Τι αλλαξε?

Ολο και πιο συχνα-πυκνα βλεπω παραδοσιακους οργανοποιους (με προσηλωση στις αρχες και στους κανονες της παραδοσιακης οργανοποιειας) να πειραματιζονται με ανθρακονηματα και ραβδους στο μανικο, για την εξασφαλιση μιας μακροχρονιας χρησης του μπουζουκιου χωρις service.

Αραγε τι αλλαξε , και ωθησε αυτους τους παραδοσιακους οργανοποιους να βρουν καινουργιους τροπους “αντιθετους” προς την παραδοσιακη τεχνικη?

Ο φιλτατος κυριος Φρονιμοπουλος σε καποια συζητηση στο φορουμ, ειχε τονισει την αναγκη της οργανοποιιας να εξελιχθει.Αυτο το καταλαβαινω απολυτα.
Ποια ομως ηταν η αναγκη αυτης της εξελιξης? Και γιατι ολο και περισσοτερο παρουσιαζονται νεοι τροποι κατασκευης του μπουζουκιου?
Ολα τα παλιαοτερα οργανα που εγιναν χωρις ανθρακονηματα και ραβδους, παρουσιασαν προβλημα στο μανικο?

Μηπως τελικα το μπουζουκι κατω απο αλλες συνθηκες,με τον παραδοδιακο τροπο κατασκευης του θα ηταν οργανο προς εξαφανισει?
(οπως ειχα γραψει σε ενα παλαιοτερο αρθρο στο μπλογκ μου
http://memoriesoftheinnocentage.blogspot.com/2010/09/instrument-under-extinction.html)

SDimis η συζήτηση περι βέργας ή όχι έχει συζητηθεί κατά κόρον μέσα στο Φόρουμ. Υπάρχουνε οι μεν και οι δε:

Υπάρχουν αυτοί που δεν τη βάζουνε γιατί λένε ότι δεν την χρειάζονται.
Υπάρχουν και αυτοί που τη βάζουνε γιατί λένε ότι τους εξασφαλίζει κάτω από όλες τις συνθήκες.

Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα. Αν το μάνικο δε σκεβρώνει, τι σημασία έχει άν έχει βέργα ή όχι, εφόσον αυτός που το παίζει είναι ευχαριστημένος;

Είναι και θέμα φιλοσοφίας κατασκευαστή. Αν κάποιος εγγυάται ότι βάζοντας σωστές κόντρες δεν θα σκεβρώσει γιατί να βάλει βέργα; Από την άλλη πλευρά αν ένας μάστορας με μία βέργα μπορεί να εγγυηθεί ότι θα έχει το κεφάλι του ήσυχο κάτω από όλες τις συνθήκες γιατί να μην τη βάλει;

Εγώ σαν παίχτης δεν έχω αντίρρηση ούτε με το ένα, ούτε με το άλλο… Προσωπικά το μπουζούκι μου έχει βέργα και είμαι υπέρ ευχαριστημένος. Αν πάλι δεν είχε και δεν ήταν σκευρωμένο, πάλι ευχαριστημένος θα ήμουνα.

Για το τελευταίο ερώτημα σου να υποθέσω περί εξαφάνισης, υποθέτω ότι αναφέρεσαι στο αν μπουζούκια χωρίς βέργα μπορούν να αντέξουν σε συνθήκες υγρασίας. Δεν ξέρω να σου απαντήσω, υποθέτω πως ναι, αν ο μάστορας είναι καλός.

