Τίτλοι τραγουδιών σε άλλα κουρδίσματα;

γεια σας!το σκυλα μ`εκανες και λιωνω ειναι σε ρε σολ σολ και ο μιχαλης η μικες πατρινος επαιζε λαουτο και οχι μπουζουκι…:043:

1 «Μου αρέσει»

o πατρινος επαιζε λαουτο αλλα νομιζω οτι σε καπια κοματια επαιζε μπουζουκι βεβαια και μπουζουκι να μην επαιζε ο τροπος παιξιματος σε κοματια οπω τα τρια ζειμπεκικα και το χατζιμιλιουσικο ειναι μπουζουξιδικος και ειναι σε μουρμουρικο υφος και το παιξιμο και η μελωδια.:slight_smile: οσο για το σκυλα μεκανες και λιωνω εγω νομιζω οτι ειναι ρε σι σολ το ιδιο λενε και σε ενα αρθρο στην κλικα εσενα απο που σου προεκιψε οτι ειναι ρε σολ σολ;? http://www.klika.gr/cms/index.php/ar8rografia/ar8ra/288-kourdismata-bouzouki.html

εχεις ακουσει ηχογραφησεις του μαρκου απο το σπιτι του το 70?εκει παιζει το σολ και φυσικα το παιζω και εγω ο ιδιος.οσο για τον πατρινο σε αυτα που αναφερεις παιζει λαουτο και ειναι στανταρ γιατι παιζω κι εγω και το γνωριζω.ευριπιδη προσεχε γιατι στο ρεμπετοκυκλωμα κυκλοφορουνε πολλοι καλαμπορτσαδες :slight_smile:

1 «Μου αρέσει»

Στο σκυλα μ’εκανες και λιωνω χρησιμοποιει το ρε-σι-σολ,το οποιο εκανε και ο Μπατης στο σου χει λαχει.
Ο Καραγκιοζοπαίχτης Μάκης Πατρινος που πιθανώς είναι άλλος από τον Θεοδωρόπουλο και οχι το ίδιο άτομο επαιζε λαουτο και κυριως δημοτικα τραγουδια μονο το χατζημιλούσικο ,τα τρια ζειμπέκικα και η Μουσουλου και δύο μανέδες προέρχονται από το ρεμπέτικο ρεπερτόριο
Υπάρχει και ο Χάρης Πατρινός που επίσης που είναι και αυτός άλλος καραγκιοζοπαίχτης ο οποίος έχει και αυτός λαούτο στα κομμάτια του σε δημοτικα.

1 «Μου αρέσει»

για ποια ηχογραφηση μιλας μιχαλη? δεν την εχω ακουσει ανεβασε την αμα θες, παντως στην αυθεντικη το παιζει ρε σι σολ δηλαδη υπαρχει το ρε σολ σολ και το ρε σι σολ και ειναι και τα δυο τονικοτητα σολ αλλα ο μαρκος το παιζει ρε σι σολ.η αληθεια ειναι οτι ο τροπος που εαιπζε το λαουτο σε συγκεκριμενα κομματια κοματια με εκανε να πιστεψω οτι ειναι μπουζουκι αν και κραταω μια επιφιλαξη οτι για της συγκεκριμενες ηχογραφησεις μπορει να επιασε μουζουκι παρολο που ηταν λαουτιερης γιατι σε καποια απο τα κομματια οπως το χατζιμιλιουσικο τα τρια ζειμπεκικα η μανταλενα και η δυο αμανεδες το οργανο μου ακουγεται ποιο πολυ σαν μπουζουκι παρα σαν λαουτο αλλα το θεμα δεν ειναι τοσο το τι οργανο επαιζε αλλα ο τροπος που το επαιζε δηλαδη οτι σε αυτα τα κομματια επαιζε με μπουζουξιδικο μουρμουρικο τροπο αυτο ειναι συμαντικο γιατι οι ηχογραφησεις με παλιο μουρμουρικο τροπο παιξιματος ειναι πολυ λιγες. δηλαδη και με μαντολινο να τα επαιζε τα κομματια σημασια δεν θα ειχε σημασια τοσο το οργανο αλλα ο τροπος παιξιματος.τελος δεν ειπα ποτε οτι ο πατρινος ειναι μπουζουξης ηξερα οτι ειναι λαουτιερης απλα φανταστικα οτι σε καποιες ηχογραφισεις(τα κομματια που ανεφερα πιο πανω) επαιξε μπουζουκι η κατι αλλο ταμπουροηδες-μπουλγαρι λαουτομπουζουκο μπουζουκομανα κτλ γιατι εγω ακουω τρισ χορδες οχι τεσερεις σαν του λαουτου και μια οχι τρις μουργκανες ειναι πολυ πιθανο να κανω λαθος αλλα μεγαλυτερη σημασια για μενα εχει ο τροπος παιξιματος.

