεν ακούγεται σωστά και ξεκουρδίζεται εύκολα.
Τι χορδές να βάλω για αυτό το κούρδισμα; που θα τις βρω; καμιά ιδέα;

Μην ψαχνεις χορδες για να το κουρδισεις σαν κιθαρα. Ξανακουρδισε το σε πεμπτες και σε λιγο καιρο θα δεις οτι δεν ειναι τιποτα να το συνηθισεις.
Μηπως ο γλυκυτερος ηχος του οφειλεται και στο οτι οι διπλες χορδες του ειναι σε ταυτοφωνια και οχι οκταβα;

Απ’ ότι κατάλαβα Παναγιώτη, θες να καλύψεις σε απαντήσεις ΟΛΑ τα χρόνια που “έλειπες” από το φόρουμ.:slight_smile:
Απαντάς σε μηνύματα τουλάχιστον, 3τιας σε όλα τα θέματα.:slight_smile:

Χμμμ. Μαλλον πρεπει να επικεντωθω στα πιο φρεσκα, ε; :230:

καλησπέρα παιδιά, θα ήθελα να ξεκινήσω πρώτα απ όλα ότι βρίσκω το φόρουμ αυτό απλά τέλειο, μιας και βρήκα επιτέλους εδώ στα ξένα απαντήσεις σε πολλά ερωτηματικά όσον αφορά την ρεμπέτικη μουσική…η ερώτηση μου είναι η εξής: αν υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος κουρδίσματος του μαντολίνου στο ρεμπέτικο η παραμένει το ίδιο όπως στην σύγχρονη δυτική μουσική, δηλαδή μι, λα, ρε, σολ…

κυρίως ο ίδιος είναι αλλά υπάρχουν 2 κουρδίσματα για την μαντόλα. Είτε μια πέμπτη χαμηλότερα απο το μαντολίνο, είτε μια οκτάβα. Δεν έχω εξιχνιάσει ακόμα ιστορικά πως το όργανο αυτό κατέληξε να έχει 2 κουρδίσματα αλλά, που θα μου πάει…