Δεν μπορώ βέβαια να καταλάβω γιατί ρωτάς κάτι τέτοιο. Ποιες θα ήταν οι συνθήκες αυτές; Να αλλάξει το κλίμα στην Ελλάδα και να γίνει σαν του Καναδά;

Τι άλλαξε ρωτάς και έβαλαν βέργα; Η απάντηση είναι πολύ απλή κατά τη γνώμη μου. Μάκρυνε το μάνικο (σε σχέση με τα πρώτα μπουζούκια στυλ Σταθόπουλου) και προστέθηκε και μια τέταρτη χορδή. Και τα δύο είχαν σαν αποτέλεσμα να αυξηθούν οι τάσεις. Τι πιο λογικό ύστερα από τόσα σκευρώματα να μην πειραματιστούν κάποιοι και με βέργα;

Αγαπητε Διονυσε,

Η προθεση μου δεν ηταν συζητηση για τη βεργα η τα ανθρακονηματα, αλλα τους λογους ωθησης ολο και περισσοτερων παραδοσιακων οργανοποιων σε αναζητηση νεων τροπων κατασκευης.

Δεν μπορώ βέβαια να καταλάβω γιατί ρωτάς κάτι τέτοιο. Ποιες θα ήταν οι συνθήκες αυτές; Να αλλάξει το κλίμα στην Ελλάδα και να γίνει σαν του Καναδά

δηλαδη στον Καναδα δεν θα επρεπε να παιζουν μπουζουκι?

Φυσικά και να παίζουν μπουζούκι!! Σε οσο το δυνατόν περισσότερα μέρη να πάει το μπουζούκι αν γίνεται!

Από τη στιγμή που το θέτεις έτσι γενικά λοιπόν αρμοδιότεροι για να σου απαντήσουν είναι οι οργανοποιοί.
Οι οποίοι ακούνε φυσικά και τους οργανοπαίχτες και ψάχνονται μέσα από αυτήν την αμφίδρομη σχέση.

εχω μπουζουκι με ανθρακονημα στο μανικι. ειναι ακριβως τα ιδια γραμαρια με το υλικο π αντικατεστησε…δεν στραβωσε παρολο κατι βολτες μακρυνες…παρολ π το ειχα καλοκαιρι στο αμαξι…και τωρα μ ευγρασιες κ τετοια… προσωπικα ειμια ευχαρηστιμενος! τωρα αν μετα απο χρονια “παρει” δεν μπορει κανεις να το ξερει!!Αλλα την βιδωτη βεργα…δεν θα την ηθελα με τιποτε!

Η τεχνολογία προχώρησε και θα προχωράει συνεχώς. Και όποιος δεν προσαρμόζεται, θα μένει πίσω. Αυτό, δεν φαντάζομαι να μην το ξέρεις και εσύ.

Νομίζω ότι πάντα έψαχναν. Απλώς εκεί που πριν εκατό χρόνια ο φιλοπρόοδος κατασκευαστής δεν είχε άλλη πηγή για να βρει καινούργια κόλπα παρά μόνο, ίσως, το συνάδελφό του στην ίδια πόλη, τώρα υπάρχουν «κοινά ταμεία» γνώσης.
Θυμάμαι ένα κατεσκευαστή λύρας στην αρχαϊκή και απομονωμένη Κάρπαθο, που το εργαστήρι του ήταν γεμάτο με εξειδικευμένα βιβλία κατασκευής βιολιών που παρήγγελνε από το ίντερνετ. Η τρομερά εξειδικευμένη άποψή του για τις τρίχες του δοξαριού και τις καμπύλες στον καβαλάρη ήταν συντονισμένη με την τελευταία λέξη των παγκόσμιων εξελίξεων.

θα πρεπει ομως να πουμε τι ειναι τεχνολογια σε ενα οργανο.
1.να ειναι πιο ανθεκτικο;
2.να βγαζει καλυτερο ηχο;
3.να ειναι πιο γρηγορο,ευκολο στο παιξιμο;

εγω προσωπικα δεν πιστευω οτι η τεχνολογια μπορει να βοηθησει σε κατι ,και δεν μπορει να βοηθησει για τον απλουστατο λογο οτι δεν μπορει να εφαρμοστει στο ξυλο αποπου ειναι φτιαγμενο ενα οργανο.