Διαφωνώ ΚΑΘΕΤΑ και ΑΠΟΛΥΤΑ με τον ΕΕΥΡΙΠΙΔΗΣ. Εχει ασυνεπεια λογου το παληκαρι. ΦΤΑΝΕΙ

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 17:57 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 17:47 —

ΤΙ ΝΑ ΠΕΙ ΚΑΝΕΙΣ… :245:

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 17:59 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 17:57 —

μιχαλη αν θες να πεις κατι γραψτο εδω γιατι εγραψες <<ευριπιδη εισαι εδω?>> στο θεμα για το πλουσιοπαιδο?; … αραγε?;…αραγε?;:088:

αυτα εδω τα αριστουργηματα γνωριζει κανεις κουρδισμα και τονικοτιτες???


τα διστιχα του μαγκα το εχω βγαλει σε κουρδισμα ρε-λα-ρε αλλα δεν μου ακουγεται καλα!!!

Τα δύο κομμάτια για τα οποία μιλάς, φίλε gazakos, βρίσκονται στις δύο όψεις του ίδιου δίσκου της ελληνικής Κολούμπια, από τους πρώτους που χτύπησε το εργοστάσιο, με έναν τραγουδιστή ονόματι Σπαχάνη, που δεν τον ξαναβρίσκουμε στη δισκογραφία, τον Γιάννη Λειβαδίτη στο σαντούρι ή τσίμπαλο και έναν μπουζουξή Θανάση Μανέτα, που απ’ όσες μαρτυρίες έχουμε, δεν είχε ειδικότητα στα μάγκικα, έπαιζε περισσότερο τα “ευρωπαϊκά”, γι αυτό και απλά, συνοδεύει. Τα κομμάτια αυτά είναι πολύ ενδιαφέροντα, γιατί δυστυχώς έχουμε ελάχιστες ηχογραφήσεις παρόμοιου ύφους. Γνωστές αδέσποτες μελωδίες, απλούστατες στη δομή τους και δίστιχα από τα χιλιάδες που κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή στην μάγκικη (αλλά και τη γενικότερη) πιάτσα. Ενδιαφέροντα βέβαια και ευτυχώς που ηχογραφήθηκαν, αλλά δεν θα τα χαρακτήριζα και αριστουργήματα.

1 «Μου αρέσει»

Καλησπέρα και πάλι!!!
Θα μπορούσε κάποιος να μου πει σε τι κούρδισμα είναι ΤΑ ΤΡΙΑ ΖΕΙΜΠΕΚΙΚΑ του ΠΑΤΡΙΝΟΥ
το έχω δοκιμάσει σε ΡΕ-ΣΟΛ-ΛΑ όμως δεν βγαίνει ,το τραγούδι ξεκινάει με ΡΕ# και σε κάποιες φράσεις
με ΣΟΛ# τι κούρδισμα πιστεύετε ότι θα ταίριαζε ???

Η μελωδία του Χατζημιλούσικου πατάει φαντάζομαι στην ίδια μελωδία με το Μωρή διαβόλου κόρη με τον Κηρομύτη αλλά με περισσότερα στολίδια η 2η. Βέβαια μόνο από ακουστικό δεν μπορώ να καταλάβω σε τι δρόμο είναι αυτά τα 2, πιθανώς και σε διαφορετικό.
(Όχι ότι έχει άμεση σχέση με το νήμα απλά μια διαπίστωση)


Edit: Α και το στρίβε λόγια με Καρρά μου το θυμίζει, το ξέχασα πριν. Πρόκειται όντως για παλιά Μικρασιάτικη μελωδία που τη μοιράζονται διάφορα κομμάτια;

Δεν το ήξερα.