βεβαια η τεχνολογια βοηθησε τους οργανοποιους με τα καταλληλα εργαλεια ,να φτιαχνουν ενα οργανο πιο γρηγορα ,μονο που αυτο εχει να κανει με το δικο τους κερδος πιο πολυ και οχι με του καταναλωτη.
ευτυχως υπαρχουν κατασκευαστες που φτιαχνουν μπουζουκια φθηνα ,δεν εχουν ολοι την οικονομικη δυνατοτητα .

η <<δηθεν>> εξελιξη του μπουζουκιου ,ειναι μαλλον ενα ειδος marketing ,που εχει σκοπο να αυξησει τις πωλησεις μπουζουκιων καποιων κατασκευαστων και οχι το ζητουμενο που ειναι ο ηχος και η αντοχη.

τελικα δυο πραματα συμβαινουν ή δεν υπαρχει εξελιξη ή υπαρχει αλλα ειναι τοσο αργη που δεν την καταλαβαινουμε ,σαν να γερναμε καθε μερα που κοιταζομαστε στον καθρεφτη αλλα δεν το καταλαβαινουμε .

Ασφαλώς και η εξέλιξη δεν θα πρέπει να αποκλειστεί απο την παραδοσιακή οργανοποιία. Δεν μιλάμε φυσικά για μια αλλοτριογόνο εξέλιξη, αλλά αυτή που θα προέλθει μέσω της ταυτόχρονης και επισταμένης μελέτης τόσο των παραδοσιακών τεχνικών της οργανοποιίας όσο και των νέων υλικών και μεθόδων που έρχονται στο προσκήνιο. Στο θέμα της βέργας, εμένα προσωπικά περισσότερο θα με ενδιέφερε, όχι τόσο αν προσφέρει ή όχι σταθερότητα στο μάνικο, αλλά κυρίως αν επηρεάζει τον ήχο που παράγεται (συμβαίνουν φαινόμενα συντονισμού; αν ναι πόσο έντονα μπορεί να είναι; μήπως τελικά βελτιώνεται ο ήχος αντί να χειροτερεύει;). Αναμφισβήτητα για να υπάρχει εξέλιξη προς τη σωστή κατεύθυνση πρέπει να δίνονται απαντήσεις και σε ερωτήματα τέτοιου είδος, κάτι βέβαια που απαιτεί έρευνα. Άραγε υπάρχει έρευνα απο κάποιον φορέα (σχολή , ΤΕΙ, Πανεπιστήμιο) σε τέτοιο επίπεδο όσον αφορά την οργανοποιία; π.χ. ποιοτική ανάλυση του ήχου που βγαίνει απο ένα παραδοσιακά κατασκευασμένο όργανο σε σχέση με ένα όργανο με ανθρακονήματα, βέργα ή οτιδήποτε άλλο;

Φίλε Αρχάριε, εννοείς «να ορίσουμε πώς εννοούμε το καλύτερο όργανο»; Τεχνολογία δεν είναι κανένα από τα τρία αυτά. Τεχνολογία είναι η γνώση (άυλη) και τα μέσα (υλικά) κατασκευής.
Προσωπικά έχω πάθος για τα όργανα που έχει σκαλίσει κάποιος παλιός άνθρωπος μ’ ένα μαχαιράκι, και δε δέχομαι να τα υποβιβάζουν λέγοντας «τότε δεν ήξεραν» ή «κακή κατασκευή», αφού τίποτε δεν αποκλείει να πρόκειται για εξαιρετικές κατασκευές σύμφωνα με ορισμένα κριτήρια. Αλλά δε θα ακυρώσουμε γι’ αυτό όλη την πρόοδο της οργανοποιίας!

στα παλιά τα χρόνια, οι εργάτες στα λατομία για να σπάσουν ένα βράχο έκαναν το εξής. άνοιγαν μια τρύπα στο βράχο, έβαζαν μια βρεγμένη ξύλινη σφήνα μέσα στην τρύπα και την άλλη μέρα όταν είχε φυρανει το ξύλο, άνοιγε ο βράχος στα δυο.με αυτό θέλω να πω ότι αν δεν έχεις κάνει σωστή επιλογή των ξύλων που θα βάλεις στο μανικο, ακόμη και με βέργα θα στραβώσει.