Όχι, δεν είναι η ίδια μελωδία, γιατί είναι άλλοι ρυθμοί: του Κερομύτη, καρσιλαμάς 2322 (και με κάποια μετρικά λάθη - να ‘το πάλι! που λέγαμε τις προάλλες με τον Σταύρο…). Το Χ’'μουλούσικο, απτάλικο.

Το Χ’'μιλούσικο: προχείρως βρίσκω ότι σε κάθε αλλαγή θέματος εισάγει ένα καινούργιο (δεν επανέρχεται σε προηγούμενα), δηλαδή σύνολο 6 θέματα, άλλα μία φορά και άλλα Χ2. Με μια επιφύλαξη μήπως το τελευταίο είναι το ίδιο με κάποιο από τα πρώτα. Όλα αυτά τα θέματα θυμίζουν και τραγούδια, αλλά κανένα τραγούδι δεν έχει τόσο πολλά θέματα, στο καθένα μπορεί να βρούμε καναδυό μόνο από τα 6 ή έστω από τα 5.

Κάποια νομίζω ότι τ’ ακούμε εδώ:

Αυτά τα μουρμούρικα της Παπαγκίκα αρκετά συχνά έχουν δομή υπόπτως σύνθετη. Τα κλασικά μουρμούρικα έχουν ένα Α κι ένα Β και τέρμα, ούτε ξεχωριστές εισαγωγές (μόνο οργανικές επαναλήψεις) ούτε άλλα πιο περίπλοκα πράγματα. Δε θα απέκλεια να είναι έντεχνη διασκευή όχι από συγκεκριμένον μουρμούρικο αδέσποτο σκοπό, αλλά από θέματα από δω κι από κει, οργανωμένα μ’ έναν τρόπο πιο σύνθετο απ’ ό,τι συνηθιζόταν στην ανώμυμη προφορική παράδοση. (Και τα αυθεντικά μουρμούρικα το ίδιο είναι: συρραφή μουσικών θεμάτων που τα ξαναβρίσκουμε κι αλλού σε άλλους συνδυασμούς. Η δαφορά έγκειται στην απλούστερη ή συνθετότερη δομή.)

Και το Στρίβε λόγια, με την εξαιρετικά πονηρή ρυθμική του, πρέπει να είναι το ίδιο: έντεχνη διασκευή ή σύνθεση, βασισμένη όμως σε προϋπάρχοντα μουσικά θέματα.

Και αλλού τα βρίσκουμε τα θέματα του Χ’'μιλούσικου, αλλά αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να θυμηθώ πού. Η αρχή-αρχή του κυρίως σκοπού μετά το ταξίμι, μου θυμίζει πολύ έντονα… …τι ρε παιδιά; Σχεδόν ίδιο, με πρίμο-σεγκόντο και με ελάχιστα τονισμένο τον ρυθμό…

Θα είχε ενδιαφέρον να μαζεύαμε όλους τους σκοπούς που συνδυάζουν θέματα από αυτή την οικογένεια, παρόμοια όπως το επιχειρήσαμε εδώ:

1 «Μου αρέσει»

Μέχρι τότε, αφήνω εδώ μερικές σημειώσεις:

1 «Μου αρέσει»

Βλέπω πάει να ξεκινήσει μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που ελπίζω να μου ρθει κ εμένα κάτι και να βοηθήσω κάπως αν μπορώ.
Αρχικά ομως:

Δεν είναι ίδια μελωδία λόγω του ότι είναι άλλοι ρυθμοί και μόνο ή επειδή είναι διαφορετικές και τελος; θέλω να πω δε θα μπορούσε μια παραλλαγή μελωδίας να έχει και διαφορετικό ρυθμό αλλά να υπάρχει κοινό υπόβαθρο; Γενικότερη απορία.