Το αντίθετο ακριβώς έκαναν: το ξύλο που σφήνωναν στην τρύπα ήταν ξερό και αμέσως μετά, το έβρεχαν. Φούσκωνε και ο βράχος από την πίεση ράϊζε. Τη δουλειά αυτή την ήξεραν και οι αρχαίοι, που έτσι έκοβαν μεγάλα κομμάτια μάρμαρο από την Πεντέλη. Αυτά το καλοκαίρι. Το χειμώνα άνοιγαν στην επιφάνεια ένα στενό και βαθύ αυλάκι που το γέμιζαν νερό. Όταν ερχόταν παγωνιά, το μάρμαρο πάλι ράϊζε.

δεν θα διαφωνήσω. εγώ έφερα αυτό σαν παράδειγμα για να δείξω, την δύναμη του ξύλου σε ότι αφορά την βέργα στο μανικο

Τι άλλαξε ρωτάς και έβαλαν βέργα; Η απάντηση είναι πολύ απλή κατά τη γνώμη μου. Μάκρυνε το μάνικο (σε σχέση με τα πρώτα μπουζούκια στυλ Σταθόπουλου) και προστέθηκε και μια τέταρτη χορδή. Και τα δύο είχαν σαν αποτέλεσμα να αυξηθούν οι τάσεις. Τι πιο λογικό ύστερα από τόσα σκευρώματα να μην πειραματιστούν κάποιοι και με βέργα;

Η τεχνολογία προχώρησε και θα προχωράει συνεχώς. Και όποιος δεν προσαρμόζεται, θα μένει πίσω. Αυτό, δεν φαντάζομαι να μην το ξέρεις και εσύ.

Νομίζω ότι πάντα έψαχναν. Απλώς εκεί που πριν εκατό χρόνια ο φιλοπρόοδος κατασκευαστής δεν είχε άλλη πηγή για να βρει καινούργια κόλπα παρά μόνο, ίσως, το συνάδελφό του στην ίδια πόλη, τώρα υπάρχουν «κοινά ταμεία» γνώσης.

Δηλαδη με αλλα λογια προβλημα στο μανικο ειχαν ολα τα μπουζουκια απο ολους τους οργανοποιους και για τα τελευταια 111 περιπου χρονια απο τοτε που δημιουργηθηκαν ?
Και εαν καποια δεν ειχαν (προβλημα), αυτα ηταν η εξαιρεση? Να παμε τοτε πισω το οργανο στα 64cm με 3 χορδες και φαρδυ μανικο

κοίταξε να δεις πιστεύω ακράδαντα, ότι όλα όσα μπουζούκια έχουν φτιαχτεί όλα τα χρόνια, δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχει πάρει το μανικο από την αρχική του θέση. άλλα ελάχιστα σε άλλα πιο πολύ. είναι ξύλο και είναι ζωντανό.η ουσία του θέματος είναι αυτό που είπα και πιο πάνω. πρέπει ο εκάστοτε οργανοποιός να γνωρίζει και να κάνει σωστή επιλογή των ξύλων.

Περίεργο που πριν δέκα χρόνια κανείς από τόσους συζητητές, ούτε κι εγώ, δε σκέφτηκε ότι αυτό που άλλαξε από την εποχή προ βέργας ανθρακονήματος μέχρι την εποχή της βέργας ανθρακονήματος ήταν η εφεύρεση του ίδιου του ανθρακονήματος!

Όλα τα έγχορδα έχουν εγγενώς πρόβλημα με το σκεύρωμα, οπότε ανέκαθεν οι οργανοποιοί έψαχναν να βρούνε λύσεις. Προ ανθρακονήματος, πολλοί από αυτούς βρήκαν τις καλύτερες λύσεις που μπορούσαν. Αλλά όταν κατέστη διαθέσιμο κι ένα καινούργιο υλικό που δεν υπήρχε μέχρι τότε, κάποιοι θα δοκίμασαν μήπως κι εδώ βρίσκεται άλλη μια πιθανή λύση, και θα έμειναν ικανοποιημένοι (οι ίδιοι κι οι πελάτες τους) από τους πειραματισμούς τους, ενώ άλλοι ήταν ήδη τόσο ικανοποιημένοι από τις παλιότερες μεθόδους ώστε δεν είχαν αυτή την ανάγκη. Δεν είναι όλα αντικειμενικά καλύτερο-χειρότερο, υπάρχουν και οι προτιμήσεις του καθενός.

Είναι σαν να λέμε γιατί βάζουν κλειδιά, άσχημα ήταν τα στριφτάρια; Τα στριφτάρια ήταν μια χαρά, αλλιώς δε θα τα έβαζαν ακόμη και σήμερα στα βιολιά, αλλά ο κύριος λόγος που παλιά δεν έβαζαν κλειδιά ήταν ότι δεν είχαν εφευρεθεί. Όταν εφευρέθηκαν, κάποιοι βρήκαν ότι τους εξυπηρετούν καλύτερα, άλλοι παρέμεναν ικανοποιημένοι με τα στριφτάρια, και το αποτέλεσμα είναι ότι σήμερα σε άλλα όργανα είναι καθιερωμένα τα μεν και σε άλλα τα δε.

Γεια σου Περικλή

Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι εάν η καινούργιες τεχνολογικές εφαρμογές έλυσαν το πρόβλημα

Εάν αυτό ίσχυε τότε όλοι κατά κόρον οργανοποιοι θα χρησιμοποιούσαν τις νέες τεχνολογίες είτε αυτό λέγεται βέργα , ανθρακόνημα κτλ

Γιατί κάποιοι φτασμένοι οργανοποιοι χρησιμοποιούν ακόμα κόντρες ; Για να έχουν μπελάδες με επιστροφές οργάνων και επισκευές ;

1 «Μου αρέσει»

Υπαρχουν κάποιοι που δεν κανουν χρηση της τεχνολογιας και δεν εχουν ουτε επιστροφές ουτε επισκευές, αλλοι ομως μπορεί να το κάνουν για να εχουν δουλειά. Ποίος ξέρει? Παντως ειναι απο τις στάνταρ ερωτήσεις που κανω οταν επισκεφθομαι κάποιον οργανοποιό.

2 «Μου αρέσει»

Υποθέτω ότι πάντα είναι πιθανό εγώ να καταφέρνω το καλύτερο που μπορώ με μια μέθοδο, ας πούμε την καινούργια, ενώ εσύ με μιαν άλλη, ας πούμε την παλιά.

Γιατί κάποιοι σκάβουν τα σκαφτά όργανα τσούκου τσούκου με το χέρι και άλλοι με γρήγορα ηλεκτρικά εργαλεία; Ίσως γιατί ο ένας θεωρεί σημαντικότερο να ελέγχει προσωπικά την κάθε «σκαψιά», ενώ ο άλλος προκρίνει την ταχύτητα. Ή ίσως γιατί ο ένας δουλεύει καλύτερα το παλιό εργαλείο κι ο άλλος καλύτερα το καινούργιο.

Γιατί κάποιοι κόβουν υπομονετικά τις ροδάντζες με τη σέγα, άλλοι τις πάνε στον λεϊζερά, και άλλοι πάλι (ξέρω περίπτωση) κάνουν άλλοτε το ένα και άλλοτε το άλλο;

Νομίζω ότι η γενική απάντηση είναι ότι το «καλύτερο» είναι συνισταμένη πολλών παραγόντων, που ο καθένας μπορεί να είναι αντικειμενικός αλλά το πώς θα τους σταθμίσεις (προκρίνω την ταχύτητα, την ακρίβεια, τη ζεστασιά του χειροκίνητου κλπ.) είναι υποκειμενικό.

1 «Μου αρέσει»