Γενικά μιλώντας δεν είναι αδύνατο, αλλά δεν είναι και εύκολο. Μπορείς να πεις ότι στο «Δε μου λέτε δε μου λέτε / το χασίσι πού πουλιέται», ζεϊμπέκικο, το πρώτο θέμα είναι όπως «Άντε το μαλλώνω το μαλλώνω» στο Γελεκάκι και το δεύτερο κάπως σαν το τσάκισμα στο Μερακλήδικο πουλί, που και τα δύο είναι δυάρια / τεσσάρια. Για ζεϊμπέκικο προσθέτεις τον ένατο χτύπο χωρίς κάτι καινούργιο στη μελωδία, για ξεζεμπέκικο τον κόβεις. Σε όλα τα υπόλοιπα σημεία του μέτρου είναι δυνατόν να διατηρηθούν οι ίδιοι τονισμοί, οι ίδιες διάρκειες κλπ., και, εφόσον στις εν λόγω περιπτώσεις όντως διατηρούνται, τελικά έχουμε την ίδια μελωδία.

Το 2-3-2-2 είναι μάλλον αδύνατο να έχει ίδιους τονισμούς με μια μελωδία άλλου ρυθμού (άντε μ’ ένα πεντάρι 2-3, όπως στη γνωστή διασκευή των Παιδιών της γειτονιάς από τον Νταλάρα, που στο 2-3-2-2 προστέθηκε άλλος ένας χρόνος στο τέλος, 2-3-2-2-1 = 2-3-2-3 = τελικά [2-3] Χ2).

Η γενική κίνηση της μελωδίας είναι πράγματι πολύ κοντά μεταξύ Κερομύτη και Χατζημιλούσικου, αλλά άλλο ίδια μελωδική κίνηση και άλλο η ίδια μελωδία…

1 «Μου αρέσει»

Να παρατηρήσω και κάτι άλλο, γιατί μου 'κανε γενικά εντύπωση αυτός ο σκοπός:

Ο Κερομύτης λέει «Μωρή διαβόλου κόρη, του κόσμου πας και λες / κι ο Χάρος δε σε παίρνει, τι κάθεσαι και κλαις;».

Πάνω στο μοτίβο «Μωρή διαόλου κόρη» υπάρχουν πολλά στιχάκια στην Κάλυμνο, που τα τραγουδούν, μαζί και με πολλά άλλα, στον σκοπό «Κορδόνια». Ένα από αυτά λέει «Μωρή διαόλου κόρη, του Χάρου πας και λες / κι ο Χάρος δε με παίρνει και κάθεσαι και κλαις». Παρόλο που καμία από τις δύο εκδοχές δεν είναι εντελώς ξεκάθαρη, του Κερομύτη που την πρωτοακούω τώρα μού φωτίζει κάπως την καλύμνικη που την ήξερα από παλιά.

(Για την ακρίβεια εδώ λένε «Αναθεματισμένη, του Χάρου πας και λες…», ενώ το διαόλου κόρη δεν το λένε, αλλά αυτό είναι τελείως συγκυριακό.)

Ευχαριστώ για τις απαντήσεις!!

Εμείς στη Σίφνο, τα συγκεκριμένα στιχάκια τα λέμε απάνω στον Πολίτικο. Και μεις, αντί για “μωρή διαβόλου κόρη” λέμε “Αναθεματισμένη”
Παρόμοια στιχάκια σε διάφορους σκοπούς έχω βρει και σε άλλα νησιά με τσαμπούνες.

Συνήθως σε κάθε νησί υπάρχουν καναδυό σκοποί που να ταιριάζουν με στίχους αυτού του μέτρου, και/ή καναδυό άλλοι για 15σύλλαβα που να έχουν τσάκισμα σ’ αυτό το μέτρο. Τα Κορδόνια, που παρέθεσα, είναι από τους αγαπημένους μου. Άλλος ωραιότατος σκοπός για την ίδια χρήση είναι ο Συμπεθερκάτος της Λήμνου, που έχει γίνει εμπορικά γνωστός με το άθλιο στιχάκι «Να μ’ αφήναν οι δικοί σου να κοιμόμουνα μαζί σου».